DROPS / 150 / 23

Haze Tunica by DROPS Design

Strikket DROPS bluse i ”Big Delight” med retstrik. Strikket på skrå. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr db-019
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL – XXXL
Pga tyngden i garnet og retstrik vil tøjet vokse i længden og på ærmerne. Målene på måleskitsen modsvarer tøjet når det ligger fladt.
Materialer:
DROPS BIG DELIGHT fra Garnstudio
500-500-600-600-700-800 g f.nr 13, grå

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 7 – eller det p.nr du skal bruge for at få 13 m x 26 p retstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

fra 36.95 kr /100g
DROPS Big Delight print DROPS Big Delight print 36.95 kr /100g
Garnet til denne opskrift koster fra 184.75kr. Læs mere.
RETSTRIK (frem og tilbage på p): Strik ret på hver p
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Pilene på måleskitsen viser strikkeretningen. Hele blusen strikkes i RETSTRIK – se forkl over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN - hvis strikkefastheden ikke overholdes vil det påvirke tøjets facon!

RYGSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp for at få plads til alle m. Slå 3-3-4-4-4-4 m op på rundp 7 med Big Delight. Strik RETSTRIK - se forkl over (1.p = retsiden). SAMTIDIG tages der 1 m ud i beg af hver p ved at strikke 2 m i første m på alle p til der er 47-51-56-62-66-72 m på p. Læg arb til side, og strik en del til på samme måde. Sæt de to dele sammen på rundp 7 = 94-102-112-124-132-144 m. Sæt en mærketråd mellem de to dele. Fortsæt således – fra retsiden: Strik 2 m i første m, strik til der er 2 m tilbage før mærketråden, strik 2 m ret sammen, mærketråd, tag 1 m løs af p, 1 m ret, løft den løse m over, strik til der er 1 m tilbage, strik 2 m i den sidste m. Fortsæt således med udtagninger og indtagninger på hver p fra retsiden (m-antallet vil dermed holdes konstant) til arb måler 31-32-33-34-35-36 cm - målt lige op langs siden på arb (ikke i strikkeretningen) – se måleskitse.

Sæt 1 mærke i siden. Nu slåes der nye m op i slutningen af hver p (dvs mod siderne) til skulder således: Slå 6 nye m op mod siden totalt 4 gange (= 24 m taget ud i hver side). Sæt 1 nyt mærke i siden. OBS: Husk at indtagningerne midt bagpå fortsætter som før hele vejen til færdig mål = 134-142-152-164-172-184 m på p.

Efter sidste udtagning til skulder fortsættes udtagningen mod siderne som før (dvs strik 2 m i første m og sidste m på alle p fra retsiden).
Når arb måler 18-19-20-21-22-23 cm fra det sidste mærke (målt lige op langs siden) lukkes der af til skulder således: Strik de 2 første m på p sammen og de 2 sidste m på p sammen på alle p fra retsiden til der er 38-42-44-48-52-56 m tilbage på p (dvs der lukkes både midt på og i hver side). Sæt de første 13 m på en tråd (strik dem først), luk de næste 12-16-18-22-26-30 m af = 13 m tilbage på p. Fortsæt i retstrik over disse m, SAMTIDIG lukkes der 1 m af i beg af hver p. Fortsæt til der er 1 m tilbage, klip tråden og træk den gennem den sidste m. Sæt m på tråden tilbage på p, og strik på samme måde over disse 13 m.

FORSTK:
Slå op og strik som bagstykket.

ÆRME:
Arb strikkes frem og tilbage på p. Slå 36-38-40-42-44-46 m op på rundp 7 med Big Delight. Strik retstrik. Når arb måler 6 cm tages der 1 m ud i hver side, gentag udtagningen på hver 6.-4½.-4.-4.-3.-3.cm 4-5-5-5-6-6 gange til (= totalt 5-6-6-6-7-7 udtagninger) = 46-50-52-54-58-60 m. Luk alle m af når arb måler 33-32-31-29-28-26 cm (kortere mål i større str pga bredere skuldervidde).

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i. Sy underærmesømmen og sidesømmen i et i yderste led af yderste m (så sømmen ikke bliver for tyk).

Diagram

= strikkeretning

Francesca 16.03.2019 - 00:00:

Sto iniziando questo lavoro. Ho fatto il primo triangolo, adesso taglio il filo e inizio il secondo? O lo faccio con un altro gomitolo in modo da avere la stessa sfumatura? Una volta fatti entrambi li metto sullo stesso ferro e saranno uniti grazie al ferro successivo? Spero di essermi spiegata bene e grazie.

