DROPS / 149 / 11

Robin Hood by DROPS Design

Sættet består af: Hæklet DROPS kasket med skygge og hals i ”Nepal”

DROPS Design: Model nr ne-125
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
KASKET:
100-100 g f.nr 6314, jeansblå

DROPS HÆKLENÅL nr 6 – eller den nål du skal bruge for at få 11 fm på 10 cm i bredden og ca 3½ st-grupper i diag A.1 på 10 cm i bredden.
DROPS SØLVANTIK-KNAP, NR 533: 2 stk.

HALS:
Størrelse: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Mål: Højde: ca 36-38-40 cm. Omkreds øverst: ca 63-69-74 cm.
Omkreds nederst: ca 110-120-130 cm.
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
250-300-300 g f.nr 6314, jeansblå

DROPS HÆKLENÅL nr 6 – eller den nål du skal bruge for at få 11 fm på 10 cm i bredden og ca 3½ st-grupper i diag A.2 på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 15.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 15.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 111.65kr. Læs mere.

Instruktioner

MØNSTER:
Se diag A.1 (hue) og A.2-A.4 (hals).
----------------------------------------------------------

KASKET:
Arb hækles rundt ovenfra og ned.
Hækl 5-5 lm på nål 6 med Nepal og sæt dem til 1 ring med 1 km i 1.lm.
1.OMG: 3 lm (modsvarer 1 st), hækl 11 st om ringen = 12-12 st, afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg.
2.OMG: 3 lm (modsvarer 1 st), hækl 1 st i samme st, videre hækles der 2 st i hver st omg rundt, afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg = 24-24 st.
3.OMG: 3 lm (modsvarer 1 st), 1 st i samme st, 1 st i næste st, * 2 st i næste st, 1 st i næste st *, gentag fra *-* omg rundt, afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg = 36-36 st.
4.OMG: 3 lm (modsvarer 1 st), 1 st i samme st, 1 st i hver af de 2-1 næste st, * 2 st i næste st, 1 st i hver af de 2-1 næste st *, gentag fra *-* omg rundt, afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg = 48-54 st.
Videre hækles der mønster efter diag A.1, dvs der hækles således:
1.OMG: 4 lm (modsvarer 1 fm + 3 lm), * spring over 2 st, 1 fm i næste st, 3 lm *, gentag fra *-* omg rundt, afslut med 1 km i første lm i beg af omg = 16-18 lm-buer.
2.OMG: 1 km om første lm-bue, 2 lm (modsvarer 1 halv-st), 2 st om samme lm-bue, 1 halv-st om samme lm-bue, * om næste lm-bue hækles der 1 halv-st + 2 st + 1 halv-st *, gentag fra *-* omg rundt, afslut med 1 km i 2.lm i beg af omg = 16-18 st-grupper.
3.OMG: 5 lm (modsvarer 1 fm + 4 lm), * spring over st-gruppen, 1 fm i mellemrummet før næste st-gruppe, 4 lm *, gentag fra *-* omg rundt, afslut med 1 km i første lm i beg af omg = 16-18 lm-buer.
Gentag 2. og 3.omg i A.1 til arb måler ca 21-22 cm – afslut efter 3.omg.
Videre hækles der 2 omg med fm således:
STR S/M:
1.OMG: 1 lm, * hækl 3 fm om første lm-bue, 4 fm om næste lm-bue *, gentag fra *-* omg rundt, afslut med 1 km i første lm i beg af omg = 56 fm på omg.
STR L/XL:
1.OMG: 1 lm, * hækl 3 fm om første lm-bue, 3 fm om næste lm-bue, 4 fm om næste lm-bue *, gentag fra *-* omg rundt, afslut med 1 km i første lm i beg af omg = 60 fm på omg.
BEGGE STR:
2.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 56-60 fm. Klip tråden.

SKYGGE:
Hækl fm-rækker frem og tilbage over de midterste 30-30 fm på huen (dvs der hækles ikke over de 13-15 fm på hver side af omg beg = midt bagpå). Når skyggen måler 5 cm tages der 6 fm ud jævnt fordelt ved at hækle 2 fm i hver 5.fm. Hækl 1 række over alle 36-36 fm, klip og hæft tråden. Buk det ene hjørne på skyggen op, sy fast og sy derefter en knap på til pynt. Gør det samme i den anden side.
----------------------------------------------------------

