DROPS / 145 / 22

Blue dream by DROPS Design

Heklet DROPS skjørt i ”Fabel” med ruter. Str S - XXXL.

Stikkord: rute, skjørt,

DROPS Design: Modell nr fa-232
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS FABEL fra Garnstudio
F.nr 604, havutsikt: 150-150-150-150-200-200 g
F.nr 910, havbrus: 150-150-150-150-200-200 g

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 - eller den nål du må ha for å få 20 st på 10 cm i bredden (10 rader i A.2 måler ca 12 cm, 1 rute måler ca 8 x 8 cm).
DROPS HEKLENÅL NR 4,5 - til knytesnor.
DROPS PERLEMORSKNAPP NR 521 (15 mm): 4 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (50)

75% Ull, 25% Polyamid
fra 15.00 kr /50g
DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 15.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Fabel print DROPS Fabel print 16.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 18.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 138kr. Les mer.
MØNSTER:
Se diag A.1 for rute og A.3 for heklekant nederst på skjørtet.

BLAD:
1 blad = hekle 3 lm, i samme fm hekles 2 st - men vent med siste gjennomtrekning på begge m, dra tråden gjennom alle 3 m på nålen, 3 lm, 1 kjm i samme fm, 1 kjm i neste fm.

BOBLE:
1 boble = hekle 2 st om samme lm-bue - men vent med siste gjennomtrekning på begge m, dra tråden gjennom alle 3 m på nålen.

BOBLE PÅ BEG AV OMG:
Hekle 3 lm, 1 st om 1.lm-bue.

OMG/RAD MED ST:
1.st på beg av hver omg/rad med st erstattes med 3 lm, hekle 1 st i hver fm. Avslutt omg med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.

OMG/RAD MED FM:
Hver omg/rad med fm beg med 1 lm (regnes ikke som 1.fm), hekle 1 fm i hver st. Avslutt omg med 1 kjm i 1.fm på beg av omg.

MØNSTER A.2 OG STRIPER:
1 rapp A.2 = 2 omg/rader. Hekle vekselvis 1 omg/rad med st og 1 omg/rad med fm.
Det hekles samtidig striper i A.2 slik: * Hekle 1 rapp A.2 (= 2 omg/rad) i Fabel havutsikt, 1 rapp (= 2 omg/rad) med Fabel havbrus *, gjenta fra *-* oppover.

FELLETIPS:
Det felles 1 st ved å hekle 2 st sammen slik: Hekle 1 st i neste fm, men vent med siste gjennomtrekning, hekle 1 st i neste fm på samme måte, lag 1 kast og dra tråden gjennom alle 3 m på nålen. NB! Fell ikke på beg eller slutten av raden når arb hekles frem og tilbake.
Det felles 1 fm ved å hoppe over 1 fm.
----------------------------------------------------------

