DROPS / 149 / 28

La Belle by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Karisma” med strukturmønster foran. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr u-713
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
550-600-650-700-750-850 g f.nr 64, grålilla

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (80 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (80 cm) nr 3 – til kanter.
DROPS PERLEMORKNAP, NR 521: 6 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 13.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 13.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 154kr. Læs mere.
RETSTRIK (frem og tilbage på rundp): Strik ret på hver p

RETSTRIK (rundt på strømpep således): 1 omg ret og 1 omg vrang.

MØNSTER: Se diag A.1. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS:
Alle indtagninger sker fra retsiden!
Tag 1 m ind på hver side af mærketråden i hver side således: Strik til der er 2 m tilbage før mærketråden, strik 2 ret sammen, (mærke), tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud ved at slå om. På næste p strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul.

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant. 1 knaphul = strik anden og tredje m fra kanten ret sammen og slå om.
Luk af til knaphul når arb måler:
STR S: 8, 16, 24, 31, 38 og 45 cm.
STR M: 8, 16, 24, 32, 40 og 47 cm.
STR L: 8, 16, 24, 32, 40 og 49 cm.
STR XL: 8, 17, 25, 34, 42 og 51 cm.
STR XXL: 8, 17, 26, 35, 44 og 53 cm.
STR XXXL: 8, 17, 27, 36, 46 og 55 cm.
----------------------------------------------------------

RYG- OG FORSTYKKE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran.
LÆS HELE RYG- OG FORSTYKKE FØR DET STRIKKES!
Slå 186-202-222-246-266-290 m op (inkl 5 kant-m i hver side mod midt foran) på rundp 3 med Karisma. Strik 10 p RETSTRIK - se forkl over. Skift til rundp 4 og strik glatstrik med 5 kant-m retstrik i hver side mod midt foran. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
INDTAGNING I SIDERNE:
Når arb måler 7 cm sættes der 1 mærketråd 49-53-58-64-69-75 m ind fra hver side (= 88-96-106-118-128-140 m mellem mærketrådene på rygstk). På næste p fra retsiden tages der 1 m ind på hver side af begge mærketråde – læs INDTAGNINGSTIPS (= 4 m taget ind). Gentag indtagningen på hver 3.cm, 3 gange til (= totalt 4 indtagninger) = 170-186-206-230-250-274 m. Husk KNAPHUL på højre forkant – se forkl over.
MØNSTER:
SAMTIDIG når arb måler 9 cm strikkes der mønster således (1.p = retsiden): 5 kantm i retstrik, 4-4-5-5-6-6 m glatstrik, strik retstrik (ret fra retsiden, ret fra vrangen) til der er 9-9-10-10-11-11 m tilbage, og afslut med 4-4-5-5-6-6 m glatstrik og 5 kantm i retstrik. Fortsæt således til der er strikket totalt 8 p retstrik.
Næste p strikkes således fra retsiden: 5 kantm i retstrik, 4-4-5-5-6-6 m glatstrik, diag A.1 (= 8 m), strik glatstrik til der er 17-17-18-18-19-19 m tilbage på p, strik A.1 (= 8 m), 4-4-5-5-6-6 m glatstrik og 5 kantm i retstrik. Fortsæt således til det er strikket totalt 4 p glatstrik efter retrillerne.
Næste p strikkes således fra retsiden: 5 kantm i retstrik, 4-4-5-5-6-6 m glatstrik, A.1 (= 8 m), 4-4-5-5-6-6 m glatstrik, strik retstrik til der er 21-21-23-23-25-25 m tilbage på p, 4-4-5-5-6-6 m glatstrik, A.1 (= 8 m), 4-4-5-5-6-6 m glatstrik og 5 kantm i retstrik. Fortsæt således til der er strikket totalt 8 p retstrik.
Næste p strikkes således fra retsiden: 5 kantm i retstrik, 4-4-5-5-6-6 m glatstrik, A.1, 4-4-5-5-6-6 m glatstrik, A.1, strik glatstrik til der er 29-29-31-31-33-33 m tilbage på p, strik A.1, 4-4-5-5-6-6 m glatstrik, A.1, 4-4-5-5-6-6 m glatstrik og 5 kantm retstrik.
Fortsæt mønsteret således til færdigt mål, dvs der strikkes glatstrik på ryg- og forstykke Samtidig med at de to mønsterborter op langs begge forstk fortsættes til færdig mål.
UDTAGNING I SIDERNE:
SAMTIDIG når arb måler 22 cm tages der 1 m ud på hver side af begge mærketråde – læs UDTAGNINGSTIPS (= 4 m taget ud). Gentag udtagningerne på hver 4.-4.-4½.-5.-5.-5½.cm, 3 gange til (= totalt 4 udtagninger) = 186-202-222-246-266-290 m.
ÆRMEGAB:
Når arb måler 37-38-39-40-41-42 cm, lukkes der 2-2-2-4-6-8 m af i hver side til ærmegab (dvs 1-1-1-2-3-4 m på hver side af begge mærketråde) = 86-94-104-114-122-132 m på rygstk og 48-52-57-62-66-71 m på hvert forstk. Strik hver del færdig for sig.

