DROPS / 149 / 16

Iceland by DROPS Design

Strikket DROPS halstørklæde i ”Alpaca Bouclé” med retstrik og hulmønster

DROPS Design: Model nr ab-038
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
Mål:
Ca 175 cm langt x 45 cm bredt på midten
Materialer:
DROPS ALPACA BOUCLÉ fra Garnstudio
200 g f.nr 5110, lys grå

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 17 m x 33 p retstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Alpaca Bouclé uni colour DROPS Alpaca Bouclé uni colour 18.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Alpaca Bouclé mix DROPS Alpaca Bouclé mix 18.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 120kr. Læs mere.
MØNSTER:
1.- 8.p: ret på alle p
9.p: (= fra retsiden): * 2 m ret sammen, 1 dobbelt omslag *, gentag fra *-*.
10.p: ret, det ene omslag strikkes det andet slippes ned.
Gentag disse 10 p opover.
----------------------------------------------------------

HALSTØRKLÆDE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp, fra side til side.
Slå 4 m op på rundp 5 med Alpaca Boucle.
Strik MØNSTER – se forkl over - (1.p = retsiden) – SAMTIDIG på hver 4.p strikkes der 2 m i første m fra retsiden. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Fortsæt mønsteret og udtagningen til der er ca 76 m på p, afpas så du afslutter udtagningerne lige efter en række med huller. Strik 3 p over alle m, derefter lukkes der 1 m af i beg af p fra retsiden, luk af ved at strikke de 2 første m r sm. Fortsæt med mønster. Gentag aflukningen på hver 4.p til der er 4 m på p. Luk af.

Kommentarer (28)

Skriv din kommentar her!

Vibeke 25.02.2018 - 23:21:

Er det korrekt forstået at der strikkes 2 masker i først maske på pind 5 9 13 17 21 25 29 osv. Altså hvad 4 pind. Og samtidig på pind 9 19 29 osv strikkes mønster med 2 ret sammen og dobbelt omslag. Det betyder at man på nogle pinde (9 og 29 og 49 mv. ) skal stikke 2 masker sammen og samtidig strikke 2 masker i første maske?

DROPS Design 27.02.2018 kl. 13:54:

Hej Vibeke, Ja det stemmer du tager ud på hver 4. pind. Du kan jo vælge at tage ud på pind 4,8,12,16 osv så kommer de ikke til at falde sammen med mønsterpinden :) Mønsterpindene er der ingen udtagninger, her går indtagningen op med omslaget, så du har samme antal masker som da du startede på mønterpinden. God fornøjelse!

Tone Stenersen 23.11.2017 - 14:43:

Det står i mønsteret at det skal det skal økes med 2 masker i første maske på hver 4 p. fra retten. For meg ser det ut til at det må bli på hver 3 eller 5 p. for at det skal stemme. Ellers så blir det økning på annenhver rett og vrang omgang I begynnelsen av pinnen på rett og i slutten av p. på vrang??? Hva er det jeg ikke forstår her?

DROPS Design 05.12.2017 kl. 13:01:

Hei Tone. Dersom du øker på 1.p (= retten) og så igjen etter 4 pinner, da er du på 5.pinne (= retten). Strikk 4 pinner til og du er på 9.pinne (= retten), 4 pinner til og du er på 13 pinne (= retten) osv. mvh Drops design

Louise Skovhus Eriksen 21.12.2016 - 11:24:

Er lige blevet færdig med tørklædet. Har fulgt opskriften, men den første halvdel er meget længere end den sidste halvdel. Har taget ud på hver 4. pind og derefter taget ind på hver 4. Første halvdel har 31 mønsterrækker og sidste halvdel har 21 mønsterrækker. Og så en i midten. Hvad katten er gået galt?? ;-(

DROPS Design 21.12.2016 kl. 14:06:

Hej Louise. Kan det vaere der er gaaet noget galt i din strikning af mönstret (strikke sammen/slaa om), saa du enten fik flere m för midten - eller der blev taget for hurtigt ind efter midten (flere sammenstrikkede m end slaa om). Det er hvad jeg tror der kan vaere sket.

Claudine 18.10.2016 - 18:25:

Bonjour, Le point fantaisie se fait sur 10 rangs. Le rang 9 commence par deux mailles ensembles.Il faut augmenter une maille tous les quatre rangs ; comment faire cette augmentation quand je tombe sur le rang 9 du point fantaisie ? Merci pour votre aide.

