DROPS / 149 / 2

Jette by DROPS Design

Retstrikket DROPS sjal i ”BabyAlpaca Silk”

DROPS Design: Model nr bs-054
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål:
Bredde øverst: ca 200 cm. Længde midt på: ca 55 cm.
Materialer:
DROPS BABY ALPACA SILK fra Garnstudio
250 g f.nr 4314, grålilla
150 g f.nr 1760, lys grålilla

DROPS RUNDP (80 cm) nr 3,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 23 m x 45 p retstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 27.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 440kr. Læs mere.
RETSTRIK (frem og tilbage på rundp): Strik ret på hver p

STRIKKETIPS:
Det er meget vigtigt når der byttes farve i striberne med 6 p retstrik lys grålilla og 2 p retstrik grålilla, at det strækkes lidt i både arb og tråden så kanten ikke kommer til at stramme.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arb strikkes i 2 dele, dvs der strikkes en del langs den ene skråside på sjalet. Derefter strikkes der m op langs den ene langside på denne del og sjalet strikkes færdig.
LÆS STRIKKETIPS!

1.DEL (= A på måleskitsen):
Slå 3 m op på rundp 3,5 med lys grålilla.
1.p (= vrangen): Strik ret.
2.p (= retsiden): 1 r, slå om, 1 r, slå om, 1 r = 5 m.
3.p (= vrangen): Strik 1 r, 1 drejet ret, 3 ret (sidste omslag = hul) = 5 m.
4.p (= retsiden): Strik ret.
5.p (= vrangen): Strik ret
6.p (= retsiden): 1 r, slå om, 3 r, slå om, 1 r = 7 m.
7.p (= vrangen): 1 r, 1 drejet ret, 5 ret (sidste omslag = hul) = 7 m.
8.p (= retsiden): Skift til grålilla og strik ret.
9.p (= vrangen): Strik ret.
10.p (= retsiden): Skift tilbage til lys grålilla og strik 1 r, slå om, 5 r, slå om, 1 r = 9 m.
11.p (= vrangen): 1 r, 1 drejet ret, 7 ret (sidste omslag= hul) = 9 m.
Gentag 4.-11.p til der er 45 m på p (dvs der tages ud i hver side på hver 4.p Samtidig med at der strikkes striber med 6 p retstrik lys grålilla og 2 p retstrik grålilla). Når der er 45 m på p måler arb ca 20 cm i bredden målt langs maskerne). Strik 2 p retstrik til med lys grålilla så der ialt er 4 p retstrik med lys grålilla efter 2 p retstrik med grålilla.

Fortsæt således:
1.p (= retsiden og det fortsættes med lys grålilla): 1 r, slå om, strik ret til der er 3 m tilbage på p, strik 2 r sm og 1 r = 45 m.
2.p (= vrangen): Strik alle m ret (omslaget = hul) = 45 m.
3.p (= retsiden): Skift til grålilla og strik ret.
4.p (= vrangen): Strik ret.
5.p (= retsiden): Skift tilbage til lys grålilla og strik 1 r, slå om, strik ret til der er 3 m tilbage på p, strik 2 r sm og 1 r = 45 m.
6.p (= vrangen): Strik ret (omslaget = hul) = 45 m.
7.p (= retsiden): Strik ret.
8.p (= vrangen): Strik ret.
Gentag 1.-8.p, dvs der tages ud i den ene side og lukkes i den anden side på hver 4.p (dvs på hver 2. p fra retsiden) og striberne fortsætter som før med 6 p retstrik lys grålilla og 2 p retstrik grålilla.
Når arb måler ca 85 cm langs højre langside (set fra retsiden) – afslut efter 4 p retstrik med lys grålilla, sættes der 1 mærke i beg af p fra retsiden. Der skal nu være ca 95 huller langs højre langside (set fra retsiden).