RYGSTK:
= 86-94-104-114-122-132 m. Fortsæt frem og tilbage med glatstrik. Når arb måler 54-56-58-60-62-64 cm lukkes de midterste 28-28-32-32-36-36 m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der 1 m af på næste p fra halsen = 28-32-35-40-42-47 m tilbage på skulderen. Strik videre til arb måler 56-58-60-62-64-66 cm og luk af. Gentag i den anden side.

HØJRE FORSTK:
= 48-52-57-62-66-71 m. Fortsæt med mønster og glatstrik som før og 5 kantm i retstrik mod midt foran. Når arb måler ca 46-48-50-52-54-56 cm – afpas så der er strikket 1-2 p efter sidste knaphul på forkanten, sættes de yderste 10-10-12-12-14-14 m fra midt foran på 1 tråd til hals (m strikkes før de sættes på tråden for at undgå at klippe tråden). Luk derefter af til hals i beg af hver p fra midt foran således: Luk 2 m af 4 gange og 1 m 2 gange = 28-32-35-40-42-47 m tilbage på skulderen. Strik videre til arb måler 56-58-60-62-64-66 cm og luk løst af.

VENSTRE FORSTK:
Strik som højre, men spejlvendt – OBS: Der lukkes ikke af til knaphul på venstre forkant.

ÆRME:
Arb strikkes rundt på strømpep. Slå 46-48-50-52-54-56 m op på strømpep 3 med Karisma. Strik 10 omg RETSTRIK – se forkl over. Skift til strømpep 4 og strik glatstrik. Når arb måler 10-7-10-8-13-12 cm tages der 2 m ud midt under ærmet. Gentag udtagningen på hver 2½.-2½.-2.-2.-1½.-1½.cm, 16-17-18-19-20-21 gange til (= totalt 17-18-19-20-21-22 udtagninger) = 80-84-88-92-96-100 m. Når arb måler 53-52-50-49-47-46 cm sættes der 1 mærke midt under ærmet. Strik videre til arb måler 54-53-51-50-49-48 cm og luk af. Strik 1 ærme til.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i – mærket midt under ærmet skal passe mod mærketråden i siden på ryg- og forstykke.
Sy knapperne i.

HALSKANT:
Strik ca 96 til 116 m op fra retsiden rundt i halsen (inkl m på trådene) på rundp 3 med Karisma. Strik 6 p ret og luk af med ret fra vrangen.

= strik 3 ret, løft den 1.m som blev strikket, over de 2 andre (= 1 m taget ind)

Kommentarer (28)

Skriv din kommentar her!

Noëllie Aulas 27.09.2016 - 12:18:

Tant pis. Merci quand même pour la réponse. Je vais chercher un autre modèle.

Noëllie Aulas 25.09.2016 - 19:51:

Bonjour, J'aimerais avoir des emmanchures à manches montées plutôt que carrées comme c'est prévu ici. Quelqu'un pourrait-il m'aider à le faire ? Je précise que je vais tricoter sur des aiguilles classiques donc pièce par pièce. Je saurais choisir les diminutions à faire sur le dos et les devants mais je ne saurais pas ensuite adapter la tête de manche. Merci de m'avoir lu et j'espère à très vite pour lire vos réponses.

