Garden ballerina by DROPS Design

Hæklede tøfler i DROPS Nepal til børn

Tags: blomst, tå op, tøfler,

DROPS Design: Model nr ne-011-bn
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 23/25 - 26/28 - 29/31 - 32/34 - 35/37
Passer fodlængde: 15-17-18-20-22 cm
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
50 g i alle str f.nr 3720, mellemrosa
50-50-100-100-100 g f.nr 6273, cerise

DROPS HÆKLENÅL NR 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 18 fm på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 31kr. Læs mere.
MAGISK CIRKEL:
For at undgå hul i midten i beg af omg startes der med en magisk cirkel (i stedet for en lm-ring) således: Hold i garn enden og sno garnet en gang rundt om venstre pegefinger for at danne en løkke. Hold i løkken med venstre tommelfinger og langefinger, tråden lægges over venstre pegefinger. Stik nålen gennem løkken, slå om og træk tråden gennem løkken, hækl 1 lm, derefter hækles der fm rundt om løkken. Når du har ønsket antal fm, træk i garn enden så løkken snøres sammen. Hæft garnenden på bagsiden.

OMG MED FM:
Hver omg starter med 1 lm, omg afsluttes med 1 km i første fm.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 fm ud ved at hækle 2 fm i næste fm.

FM-RÆKKE:
Hver fm-række starter med 1 lm (regnes ikke som 1.fm), videre hækles der 1 fm i hver fm rækken ud, vend arb.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 fm ind ved at hækle næste 2 fm sammen således: * Stik nålen ind i næste fm, hent tråden *, gentag fra *-* en gang til, slå om og træk tråden gennem alle 3 m på nålen.
--------------------------------------------------------

TØFLER:
Arb hækles først rundt fra tåen, derefter frem og tilbage mod hælen.
Start på nål 4,5 med mellemrosa og lav en MAGISK CIRKEL - se forkl over (= yderst på tåen).
1.OMG: Hækl 7-7-7-8-8 fm om den magiske cirkel, afslut med 1 km i 1.fm. Videre hækles der OMG MED FM - se forkl over.
2.OMG: Tag 1 fm ud i hver fm - læs UDTAGNINGSTIPS = 14-14-14-16-16 fm.
3.OMG: Hækl 1 fm i hver fm - SAMTIDIG tages der 4-6-8-8-8 m ud jævnt fordelt på omg = 18-20-22-24-24 fm.
4.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
5.OMG: Hækl 1 fm i hver fm - SAMTIDIG tages der 8 m ud jævnt fordelt på omg = 26-28-30-32-32 fm.
6.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
7.OMG: Hækl 1 fm i hver fm - SAMTIDIG tages der 4 m ud jævnt fordelt på omg = 30-32-34-36-36 fm.
Derefter hækles der 1 fm i hver fm til arb måler 5-5½-6-6½-7 cm. Skift til cerise og fortsæt rundt med 1 fm i hver m til arb måler 7½-8½-9-10-11 cm. Efter sidste fm på den sidste omg, hækles der ikke km i første fm, men fortsæt med 1 fm i hver af de næste 10-10-11-12-12 fm (= 1.række fra retsiden), vend arb og hækl 1 fm i hver af de næste 20-20-22-24-24 fm fra vrangen (= 10-12-12-12-12 fm tilbage midt foran på tøflen, nu er beg af omg fra tidligere under sålen).
Videre hækles FM-RÆKKE – se forkl over, frem og tilbage med 20-20-22-24-24 fm på hver række.
Når arb måler ca 14½-16½-17½-19½-21½ cm hækles næste række fra retsiden således:
1.RÆKKE: Hækl 6-6-7-8-8 fm, tag 2 fm ind over de næste 4 fm - læs INDTAGNINGSTIPS = 8-8-9-10-10 fm, vend (10-10-11-12-12 fm tilbage på den anden side af rækken).
2.RÆKKE: Tag 2 fm ind over de første 4 fm, 1 fm i hver fm rækken ud = 6-6-7-8-8 fm, vend.
3.RÆKKE: Hækl 2-2-3-4-4 fm, tag 2 fm ind over de sidste 4 fm = 4-4-5-6-6 fm.
4.RÆKKE: Tag 1-1-1-2-2 fm ind over de første 2-2-2-4-4 fm, 1 fm i hver fm rækken ud = 3-3-4-4-4 fm, klip og hæft tråden.
Hækl over de resterende 10-10-11-12-12 fm på den anden side således:
1.RÆKKE: Tag 2 fm ind over de første 4 fm, 1 fm i hver fm rækken ud = 8-8-9-10-10 fm, vend.
2.RÆKKE: Hækl 4-4-5-6-6 fm, tag 2 fm ind over de sidste 4 fm = 6-6-7-8-8 fm, vend.
3.RÆKKE: Tag 2 fm ind over de første 4 fm, 1 fm i hver fm rækken ud = 4-4-5-6-6 fm.
4.RÆKKE: Tag 1-1-1-2-2 fm ind over de sidste 2-2-2-4-4 fm = 3-3-4-4-4 fm, klip og hæft tråden. Sy tøflen sammen midt bagpå.

