DROPS / 146 / 30

Vintage lace by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Alpaca” med korte ærmer, hulmønster og lommer. Str S - XXXL

DROPS Design: Model nr z-644
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
400-450-500-550-600-650 g f.nr 2110, guldstøvet

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (80 cm) nr 2,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 26 m x 34 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (80 cm) nr 3 – eller det p.nr du skal bruge for at få 27 m hulmønster efter diag A.3 på 10 cm i bredden.
DROPS PERLEMORKNAP, NR 521: 5 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 167.6kr. Læs mere.

Se diag A.1 til A.3. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden.

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant. 1 knaphul = strik tredje og fjerde m fra kanten ret sammen og slå om.
Luk af til knaphul når arb måler:
STR S: 26, 33, 40, 47 og 54 cm
STR M: 26, 33, 41, 48 og 56 cm
STR L: 26, 34, 42, 50 og 58 cm
STR XL: 28, 36, 44, 52 og 60 cm
STR XXL: 26, 35, 44, 53 og 62 cm
STR XXXL: 28, 37, 46, 55 og 64 cm
----------------------------------------------------------

Slå 272-301-324-353-376-428 m op (inkl 6 kantm i hver side mod midt foran) på rundp 2,5 med Alpaca. Strik 4 p retstrik – se forkl over (1.p = retsiden). Derefter strikkes der 1 p ret fra retsiden Samtidig med at der tages 50-63-64-71-72-86 m ud jævnt fordelt = 322-364-388-424-448-514 m. Næste p strikkes således fra vrangen: 6 kantm i retstrik, * 1 vr, 2 r *, gentag fra *-* til der er 7 m tilbage, afslut med 1 vr og 6 kantm i retstrik. Fortsæt Ribben således. Når arb måler 5 cm tages der 50-63-64-71-72-86 m ind jævnt fordelt (der tages ikke ind over forkanterne) = 272-301-324-353-376-428 m. Fortsæt i glatstrik, men de 6 kantm i hver side fortsættes i retstrik (til halslukningen). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 26 cm (i alle str) strikkes næste p således fra retsiden:
STR S + L+ XXL + XXXL: 6 kantm, strik A.1b til der er 6 m tilbage på p og afslut med 6 kantm.
STR M + XL: 6 kantm, strik A.1a (= 8 m), strik A.1b til der er 14 m tilbage på p, strik A.1c (= 8 m) og afslut med 6 kantm.
ALLE STR: Fortsæt mønsteret således – husk KNAPHUL på forkanten – se forkl over. Når A.1 er strikket èn gang i højden er der 232-255-276-299-320-364 m på p. Nu sættes der 1 mærketråd 61-67-72-78-83-94 m ind fra hver side (= 110-121-132-143-154-176 m mellem mærketrådene på rygstk) – lad mærketrådene følge med videre opover.
Næste p strikkes således fra retsiden:
STR S + L + XXL + XXXL: 6 kantm, strik A.2b til der er 6 m tilbage på p og afslut med 6 kantm.
STR M + XL: 6 kantm, strik A.2a (= 6 m), strik A.2b til der er 12 m tilbage på p, strik A.2c (= 6 m) og afslut med 6 kantm.
ALLE STR: Fortsæt mønsteret således (der er nu 5-5½-6-6½-7-8 rapporter på hvert forstk frem til mærketrådene i siden og 10-11-12-13-14-16 rapporter på rygstk mellem de 2 mærketråde). Når arb måler 36 cm (i alle str) skiftes der til rundp 3 og næste p strikkes således fra retsiden:
STR S + L+ XXL + XXXL: 6 kantm, strik A.3b til der er 6 m tilbage på p og afslut med 6 kantm.
STR M + XL: 6 kantm, strik A.3a (= 6 m), strik A.3b til der er 12 m tilbage på p, strik A.3c (= 6 m) og afslut med 6 kantm.
ALLE STR: Fortsæt mønsteret således (der er stadigvæk 5-5½-6-6½-7-8 rapporter på hvert forstk frem til mærketrådene i siden og 10-11-12-13-14-16 rapporter på rygstk mellem de 2 mærketråde).
Når arb måler 43-44-45-45-45-45 cm deles arb ved mærketrådene og for- og rygstk strikkes videre hver for sig.

RYGSTK:
= 110-121-132-143-154-176 m. Fortsæt mønsteret frem og tilbage på p som før. SAMTIDIG slåes der nye m op til ærmer i slutningen af hver p i hver side således: Slå 12 m op 1 gang, 11 m totalt 2-2-2-2-2-1 gange og derefter 22 m 1 gang = 222-233-244-255-266-266 m – OBS: De nye m strikkes løbende ind i A.3, men yderste m i hver side strikkes i retstrik. Når alle m er slået op fortsættes mønsteret som før med 1 kantm i retstrik i hver side.
Når arb måler 62-64-66-68-70-72 cm lukkes de midterste 38-27-38-27-38-38 m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der 2 m af på næste p fra halsen = 90-101-101-112-112-112 m tilbage på p. Fortsæt mønsteret med 1 kantm retstrik i hver side til arb måler 64-66-68-70-72-74 cm, luk løst af. Gentag på den anden skulder.

