DROPS / 150 / 24

Winter Ballerina by DROPS Design

Filtet DROPS tøffel i 2 tråde ”Nepal” med hæklet blomst. Str 26-44

Tags: blomst, filtet, tøfler,

DROPS Design: Model nr ne-129
Garngruppe C + C
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 26/28-29/31-32/34-35/37-38/40-42/44
Fodens længde: 17 - 18 - 20 - 22 - 24 - 27 cm
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
50-50-50-100-100-100 g f.nr 0517, mellemgrå
50-50-50-100-100-100 g f.nr 0100, natur

DROPS PINDE NR 6 – eller det p.nr du skal bruge for at få 13 m x 17 p glatstrik med 2 tråde på 10 x 10 cm.
DROPS HÆKLENÅL NR 5 – til hæklet blomst.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 31kr. Læs mere.
RETSTRIK (frem og tilbage på p): Strik ret på hver p.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages ud fra retsiden med omslag. På næste p strikkes omslaget drejet vrang, dvs strik i bagerste del af m i stedet for i forreste, så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

TØFFEL:
Der strikkes frem og tilbage på p fra tåen mod hælen. Tøflen syes sammen midt ovenpå foden.
Slå 6-6-9-10-11-14 m op på p 6 med 1 tråd natur og 1 tråd mellemgrå = 2 tråde (lad tråd enden være ca 50 cm lang, denne bruges til at sy tøflen sammen med bagefter). Sæt 1 mærketråd i den 2.-2.-3.-3.-3.-4.m og 1 mærketråd i den 5.-5.-7.-8.-9.-11.m. Fortsæt med glatstrik (1.p = vrangen). På næste p (= retsiden) tages der 1 m ud på hver side af de 2 mærketråde (= 4 m taget ud) – læs UDTAGNINGSTIPS. Gentag udtagningen på hver p fra retsiden 2-2-2-3-3-3 gange til (= totalt 3-3-3-4-4-4 gange) = 18-18-21-26-27-30 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Strik videre til arb måler 9-9-10-11-12-13 cm. I beg af de næste 2 p tages der 2-2-3-4-4-4 m ind = 14-14-15-18-19-22 m. Fortsæt med glatstrik og 3-3-3-3-3-4 m retstrik i hver side. Fortsæt i retstrik og glatstrik til arb måler 21-22-25-27-30-33 cm. Luk af.

MONTERING:
Sy tråden gennem hver og en af de yderste m foran og træk sammen. Sy sømmen midt ovenpå foden indenfor ½ m frem til der hvor det retstrikkede starter. Buk tøflen dobbelt vrang mod vrang og sy sammen midt bagpå yderst i kanten så der ikke bliver en tyk søm.
Med 2 tråde i natur syes der korssting over kanten rundt om åbningen på tøflen. Korsstingene skal gå over 4 p retstrik i bredden og 2 m i højden.

HÆKLET BLOMST:
Arb hækles rundt, dvs der hækles således:
Hækl 5 lm på nål 5 med 1 tråd grå, og sæt dem til en ring med 1 km i første lm.
1.OMG: 2 lm (modsvarer 1 halv-st), 13 halv-st om ringen og afslut med 1 km i 2.lm i beg af omg = 14 halv-st.
2.OMG: 1 lm, * 3 lm, spring over 1 halv-st, 1 km i næste halv-st *, gentag fra *-* 6 gange til (= totalt 7 gange) – OBS: Skift til natur og hækl den sidste km på omg i første lm i beg af omg = 7 lm-buer.
3.OMG: 1 lm, om hver lm-bue hækles: 1 fm, 2 lm, 3 dobbelt-st, 1 lm, 3 dobbelt-st og 4 lm. Afslut med 1 km i første lm i beg af omg = 7 blade. Klip og hæft tråden.

FILTNING:
Læg tøflerne og blomsterne i vaskemaskinen med et vaskemiddel uden enzymer og optiske blegemiddel. Vask på 40 grader med almindelig centrifugering og uden forvask. Bagefter tages tøflen på foden og formes til rigtige mål mens den stadigvæk er våd. Sy blomsterne på tøflerne. Senere vaskes tøflerne på uldprogram.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 04.12.2013
Ny garnmængde:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
50-50-50-100-100-100 g f.nr 0517, mellemgrå
50-50-50-100-100-100 g f.nr 0100, natur

Annsofi Wiles 09.08.2016 - 14:33:

I den virkade blomman; är lm=luftmaska? Vad är hst? sm= smygmaska, eller? Medger att jag inte kan läsa virkmönsster men jag kan virka och var är videon, hittar ingen video.

DROPS Design 11.08.2016 kl. 12:00:

Hej. Lm=luftmaska, hst=halvstolpe, sm=smygmaska. Du hittar videor om du klickar på fliken "Videor" till höger om bilden. Lycka till!

