Merlin by DROPS Design

Gehaakte DROPS spencer van ”Merino Extra Fine”. Maat 3 - 12 jaar.

DROPS design: Model nr. me-013-bn
Garengroep B
--------------------------------------------------------
Maat: 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 jaar
Maat in cm: 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152
Materiaal:
DROPS MERINO EXTRA FINE van Garnstudio
200-200-250-250-300 gr. kleur nr. 19, licht grijsblauw
50 gr voor alle maten in kleur nr. 13, denimblauw

DROPS HAAKNLD 4 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 18 st x 12 toeren in patroon= 10 x 10 cm.

UIL:
Maten: ongeveer 10 cm hoog
Materiaal:
DROPS MERINO EXTRA FINE van Garnstudio
50 gr. kleur nr. 26, pistache
50 gr. kleur nr. 13, denimblauw
en restje garen in de kleuren nr. 18 groen, 30 mosterdgeel en 01 naturel

DROPS HAAKNLD 3 mm - voor de uil
ACCESSOIRES: kussenvulling voor de vulling van de uil voor aan de sleutelhanger.

--------------------------------------------------------

Vervang elke v toer de eerste v door 1 l.
Vervang elke stk toer het eerste stk door 3 l.

PATROON:
TOER 1: 1 stk in elke v.
TOER 2: 1 v in elk stk.
Herhaal toer 1 en 2.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Minder 1 st door 2 st samen te haken.
Haak 2 v samen als volgt: steek haak in eerste st en haal draad door, steek haak in volgende st en haal draad door, maak 1 omsl en haal draad door alle 3 lussen op haak.
Haak 2 stk samen als volgt: haak 1 stk in eerste st maar wacht met de laatste doorhaling, haak 1 stk in volgende st maar haal bij laatste doorhaling de draad door alle 3 lussen op haak.

MAGISCHE CIRKEL:
Als het werk in de toer wordt gehaakt, begin dan met deze techniek om een gat in het midden te voorkomen (in plaats van een l-ring): hou het uiteinde van het garen vast en wind het garen een keer rond de wijsvinger en maak zo een lus. Hou de lus vast met de linker duim en middelvinger, sla de draad over de linker wijsvinger. Steek de haak door de lus, maak een omsl en haal de draad door lus, haak 1 l, haak dan v langs de lus. Als het gewenste aantal v gehaakt is, trekt u het draadeinde aan om de lus te sluiten. Zet het draadeinde vast aan de achterkant van het werk.

WISSELEN VAN KLEUR - V:
Haak voor een mooie kleurovergang de laatste v op de toer als volgt: steek de haak in de laatste st, haal de draad door, maak een omsl met de nieuwe kleur en haal deze door alle st op de haak. Ga verder tot de volgende toer met de nieuwe kleur.

--------------------------------------------------------

SPENCER:
De spencer wordt heen een weer gehaakt in twee delen zodat het structuurpatroon gelijk is op de hele spencer. De panden worden dan aan elkaar genaaid.

VOORPAND:
Haak 62-67-71-76-81 l met Merino Extra Fine en haaknld 4 mm. Ga verder met 1 v in 2e l vanaf haak, dan 1 v in elke van de volgende 4-2-6-4-2 l, * sla 1 l over, 1 v in elke van de volgende 6 l *, herhaal van *-* de hele toer = 54-58-62-66-70 v (eerste l = 1 v). LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN! Keer en haak 4 toeren met 1 v in elke v. Haak dan in PATROON tot het werk klaar is - zie uitleg boven. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Meerder bij een hoogte van 10-11-12-13-14 cm 1 st aan elke kant door 2 st te haken in de tweede en een na laatste st. Herhaal dit meerderen bij een hoogte van 20-21-22-23-24 cm = 58-62-66-70-74 st. Haak tot een hoogte van ongeveer 24-26-28-30-32 cm (pas zo aan dat de volgende toer een toer met v is) en minder dan voor de armsgaten als volgt: haak hv over de eerste 3 stk, ga verder met v tot er 3 stk over zijn, keer. * Haak 3 l in eerste v, haak dan de volgende 2 stk samen – ZIE TIP VOOR HET MINDEREN, haak dan stk tot er 3 v over zijn, haak de volgende 2 stk samen, dan 1 stk in laatste v. Keer en haak 1 toer met v over alle stk, keer *. Herhaal van *-* nog 3 keer = 44-48-52-56-60 st op de toer. Haak tot een hoogte van 29-31-34-36-39 cm, begin dan met de hals en eindig elke schouder apart.
1e SCHOUDER:
Haak alleen over de eerste 16-17-18-20-21 st. Keer en haak de teruggaande toer – haak TEGELIJKERTIJD de eerste 4 st langs de hals 2 aan 2 samen – ZIE TIP VOOR HET MINDEREN! Haak in de volgende toer de 2 buitenste st langs de hals samen, herhaal dit minderen elke toer nog 2 keer = 11-12-13-15-16 st over op de schouder. Ga verder en haak tot het werk 37-40-43-46-49 cm meet, hecht de draad af.
2e SCHOUDER:
Haak eerst de schouder – zorg dat u begint aan de goede kant van het werk zodat het structuurpatroon gelijk blijft.