Videre lukkes der således:
1.p (= retsiden og fortsæt med lys grålilla): Strik ret til der er 3 m tilbage på p, 2 r sm, 1 r = 44 m.
2.p (= vrangen): Strik ret.
3.p (= retsiden): Skift til grålilla og strik ret.
4.p (= vrangen): Strik ret.
5.p (= retsiden): Skift tilbage til lys grålilla og strik ret til der er 3 m tilbage, 2 r sm, 1 r = 43 m.
6.p (= vrangen): Strik ret.
7.p (= retsiden): Strik ret.
8.p (= vrangen): Strik ret.
Gentag 1.-8.p, dvs der tages 1 m ind i slutningen af hver 4.p (dvs i slutningen af hver 2. p fra retsiden) og striberne fortsætter som før med 6 p retstrik lys grålilla og 2 p retstrik grålilla. Når der er 3 m tilbage på p strikkes der således: 1 r, 2 r sm, vend arb, strik 2 r, vend arb, strik 2 r sm, klip tråden, træk den gennem m.

2.DEL (= B på måleskitsen):
Strik op fra retsiden med grålilla således: Strik 1 m op i spidsen på del A (markeret med stjerne på måleskitsen), strik 1 m op gennem første hul, dvs stik pinden gennem hullet, hent tråden og træk tråden tilbage gennem hullet, * slå om p, strik 1 m op gennem næste hul (= 2 nye m på p) *, gentag fra *-* langs hele siden med hul frem til mærket, så der bliver 190 m på p (hvis der skal strikkes flere m op for at få rigtig m-antal kan der strikkes 1 m op mellem hullerne med jævne mellemrum).

Fortsæt således:
1.p (= vrangen): Strik ret.
2.p (= retsiden): Strik ret til der er 3 m tilbage på p, strik 2 r sm og 1 r (= 1 m taget ind).
3.p (= vrangen): Strik ret.
4.p (= retsiden): 1 r, slå om, strik ret til der er 4 m tilbage på p, strik 3 r sm, 1 r (= 1 m taget ud og 2 m taget ind).
5.p (= vrangen): Strik ret til der er 2 m tilbage på p, strik omslaget drejet ret og afslut med 1 r.
6.p (= retsiden): Strik ret til der er 3 m tilbage på p, strik 2 r sm, 1 r (= 1 m taget ind).
7.p (= vrangen): Strik ret.
8.p (= retsiden): Skift til lys grålilla, strik 1 r, slå om, strik ret til der er 4 m tilbage, strik 3 r sm og 1 r (= 1 m taget ud og 2m taget ind).
9.p (= vrangen): Strik ret til der er 2 m tilbage på p, strik omslaget drejet ret og afslut med 1 r.
10.p (= retsiden): Skift tilbage til grålilla og strik ret til der er 3 m tilbage på p, strik 2 r sm og 1 r (= 1 m taget ind).
11.p (= vrangen): Strik ret.
12.p (= retsiden): 1 r, slå om, strik ret til der er 4 m tilbage på p, strik 3 r sm og 1 r (= 1 m taget ud og 2 m taget ind).
13.p (= vrangen): Strik ret til der er 2 m tilbage på p, strik omslaget drejet ret og afslut med 1 r.
Gentag 6.-13.p til arb måler ca 15 cm fra opslåningskanten – afslut efter 6 p retstrik med grålilla.

Fortsæt således:
1.p (= retsiden): Skift til lys grålilla og strik ret til der er 3 m tilbage på p, strik 2 r sm og 1 r (= 1 m taget ind).
2.p (= vrangen): Strik ret.
3.p (= retsiden): Skift til grålilla og strik 1 r, slå om, strik ret til der er 4 m tilbage på p, strik 3 r sm og 1 r (= 1 m taget ud og 2 m taget ind).
4.p (= vrangen): Strik ret til der er 2 m tilbage på p, strik omslaget drejet ret og afslut med 1 r.
Gentag 1.-4.p til arb måler ca 31 cm fra opslåningskanten – afslut efter 2 p retstrik med lys grålilla.

Fortsæt som før, men kun med grålilla, dvs der tages skiftevis 1 og 2 m ind i slutningen af hver p fra retsiden og der tages 1 m ud i beg af hver 2. p fra retsiden. Når alle m er taget ind, klippes tråden og alle tråde hæftes.

