DROPS / 149 / 11

Robin Hood by DROPS Design

Settet består av: Heklet DROPS lue med brem og hals i ”Nepal”

Stikkord: hals, hullmønster, luer, sett,

DROPS Design: Modell nr ne-125
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: S/M - L/XL
Passer hodemål: ca 54/56 - 58/60 cm
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
100-100 g f.nr 6314, jeansblå

DROPS HEKLENÅL NR 6 – eller den nålen du må bruke for å få 11 fm på 10 cm i bredden og ca 3½ st-grupper i diag A.1 på 10 cm i bredden.
DROPS SØLVANTIKK-KNAPP, NR 533: 2 stk.

HALS:
Størrelse: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Mål: Høyde: ca 36-38-40 cm. Omkrets oppe: ca 63-69-74 cm.
Omkrets nede: ca 110-120-130 cm.
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
250-300-300 g f.nr 6314, jeansblå

DROPS HEKLENÅL NR 6 – eller den nålen du må bruke for å få 11 fm på 10 cm i bredden og ca 3½ st-grupper i diag A.2 på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 140kr. Les mer.
MØNSTER:
Se diag A.1 (lue) og A.2-A.4 (hals).
----------------------------------------------------------

LUE:
Arb hekles rundt og det hekles ovenfra og ned.
Hekle 5-5 lm på nål 6 med Nepal og sett dem til 1 ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: 3 lm (tilsvarer 1 st), hekle 11 st om ringen = 12-12 st, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
2.OMG: 3 lm (tilsvarer 1 st), hekle 1 st i samme st, videre hekles det 2 st i hver st omg rundt, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 24-24 st.
3.OMG: 3 lm (tilsvarer 1 st), 1 st i samme st, 1 st i neste st, * 2 st i neste st, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 36-36 st.
4.OMG: 3 lm (tilsvarer 1 st), 1 st i samme st, 1 st i hver av de 2-1 neste st, * 2 st i neste st, 1 st i hver av de 2-1 neste st *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 48-54 st.
Videre hekles det mønster etter diag A.1, dvs det hekles slik:
1.OMG: 4 lm (tilsvarer 1 fm + 3 lm), * hopp over 2 st, 1 fm i neste st, 3 lm *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg = 16-18 lm-buer.
2.OMG: 1 kjm om første lm-bue, 2 lm (tilsvarer 1 halv-st), 2 st om samme lm-bue, 1 halv-st om samme lm-bue, * om neste lm-bue hekles det 1 halv-st + 2 st + 1 halv-st *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i 2.lm på beg av omg = 16-18 st-grupper.
3.OMG: 5 lm (tilsvarer 1 fm + 4 lm), * hopp over st-gruppen, 1 fm i mellomrommet før neste st-gruppe, 4 lm *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg = 16-18 lm-buer.
Gjenta 2. og 3.omg i A.1 til arb måler ca 21-22 cm – avslutt etter 3.omg.
Videre hekles det 2 omg med fm slik:
STR S/M:
1.OMG: 1 lm, * hekle 3 fm om første lm-bue, 4 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg = 56 fm på omg.
STR L/XL:
1.OMG: 1 lm, * hekle 3 fm om første lm-bue, 3 fm om neste lm-bue, 4 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg = 60 fm på omg.
BEGGE STR:
2.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 56-60 fm. Klipp tråden.

BREM:
Hekle fm-rader frem og tilbake over de midterste 30-30 fm på luen (dvs det hekles ikke over de 13-15 fm på hver side av omg beg = midt bak). Når bremen måler 5 cm økes det 6 fm jevnt fordelt ved å hekle 2 fm i hver 5.fm. Hekle 1 rad over alle 36-36 fm, klipp og fest tråden. Brett det ene hjørnet på bremen opp, sy fast og sy deretter fast en knapp til pynt. Gjør det sammen i andre siden.
----------------------------------------------------------