HÆKLET KANT:
Start fra retsiden midt bagpå på tøflen, hækl 1 omg med fm rundt om hele åbningen med cerise. Over rækkerne i siderne hækles der således: Hækl 1 fm i hver række langs siderne, og 1 fm i hver fm foran på tøflen - i 1.hjørne foran hækles der således: * Stik nålen ind i den sidste fm fra rækkerne, hent tråden, stik nålen ind i den 1.fm fra forreste del af tøflen, hent tråden, slå om og træk tråden gennem alle 3 m på nålen. Gentag fra *-* i 2.hjørne foran men modsat.
Afslut omg med 1 km i 1.fm. Derefter hækles 1 omg med fm, klip og hæft tråden.

HÆKLET BLOMST:
Hækl 4 lm med cerise på nål 4,5 og sæt dem sammen til en ring med en km i første lm.
1.OMG: Hækl 1 lm, *1 fm om ringen, 1 lm *, gentag fra *-* 5 gange og afslut med 1 km i 1.lm i beg af omg = 5 fm med 1 lm mellem hver. Skift til mellemrosa.
2.OMG: 1 lm, hækl 1 fm, 1 halvst, 1 fm om hver lm fra forrige omg, afslut med 1 km i 1.lm på omg. Klip og hæft tråden.

Hækl 2 blomster, sy en blomst øverst på hver tøffel.

Kommentarer (5)

Skriv din kommentar her!

Chrissy 29.06.2016 - 17:51:

Hallo, ich habe eine Frage zur Anleitung der Hausschuhe. Was bedeutet es, wenn in der 1.Runde steht: 7-7-7-8-8fm ? Wieviele Maschen sollen jetzt in dieser Runde gehäkelt Werden? Sowie (Tel:18-20-22-...) Vielen Dank im Voraus

DROPS Design 30.06.2016 kl. 13:25:

Liebe Chrissy, 7-7-7-8-8 fM bezeichnen die verschiedenen Grössen, also in den ersten 3 Grössen werden 7 fM gehäkelt, in den beiden grössten Grössen 8 fM. Die Angabe (Tel:18-20-22-...) ist eine Einstellung Ihres Computers, der die Zahlen als Telefonnummer identifiziert. Die 5 durch Bindestrich getrennten Zahlen sind wiederum die 5 verschiedenen Grössen.

Camilla Damgaard Rasmussen 18.08.2015 - 16:25:

Skal arbejdet måle syv centimeter fra snuden og om mod hælen eller er det fra slutningen af omg. syv og om mod hælen?

DROPS Design 19.08.2015 kl. 12:43:

Hej Camilla. Du maaler fra snuden (starten af arbejdet).

Alice Teunis 12.05.2015 - 13:41:

De er veldig søte og barna liker dem, men mine 2 par måtte strammes opp med symaskinstrikk (på innsiden av åpningen) fordi de var for vide. Litt skuffet over passformen, altså. Men det fungerte bra med den strikken.

Alice Teunis 12.05.2015 - 13:39:

Nu heb ik 2 paar gehaakt. De kinderen vinden ze leuk, maar ze zijn veel te wijd. Ik heb een dubbele draad naaimachine-elastiek door de opening gehaald, (binnenkant) en nu zitten ze wel goed. Dus de pasvorm laat misschien wat te wensen over.

Claudine Etienne 05.07.2014 - 10:43:

Bonjour, serait-il possible d'avoir les explications de ce modèle aux aiguilles ??? merci d'avance

DROPS Design 05.07.2014 kl. 11:36:

Bonjour Mme Etienne, vous pouvez vous inspirer de ce modèle ou d'un des autres modèles de chaussons au tricot. Ou bien aussi oser vous lancer dans le crochet à l'aide de nos tutoriels vidéos (cf onglet vidéo). Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS Children 24-18