HØJRE FORSTK:
= 61-67-72-78-83-94 m. Fortsæt mønsteret frem og tilbage på p som før. SAMTIDIG slåes der nye m op til ærme i slutningen af hver p mod siden som på rygstk = 117-123-128-134-139-139 m. Fortsæt mønsteret med 1 kantm retstrik mod ærmet og 6 kantm i retstrik som før. Når arb måler ca 54-56-58-60-62-64 cm – afpas så det kun er strikket 1 p efter sidste knaphul, sættes de yderste 18-13-18-13-18-18 m på 1 tråd til hals (m strikkes før de sættes på tråden). Videre lukkes der i beg af hver p fra halsen: 2 m 3 gange og 1 m 3 gange = 90-101-101-112-112-112 m tilbage på p. Fortsæt mønsteret med 1 kantm retstrik i hver side til arb måler 64-66-68-70-72-74 cm, luk løst af.

VENSTRE FORSTK:
Strik som højre, men spejlvendt (der lukkes ikke af til knaphul på venstre forstk).

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy underærmesømmene indenfor 1 kantm. Sy knapperne i.

HALSKANT:
Strik ca 100-120 m op fra retsiden, rundt i halsen (inkl m på trådene foran) på rundp 2,5 med Alpaca. Strik 4 p ret, frem og tilbage på rundp og luk derefter løst af med ret fra vrangen.

ÆRMEKANT:
Strik ca 100-140 m op fra retsiden indenfor 1 kant-m, nederst rundt ærmet på strømpep 2,5 med Alpaca. Strik 1 omg ret Samtidig med at der tages ud (eller ind) jævnt fordelt til 120-126-132-144-156-168 m. Fortsæt med Rib (= 1 r/ 2 vr) til kanten måler ca 3 cm, luk løst af med r over r og vr over vr.

LOMME:
Slå 36-36-36-47-47-47 m op på rundp 3 med Alpaca. Strik 2 p retstrik, derefter strikkes næste p således fra retsiden: 6 m retstrik, 1 m glatstrik, strik A.3b totalt 2-2-2-3-3-3 gange, strik 1 m glatstrik og afslut med 6 m retstrik. Fortsæt mønsteret således. Når lommen måler ca 15-15-15-19-19-19 cm – afslut mønsteret når sidste p i rapporten er tilbage -, strikkes der 4 p ret (1.p = vrangen), før der lukkes løst af med ret fra vrangen. Strik 1 lomme til. Sy 1 lomme på hvert forstk med maskesting, lommen placeres lige over Ribkanten nederst på jakken og ca 7 til 9 cm fra kanten foran (prøv evt jakken på for individuel placering af lommerne).

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 05.02.2013
RYG&FORSTK:
STR M + XL: 6 kantm, strik A.3a (= 6 m), strik A.3b til der er 12 m tilbage på p, strik A.3c (= 6 m) og afslut med 6 kantm.

= tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 146-30) for mål og udregninger.

Maren Ursin Ingebrigtsen 19.06.2015 - 14:06:

Kan denne strikkes sammen med vivaldi? og i så fall hvor mye garn trenger jeg?

DROPS Design 24.06.2015 kl. 13:25:

Hej. Nej du kan inte sticka denna med Vivaldi. Vivaldi tillhör garngrupp C och detta mönster passar garn i garngrupp A. Under "Garnalternativer" kan du se vilka garn denna kan stickas med. Lycka till!

Gunilla Lindblad 10.06.2013 - 16:47:

OK, jag listade ut det! Mönster A1B har 13 maskor. Det var lite förvillande med siffran 11. Det är väl självklart att det blir 2 maskor mindre på nästa varv när man har minskat 2!Det kanske inte hade behövt skrivas ut.

Gunilla Lindblad 10.06.2013 - 14:02:

Har svårt att få ihop minskningsvarvet efter 26 cm. Varför står det 6 resp 8 vid A1A och C, och 11 resp 13 vid A1B? Jag stickar stl M och har rätt antal m = 301. Om jag stickar 8 m A1A och sedan A1B över 11 m blir det 16 m kvar på slutet i st f 14.

Doris 06.03.2013 - 10:10:

Very nice and comfortable will knit it ,unfortunate that I m from Malaysia could not order yarn.

SUSANA 11.02.2013 - 02:35:

Confort.

Al Laham 09.01.2013 - 13:33:

On se sent bien même en regardant cette veste que je mettrais volontiers pour les brises nocturnes de l'été

Domi 29.12.2012 - 18:03:

Il est magnifique !!!

Domi 29.12.2012 - 18:03:

Il est magnifique !!!

Maud 20.12.2012 - 18:04:

Jättefin

Kerstin Bjornkleven 17.12.2012 - 07:50:

Jag säger bara SOMMAR

Kommentere opskrift DROPS 146-30