Christiane Grenier 15.04.2018 - 21:54:

Pour le modèle 149-2 pour débuter la deuxième partie je fais une maille dans chaque trou et entre les trous je fais une jeté pour atteindre 190 mailles c’est ce que je comprends juste me confirmer merci

DROPS Design 16.04.2018 kl. 09:51:

Bonjour Mme Grenier, tout à fait, vous relever 1 m dans chacun des jours le long du côté et vous faites 1 jeté entre les mailles relevées. Si vous n'arrivez pas à 190 m ainsi, relevez des mailles entre les jours à intervalles réguliers. Bon tricot!

Amandine 02.01.2015 - 17:03:

Bonjour je voudrais le faire beaucoup plus grand . comment faire sil vous plait ? merci

DROPS Design 02.01.2015 kl. 17:08:

Bonjour Amandine, vous pouvez ajuster la longueur souhaitée dès la réalisation de la partie A - pensez à ajuster également la quantité de fil - votre magasin DROPS pourra volontiers vous aider et vous conseiller. Bon tricot!

Bärbl Rupp 08.11.2014 - 13:12:

Der Schluß (einfärbiger Teil) funktioniert nicht, da in der deutschen Anleitung in der letzten Reihe steht, dass man in jeder zweiten Hin-Reihe 1 Masche ABNEHMEN soll. Es sollte jedoch wie in der englischen Fassung 1 Masche AUFNEHMEN heißen (siehe auch jenen Teil, wo abwechselnd nach jeder Krausrippe der Farbwechsel gemacht wird.). Das Tuch macht sonst einen ziemlichen Hacken.

DROPS Design 09.11.2014 kl. 22:26:

Sie haben Recht, vielen Dank für den Hinweis, das wird gleich korrigiert!

Sabine Habke 02.07.2014 - 15:56:

Vielen lieben Dank für Eure Hilfe. Jetzt klappt alles wunderbar.

Sabine Habke 21.06.2014 - 12:01:

Bitte um genaue angabe für die zweiten 11 reihen. meine löcher sind nicht da wo sie sein sollen

DROPS Design 23.06.2014 kl. 17:50:

Liebe Sabine, Sie wdh. die 4.-11. (das was leider etwas falsch angegeben, es stand dort, dass Sie die 11 R wdh, das wurde nun korrigiert). Sie stricken den LETZTEN Umschlag jeder 2. Rück-R immer re, sodass sich ein Loch ergibt. Also: 12.R (= 4.R = Hin-R): re stricken, 13.R (= 5.R = Rück-R): re stricken, 14.R (= 6.R = Hin-R): 1 re, 1 Umschlag, re bis zur letzten M, 1 Umschlag, 1 M re, 15.R (= 7.R = Rück-R): 1 re, 1 re veschr., die R re zu Ende stricken (der LETZTE Umschlag = Loch) usw.

Sabine Habke 12.06.2014 - 08:23:

Leider komme ich nicht mit der Anleitung klar. Die ersten 11 R. und dann wiederholen. Die Löcher sind dann nicht da wo sie sein sollen. Ich bitte um Hilfe

DROPS Design 13.06.2014 kl. 15:14:

Liebe Sabine, die Zunahmen (= Umschläge) erfolgen in jeder 4. R immer nur nach der ersten und vor der letzten M(also 2 Umschläge pro Zunahme-R), dazwischen stricken Sie einfach rechts. In der darauffolgenden Rück-R stricken Sie den 1. Umschlag verschränkt, damit sich kein Loch ergibt, und den 2. Umschlag normal, damit sich ein Loch ergibt. Die Streifenfolge stricken Sie wie in R 4-11 beschrieben.

Ruth 19.05.2014 - 07:23:

Der einfarbige Schluss funktioniert nicht wie beschrieben. Auch nach drei Interpretationsvarianten wurde das Tuch nicht symetrisch. Trotzdem schön.

Johanna 05.02.2014 - 15:04:

Jag har precis stickat färdigt min och den blev fin. Jag behövde dock bara 4 nystan av den färg som motsvarar grålila och har mycket kvar på de sista använda nystanen av båda färgerna, så det blir till att göra tillbehör med allt överblivet garn. Det gör i och för sig absolut ingenting =)

Ana 03.07.2013 - 17:13:

Cozy seaside shawl.

M. Maring 16.06.2013 - 08:55:

Mooi ingetogen en modern ontwerp. Seascape silence?

Kommentere opskrift DROPS 149-2