RUTE:
Arb hekles rundt. Se diag A.1 - Hekle 4 lm med Fabel havbrus på nål 3,5 og sett de sammen til en ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: Hekle 1 lm, 8 fm om ringen, avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg - LES OMG/RAD MED FM.
2.OMG: I hver fm hekles 1 BLAD - les forkl over - men i den siste fm hekles det slik: 3 lm, i samme fm hekles det 3 st - men vent med siste gjennomtrekning på hver m, dra tråden gjennom alle 4 m på nålen = 8 blader.
3.OMG: Hekle 5 lm, 1 st i samme blad (= hjørne), * 3 lm, 1 fm i neste blad, 3 lm, i neste blad hekles 1 st, 2 lm og 1 st (= hjørne) *, gjenta fra *-* 2 ganger til, 3 lm, 1 fm i siste blad, 3 lm, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 12 lm-buer.
4.OMG: Hekle 3 lm, 1 st om samme bue, 3 lm, hekle 1 BOBLE - les forkl over - om samme bue, * om hver av de neste 2 lm-buer hekles det 2 bobler med 2 lm mellom, om neste lm-bue hekles det 2 bobler med 3 lm mellom (= hjørne) *, gjenta fra *-* 2 ganger til, om hver av de siste 2 lm-buer hekles det 2 bobler med 2 lm mellom, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 12 lm-buer.
5.OMG: Hekle 1 lm, om 1.lm-bue hekles 1 fm, 3 lm og 1 fm (= hjørne), ** * 3 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* 1 gang til, 3 lm, om neste lm-bue hekles 1 fm, 3 lm, 1 fm (= hjørne) **, gjenta fra **-** 2 ganger til, deretter gjenta fra *-* 2 ganger til, avslutt med 3 lm og 1 kjm i 1.fm på beg av omg.
6.OMG: Hekle 1 lm, om 1.lm-bue hekles 2 fm, 3 lm og 2 fm (= hjørne), * hekle 3 fm om hver av de neste 3 lm-buer, om neste lm-bue hekles 2 fm, 3 lm og 2 fm (= hjørne) *, gjenta fra *-* 2 ganger til, hekle 3 fm om hver av de siste 3 lm-buer, avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg. Klipp og fest tråden.
Hekle totalt 12-13-14-15-16-18 stk ruter med Fabel havbrus.

MONTERING:
Hekle ruterne sammen langs siden slik: Med Fabel havbrus og nål 3,5, legg 2 og 2 ruter oppå hverandre med vrangen mot vrangen, hekle 1 fm om lm-bue i hjørnet på begge ruter, * 2 lm, hopp over 2 fm, 1 fm i neste fm på begge ruter *, gjenta fra *-*, avslutt med 2 lm, 1 fm om lm-bue i hjørnet på begge ruter, klipp og fest tråden. Hekle alle ruter sammen på samme måte til en ring.

SKJØRT:
Arb hekles først rundt og frem og tilbake etter splitten. Med Fabel havutsikt og nål 3,5, hekle 1 omg fm langs ene side av ringen slik: ** 2 fm om 1.lm-bue i hjørne på 1 rute, * 1 fm i hver av de neste 2 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* 2 ganger til (totalt 3 ganger), 2 fm om siste lm-bue i hjørne (= 16 fm per rute) **, gjenta fra **-** på hver rute = 192-208-224-240-256-288 fm på omg, avslutt med 1 kjm i 1.fm. Deretter hekles det mønster A.2 og STRIPER - les forkl over - 6-6-6-6-8-6 ganger i høyden. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! LES HELE NESTE AVSNITT FØR DU HEKLER VIDERE.
På neste omg (med st) felles det 8 m - LES FELLETIPS - jevnt fordelt på omg. Gjenta fellingen på hver 4.rapp A.2 i høyden - dvs alltid på en omg med st - 2-3-4-4-4-4 ganger til, deretter på hver 2.rapp i høyden totalt 3-2-1-1-1-3 ganger - SAMTIDIG når arb måler ca 21-24-25-26-27-29 cm (siste omg = omg med fm) hekles arb frem og tilbake. NB: Sett 1 merke på beg av 1.rad med st. Videre hekles hver rad med st fra retten og hver rad med fm fra vrangen.
Når alle fellinger er ferdig blir det 144-160-176-192-208-224 m igjen. Fortsett med A.2 og striper frem og tilbake til arb måler ca 39-42-43-45-47-49 cm, klipp og fest tråden.

STOLPE:
Med Fabel havutsikt, hekle langs splitten midt bak slik: Med start ved merket, hekle fra retten 36-36-38-38-40-40 fm langs hele venstre kant av splitten. Hekle rader med fm frem og tilbake til stolpen måler ca 4 cm, klipp og fest tråden.