DROPS Design 16.03.2019 kl. 06:51:

Buongiorno Francesca. Finito il primo triangolo, non taglia il filo, ma inizia il secondo con un gomitolo la cui sfumatura sia il più possibile simile a quella del primo triangolo. I due triangoli verranno uniti tra loro quando li riporta sullo stesso ferro. Buon lavoro!

Francesca 13.02.2019 - 22:20:

Buonasera, vorrei sapere se posso sostituire il colore del filato con un altro qualsiasi di big delight ed ottenere un effetto simile. Grazie

DROPS Design 14.02.2019 kl. 06:38:

Buongiorno Francesca, questo maglione è lavorato con lo stesso colore, per cui le sfumature sono quelle del gomitolo di DROPS Big Delight. Può utilizzare il colore che preferisce. Buon lavoro!

Susan Bennett 06.11.2017 - 01:31:

How many yards of yarn are required for this tunic?

DROPS Design 06.11.2017 kl. 02:10:

Dear Suzanne, depending on the size, about 500-500-600-600-700-800 gramms (5-5-6-6-7-8 balls/ 950 -950- 1140 -1140-1330 -1520 meters)yarn is needed. Happy Knitting!

Marianne 30.11.2016 - 17:57:

Bedankt voor het snelle antwoord. De stekenverhouding klopt wel, maar ik ben er inmiddels achter wat ik fout heb gedaan: ik ben 20 cm na de eerste markeerder gaan minderen voor de schouder in plaats van na de tweede markeerder.

Marianne 29.11.2016 - 19:19:

In het patroon voor het achterpand staat: 'ga na de laatste meerdering voor de schouder verder met meerderen richting de zijkanten als hiervoor (dus brei 2 st in de eerste en laatste st elke nld aan de goede kant)'. Moet ik hier ook doorgaan met minderen (heb het in eerste instantie wel gedaan, maar het achterpand is nu te kort vanaf de meerdering voor de schouder en aan de bovenkant te smal)?

DROPS Design 30.11.2016 kl. 14:39:

Hoi Marianne. Ja, er staat dat je moet verder gaan met minderen middenachter als hiervoor tot het werk klaar is. Wees wel zeker van dat je stekenverhouding klopt - dit is heel belangrijk voor dit werk vanwege de vorm.

Frastella 03.11.2016 - 04:12:

Second question: if I want to do it a bit longer - so I can use it as a dress - is it ok if I just work it longer than the 31 cm (in S size) - for example for 50 cm - or there is some other advice i.e. regarding the way the dress would "drop" on the figure? Thank you!

DROPS Design 03.11.2016 kl. 09:25:

Dear Mrs Frastella, it seems you are right, you can work straight the desired length before starting inc for armholes. Happy knitting!

Frastella 03.11.2016 - 04:08:

I am starting this project now but there is one thing I did not understand - and from my first try there might be something wrong. When you join the first two triangles, so that they are on the circular needle, you start to do increases on the sides and decreases in the center. The question is: these increases and decreases must be done both on RS and WS (so every row you work), or only on the RS and working the WS without increases/decreases? Thank you!

DROPS Design 03.11.2016 kl. 09:22:

Dear Frastella, dec and inc will be worked every row from RS, ie every other row (no dec/inc from WS). Happy knitting!

Bente 24.02.2016 - 22:25:

Hei igjen! Spm mitt var: om det går greit å strikke den i extra small. Fikk til svar at jeg skulle spørre i min Drops butikk!!! Saken er at jeg har kjøpt garnet på nettbutikk hos dere, derfor ser jeg dere som min "drops butikk". Jeg har regnet om oppskriften selv og det fungerte bra!!

Bente 21.02.2016 - 02:14:

Hei. Jeg lurer på om det går greit å strikke de første to trekantene til 41 eller 43 masker istf 47 for å få Str extra small.

DROPS Design 23.02.2016 kl. 16:14:

Hej, Vi kan desværre ikke hjælpe med at regne opskriften om til andre størrelser. Spørg gerne i din DROPS butik hvor du har købt garnet.

Karen 28.01.2016 - 18:41:

Hi I have joined my 2 triangle prices together for the back and am increasing at each end and Dec in the middle ! What I cannot understand is where to measure the length from to get my size 35 cm. Is it from the joining bit in the middle ! Where the 2 triangles join ! Sorry if I'm being thick

DROPS Design 29.01.2016 kl. 08:55:

Dear Karen, when both triangles are worked tog you measure along the side of piece - see also these 35 cm in measurement chart. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 150-23