DROPS / 146 / 28

Wings by DROPS Design

DROPS pitsineulehuivi ”Lace”-langasta.

Tagit: huivit, pitsineule,

DROPS Design: Malli nro la-014
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
Mitat: n. 42 cm niskasta alspäin mitattuna (merkkilangan kohdalta).
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS LACE:
100 g nro 2020, vaalea kameli

DROPS PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 3,5. HUOM: Lue neuletiheys alla!

NEULETIHEYS:
Tämä neule pingotetaan myöhemmin mittoihinsa, joten neuletiheys ei ole niin tärkeä. On kuitenkin hyvä tarkistaa, ettei neulota liian löyhää/kireää. Tee sileäneuleinen mallitilkku puikoilla nro 3,5 ja tarkista, että saat seuraavan neuletiheyden: n. 23 s x 30 krs = 10 x 10 cm.

Kommentit (44)

70% Alpakkaa, 30% Silkkiä
alkaen 6.00 € /50g
DROPS Lace uni colour DROPS Lace uni colour 6.00 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Lace mix DROPS Lace mix 6.00 € /50g

Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

LISÄYSVINKKI:
Lisää kummankin reunan 2 ainaoikeinneulotun s:n sisäpuolelle 1 s, tekemällä 1 langankierto puikolle. Langankierto neulotaan nurin nurjalta puolelta ja oikein oikealta puolelta, jolloin työhön syntyy reikä.
Lisää työn oikealta puolelta ennen 1. merkkilankaa 1 s, tekemällä 1 langankierto ennen merkkilankaa ja lisää työn oikealta puolelta 2. merkkilangan jälkeen 1 s, tekemällä merkkilangan jälkeen 1 langankierto. Langankierrot neulotaan nurin nurjalta puolelta, jolloin työhön syntyy reikiä.
----------------------------------------------------------

HUIVI:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla, jotta kaikille silmukoille olisi tilaa. Luo 65 s pyöröpuikolle nro 3,5 Lace-langalla. Kiinnitä 1 merkkilanka kummankin reunan reunimmaisten 3 s:n sisäpuolelle (= 59 s merkkilankojen välissä) ja anna merkkilankojen kulkea työn mukana. Neulo sileää neuletta, lukuun ottamatta 2 AINAOIKEINNEULOTTUA s (ks. selitys yllä) kummassakin reunassa (1. krs = oikea puoli). Lisää SAMALLA (LUE LISÄYSVINKKI YLLÄ) jokaisella krs:lla kummankin reunan 2 ainaoikeinneulotun s:n sisäpuolelle 1 s, ja lisää jokaisella oikean puolen krs:lla ennen 1. merkkilankaa ja 2. merkkilangan jälkeen 1 s (eli 2 krs:n aikana lisätään aina 6 s). Toista tällaiset lisäykset, kunnes työssä on 129 s ennen 1. merkkilankaa, työn keskellä on 59 s ja työssä on 129 s 2. merkkilangan jälkeen = 317 s työssä. Kun kaikki lisäykset on tehty, työn korkeus neulomissuuntaan (merkkilangan kohdalta) mitattuna on n. 28 cm. Neulo seuraava krs (= oikea puoli) näin: 2 s ainaoikeaa, toista sitten piirroksen A.1 mallikertaa (= 6 s) 52 kertaa, eli kunnes jäljellä on 3 s, neulo 1 s sileää neuletta ja neulo lopuksi 2 s ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 421 s. Jatka neulomalla seuraavasti: 2 s ainaoikeaa, toista piirroksen A.2 mallikertaa kunnes jäljellä on 3 s, neulo 1 s sileää neuletta ja 2 s ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes työssä on 3 piirroksen A.2 mallikertaa. Työn korkeus neulomissuuntaan (merkkilangan kohdalta) mitattuna on n. 42 cm. Päätä s:t seuraavalla oikean puolen krs:lla näin (HUOM: On tärkeää, että s:t päätetään HYVIN LÖYHÄSTI, koska muuten huivin reunaan ei muodostu kärkiä): Päätä ainaoikeinneuleen ensimmäiset 3 s (vedä s:t neulottaessa hieman pidemmiksi), *tee oikean käden puikolle löyhä langankierto, päätä langankierto, päätä 2 s (vedä s:t neulottaessa hieman pidemmiksi)*, toista *-* kunnes jäljellä on 2 s, päätä nämä s:t.

PINGOTUS:
Laita huivi haaleaan veteen ja odota, kunnes se on läpimärkä. Purista varovasti vesi pois (älä väännä). Laita sitten huivi pyyheliinan sisään ja rullaa pyyheliinaa. Purista lisää vettä pois, kunnes huivi on vain hieman kostea.
Aseta neule mittoihinsa sopivalle alustalle ja kiinnitä nuppineuloin. HUOM: Kiinnitä useita nuppineuloja luomisreunan reunimmaisiin silmukoihin, aina kummankin reunan reunimmaiseen s:aan asti. Kiinnitä vinoreunojen kohdalla 1 nuppineula jokaisen mallikerran väliin. Venytä huivi jokaisen neulan kohdalla, jotta reunaan muodostuu pieniä kärkiä. Anna kuivua. Toista tämä menettelytapa jokaisen pesun jälkeen.

Karina Zimmermann 15.08.2017 - 17:57:

Hej. Tak for svaret. Hvis jeg gerne vil have en mønsterrapport i hver side mere, hvor mange masker skal jeg så have udover de 129 masker pr side?