HEKLEKANT (øverst på skjørtet):
Med Fabel havutsikt, hekle fra retten en kant i midje slik: Hekle 8 fm over den øverste kanten på stolpen, deretter 1 fm i hver fm øverste på skjørtet. På neste rad hekles det fm i hver fm - SAMTIDIG justeres m-ant - LES FELLETIPS - til 151-169-181-199-217-229 fm (m-ant delelig med 6 + 1). På neste rad hekles det slik: 1 lm, * 1 fm i neste fm, hopp over 2 fm, 5 st i neste fm, hopp over 2 fm *, gjenta fra *-* raden ut, avslutt med 1 fm i siste fm, klipp og fest traden. Kanten måler ca 1 cm i høyden.

HEKLEKANT (nederst på skjørtet):
Hekle med Fabel havutsikt langs andre siden av ringen med ruter slik: ** 3 fm om 1.lm-bue i hjørne på 1 rute, * 1 fm i hver av de neste 2 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* 2 ganger til (totalt 3 ganger), 3 fm om siste lm-bue i hjørne (= 18 fm per rute) **, gjenta fra **-** på hver rute = 216-234-252-270-288-324 fm totalt, avslutt med 1 kjm i 1.fm. Deretter hekles det mønster A.3 slik:
1.OMG: Hekle 4 lm (erstatter 1.st og 1.lm), * hopp over 1 fm, 1 st i neste fm, 1 lm * , gjenta fra *-* - se diag A.3 -, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
2.OMG: Hekle 1 lm, 1 fm om 1.lm-bue, * 1 fm i neste st, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta *-* 1 gang til (= 5 fm), ** 9 lm, hopp over neste 5 st, 1 fm om neste lm-bue, gjenta fra *-* 4 ganger til (= fm-gruppe med 9 fm) **, gjenta fra **-** omg rundt - men når det gjentas siste gangen hekles det 4 fm istedenfor 9 fm, avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg.
3.OMG: Hekle 1 lm, 1 fm i hver av de første 3 fm, * 3 lm, 9 st om neste lm-bue, 3 lm, 1 fm i hver av de midterste 5 fm av neste fm-gruppe *, gjenta fra *-* omg rundt - men når det gjentas siste gangen hekles det 1 fm i hver av de siste 2 fm på omg, avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg.
4.OMG: Hekle 1 lm, 1 fm i hver av de første 2 fm, * 3 lm, 1 st i hver av de neste 9 st, 3 lm, 1 fm i hver av de midterste 3 fm av neste fm-gruppe *, gjenta fra *-* omg rundt - men når det gjentas siste gangen hekles det 1 fm i siste fm på omg, avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg.
5.OMG: Hekle 1 lm, 1 fm i 1.fm, * 3 lm, hekle 1 st i hver av de neste 9 st med 1 lm mellom hver m (= 9 st og 8 lm-buer), 3 lm, 1 fm i den midterste fm av neste fm-gruppe *, gjenta fra *-* omg rundt - men når det gjentas siste gangen hekles det 3 lm etter siste st, avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg.
6.OMG: Hekle 5 lm, hopp over 1.lm-bue, * hekle 1 fm om hver av de neste 8 lm-buer med 3 lm mellom hver fm (= 8 fm og 7 lm-buer), 5 lm *, gjenta fra *-* omg rundt - men når det gjentas siste gangen hekles det 2 lm etter siste fm, avslutt med 1 kjm om 1.lm-bue på beg av omg.
7.OMG: Hekle 1 lm, 1 fm om 1.lm-bue, * 2 lm, hekle 1 fm om hver av de 7 neste lm-buer med 5 lm mellom hver fm (= 7 fm og 6 lm-buer), 2 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt - men når det gjentas siste gangen hekles det 2 lm etter siste fm, avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg.
8.OMG: Hekle 3 lm, om hver lm-bue på omg hekles 1 st, 1 lm og 1 st, avslutt med 1 kjm om 1.lm-bue på beg av omg.
9.OMG: Hekle 3 lm, 4 st om samme lm-bue, * 1 fm om neste lm-bue, 5 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg, avslutt med 1 fm om siste lm-bue og 1 kjm om 3.lm på beg av omg. Klipp og fest tråden.

