DROPS / 145 / 22

Blue dream by DROPS Design

Heklet DROPS skjørt i ”Fabel” med ruter. Str S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr fa-232
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS FABEL fra Garnstudio
F.nr 604, havutsikt: 150-150-150-150-200-200 g
F.nr 910, havbrus: 150-150-150-150-200-200 g

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 - eller den nål du må ha for å få 20 st på 10 cm i bredden (10 rader i A.2 måler ca 12 cm, 1 rute måler ca 8 x 8 cm).
DROPS HEKLENÅL NR 4,5 - til knytesnor.
DROPS PERLEMORSKNAPP NR 521 (15 mm): 4 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: rute, skjørt,

Se diag A.1 for rute og A.3 for heklekant nederst på skjørtet.

BLAD:
1 blad = hekle 3 lm, i samme fm hekles 2 st - men vent med siste gjennomtrekning på begge m, dra tråden gjennom alle 3 m på nålen, 3 lm, 1 kjm i samme fm, 1 kjm i neste fm.

BOBLE:
1 boble = hekle 2 st om samme lm-bue - men vent med siste gjennomtrekning på begge m, dra tråden gjennom alle 3 m på nålen.

BOBLE PÅ BEG AV OMG:
Hekle 3 lm, 1 st om 1.lm-bue.

OMG/RAD MED ST:
1.st på beg av hver omg/rad med st erstattes med 3 lm, hekle 1 st i hver fm. Avslutt omg med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.

OMG/RAD MED FM:
Hver omg/rad med fm beg med 1 lm (regnes ikke som 1.fm), hekle 1 fm i hver st. Avslutt omg med 1 kjm i 1.fm på beg av omg.

MØNSTER A.2 OG STRIPER:
1 rapp A.2 = 2 omg/rader. Hekle vekselvis 1 omg/rad med st og 1 omg/rad med fm.
Det hekles samtidig striper i A.2 slik: * Hekle 1 rapp A.2 (= 2 omg/rad) i Fabel havutsikt, 1 rapp (= 2 omg/rad) med Fabel havbrus *, gjenta fra *-* oppover.

FELLETIPS:
Det felles 1 st ved å hekle 2 st sammen slik: Hekle 1 st i neste fm, men vent med siste gjennomtrekning, hekle 1 st i neste fm på samme måte, lag 1 kast og dra tråden gjennom alle 3 m på nålen. NB! Fell ikke på beg eller slutten av raden når arb hekles frem og tilbake.
Det felles 1 fm ved å hoppe over 1 fm.
----------------------------------------------------------

RUTE:
Arb hekles rundt. Se diag A.1 - Hekle 4 lm med Fabel havbrus på nål 3,5 og sett de sammen til en ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: Hekle 1 lm, 8 fm om ringen, avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg - LES OMG/RAD MED FM.
2.OMG: I hver fm hekles 1 BLAD - les forkl over - men i den siste fm hekles det slik: 3 lm, i samme fm hekles det 3 st - men vent med siste gjennomtrekning på hver m, dra tråden gjennom alle 4 m på nålen = 8 blader.
3.OMG: Hekle 5 lm, 1 st i samme blad (= hjørne), * 3 lm, 1 fm i neste blad, 3 lm, i neste blad hekles 1 st, 2 lm og 1 st (= hjørne) *, gjenta fra *-* 2 ganger til, 3 lm, 1 fm i siste blad, 3 lm, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 12 lm-buer.
4.OMG: Hekle 3 lm, 1 st om samme bue, 3 lm, hekle 1 BOBLE - les forkl over - om samme bue, * om hver av de neste 2 lm-buer hekles det 2 bobler med 2 lm mellom, om neste lm-bue hekles det 2 bobler med 3 lm mellom (= hjørne) *, gjenta fra *-* 2 ganger til, om hver av de siste 2 lm-buer hekles det 2 bobler med 2 lm mellom, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 12 lm-buer.
5.OMG: Hekle 1 lm, om 1.lm-bue hekles 1 fm, 3 lm og 1 fm (= hjørne), ** * 3 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* 1 gang til, 3 lm, om neste lm-bue hekles 1 fm, 3 lm, 1 fm (= hjørne) **, gjenta fra **-** 2 ganger til, deretter gjenta fra *-* 2 ganger til, avslutt med 3 lm og 1 kjm i 1.fm på beg av omg.
6.OMG: Hekle 1 lm, om 1.lm-bue hekles 2 fm, 3 lm og 2 fm (= hjørne), * hekle 3 fm om hver av de neste 3 lm-buer, om neste lm-bue hekles 2 fm, 3 lm og 2 fm (= hjørne) *, gjenta fra *-* 2 ganger til, hekle 3 fm om hver av de siste 3 lm-buer, avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg. Klipp og fest tråden.
Hekle totalt 12-13-14-15-16-18 stk ruter med Fabel havbrus.