Annsofi Wiles 09.08.2016 - 14:24:

Hej, När ni skriver att man ska ha två trådar och sticka denna toffel med, då räknar jag trådarna i Nepal-garnet och det stämmer ju inte... Jag fick förklarat att man använder två GARNER av en bekant. På svenska skriver man väl åndå 'två garner' och inte 'två trådar'. Finner det förvillande med 'två trådar' då man på engelska räknar trådarna i ett garn när man stickar efter mönster.

Linda Madelene Ericson 31.05.2016 - 08:14:

Hej! Jag förstår inte riktigt hur jag ska sätta korsstygnen. Ni har inte en bild där ni har satt dit några korsstygn?

DROPS Design 10.06.2016 kl. 09:28:

Hej, Jo här ser du en video:

DROPS Technique Tutorial: How to do cross stitches from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Maria Salomonsen 15.11.2015 - 09:03:

Kan det stemme at det virkelig bare skal strikkes på pinne nr 6? Har strikket 2 tøfler nå, og de ser helt deformerte ut. De er så trange over tærne og smale generelt at jeg tenker de blir helt ubrukelig når de er tovet. 😞

DROPS Design 16.11.2015 kl. 14:28:

Hej Maria. Ja, hvis din strikkefasthed stemmer med pinde 6 (13 m x 17 p glatstrik)

Danielle Savoie 27.02.2015 - 21:03:

Vais-je recevoir le patron en français ?

DROPS Design 28.02.2015 kl. 09:18:

Bonjour Mme Savoie, pour les explications d'un modèle en français, cliquez sur le drapeau sous la photo et sélectionnez "français". Bon tricot!

M. Bundsgaard 26.03.2014 - 16:12:

Jeg kan ikke helt forstå omgang 3 på blomsten. Der står at man skal hækle følgende om hver bue: 1 fm, 2 lm, 3 dobbelt-st, 1 lm, 3 dobbelt-st og 4 lm Mangler der ikke en fastmaske eller skal man fortsætte i næste bue efter de 4 lm??

DROPS Design 27.03.2014 kl. 16:42:

Hej M. Bundsgaard. Der mangler ikke en fm, du forstaetter med i den naeste bue med 1 fm osv efter de 4 lm (du gentager *-*)

Deli 21.01.2014 - 08:16:

Hallo, konnten Sie meiner Anfrage vom Dezember schon nachgehen? Danke und Gruß!

DROPS Design 21.01.2014 kl. 09:16:

Liebe Deli, wir haben die Schuhe in Grösse 38/40 nochmals nachgestrickt und sie messen genau wie angegeben 24 cm. Der Tipp der Designerinnen ist, dass Sie darauf achten, dass die Waschmaschine nicht mit zu hoher Drehzahl schleudert. Es wurde bei uns ein normales Schleuderprogramm mit 900 Umdrehungen gewählt.

Isabelle 03.01.2014 - 23:47:

Bonsoir, merci pour votre réponse. Mon échantillon etait correct. le modèle donne 27 m au plus large du chausson ce qui correspond à environ 20 cm sur la base de l'échantillon. Une fois feutré la largeur sera de 15 cm environ ce qui sera trop petit. Ou alors j'ai mal compris les explications ?

DROPS Design 04.01.2014 kl. 10:38:

Bonsoir Isabelle, Ce modèle a déjà été réalisé plusieurs fois avec succès dans cette taille. N'hésitez pas à feutrer un échantillon pour vérifier vos mesures avant/après feutrage et être ainsi certaine de la taille à réaliser. Bon tricot!

Isabelle 26.12.2013 - 20:16:

Bonjour, je pense qu'il y a un problème sur les explications du modèle, la taille du chausson avant feutrage est trop petite et ne sera pas correct une fois feutré pourriez vous m'envoyer les explications corrigées ? Un grand merci.

DROPS Design 27.12.2013 kl. 14:08:

Bonjour Isabelle, après vérification, les explications de ces chaussons s'avèrent juste. Aviez-vous bien l'échantillon de 13 m x 17 rangs en jersey avec 2 fils = 10 x 10 cm ? Bon tricot!

Deli 22.12.2013 - 16:47:

Hallo. Ja, ich habe die Schuhe richtig gewaschen. ABER: wie soll bei 30 cm Stricklänge ein gefilzter Schuh in Größe 39 herauskommen - das geht doch gar nicht, wenn sie ca ein Drittel einlaufen beim Filzen??

DROPS Design 23.12.2013 kl. 07:45:

Liebe Deli, ich werde bei der Designabteilung nachfragen. Darf ich Sie dazu um etwas Geduld bitten, da unsere Büros bis Anfang Januar geschlossen sind.

Kommentere opskrift DROPS 150-24