KNYTESNOR:
Med 1 tråd av hver farger og nål 4,5, hekle lm i ca 130-135-140-145-150-155 cm, snu og hekle 1 kjm i hver lm, klipp og fest tråden.

MONTERING:
Sy 4 knapper jevnt fordelt på stolpen i splitten, bruk mellomrom mellom st på høyre kanten til knapphull. Trekk knytesnoren gjennom st på nest siste omg med st øverste på skjørtet.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

under HEKLEKANT (nederst på skjørtet):
8.OMG: Hekle 3 lm, om hver lm-bue på omg hekles 1 st, 1 lm og 1 st, avslutt med 1 kjm om 1.lm-bue på beg av omg.
Oppdatert online: 24.03.2014

= blad: 3 lm, i samme fm hekles det 2 st - men vent med siste gjennomtrekning på begge m, lag 1 kast og dra tråden gjennom alle 3 m på nålen, 3 lm, 1 kjm i samme fm, 1 kjm i neste fm
= boble: Hekle 2 st om samme lm-bue - men vent med siste gjennomtrekning, lag 1 kast og dra tråden gjennom alle 3 m på nålen
= boble på beg av omg: hekle 3 lm, 1 st om 1.lm-bue

Kommentarer (50)

Legg inn en kommentar!

Anna 07.03.2018 - 12:57:

Hvor finner jeg diagram A2?

DROPS Design 07.03.2018 kl. 16:22:

Hej Anna, A2 står beskrevet øverst i opskriften sammen med striberne: MØNSTER A.2 OG STRIPER: 1 rapp A.2 = 2 omg/rader. Hekle vekselvis 1 omg/rad med st og 1 omg/rad med fm. Det hekles samtidig striper i A.2 slik: * Hekle 1 rapp A.2 (= 2 omg/rad) i Fabel havutsikt, 1 rapp (= 2 omg/rad) med Fabel havbrus *, gjenta fra *-* oppover.

Liesbeth 07.09.2014 - 19:52:

Verduidelijking op vorige vraag. toer 6 van vierkant = in 1e l-lus 2v, 3l en 2v (= hoek), * haak 3 v in elke van de volgende 3 l-lussen, haak in volgende l-lus 2v, 3l en 2v * Dat is dus een kant van het vierkant, na de eerste 3 l en tot de laatste 3l, De vasten daarvoor en daarna zijn om de hoek. Dan kom ik dus op 2v, 3x 3v en 2v = 13v per vierkant. Als ik dan de instructies van de rok opvolg heb ik teveel steken te vullen tot de hoek of ik moet de 2v in elke hoek overslaan

DROPS Design 09.09.2014 kl. 12:05:

Hoi Liesbeth. Je leest het als volgt (en vergeet niet de vasten die je in de lossenlus maakt): 2 v in 1e l-lus in hoek op 1 vierkant, * 1 v in elke van de volgende 2 v, 2 v in de volgende v *, herhaal van *-* nog 2 keer (3 keer in totaal), 2 v in laatste l-lus in hoek (= 16 v per vierkant) of = 2 + 4 + 4 + 4 + 2 = 16.

Liesbeth Jacobs 25.08.2014 - 21:44:

Ik heb een vraag over het haken van de rok. in het patroon staat: haak 1 toer v langs de ring van vierkantjes...... (= 16 v per vierkant). als ik alle vasten tel die ik dan moet maken kom ik echter op 20. moet ik misschien de 2v in de hoeklus van de laatste toer van het vierkant niet meetellen, of moet ik niet meerderen zoals in het patroon geschreven staat?

DROPS Design 01.09.2014 kl. 17:11:

Als ik de v optel, kom ik op 16 precies dus ik zie geen fout. Kunt u aangeven hoe u op 20 komt?