MONTERING:
Hekle ruterne sammen langs siden slik: Med Fabel havbrus og nål 3,5, legg 2 og 2 ruter oppå hverandre med vrangen mot vrangen, hekle 1 fm om lm-bue i hjørnet på begge ruter, * 2 lm, hopp over 2 fm, 1 fm i neste fm på begge ruter *, gjenta fra *-*, avslutt med 2 lm, 1 fm om lm-bue i hjørnet på begge ruter, klipp og fest tråden. Hekle alle ruter sammen på samme måte til en ring.

SKJØRT:
Arb hekles først rundt og frem og tilbake etter splitten. Med Fabel havutsikt og nål 3,5, hekle 1 omg fm langs ene side av ringen slik: ** 2 fm om 1.lm-bue i hjørne på 1 rute, * 1 fm i hver av de neste 2 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* 2 ganger til (totalt 3 ganger), 2 fm om siste lm-bue i hjørne (= 16 fm per rute) **, gjenta fra **-** på hver rute = 192-208-224-240-256-288 fm på omg, avslutt med 1 kjm i 1.fm. Deretter hekles det mønster A.2 og STRIPER - les forkl over - 6-6-6-6-8-6 ganger i høyden. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! LES HELE NESTE AVSNITT FØR DU HEKLER VIDERE.
På neste omg (med st) felles det 8 m - LES FELLETIPS - jevnt fordelt på omg. Gjenta fellingen på hver 4.rapp A.2 i høyden - dvs alltid på en omg med st - 2-3-4-4-4-4 ganger til, deretter på hver 2.rapp i høyden totalt 3-2-1-1-1-3 ganger - SAMTIDIG når arb måler ca 21-24-25-26-27-29 cm (siste omg = omg med fm) hekles arb frem og tilbake. NB: Sett 1 merke på beg av 1.rad med st. Videre hekles hver rad med st fra retten og hver rad med fm fra vrangen.
Når alle fellinger er ferdig blir det 144-160-176-192-208-224 m igjen. Fortsett med A.2 og striper frem og tilbake til arb måler ca 39-42-43-45-47-49 cm, klipp og fest tråden.

STOLPE:
Med Fabel havutsikt, hekle langs splitten midt bak slik: Med start ved merket, hekle fra retten 36-36-38-38-40-40 fm langs hele venstre kant av splitten. Hekle rader med fm frem og tilbake til stolpen måler ca 4 cm, klipp og fest tråden.

HEKLEKANT (øverst på skjørtet):
Med Fabel havutsikt, hekle fra retten en kant i midje slik: Hekle 8 fm over den øverste kanten på stolpen, deretter 1 fm i hver fm øverste på skjørtet. På neste rad hekles det fm i hver fm - SAMTIDIG justeres m-ant - LES FELLETIPS - til 151-169-181-199-217-229 fm (m-ant delelig med 6 + 1). På neste rad hekles det slik: 1 lm, * 1 fm i neste fm, hopp over 2 fm, 5 st i neste fm, hopp over 2 fm *, gjenta fra *-* raden ut, avslutt med 1 fm i siste fm, klipp og fest traden. Kanten måler ca 1 cm i høyden.