HALS:
Arb hekles rundt og det hekles ovenfra og ned.
Hekle 87-95-103 løse lm på nål 6 med Nepal og sett dem til 1 ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: 1 lm, hekle 1 fm i første lm (dvs den lm du sist heklet i), deretter hekles det 1 fm i hver av de 2 neste lm, * hopp over 1 lm, 1 fm i hver av de 3 neste lm *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg = 66-72-78 fm.
Neste omg hekles slik: 4 lm (tilsvarer 1 fm + 3 lm), * hopp over 2 fm, 1 fm i neste fm, 3 lm *, gjenta fra *-* totalt 21-23-25 ganger, hopp over de 2 siste fm og avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg = 22-24-26 lm-buer.
Videre hekles det mønster etter diag A.2, dvs det hekles slik:
1.OMG: 1 kjm om første lm-bue, 2 lm (tilsvarer 1 halv-st), 2 st om samme lm-bue, 1 halv-st om samme lm-bue, * om neste lm-bue hekles det 1 halv-st + 2 st + 1 halv-st *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i 2.lm fra beg av omg = 22-24-26 st-grupper.
2.OMG: 5 lm (tilsvarer 1 fm + 4 lm), * hopp over st-gruppen, 1 fm i mellomrommet før neste st-gruppe, 4 lm *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg = 22-24-26 lm-buer.
Gjenta 1. og 2.omg i A.2 til arb måler ca 12 cm i alle str – avslutt etter 2.omg (dvs etter en omg med lm-buer).
Videre hekles det mønster etter diag A.3, dvs det hekles slik:
1.OMG: 1 kjm om første lm-bue, 2 lm (tilsvarer 1 halv-st), 3 st om samme lm-bue, 1 halv-st om samme lm-bue, * om neste lm-bue hekles det 1 halv-st + 3 st + 1 halv-st *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i 2.lm fra beg av omg = 22-24-26 st-grupper.
2.OMG: 6 lm (tilsvarer 1 fm + 5 lm), * hopp over st-gruppen, 1 fm i mellomrommet før neste st-gruppe, 5 lm *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg = 22-24-26 lm-buer.
Gjenta 1. og 2.omg i A.3 til arb måler ca 24-26-28 cm – avslutt etter 2.omg (dvs etter en omg med lm-buer).
Deretter hekles det mønster etter diag A.4, dvs det hekles slik:
1.OMG: 1 kjm om første lm-bue, 2 lm (tilsvarer 1 halv-st), 5 st om samme lm-bue, 1 halv-st om samme lm-bue, * om neste lm-bue hekles det 1 halv-st + 5 st + 1 halv-st *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i 2.lm fra beg av omg = 22-24-26 st-grupper.
2.OMG: 8 lm (tilsvarer 1 fm + 7 lm), * hopp over st-gruppen, 1 fm i mellomrommet før neste st-gruppe, 7 lm *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg = 22-24-26 lm-buer.
Gjenta 1. og 2.omg i A.4 til arbeidet måler ca 36-38-40 cm – avslutt etter 1.omg. Klipp og fest trådene.

= 1 kjm
= 1 halv-st
= 1 st

Anja 12.04.2016 - 11:31:

Meine Freundin ist total begeistert von dieser Mütze, sie kann aber nur Mützen aus Baumwolle tragen. Nun würde ich ihr gerne diese Mütze mit Drops Paris häkeln, habe aber Bedenken, das sie dann nicht mehr so gut hält (vor allem der Schirm). Hat jemand Erfahrung oder kann das Drops Team Auskunft geben?

DROPS Design 12.04.2016 kl. 13:58:

Liebe Anja, Paris sollte sicher mindestens so "standfest" sein wie Nepal, das können Sie also durchaus wagen.

Giorgia 08.11.2014 - 21:22:

Salve, vorrei realizzare il coprispalle con un filato più piccolo, gruppo A o B, con quante catenelle devo avviare il lavoro nella misura S/M? Grazie mille

DROPS Design 11.11.2014 kl. 14:10:

Buongiorno Giorgia. Le consigliamo di lavorare un campione con il filato scelto seguendo il diagramma A.2. Lo lavi e lo misuri. In base a queste misure dovrebbe riuscire a calcolare quante maglie avviare per ottenere la misura indicata per la sua taglia. Buon lavoro!

Christiane 07.09.2013 - 18:12:

Danke für die Hilfe! Werde es ausprobieren.

Christiane 05.09.2013 - 17:34:

Ich habe zu dieser Mütze eine Frage, bei mir hält der Schirm nicht so wie auf den Bild. Wurde der Schirm extra gehäkelt und dann angenäht worden? Lg Christiane

DROPS Design 06.09.2013 kl. 07:29:

Liebe Christiane, bei unserem Modell wird der Schirm angehäkelt (über die mittleren 30-30 fM). Evtl. müssen sie den Schirm etwas fester häkeln, wenn er zu wenig Stand hat.

Johanna Wieners 01.07.2013 - 18:10:

Das gefällt mir

Mariastella 22.06.2013 - 09:35:

Cappello originalissimo e pure il coprispalle. a quando le spiegazioni del modello?

Ewar 20.06.2013 - 17:18:

Die mütze sieht wirklich toll aus... und ich dachte auch gleich an robin of the hood ;) werd sie mir auf jeden fall in grün nachstricken!

Bettina 17.06.2013 - 18:20:

Il cappello è bellissimo,originale e molto particolare!!grazie a chi la fatta!

Sissel 16.06.2013 - 13:29:

Peter Pan på full fart tilbake,,,,

Antje 10.06.2013 - 14:21:

Hat was von -Drei Nüsse für Aschenbrödel- ;-)

Kommentér oppskrift DROPS 149-11