DROPS Extra / 0-899

Blue Horizon by DROPS Design

Strikket trøje til herre i 2 tråde DROPS Alpaca. Str. S-XXXL.

Tags: bluser, striber,

300-300-350-400-450-450 g f.nr 100, natur
200-200-250-300-300-350 g f.nr 6205, lys blå

DROPS RUNDP NR 5 (80 cm) – eller det p.nr du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik med 2 tråde på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP NR 4 (40 cm og 80 cm) – til rib.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 119.7kr. Læs mere.
RIBKANT:
* 2 ret, 2 vrang *

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages ind indenfor 1 kantm retstrik. Alle indtagninger sker fra retten!
Tag således ind før 1 kantm: 2 ret sammen.
Tag således ind efter 1 kantm: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
----------------------------------------------------------

FORSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp med 2 tråde Alpaca.
Slå 94-98-106-118-130-142 m op (inkl 1 kant-m i hver side) med 2 tråde natur på rundp 4. Strik rib - se forkl over - i 5 cm. Skift til rundp 5 og strik 1 p r fra retten SAMTIDIG med der tages 16-14-16-18-22-24 m ind jævnt fordelt = 78-84-90-100-108-118 m (inkl 1 kant-m i hver side). Fortsæt med glatstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Tag 1 m ud i hver side når arb måler 15-16-10-16-17-18 cm, gentag udtagningen på hver 10.-10.-9.-11.-11.-11. cm 2-2-3-2-2-2 gange til (totalt 3-3-4-3-3-3 gange) = 84-90-98-106-114-124 m. SAMTIDIG når arb måler 38-38-38-39-39-40 cm, byttes der til 1 tråd lys blå og 1 tråd natur. Når arb måler 45-46-47-48-49-50 cm, slåes der 2 nye m op på slutningen af de 2 næste p = 88-94-102-110-118-128 m. Strik til arb måler 48-48-49-50-50-52 cm og fortsæt med 2 tråde lys blå. Når arb måler 60-62-63-65-66-68 cm lukkes de midterste 14-14-16-16-18-18 m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig (=37-40-43-47-50-55 m på hver skulder). Luk derefter af på hver p fra halsen således: 2 m 2 gange, 1 m 3 gange. Når arb måler 66-68-70-72-74-76 cm lukkes der 8-9-10-11-12-14 m af til skrå skulder på beg af næste p fra ærmegab 2 gange. På næste p lukkes de resterende m af (= 14-15-16-18-19-20 m). Arb måler 66-68-70-72-74-76 cm yderst på skulderen og ned.

RYGSTK:
Slå op og strik som forstk. Når arb måler 64-66-68-70-72-74 cm lukkes de midterste 26-26-28-28-30-30 m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Derefter lukkes der 1 m af på næste p fra hals. Når arb måler 66-68-70-72-74-76 cm lukkes der 8-9-10-11-12-14 m af 2 gange til skrå skulder i hver side på beg af næste p fra ærme. På næste p lukkes de resterende m af (=14-15-16-18-19-20 m). Arb måler 66-68-70-72-74-76 cm yderst på skulderen og ned.

ÆRME:
Arb strikkes frem og tilbage. Slå 54-58-62-62-66-66 m (inkl 1 kant-m i hver side) med 2 tråde natur på rundp 4. Strik rib - se forkl over - i 6 cm. Skift til rundp 5 og strik glatstrik SAMTIDIG med m-antallet reduceres til 44-48-50-52-54-56 m. Når arb måler 9-8-10-9-9-10 cm tages der 1 m ud i hver side. Gentag udtagningen på hver 4.-4.-3,5.-3,5.-3.-2,5. cm 11-11-12-12-13-14 gange til = 68-72-76-78-82-86 m. SAMTIDIG når arb måler 47-47-46-45-44-42 cm byttes der til 1 tråd lys blå og 1 tråd natur. Når arb måler 55-54-53-51-50-47 cm - NB! Kortere mål i de større str pga bredere skuldervidde - lukkes der af til ærmegab på beg af hver p således: 5 m 3 gange i hver side. Luk de resterende m af når arb måler 58-57-56-54-53-50 cm. Strik et ærme til.

MONTERING:
Sy skuldersømmene indenfor 1 kant-m. Sy ærmerne i, sy ærme- og sidesøm sammen indenfor 1 kant-m.

HALSKANT:
Arb strikkes rundt på rundp. Strik 90-110 m op rundt i halsen med 2 tråde lys blå på rundp 4. Derefter byttes der til 2 tråde natur og strikkes 1 omg ret - SAMTIDIG som m-antallet justeres til 96-96-100-100-104-104 m. Strik 1 omg vr og 1 omg r. Derefter strikkes der rib - se forkl over- til halsen måler 2,5 cm. Luk løst af med r over r og vr over vr.

Diagram

Melina Kiekens 09.03.2019 - 13:38:

Beste Drops, ik ben begonnen aan deze trui voor mijn zoon. helaas kan ik nergens de minderingen vinden voor het begin van de armuitsnijding, niet in het rugpand en niet in het voorpand. Volgens ik kan berekenen volgens het schema denk ik dat dit op 42 tot. hoogte maar hoeveel steken minderen dan ? Alvast bedankt voor de hulp.

