Merlin by DROPS Design

Hæklet vest med ugle i DROPS Merino Extra Fine til børn str 3 - 12 år

Tags: dyr, veste,

DROPS Design: Model nr me-013-bn
Garngruppe B
--------------------------------------------------------
200-200-250-250-300 g f.nr 19, lys gråblå
50 g i alle str f.nr 13, jeansblå

DROPS HÆKLENÅL NR 4 – eller den nål du skal bruge for at få 18 m x 12 rækker med mønster = 10 x 10 cm.

UGLE:
Mål: ca 10 cm høj
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
50 g f.nr 26, pistacie
50 g f.nr 13, jeansblå
+ en rest af f.nr 18 æblegrøn, 30 sennep og 01 natur

DROPS HÆKLENÅL NR 3 - til uglen
TILBEHØR: Vat til fyld. Nøglering med krog.

--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 109.75kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
På hver række med fm, erstattes første fm med 1 lm.
På hver række med st, erstattes første st med 3 lm.

MØNSTER:
1.RÆKKE: 1 st i hver fm.
2.RÆKKE: 1 fm i hver st.
Gentag 1.og 2.række opover.

INDTAGNINGSTIPS:
Tag 1 m ind ved at hækle 2 m sammen.
Hækl 2 fm sammen således: Stik nålen ned i første m, hent tråden, stik nålen ned i næste m, hent tråden, slå om og træk tråden gennem alle 3 løkker på nålen.
Hækl 2 st sammen således: Hækl 1 st i første m, men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st i næste m, men ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle 3 løkker på nålen.

MAGISK CIRKEL:
Arb startes med denne teknik for at undgå hul i midten (i stedet for en lm-ring): Hold i garn enden og vind garnet en gang rundt om venstre pegefinger for at danne en løkke. Hold i løkken med venstre tommelfinger og langefinger, tråden lægges over venstre pegefinger. Stik nålen gennem løkken, slå om og træk tråden gennem løkken, hækl 1 lm, derefter hækles der fm rundt om løkken. Når du har ønsket antal fm, træk i garn enden så du snører løkken sammen. Hæft garn enden på bagsiden.

FARVESKIFT:
For at få pænest overgang ved farveskift hækles sidste km på omg med den nye farve således: Stik nålen ind i sidste lm fra beg af omg, lav et omslag med den nye farve og træk den gennem m på nålen.

--------------------------------------------------------

VEST:
For at strukturen skal blive ens hele vejen, hækles arb frem og tilbage i 2 dele, og syes sammen til sidst.

FORSTK:
Hækl 62-67-71-76-81 lm med Merino Extra Fine på nål 4. Fortsæt med 1 fm i 2.lm fra nålen, derefter 1 fm i hver af de næste 4-2-6-4-2 lm, * spring over 1 lm, 1 fm i hver at de næste 6 lm *, gentag fra *-* rækken ud = 54-58-62-66-70 fm (første lm = 1 fm). LÆS HÆKLEINFO! Vend og hækl 4 rækker videre med 1 fm i hver fm. Fortsæt med MØNSTER til færdigt mål – se forkl over! HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
Når arb måler 10-11-12-13-14 cm, tages der 1 m ud i hver side ved at hækle 2 m i næst yderste m. Gentag udtagningen når arb måler 20-21-22-23-24 cm = 58-62-66-70-74 m. Når arb måler ca 24-26-28-30-32 cm (afpas så næste række som skal hækles er en række med fm), lukkes der af til ærmegab således: Hækl km over de 3 første st, fortsæt med fm til der er 3 st tilbage, vend. * Hækl 3 lm i første fm, derefter hækles de 2 næste st sammen – SE INDTAGNINGSTIPS, videre hækles der st frem til der er 3 fm tilbage, hækl de 2 næste st sammen, derefter 1 st i sidste fm. Vend og hækl 1 række med fm over alle st tilbage, vend *. Gentag fra *-* 3 gange til = 44-48-52-56-60 m på rækken. Når arb måler 29-31-34-36-39 cm, starter halsudskæringen og hver skulder hækles færdig for sig.
1. SKULDER:
Hækl kun over de første 16-17-18-20-21 m. Vend og hækl tilbage – samtidig hækles de 4 første m mod halsen sammen 2 og 2 – SE INDTAGNINGSTIPS! På næste række hækles de 2 yderste m mod halsen sammen, gentag denne indtagning på hver række 2 gange til = 11-12-13-15-16 m tilbage på skulderen. Hækl videre til arb måler 37-40-43-46-49 cm, klip tråden.
2. SKULDER:
Hækl som første skulder – sørg for at der startes på den rigtige side af arb, så strukturen bliver den samme hele vejen.