DROPS Design 17.08.2017 kl. 15:21:

Hej Karina, Du skal bruge 6 masker mere for at kunne strikke 1 rapport mere af første pind i diagram A.1. God fornøjelse!

Karina Zimmermann 12.08.2017 - 19:30:

Hej. Er det korrekt læst, at der tages ud på både ret- og vrangsiden?

DROPS Design 14.08.2017 kl. 16:02:

Hei Karina. Ja, det stemmer. Når du starter på diagrammene, økes det bare fra retten. God Fornøyelse!

Selma 11.08.2016 - 12:04:

Je ne comprend pas tres bien au debut lorsqu'il est dit:"tricoter en jersey avec 2m au point mousse.........1er rg sur l'endroit",ces 2 m pt mousse doit on les tricoter sur tous les rangs?ou sur le 1er rg seulement?merci!

DROPS Design 15.08.2016 kl. 09:44:

Bonjour Selma, on tricote les 2 premières m et les 2 dernières m au point mousse jusqu'à la fin du châle. Bon tricot!

Frauke 03.05.2015 - 23:11:

Hallo, wie verstehe ich "man nimmt in jeder R 1M neben den 2 M kraus rechts auf jeder Seite auf" h.d. vor den 2 M kraus rechts oder nach den 2 M kraus rechts? Danke LG Frauke

DROPS Design 04.05.2015 kl. 22:07:

Die jeweils 2 kraus-re-M bilden stets Anfang und Ende, Sie nehmen also am R-Anfang 1 M nach diesen 2 M zu und am R-Ende nehmen Sie 1 M vor diesen 2 M zu. Diese beidseitige Zunahme machen Sie in jeder R.

Triin 23.02.2015 - 14:12:

Eesti keeles on sõnastus küll veidi ebaõnnestunud. Mida tähendab mustris lause "Kasvata 1 silmus mõlemal serval 2 ripskoes silmuse kõrvalt" Mida see kõrvalt seal tähendab? Kas ma peaks sealt välja lugema, et kasvatada tuleb kahe ripskoes silmuse järel?

DROPS Design 02.09.2015 kl. 15:19:

Justnimelt! Rea alguses pärast 2 ripskoes silmust ja rea lõpus enne 2 ripskoes silmust.

Anne 22.02.2015 - 16:51:

Bonjour,je ne comprends pas vraiment le diagramme pour le chale wings,que voulez vous dire par glisser une maille à l'endroit,2mailles ensemble à l'endroit,passer la maille glissée par-dessus la maille tricotée?.Malgré plusieurs essais je n'arrive pas à obtenir le motif souhaité,merci pour votre aide.

DROPS Design 23.02.2015 kl. 10:26:

Bonjour Anne, la vidéo ci-dessous montre comment réaliser cette diminution, on diminue 2 m, compensées par 1 jeté 2 m avant et 1 jeté 2 m après = le nombre de mailles reste le même. Bon tricot!

Natalia 07.08.2014 - 12:08:

Pues debo hacerlo mal porque mevoy quedando cada pasada con menos puntos. Diagrama 2: 1 hebra_1 punto derecho_deslizo punto_dos puntos puntos juntos (o sea, un punto menos)_paso el punto deslizado por encima del punto que avabo de hacer_1 punto derecho. Y así, repetir la secuencia. Qué hago mal?

DROPS Design 08.08.2014 kl. 15:09:

Hola Natalia. A.2 se trabaja como sigue: *1 d., 1 HEB, 2 d., 1 pt desl como de derecho, 2 pjd, pasar el pt desl por encima, 2 d., 1 HEB*, repetir de * a *. En cada repetición hay 2 HEB y 2 pts dism = el número de puntos es igual.

Natalia 07.08.2014 - 12:08:

Pues debo hacerlo mal porque mevoy quedando cada pasada con menos puntos. Diagrama 2: 1 hebra_1 punto derecho_deslizo punto_dos puntos puntos juntos (o sea, un punto menos)_paso el punto deslizado por encima del punto que avabo de hacer_1 punto derecho. Y así, repetir la secuencia. Qué hago mal?

DROPS Design 08.08.2014 kl. 15:10:

Hola Natalia. A.2 se trabaja como sigue: *1 d., 1 HEB, 2 d., 1 pt desl como de derecho, 2 pjd, pasar el pt desl por encima, 2 d., 1 HEB*, repetir de * a *. En cada repetición hay 2 HEB y 2 pts dism = el número de puntos es igual.

Natalia 06.08.2014 - 19:56:

Después del diagrama A1 tenemos 421 puntos en la hilera. ¿Se mantienen los 421 puntos mientras tejemos el diagrama A2?

DROPS Design 06.08.2014 kl. 22:26:

Hola Natalia. El diagrama A.2 se trabaja sobre 421 pt.

Jack 25.06.2014 - 20:19:

Ich haben zunächst das Tuch bis zu dem Diagramm gestrickt. Bis dahin war es gut verständlich, jedoch ist mir das Diagramm noch etwas unklar. Klar ist, daß ich in der Hinreihe so stricke, wie es die Schrift vorschreibt. Wie stricke ich aber die Rückreihen? Stricke ich sie simpel mit linken Maschen durch, ohne Umschläge zu machen, oder muß ich die Umschläge auch in den Rückreihen machen? Es ist mein erstes Muster, welches ich nach Strickanleitung stricke. Freue mich über jede Hilfe! :)

DROPS Design 25.06.2014 kl. 21:58:

Antwort siehe unten! :-)

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 146-28