HEKLEKANT (nederst på skjørtet):
Hekle med Fabel havutsikt langs andre siden av ringen med ruter slik: ** 3 fm om 1.lm-bue i hjørne på 1 rute, * 1 fm i hver av de neste 2 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* 2 ganger til (totalt 3 ganger), 3 fm om siste lm-bue i hjørne (= 18 fm per rute) **, gjenta fra **-** på hver rute = 216-234-252-270-288-324 fm totalt, avslutt med 1 kjm i 1.fm. Deretter hekles det mønster A.3 slik:
1.OMG: Hekle 4 lm (erstatter 1.st og 1.lm), * hopp over 1 fm, 1 st i neste fm, 1 lm * , gjenta fra *-* - se diag A.3 -, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
2.OMG: Hekle 1 lm, 1 fm om 1.lm-bue, * 1 fm i neste st, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta *-* 1 gang til (= 5 fm), ** 9 lm, hopp over neste 5 st, 1 fm om neste lm-bue, gjenta fra *-* 4 ganger til (= fm-gruppe med 9 fm) **, gjenta fra **-** omg rundt - men når det gjentas siste gangen hekles det 4 fm istedenfor 9 fm, avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg.
3.OMG: Hekle 1 lm, 1 fm i hver av de første 3 fm, * 3 lm, 9 st om neste lm-bue, 3 lm, 1 fm i hver av de midterste 5 fm av neste fm-gruppe *, gjenta fra *-* omg rundt - men når det gjentas siste gangen hekles det 1 fm i hver av de siste 2 fm på omg, avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg.
4.OMG: Hekle 1 lm, 1 fm i hver av de første 2 fm, * 3 lm, 1 st i hver av de neste 9 st, 3 lm, 1 fm i hver av de midterste 3 fm av neste fm-gruppe *, gjenta fra *-* omg rundt - men når det gjentas siste gangen hekles det 1 fm i siste fm på omg, avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg.
5.OMG: Hekle 1 lm, 1 fm i 1.fm, * 3 lm, hekle 1 st i hver av de neste 9 st med 1 lm mellom hver m (= 9 st og 8 lm-buer), 3 lm, 1 fm i den midterste fm av neste fm-gruppe *, gjenta fra *-* omg rundt - men når det gjentas siste gangen hekles det 3 lm etter siste st, avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg.
6.OMG: Hekle 5 lm, hopp over 1.lm-bue, * hekle 1 fm om hver av de neste 8 lm-buer med 3 lm mellom hver fm (= 8 fm og 7 lm-buer), 5 lm *, gjenta fra *-* omg rundt - men når det gjentas siste gangen hekles det 2 lm etter siste fm, avslutt med 1 kjm om 1.lm-bue på beg av omg.
7.OMG: Hekle 1 lm, 1 fm om 1.lm-bue, * 2 lm, hekle 1 fm om hver av de 7 neste lm-buer med 5 lm mellom hver fm (= 7 fm og 6 lm-buer), 2 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt - men når det gjentas siste gangen hekles det 2 lm etter siste fm, avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg.
8.OMG: Hekle 3 lm, om hver lm-bue på omg hekles 1 st, 1 lm og 1 st, avslutt med 1 kjm om 1.lm-bue på beg av omg.
9.OMG: Hekle 3 lm, 4 st om samme lm-bue, * 1 fm om neste lm-bue, 5 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg, avslutt med 1 fm om siste lm-bue og 1 kjm om 3.lm på beg av omg. Klipp og fest tråden.

KNYTESNOR:
Med 1 tråd av hver farger og nål 4,5, hekle lm i ca 130-135-140-145-150-155 cm, snu og hekle 1 kjm i hver lm, klipp og fest tråden.

MONTERING:
Sy 4 knapper jevnt fordelt på stolpen i splitten, bruk mellomrom mellom st på høyre kanten til knapphull. Trekk knytesnoren gjennom st på nest siste omg med st øverste på skjørtet.

= blad: 3 lm, i samme fm hekles det 2 st - men vent med siste gjennomtrekning på begge m, lag 1 kast og dra tråden gjennom alle 3 m på nålen, 3 lm, 1 kjm i samme fm, 1 kjm i neste fm
= boble: Hekle 2 st om samme lm-bue - men vent med siste gjennomtrekning, lag 1 kast og dra tråden gjennom alle 3 m på nålen
= boble på beg av omg: hekle 3 lm, 1 st om 1.lm-bue