RYGSTK:
Hækl som forstk til og med ærmegabsaflukningen = 44-48-52-56-60 m på rækken. Hækl videre til arb måler ca 36-39-42-45-48 cm. Nu hækles der 2 rækker med mønster som før over kun 11-12-13-15-16 m i hver side (de midterste 22-24-26-26-28 m = hals). Klip tråden.

MONTERING:
Sy skuldersømmene og sidesømmene yderst i kanten så der ikke bliver en tyk søm.

HÆKLEKANT:
Hækl en kant rundt i halsen og rundt om ærmegabet med jeansblå på nål 4. Hækl 1 fm i hver fm og 2 fm om hver række med st. Klip og hæft tråden.

DOBBELTSIDET UGLE:
Arb hækles rundt i Merino Extra Fine. Der startes ved at lave en MAGISK CIRKEL - se forkl over - på nål 3 med æblegrøn.
1.OMG: Læs HÆKLEINFO OG FARVESKIFT! Hækl 8 fm om den magiske cirkel.
2.OMG: 2 fm i første fm, 2 halv-st i næste fm, 1 halv-st og 1 st i næste fm, 2 st i hver af de 2 næste fm, 1 st og 1 halv-st i næste fm, 2 halv-st i næste fm, 2 fm i sidste fm på omg = 16 m.
3.OMG: Skift til pistacie og hækl 1 fm i første m, 2 fm i næste m, 1 fm i næste m, 2 halv-st i hver af de 2 næste m, 2 st i næste m, 1 dbl-st i forreste maskebue og 1 dbl-st i bagerste maskebue på hver af de næste 4 m, 2 st i næste m, 2 halv-st i hver af de 2 næste m, 1 fm i næste m, 2 fm i næste m, 1 fm i sidste m på omg= 28 m.
4.OMG: Hækl 1 fm i hver m omg rundt.
5.OMG: Skift til jeansblå og hækl 1 fm i første m, 1 halv-st i næste m, 1 st i samme m, 2 dbl-st i næste m, 1 lm (= toppen af øret), 2 dbl-st i næste m, 1 st i næste m, 1 halv-st i samme m, 1 fm i næste m, 2 fm i næste m, 1 fm i næste m, 1 halv-st i næste m og 1 st i samme m, 2 st i næste m, 2 dbl-st i hver af de 8 næste m, 2 st i næste m, 1 st i næste m, 1 halv-st i samme m, 1 fm i næste m, 2 fm i næste m, 1 fm i næste m, 1 halv-st i næste m, 1 st i samme m, 2 dbl-st i næste m, 1 lm (= toppen af øret), 2 dbl-st i næste m, 1 st i næste m, 1 halv-st i samme m, 1 fm i sidste m på omg = 50 m (+ 2 lm). Hækl en ugle til på samme måde. Klip og hæft trådene.

ØJNE:
Arb hækles rundt. Der startes ved at lave en MAGISK CIRKEL - se forkl over - med jeansblå.
1.OMG: Læs HÆKLEINFO - hækl 6 fm om den magiske cirkel.
2.OMG: Skift til natur og hækl 2 fm i hver fm omg rundt = 12 fm.
Hækl et øje til på samme måde. Klip og hæft trådene.

