DROPS / 150 / 26

Sweet Maroon by DROPS Design

Stickad DROPS mössa och halsvärmare i helpatent med 2 trådar ”Verdi”

DROPS Design: Modell nr ve-038
Garngrupp D + D
-----------------------------------------------------------
MÖSSA:
Storlek: S/M – L/XL
Passar huvudmått: ca 54/56 – 56/58 cm

HALSVÄRMARE:
Storlekar: S/M – L/XL
Mått:
Omkrets: ca 75 - 85 cm
Höjd: 30 - 40 cm

Garnåtgång:
DROPS VERDI från Garnstudio
350 g nr 07, röd/svart till både mössa och halsvärmare.
Plaggen väger: ca 190-230 g.

DROPS ST ELLER RUNDST NR 8 (80 cm) - eller det st.nr du måste använda för att få 6 m helpatent med 2 trådar på 10 cm på bredden.
----------------------------------------------------------

48% Akryl, 20% Ull, 17% Polyamid, 15% Mohair

HELPATENT MED OMSLAG:
VARV 1: 1 rm, * 1 rm, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig *, upprepa *-* tills det återstår 2 m, avsluta med 2 rm.

VARV 2: 1 rm, * 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, sticka omslaget och den lyfta m räta tills *, upprepa *-* tills det återstår 2 m, avsluta med 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, 1 rm.

VARV 3: 1 rm, * sticka omslaget och den lyfta m räta tills, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig *, upprepa *-* tills det återstår 1 omslag och 2 m, sticka omslaget och den lyfta m räta tills, 1 rm.
Upprepa v 2 och 3.

DUBBELTRÅDTIPS:
Använd tråden från insidan och utsidan av nystanet.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arb stickas fram och tillbaka. Lägg löst upp 29-33 m med 2 trådar Verdi på st 8 - LÄS DUBBELTRÅDTIPS! Sticka HELPATENT MED OMSLAG - se förkl ovan. När arb mäter ca 25-26 cm avsluta efter v 2 - stickas nästa v så här: 1 rm, * sticka omslaget och de nästa 2 m räta tills *, upprepa *-* och sedan dras en dubbel tråd genom de resterande m, drag åt och sy ihop mössan mitt bak.

HALSVÄRMAREN:
Arb stickas fram och tillbaka. Lägg löst upp 45-51 m med 2 trådar Verdi på st 8 - LÄS DUBBELTRÅDTIPS! Sticka HELPATENT MED OMSLAG - se förkl ovan. När arb mäter ca 29-39 cm - avsluta efter v 2 - stickas nästa v så här: 1 rm, * sticka omslaget och den lyfta m räta tills, 1 am *, upprepa *-* tills det återstår 1 m, avsluta med 1 rm. Sedan maskas det av med rm över rm och am över am. Sy ihop halsvärmaren mitt bak.

Sarah 11.08.2019 - 19:00:

What does YO mean? I always thought it was "yarn over" but this doesn't make any sense.

DROPS Design 11.08.2019 kl. 20:07:

Dear Sarah, yes, YO means "yarn over". I am not sure, why do you think it makes no sense - YOs are part of this pattern, fishermans rib. You could look at the video-tutorial for this pattern - see few comments below. Happy knitting!

Ekaterina 19.10.2014 - 16:50:

Which method is used to cast on for the hat? Is it Italian? Or some other to get the stretchy edge? Thanx;)

DROPS Design 20.10.2014 kl. 10:17:

Dear Ekaterina, there are different techniques to cast on sts (see there), you can use the one you are used to taking care that the cast on row will be strech enough. Happy knitting!

Malin Nordlander 01.10.2014 - 13:43:

Ang mössan jag förstår inte hur det är menat efter man stickat 25cm patent. Ska man bara sticka en rad rät stickning eller flera? Hur eller ska man överhuvudtaget minska? Hur menar ni att göra med dubbel tråden? Videon och beskrivningen stämmer inte överens.

DROPS Design 16.10.2014 kl. 11:45:

Hej Malin, Du skall inte sticka rätstickning, du skall minska direkt efter varv 2 när arb mäter 26 cm. Du stickar omslaget och de näste 2 m räta tillsammans, och det gör du varvet ut. Du stickar med 2 trådar, den ena tar du från ytsidan och den andra tar du från insidan av nystanet. Börja med varv 1 enligt beskrivningen. Det är bara varv 2 och 3 som visas i videon. Gör evt en liten provlapp först så du lär dig det enkla systemet. Lycka till :)

Kiss B. Katalin 25.12.2013 - 11:37:

"DOUBLE YARN TIP: Use yarn from both inside and outside of the ball. " I have problem with this one, because the colours from the begining and the ending is not the same.If you can make a suggestion for who are making the yarns, pls do that:) thanks a lot, and forgive me my grammar mistakes:)

Kiss B. Katalin 25.12.2013 - 11:37:

I made this hat from the yarn suggested, but this pattern with the begining 33 stiches doesn't works, neither the stiches nor the colours to match.I can send a photo, if I get and email address...I made it for my girlfriend and I am afraid, she will be disappointed:((

DROPS Design 27.12.2013 kl. 14:47:

Dear Mrs Katalin, the video below should help you to figure out to work the fishermans rib. Happy knitting!

HEATHER HALLS 18.12.2013 - 18:02:

I am making the hat and 33 stitches doesn't seem to be enough to cast on -it looks much too small

Massot 29.06.2013 - 18:57:

J'adore la déclinaison de coloris et le modèle bien sûr

Johanna 09.06.2013 - 13:39:

Kleuren met veel plezier Ondanks daz het grof gebreid wordt chic

Siglinde 04.06.2013 - 14:50:

Tolle Farben, schön (zusammen) passend

Yolanda 02.06.2013 - 17:35:

Die Farben sind sehr schön, so im Gesamtbild (Schal mit Mütze) sehr stimmig.

Kommentér oppskrift DROPS 150-26