DROPS Design 26.09.2016 kl. 10:54:

Bonjour Mme Aulas, nous ne pouvons malheureusement pas adapter chacun de nos modèles à chaque demande particulière, vous pouvez toutefois vous inspirer d'un modèle réalisé dans le même échantillon, avec les manches telles que vous les souhaitez, ou demander une assistance complémentaire à votre magasin DROPS. Bon tricot!

Paola 13.01.2015 - 21:25:

A1 telpateoon is voor mij onbegrijpelijk. Van 8 steken naar 9 en dan naar 7. Hoe kom ik er dan weer aan 8?. En 1e steek over de 2e en 3e steek halen is voor mij 2 steken minderen en niet 1! Kan iemand mij uitleg geven?

DROPS Design 14.01.2015 kl. 14:49:

Hoi Paola. Je gaat in het telpatroon alleen van 8 naar 9 st en terug naar 8. Je breit 3 st recht en haalt dan de 1e st over de 2 andere (dus de 2 steken blijven staan - er wordt alleen 1 st geminderd).

Mónica 10.12.2014 - 02:20:

Hola! he realizado este patrón al pie de la letra en s y me ha quedado perfecto!, puedo poner una foto y donde? Saludos desde México

DROPS Design 13.12.2014 kl. 10:17:

Hola Mónica! Me alegro muchísimo y te agradecemos que quieras compartirlo con las demás. Hay un grupo público de DROPS en facebook donde puedes hacerlo: DROPS sockalicious knit & crochet along. Espero verlo pronto.

A. Jansen 18.12.2013 - 22:20:

Ben begonnen aan dit mooie vest en zit nu op ongeveer 20cm. Echter, de boord is (door die ribbels) erg aan het omkrullen. Weten jullie of dit is verholpen na het blocken? Kan een gehaakte rand ook het omkrullen verhelpen? Graag hoor ik van jullie.

DROPS Design 19.12.2013 kl. 09:24:

Hoi A. Jansen. De rand zal minder gaan krullen na het wassen/blocken. Je kan dat uiteraard ook verhelpen door een gehaakte rand.

Anke Crielaard 07.12.2013 - 21:11:

Ik vind het een prachtig vest, maar al breiende kom ik er niet uit. Het patroon A.1 bestaat uit 8 steken, maar op regel 2 zijn het er 9.. Is het uiteinde van de naald dan: 9 steken patroon, dan 3 tricotsteken en dan 5 ribbelsteken?

DROPS Design 10.12.2013 kl. 13:34:

Hoi Anke. Ja, dat klopt. A.1 begint met 8 st, maar in nld 2, 6 en 10 enzovoort komt er 1 st bij (= 9 st), die weer in nld 3, 7 en 11 enzovoort worden vermindert. Je breit deze st volgens de teltekening en de overige st volgens de beschrijving.

Kerstin 28.06.2013 - 21:42:

Auch ein Favorit!!Wo soll ich nur anfangen,wenn die Anleitungen da sind??

Anna 28.06.2013 - 19:05:

Faccio esattamente come dite, ma quando sula seconda schermata clicco sulla scritta stampare modello non succede niente.... potete mandarmi le istruzioni sulla mia mail, per cortesia? Grazie

DROPS Design 28.06.2013 kl. 21:05:

Buonasera Anna, provi a mandare una mail all'indirizzo italy@garnstudio.com, spiegando qual è il suo problema e cercheremo di aiutarla. Buon lavoro!!

Annie 26.06.2013 - 13:34:

Pretty!

Anna 21.06.2013 - 17:08:

Certo, clicco su stamparer: modello, poi si apre un'altra pagina con di nuovo la scritta stampare modello e non succede niente! Invece se clicco su stampare immagine si apre una pagina che mi permette di stampare, ma solo la fotografia senza istruzioni!

DROPS Design 24.06.2013 kl. 10:49:

Buongiorno, se clicca su stampare immagine, si stampa solo la foto, non le istruzioni, deve cliccare su stampare modello, come dice esce un'altra schermata, clicchi sulla scritta stampare modello e si apre la finestra della stampa. Qui funziona perfettamente...ha provato con altri browser? Ci riscriva se ha problemi!

Kommentere opskrift DROPS 149-28