ACHTERPAND:
Haak als het voorpand tot en met het minderen voor de armsgaten = 44-48-52-56-60 st op de toer. Ga verder en haak tot het werk ongeveer 36-39-42-45-48 cm meet. Haak nu 2 toeren in patroon als hiervoor alleen over de 11-12-13-15-16 st aan elke kant (de middelste 22-24-26-26-28 st = hals). Hecht de draad af.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen en naai de zijnaden samen met de zijkanten tegen elkaar om een dikke naad te voorkomen.

GEHAAKTE RAND:
Haak een rand langs de hals en langs de armsgaten met denimblauw en haaknld 4 mm. Haak 1 v in elke v en 2 v in elke toer met stk. Hecht de draad af.

DUBBELE GEVULDE UIL:
Wordt in de rondte gehaakt met Merino Extra Fine. Begin met een MAGISCHE CIRKEL - lees uitleg boven - met groen en haaknld 3 mm.
TOER 1: lees INFORMATIE VOOR HET HAKEN en WISSELEN VAN KLEUR! Haak 8 v in de magische cirkel.
TOER 2: 2 v in eerste v, 2 hstk in volgende v, 1 hstk en 1 stk in volgende v, 2 stk in elke van de volgende 2 v, 1 stk en 1 hstk in volgende v, 2 hstk in volgende v, 2 v in laatste v op de toer = 16 st.
TOER 3: ga verder met pistache en haak 1 v in eerste st, 2 v in volgende st, 1 v in volgende st, 2 hstk in elke van de volgende 2 st, 2 stk in volgende st, 1 dstk in voorste lus en 1 dstk in achterste lus van elke van de volgende 4 st, 2 stk in volgende st, 2 hstk in elke van de volgende 2 st, 1 v in volgende st, 2 v in volgende st, 1 v in laatste st op de toer = 28 st.
TOER 4: haak 1 v in elke st de hele toer.
TOER 5: ga verder met denimblauw en haak 1 v in eerste st, 1 hstk in volgende st, 1 stk in dezelfde st, 2 dstk in volgende st, 1 l (= bovenkant van oor), 2 dstk in volgende st, 1 stk in volgende st, 1 hstk in dezelfde st, 1 v in volgende st, 2 v in volgende st, 1 v in volgende st, 1 hstk in volgende st en 1 stk in zelfde st, 2 stk in volgende st, 2 dstk in elke van de volgende 8 st, 2 stk in volgende st, 1 stk in volgende st, 1 hstk in zelfde st, 1 v in volgende st, 2 v in volgende st, 1 v in volgende st, 1 hstk in volgende st, 1 stk in zelfde st, 2 dstk in volgende st, 1 l (= bovenkant van oor), 2 dstk in volgende st, 1 stk in volgende st, 1 hstk in zelfde st, 1 v in laatste st op de toer = 50 st (en 2 l). Haak nog een uil op dezelfde manier. Hecht de draad af.

OGEN:
Wordt in de rondte gehaakt. Begin met een MAGISCHE CIRKEL - lees uitleg boven - met denimblauw.
TOER 1: LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN - haak 6 v in de magische cirkel.
TOER 2: ga verder met naturel en haak 2 v in elke v de hele toer = 12 v.
Haak nog een oog op dezelfde manier. Hecht de draad af.

AFWERKING:
Naai de ogen op de uil. Borduur de snavel met mosterdgeel als volgt: begin in midden van de magische cirkel en borduur 2 keer een steek naar beneden tot de 2e toer, borduur dan vanuit het midden van de cirkel schuin naar beneden tot de 1e toer aan elke kant van de eerste steken; borduur 1 keer aan elke kant.

Haak dan de uil samen met pistache. Leg de twee uilen met de verkeerde kanten op elkaar en met de snavel naar u toe. Haak door beide lagen heen als volgt: haak 2 v in l aan de bovenkant van oor aan linkerkant. Haak dan als volgt: 1 v in de volgende 6 st, 1 hstk in volgende st en 1 stk in dezelfde st, 2 dstk in volgende st, 1 stk in volgende st en 1 hstk in dezelfde st, 1 v in elke van de volgende 8 st, plaats 1 markeerder in de laatste st en haak 1 v in elke van de volgende 14 st, 1 hstk in volgende st en 1 stk in dezelfde st, 2 dstk in volgende st, 1 stk in volgende st en 1 hstk in dezelfde st, 1 v in elke van de volgende 6 st en haak 2 v in l (= bovenkant van rechteroor). Vul de uil met wat kussenvulling en ga verder als volgt: 1 v in elke van de volgende 10 st en eindig de toer met 1 hv in eerste v van het begin van de toer = 60 st. Hecht de draad af.

Haak klauwen met mosterdgeel. Begin in de st met de markeerder als volgt: * 1 v, 3 l, 1 v in volgende st, 4 l, 1 v in volgende st, 3 l, 1 v in volgende st *, herhaal van *-* nog 1 keer. Hecht de draad af. Zet een sleutelring vast aan de achterkant van de uil.

UIL ALS ENKEL EMBLEEM:
Haak als de dubbele gevulde uil maar haak er maar eentje. Haak rondom de uil met pistache op dezelfde manier als rondom de dubbele uil. Haak klauwen op dezelfde manier. Naai de uil op de spencer – zie foto. Haak onder de uil een tak als volgt: Haak v met denimblauw en haaknld 3 mm. Haak ongeveer 25 v, buig een beetje aan het einde. Haak dan een kleine tak naar boven, begin ongeveer 8 v voor het einde van de lange tak en haak 5 v naar boven - zie foto.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS Children 24-11.