MONTERING:
Sy øjnene fast på uglen. Brodere næbbet på med sennep således: Start i midten af den magiske cirkel og sy et sting ned til 2.omg 2 gange, og sy fra midten af cirklen og ned på skrå til 1.omg på hver side af de første sting, kun 1 gang på hver side.

Videre hækles uglen sammen med pistacie. Læg de to ugler ovenpå hinanden vrang mod vrang og med næbbet mod dig. Hækl gennem begge lag således: Hækl 2 fm om lm på toppen af øret på venstre side. Derefter hækles der således: 1 fm i de 6 næste m, 1 halv-st i næste m og 1 st i samme m, 2 dbl-st i næste m, 1 st i næste m og 1 halv-st i samme m, 1 fm i hver af de 8 næste m, sæt 1 mærketråd i den sidste m og hækl 1 fm i hver af de 14 næste m, 1 halv-st i næste m og 1 st i samme m, 2 dbl-st i næste m, 1 st i næste m og 1 halv-st i samme m, 1 fm i hver af de 6 næste m og hækl 2 fm om lm (= toppen af højre øre). Fyld uglen med vat og hækl videre således: 1 fm i hver af de 10 næste m og afslut med 1 km i første fm i beg af omg = 60 m. Klip og hæft tråden.

Kløerne hækles med sennep. Start i masken med mærketråd således: * 1 fm, 3 lm, 1 fm i næste m, 4 lm, 1 fm i næste m, 3 lm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* 1 gang til. Klip og hæft tråden. Sy en nøglering med krog på bagsiden af uglen.

ENKEL UGLE:
Hækl som dobbeltsidet ugle, men der hækles kun en ugle. Hækl rundt om uglen med pistacie på samme måde som der hækles rundt om den dobbeltsidet ugle. Hækl klør på samme måde. Sy uglen fast på vesten – se billede. Under uglen hækles der en kvist således: Hækl fm med jeansblå på nål 3. Der hækles ca 25 fm henad, skrå lidt nedad i slutningen. Derefter hækles der en lille kvist opad, start ca 8 fm før slutningen af den lange gren, og hækl 5 fm opad – se billede.

Diagram

Kommentarer (2)

Anne 23.12.2016 - 11:33:

Hej er der en fejl i staten med l lm kan ikke få det til at passe og til at det i næste rakke skal blive 54

DROPS Design 30.12.2016 kl. 13:03:

Hej Anne. Du starter med 62 lm og haekler: Fortsæt med 1 fm i 2.lm fra nålen = 2 fm, derefter 1 fm i hver af de næste 4 lm, * spring over 1 lm, 1 fm i hver at de næste 6 lm *, gentag fra *-* rækken ud = 54 fm = inden *-* har du haeklet 6 fm over 6 lm (förste fm er en lm som du vendte med) og har 56 lm tilbage, du haekler 6 fm over 7 lm, dvs 8 gentagelser = 8x6 = 48 + 6 fm fra starten = 54 fm

Nathalie Dillen 18.03.2014 - 17:22:

Ik begrijp het patroon niet meer vanaf hals en schouder. Er staat starten met hals en eindigen met schouder maar bij de uitleg starten ze toch niet aan kant waar hals komt?

DROPS Design 19.03.2014 kl. 11:31:

Hoi Nathalie. Je haakt de schouders apart. Dus eerst haak je over de eerste 16-17-18-20-21 st van het pand = schouder 1. Als je hiermee klaar bent, dan ga je aan de andere kant van het pand en haakt over de 16-17-18-20-21 st hier - dus dat betekent dat je een opening hebt ertussen voor de hals van bijv 12 st (kleinste maat).

Kommentere opskrift DROPS Children 24-11