Abby by DROPS Design

Gehaakte DROPS bolero met kantpatroon van ”Safran”. Maat 3 - 12 jaar.

DROPS design: Model nr. e-014-bn
Garengroep A
--------------------------------------------------------
Maat: 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 jaar
Maat in cm: 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152
Materiaal:
DROPS SAFRAN van Garnstudio
150 gr voor alle maten in kleur nr. 55, pink

DROPS HAAKNLD 3 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 24 stk x 13 toeren = 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Vervang het eerste stk elke toer door 3 l.

PATROON:
Zie telpatroon A.1. LET OP: De eerste v toer in het telpatroon maakt geen deel uit van de patroonherhaling en wordt niet herhaald.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Haak 2 stk samen als volgt: haak 1 stk in eerste st maar wacht met de laatste doorhaling, haak 1 stk in volgende st maar haal bij laatste doorhaling de draad door alle 3 lussen op haak.
--------------------------------------------------------

BOLERO:
Wordt gehaakt vanaf middenachter. Haak eerste een kant en haak naar beneden tot begin van mouw, haak dan de andere kant naar beneden tot begin van andere mouw. Naai dan mouwnaden samen en haak een ruche rondom de hele opening van de bolero en langs de onderkant van de mouwen.

EERSTE KANT:
Haak 69-77-84-91-98 l met Safran en haaknld 3 mm. Keer en haak 1 v in 2e l vanaf haak, ga verder met 1 v in elke van de volgende 7-3-4-5-6 l, * sla 1 l over, 1 v in elke van de volgende 5 l *, herhaal van *-* de hele toer = 58-64-70-76-82 v (eerste l op de toer telt NIET als 1 v). Ga verder met telpatroon A.1 - begin met de 2e toer in het telpatroon en begin bij het streepje voor de maat die u haakt zodat het patroon gelijk is aan beide zijkanten – LEES TIP VOOR HET HAKEN! Herhaal patroon tot het werk klaar is. Plaats TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 17-19-21-23-25 cm 1 markeerder aan de zijkant (deze geeft aan tot waar de mouwnaad later gesloten moet worden). Minder in de volgende toer 1 stk aan elke kant door het tweede en derde stk samen te haken en door de 2 stk voor het laatste stk samen te haken – ZIE TIP VOOR HET MINDEREN! Herhaal dit minderen om de toer nog 6-7-8-8-9 keer = 44-48-52-58-62 st over - LET OP: haak als u mindert alleen stk over de st die niet meer in het patroon passen. Haak het patroon tot het werk ongeveer 30-33-36-39-42 cm meet in totaal, eindig na een toer met alleen stk, hecht de draad af.

ANDERE KANT:
Haak 1 v in elke van de 58-64-70-76-82 v van de 1e toer van de eerste kant (dus middenachter). Haak dan in patroon als op de eerste kant. Zorg dat u eindigt op dezelfde toer in het telpatroon aan de onderkant van mouw aan beide zijkanten.

AFWERKING:
Vouw de bolero dubbel in de lengte en naai de mouwnaden samen vanaf de onderkant van elke mouw en tot waar de markeerders geplaatst zijn aan elke kant - naai met de zijkanten tegen elkaar om een dikke naad te voorkomen.

RUCHE RONDOM DE OPENING:
Haak rondom de hele opening als volgt (start middenachter):
TOER 1:
1 hv in eerste st, * 3 l, 1 v in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer, eindig met 3 l en 1 hv in eerste hv aan het begin van de toer - LET OP: Pas zo aan dat er een even aantal l-lussen is in totaal, anders komt toer 5 niet goed uit.
TOER 2:
Haak 1 hv en 1 v in eerste l-lus, * 3 l, 1 v in volgende l-lus *, herhaal van *-* de hele toer en eindig met 1 hv in eerste v van het begin van de toer.
TOER 3 en 4: haak als 2e toer.
TOER 5:
Haak 1 hv en 1 v in eerste l-lus, * 8 l, 1 v in volgende l-lus, 1 l, 1 v in volgende l-lus *, herhaal van *-* de hele toer en eindig met 1 hv in eerste v van het begin van de toer.
TOER 6:
1 l, 1 v in eerste grote l-lus, [* 4 l, 1 stk in eerst gehaakte l (= 1 picot), 1 v in zelfde l-lus *, herhaal van *-* nog 2 keer (dus er zijn 3 picots in de grote l-lus), 1 v in de kleine l-lus (die bestaat uit 1 l tussen de grote l-lussen), 1 v in de volgende grote l-lus], herhaal van [-] de hele toer, haak in plaats van de laatste v 1 hv in eerste v op toer. Hecht de draad af.

RUCHE AAN DE ONDERKANT VAN MOUWEN:
Haak rondom de onderkant van de mouwen een iets kortere rand, haak hier alleen toer 1, 5 en 6 rondom de onderrand van de mouw - LET OP: sla in de 1e toer 1 stk over tussen elke l-lus.

= haakrichting

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS Children 24-13.