HALS:
Arb hækles rundt og der hækles ovenfra og ned.
Hækl 87-95-103 løse lm på nål 6 med Nepal og sæt dem til 1 ring med 1 km i 1.lm.
1.OMG: 1 lm, hækl 1 fm i første lm (dvs den lm du sidst hæklede), derefter hækles der 1 fm i hver af de 2 næste lm, * spring over 1 lm, 1 fm i hver af de 3 næste lm *, gentag fra *-* omg rundt, afslut med 1 km i første lm i beg af omg = 66-72-78 fm.
Næste omg hækles således: 4 lm (modsvarer 1 fm + 3 lm), * spring over 2 fm, 1 fm i næste fm, 3 lm *, gentag fra *-* totalt 21-23-25 gange, spring over de 2 sidste fm og afslut med 1 km i første lm i beg af omg = 22-24-26 lm-buer.
Videre hækles der mønster efter diag A.2, dvs der hækles således:
1.OMG: 1 km om første lm-bue, 2 lm (modsvarer 1 halv-st), 2 st om samme lm-bue, 1 halv-st om samme lm-bue, * om næste lm-bue hækles der 1 halv-st + 2 st + 1 halv-st *, gentag fra *-* omg rundt, afslut med 1 km i 2.lm fra beg af omg = 22-24-26 st-grupper.
2.OMG: 5 lm (modsvarer 1 fm + 4 lm), * spring over st-gruppen, 1 fm i mellemrummet før næste st-gruppe, 4 lm *, gentag fra *-* omg rundt, afslut med 1 km i første lm i beg af omg = 22-24-26 lm-buer.
Gentag 1. og 2.omg i A.2 til arb måler ca 12 cm i alle str – afslut efter 2.omg (dvs efter en omg med lm-buer).
Videre hækles der mønster efter diag A.3, dvs der hækles således:
1.OMG: 1 km om første lm-bue, 2 lm (modsvarer 1 halv-st), 3 st om samme lm-bue, 1 halv-st om samme lm-bue, * om næste lm-bue hækles der 1 halv-st + 3 st + 1 halv-st *, gentag fra *-* omg rundt, afslut med 1 km i 2.lm fra beg af omg = 22-24-26 st-grupper.
2.OMG: 6 lm (modsvarer 1 fm + 5 lm), * spring over st-gruppen, 1 fm i mellemrummet før næste st-gruppe, 5 lm *, gentag fra *-* omg rundt, afslut med 1 km i første lm i beg af omg = 22-24-26 lm-buer.
Gentag 1. og 2.omg i A.3 til arb måler ca 24-26-28 cm – afslut efter 2.omg (dvs efter en omg med lm-buer).
Derefter hækles der mønster efter diag A.4, dvs der hækles således:
1.OMG: 1 km om første lm-bue, 2 lm (modsvarer 1 halv-st), 5 st om samme lm-bue, 1 halv-st om samme lm-bue, * om næste lm-bue hækles der 1 halv-st + 5 st + 1 halv-st *, gentag fra *-* omg rundt, afslut med 1 km i 2.lm fra beg af omg = 22-24-26 st-grupper.
2.OMG: 8 lm (modsvarer 1 fm + 7 lm), * spring over st-gruppen, 1 fm i mellemrummet før næste st-gruppe, 7 lm *, gentag fra *-* omg rundt og afslut med 1 km i første lm i beg af omg = 22-24-26 lm-buer.
Gentag 1. og 2.omg i A.4 til arbejdet måler ca 36-38-40 cm – afslut efter 1.omg. Klip og hæft trådene.

= 1 km
= 1 halv-st
= 1 st

Anja 12.04.2016 - 11:31:

Meine Freundin ist total begeistert von dieser Mütze, sie kann aber nur Mützen aus Baumwolle tragen. Nun würde ich ihr gerne diese Mütze mit Drops Paris häkeln, habe aber Bedenken, das sie dann nicht mehr so gut hält (vor allem der Schirm). Hat jemand Erfahrung oder kann das Drops Team Auskunft geben?

DROPS Design 12.04.2016 kl. 13:58:

Liebe Anja, Paris sollte sicher mindestens so "standfest" sein wie Nepal, das können Sie also durchaus wagen.

Giorgia 08.11.2014 - 21:22:

Salve, vorrei realizzare il coprispalle con un filato più piccolo, gruppo A o B, con quante catenelle devo avviare il lavoro nella misura S/M? Grazie mille

DROPS Design 11.11.2014 kl. 14:10:

Buongiorno Giorgia. Le consigliamo di lavorare un campione con il filato scelto seguendo il diagramma A.2. Lo lavi e lo misuri. In base a queste misure dovrebbe riuscire a calcolare quante maglie avviare per ottenere la misura indicata per la sua taglia. Buon lavoro!

Christiane 07.09.2013 - 18:12:

Danke für die Hilfe! Werde es ausprobieren.

Christiane 05.09.2013 - 17:34:

Ich habe zu dieser Mütze eine Frage, bei mir hält der Schirm nicht so wie auf den Bild. Wurde der Schirm extra gehäkelt und dann angenäht worden? Lg Christiane

DROPS Design 06.09.2013 kl. 07:29:

Liebe Christiane, bei unserem Modell wird der Schirm angehäkelt (über die mittleren 30-30 fM). Evtl. müssen sie den Schirm etwas fester häkeln, wenn er zu wenig Stand hat.

Johanna Wieners 01.07.2013 - 18:10:

Das gefällt mir

Mariastella 22.06.2013 - 09:35:

Cappello originalissimo e pure il coprispalle. a quando le spiegazioni del modello?

Ewar 20.06.2013 - 17:18:

Die mütze sieht wirklich toll aus... und ich dachte auch gleich an robin of the hood ;) werd sie mir auf jeden fall in grün nachstricken!

Bettina 17.06.2013 - 18:20:

Il cappello è bellissimo,originale e molto particolare!!grazie a chi la fatta!

Sissel 16.06.2013 - 13:29:

Peter Pan på full fart tilbake,,,,

Antje 10.06.2013 - 14:21:

Hat was von -Drei Nüsse für Aschenbrödel- ;-)

Kommentere opskrift DROPS 149-11