DROPS Design 10.04.2019 kl. 10:09:

Dag Melina,

Bij dit patroon wordt er bij de panden niet geminderd voor de mouw inzet, maar er worden 2 nieuwe steken opgezet aan het einde van de naald op een hoogte van 45-46-47-48-49-50 cm. Op dit punt zet je aan het einde ook de mouwen aan de panden.

Michelle 17.01.2019 - 19:25:

Comment peut on avoir les explications des tricot sans faire des allers et retours mais le vos et devant indépendant. Merci pour votre réponse

Anja Brugman 09.01.2019 - 00:56:

Bij het voorpand staat “meerder 1 steek aan elke kant bij een hoogte van 15-16-10-16-17-18 cm. Klopt die 10 cm voor maat L wel? Het verschil is zo groot met de andere maten.

DROPS Design 11.01.2019 kl. 11:49:

Dag Anja,

Het is inderdaad een groot verschil, maar dit komt doordat het meerderen 3 keer wordt herhaald (bij de andere maten 2 keer), dus daarom begint het meerderen eerder.

Luisa 19.10.2018 - 18:00:

Scusate tutte le domande, ma quando c'è scritto "quando il lavoro misura 72 cm, intrecciare 11 m 2 volte per la spalla, all’inizio del ferro successivo, dalla parte dello scalfo. Al ferro successivo, intrecciare le restanti 18 m" si intende che sulla spalla destra al rovescio all'inizio del lavoro intreccio 11 m, poi un ferro a diritto, quindi intreccio altre 11 m a rovescio, poi al diritto del lavoro intreccio le ultime 18 m? Grazie in anticipo

DROPS Design 19.10.2018 kl. 18:13:

Buonasera Luisa. Sì, è corretto come ha scritto. Buon lavoro!

Luisa 15.10.2018 - 15:59:

Quando nella spiegazione c'è scritto "intrecciare, ad ogni ferro, dalla parte del collo, come segue: 2 m 2 volte, 1 m 3 volte" si intende di farlo ad ogni ferro solo dal diritto del lavoro o ad ogni ferro sia diritto che rovescio? Grazie

DROPS Design 15.10.2018 kl. 16:32:

Buongiorno Luisa. Deve intrecciare ad ogni ferro che inizia dallo scollo. Quindi per la parte destra (quando il capo è indossato) sul diritto del lavoro, per la parte sinistra sul rovescio. Buon lavoro!

Luisa 21.09.2018 - 19:09:

Buonasera, ho provato a fare le coste con i ferri 4,5 anziché 4 ed escono meglio. Ora devo avviare lo stesso 118 maglie (taglia XL) per iniziare o le diminuisco avendo aumentato la grandezza del ferro..? Grazie in anticipo

DROPS Design 21.09.2018 kl. 21:09:

Buonasera Luisa. Dopo le coste, passa ai ferri n.5 e porta il numero delle maglie a 118. Buon lavoro!

Luisa 14.09.2018 - 05:40:

Buongiorno, ho iniziato il lavoro con le coste come indicato, ma ho notato che dopo qualche giro le maglie iniziano a diventare un po' "morbide" e staccate tra loro, facendo risultare il lavoro poco uniforme... Dove posso aver sbagliato? Grazie

DROPS Design 14.09.2018 kl. 09:05:

Buongiorno Luisa, ha provato a lavorare il campione? Corrisponde a quello indicato? Probabilmente la sua tensione con l'avanzare del lavoro si ammorbidisce, per cui controlli di mantenere sempre la stessa tensione durante il lavoro. Buon lavoro!

Lise Davidsen 03.08.2018 - 10:46:

Hej Jeg vil gerne høre om i har en opskrift, somme denne til damer. Bare en opsakrift der er lige op ??

DROPS Design 14.08.2018 kl. 15:37:

Hej Lise, ja prøv at søge på Se her basisopskrifter Eller se her DROPS 155-18 :)

Stefanie 23.03.2018 - 10:05:

Vielen Dank für die Antwort, ich habe noch eine Frage zum Abketten der M für die Schulterschräge ( Vorderteil Gr. M). Es heißt nach 68cm 2x 9M abketten, dann die restlichen 14M. Sollen die 2x 9 M jeweils außen, d.h. in einer Rückreihe (links) abgekettet werden? Dadurch fügt man jedoch weitere cm hinzu un da steht, dass die Arb am Schluss immer noch 68cm messen soll. Ist hier nicht ein Widerspruch? Danke!

DROPS Design 23.03.2018 kl. 21:44:

Liebe Stefanie, die Anleitung wurde soeben um die Info ergänzt, dass die Maschen ab dem Armausschnitt abgekettet werden. Dadurch bleibt die cm-Angabe ja ganz außen am Armausschnitt gleich, da die Maschen bei 68 cm abgekettet werden. In Richtung Halsausschnitt ist der Pullover dann etwas länger, aber der Pulli wird am tiefsten Punkt der Schulter gemessen.

Stefanie 19.03.2018 - 18:36:

Hallo, wenn da beim Vorderteil steht: "Nach 15-16-10-16-17-18 cm auf jeder Seite 1 M aufn" - ist das inklusive oder exklusive den 5 cm Bündchen?

DROPS Design 20.03.2018 kl. 09:30:

Liebe Stefanie, die Höhe wird hier von der Anschlagskante gemessen, dh inklusive den 5 cm Bündchen. Viel Spaß beim stricken!

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-899