DROPS Design 19.10.2016 kl. 09:31:

Bonjour Claudine, quand l'augmentation doit se faire sur un rang ajouré, ne tricotez pas les 2 premières m ens à l'end, mais faites bien le jeté (= 1 augmentation en début de rang). Bon tricot!

Anikjl 01.10.2014 - 11:52:

Je vais voir seque je peux faire merci bcp bnapt a bientot!!!

Anikjl 01.10.2014 - 10:31:

Bonjour je suis entrain de faire se chale drops 149 16 Et jesuis aux diminutions mais en fesant de cette façon cela est trop long lol!!! Donc je me diser que sije pouvais faire plusieurs fois les diminutions au lieu d1 fois en debut de rang c est a dire en fesant de chaque coter????merci pour votre aide bne journee!!!!

DROPS Design 01.10.2014 kl. 10:46:

Bonjour Anikjl, pour que le châle soit symétrique aux 2 extrémités (côté augmentations avant le milieu et côté diminutions après), il faut que les diminutions se fassent au même rythme que les augmentations, soit tous les 4 rangs dans le modèle. Bon tricot!

Joan Bengtson 26.09.2014 - 21:39:

Hej Drops. Efter 2udtagning=6m..Efter mønsterp.2.=5masker, hvad gør jeg galt.?

DROPS Design 29.09.2014 kl. 09:17:

Hej Joan, På pind 1 til 8 strikker du bare ret på hver p, så her bør der ikke ske noget. På 9.p strikker du 2 ret sammen, 1 dobbelt omslag hele pinden ud og på pinden tilbage strikker du det ene omslag og lader det andet falde af pinden så der bliver hul, her udligner omslagen de masker du strikker sammen, så her vil maskeantallet være det samme!

Bloemendal 24.09.2014 - 14:37:

Betreft patroon 149-16 Klant heeft gebreid volgens kloppend proeflapje en patroon. Sjaal is ruim 3 meter lang!!! dat is iets anders dan 1,75 meter. Wat gaat er fout??

DROPS Design 24.09.2014 kl. 16:41:

Hoi Bloemendal. Het patroon klopt. De klant heeft misschien iets verkeerd gedaan tijdens het breien of de stekenverhouding van de sjaal klopt toch niet (ook stekenverhouding controleren na het wassen). Je begint met 4 st en meerdert 1 st in elke 4e nld tot je 76 st hebt. Dat is ongeveer 288 nld breien, met de juiste stekenverhouding (33 nld per 10 cm) zou je dan ongeveer 87 cm breedte hebben bij het midden = oftewel 174-175 cm totaal.

Mélanie P 15.07.2014 - 13:45:

Bonjour pour réaliser se châle, ces possible de le faire avec des aiguilles PLATE (pas circulaire) 5 mm et des pelotes de 50g ? page : Iceland by DROPS Design "Doux et élégant !" Châle DROPS au point mousse ajouré, en ”Alpaca Bouclé”.

DROPS Design 15.07.2014 kl. 14:07:

Bonjour Mélanie P, on tricote ici sur aiguille circulaire pour avoir suffisamment de place pour y loger toutes les mailles, on peut donc utiliser des droites, les mailles seront juste plus serrées, faites attention à bien conserver la bonne tension (soit 17m x 33 rangs point mousse = 10 x 10 cm). Bon tricot!

Sylvia Brückmann 07.03.2014 - 07:46:

Hallo, Warum nimmt am Ende der Arbeit bis auf 4 Maschen ab? Wie groß wird das Tuch? Danke für Ihre Hilfe

DROPS Design 07.03.2014 kl. 09:54:

Liebe Frau Brückmann, die Maße des Tuchs finden Sie neben dem Foto. Von Spitze zu Spitze misst es ca. 175 cm. Das Tuch hat eine Dreiecksform und Sie stricken es seitlich, d.h. Sie beginnen an der einen Spitze mit 4 M, nehmen dann bis zur Mitte immer weiter zu, wenn Sie an der Mitte angekommen sind, nehmen Sie wieder ab, bis Sie zur anderen Spitze gekommen sind, diese besteht dann wieder aus 4 M.

Kommentere opskrift DROPS 149-16