DROPS / 147 / 40

Claire by DROPS Design

Neulottu DROPS liivi ”Alpaca”- ja ”Kid-Silk” -langoista. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli nro z-638
Lankaryhmä A + A
-----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL – XXXL
Rinnanympärys: 80-88-96-106-118-130 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS ALPACA:
250-250-300-300-350-350 g nro 101, valkoinen
Sekä: Garnstudion DROPS KID-SILK:
100-100-150-150-150-150 g nro 01, luonnonvalkoinen

DROPS PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 5 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 17 s x 22 krs sileää neuletta 2-kertaisella langalla, puikoilla nro 5 = 10 x 10 cm.

Lisää 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen nurin (eli neulo langankierto takakautta), jottei muodostuisi reikää.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros A.1. Piirros näyttää mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.
----------------------------------------------------------

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Neulotaan ylhäältä alas.
Käytä molempia lankoja yhtaikaa ja luo 142-154-164-178-184-198 s pyöröpuikolle nro 5. Neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, lukuun ottamatta 2 AINAOIKEINNEULOTTUA (ks. selitys yllä) reunas kummassakin reunassa, kunnes työn pituus on 12 cm. Jatka neulomalla sileää neuletta, lukuun ottamatta 2 ainaoikeinneulottua reunas kummassakin reunassa, ja lisää SAMALLA ensimmäisellä oikean puolen krs:lla tasavälein 52-56-58-64-66-70 s = 194-210-222-242-250-268 s. Kun työn pituus on 19-19-19-19-19-19 cm, neulo seuraavalla nurjan puolen krs:lla kädenteiden kohdalla ainaoikeaa seuraavasti: 2 s ainaoikeaa, 31-33-34-38-41-48 s sileää neuletta, 2 s ainaoikeaa, 124-136-146-158-160-164 s sileää neuletta, 2 s ainaoikeaa, 31-33-34-38-41-48 s sileää neuletta, 2 s ainaoikeaa. Neulo vielä 3 krs sileää neuletta ja ainaoikeaa tähän tapaan. Työn pituus on n. 21-21-21-21-21-21 cm. Jaa nyt työ kädenteitä varten seuraavasti: Siirrä krs:n ensimmäiset 34-36-37-41-44-51 s (oikealta puolelta katsottuna) apulangalle (= oikea etukappale). siirrä seuraavat 126-138-148-160-162-166 s uudelle apulangalle (= takakappale). Työssä on nyt jäljellä 34-36-37-41-44-51 s = vasen etukappale.

VASEN ETUKAPPALE:
= 34-36-37-41-44-51 s. Jatka sileää neuletta, ja neulo etureunassa 2 s:lla ainaoikeaa sekä kädentien reunassa 1 s:lla ainaoikeaa, kunnes työn pituus on n. 39-40-41-42-43-44 cm (kädentien pituus on 18-19-20-21-22-23 cm) ja olet viimeksi neulonut oikean puolen krs:n. Siirrä s:t apulangalle.

OIKEA ETUKAPPALE:
Ota apulangalla odottavat s:t takaisin pyöröpuikolle (= 34-36-37-41-44-51 s) ja neulo kuten vasen etukappale. Siirrä s:t apulangalle, kun työn pituus on n. 39-40-41-42-43-44 cm ja olet viimeksi neulonut oikean puolen krs:n.

TAKAKAPPALE:
Ota apulangalla odottavat s:t takaisin pyöröpuikolle (= 126-138-148-160-162-166 s) ja neulo sileää neuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua s kummassakin reunassa. Kun työn pituus on 33-35-37-35-37-39 cm, kiinnitä 1 merkkilanka krs:n keskimmäisten 2 s:n molemmin puolin. Lisää seuraavalla oikean puolen krs:lla 2 s, tekemällä 1 langankierto ennen 1. merkkilankaa ja 1 langankierto 2. merkkilangan jälkeen. Seuraavalla krs:lla (= nurja puoli) langankierrot neulotaan kiertäen nurin (KS. LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset joka 2. krs (eli jokaisella oikean puolen krs:lla) vielä 19-19-19-23-23-23 kertaa. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on n. 39-40-41-42-43-44 cm ja olet viimeksi neulonut oikean puolen krs:n, ota vasemman ja oikean etukappaleen s:t työhön. Neulo sileää neuletta, MUTTA neulo 4 seuraavan krs:n aikana kummankin kädentien alla 2 s:lla ainaoikeaa. Neulo sitten sileää neuletta, lukuun ottamatta 2 ainaoikeinneulottua s kummassakin reunassa, kunnes työn pituus on 53-55-57-59-61-63 cm. Kavenna seuraavalla oikean puolen krs:lla tasavälein 62-66-66-78-78-84 s (reunojen ainaoikein -neuleen kohdalla ei kavenneta s:ita) = 172-184-196-212-220-232 s. Neulo 1 krs sileää neuletta ja ainaoikeaa kuten aiemmin. Neulo seuraavalla krs:lla (= oikea puoli) mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, lukuun ottamatta 2 ainaoikeinneulottua reunas kummassakin reunassa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun työn pituus on 65-67-69-71-73-75 cm (piirroksen A.1 mallineuleen pituus on n. 12 cm), päätä s:t löyhästi.

Piirros

= nurja s nurjalta puolelta

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 147-40 alkuperäisohjeeseen.