Liesbeth Jacobs 24.08.2014 - 17:37:

Een vraag. In het patroon staat bij de rok: 1 toer v langs een kant van de ring vierkantjes. 2v in de l lus van hoek vierkant en dan 1 v in elke v en weer 2 v in l lus op hoek vierkant. Dat zou totaal 16 v moeten zijn. Maar als ik alle vasten tel in een vierkant kom ik in totaal op 20 steken. Wat doe ik hier fout? Moet ik misschien de 2v in de hoek overslaan? Met vriendelijke groet, Liesbeth

Bea 24.03.2014 - 12:00:

Vielen Dank! wird die Lösung dann hier gepostet werden oder direkt in der Anleitung? würde den Rock sehr gern zeitnah fertigstellen...danke nochmal für die Unterstützung!

DROPS Design 24.03.2014 kl. 13:39:

Liebe Bea, ich habe gerade schon die Antwort erhalten - 1 Lm ist richtig, also wie im Diagramm gezeigt. Die Anleitung wird umgehend korrigiert. Viel Spaß beim Weiterhäkeln!

Bea 24.03.2014 - 10:57:

Es geht um den unteren häkelrand, reihe 8: kommen zwischen die beiden Stb. eine oder zwei LM? hier unterscheiden sich schriftl. anleitung und zeichnung...

DROPS Design 24.03.2014 kl. 11:10:

Liebe Bea, Sie haben Recht, Anleitungstext und Diagramm passen in Reihe 8 nicht zusammen. Ich werde Ihre Frage an die Designer weiterleiten, dort wird man sich dann um das Problem kümmern.

Kristina 07.05.2013 - 19:09:

Jag har gjort rutorna och ska börja på kjolen men antalet maskor stämmer inte? Sista varvet på rutan = 2fm + 3x3 fm + 2 fm = 13 fm på en sida. Försöker jag virka 16 maskor i dessa enligt anvisning har jag bara kommit till mitten av 3:e bågen. Hur gör jag för att det ska bli rätt?

DROPS Design 12.02.2014 kl. 00:32:

Hej Kristina. Ja du har 13 fm längs en sida på rutorna. När du virkar upp längs kanten så virkar du 1 fm i varje hörn och över de 3x3 m, så ökar du 1 m i var tredje m, genom att virka 2 m i en m, så som det är förkl i mönstret. Det är så vi har gjort det på vår modell.

Tara Nyman 10.03.2013 - 17:41:

Hameohjeessa (DROPS Design: Malli nro fa-232) mainitaan toistuvasti piirros A.2: "...Virkkaa SAMALLA piirroksen A.2 raidoitusta seuraavasti...", mutta en löydä tuota A.2 merkintää ohjeen kahdesta piirroksesta? Löytyy vain A:1 ja A.3? Tottakai kuvasta on pääteltävissä, miten suunnilleen virkataan, mutta kaipaisi selvennystä; on p-kerrokset virkattu silmukan mol. reunoihin vai ei ja miten sijoittaa kavennukset? Terveisin Suomen Turusta Tara Nyman

DROPS Design 15.03.2013 kl. 14:14:

Mallivirkkaus A.2 selitetään ohjeen alussa, eli selitys löytyy tekstinä.

Loni Follmann 30.01.2013 - 15:45:

Ist die Materialangabe richtig ? Es werden doch nur die Häkelquadrate in sea mist gefertigt. Laut Angabe 150 bzw.200gr Wolle. Die selbe Menge in der anderen Farbe für den restlichen Rock ?

DROPS Design 31.01.2013 kl. 20:08:

Liebe Frau Follmann, schauen Sie unter „MUSTER A.2 UND STREIFEN“, dort ist beschrieben, dass der Rock in Streifen mit je 2 Rd/R in einer Farbe gehäkelt wird.

Lolapinso 29.01.2013 - 07:47: www.lolapinso.canalb ...

Très sympa ce modèle

Kommentér oppskrift DROPS 145-22