DROPS / 147 / 14

Rebekka by DROPS Design

Gehaakte DROPS zonneklep met ster patroon van ”Paris”. Maat S/M – L/XL.

DROPS design: Model nr. w-480
Garengroep C
-----------------------------------------------------------
Maat: S/M - L/XL
MATEN:
Omtrek: ongeveer 56-58 cm
Hoogte: ongeveer 7 cm
Materiaal: DROPS PARIS van Garnstudio
100 gr voor beide maten in kleur nr. 38, koraal

DROPS HAAKNLD 4 mm – of de maat haaknld die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 9 sterren in breedte x 6 toeren in hoogte = 10 x 10 cm.
DROPS PARELMOER KNOPEN NR. 521: 3-3 stuks
----------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden: hoofdbanden, sterpatroon,

Minder 1 v door 1 v te haken maar wacht met laatste omsl en laatste doorhaling (= 2 st op haak), haak dan volgende v maar haal bij laatste omsl en doorhaling draad door alle st op haak = 1 v geminderd.

ZONNEKLEP:
Wordt heen en weer gehaakt.
Haak 113-117 l met Paris en haaknld 4 mm.

TOER 1 (goede kant): neem 1 st op in elke van volgende 5 l, begin in 2e l vanaf haak, maak een omsl en haal door alle 6 st, haak 1 l en maak zo gaatje boven de 6 st, * neem 1 st op in gaatje, neem 1 st op in zijkant van laatste van de 6 st, neem 1 st op in dezelfde l als waarin laatste van de 6 st opgenomen is, 1 st in elke van volgende 2 l = 6 st op haak, maak een omsl en haal door alle 6 st, 1 l *, herhaal van *-*. Haak 1 hstk in laatste l. Keer.
TOER 2 (verkeerde kant): 2 l (= hstk), haak 2 hstk in "elk sterrengaatje", eindig de toer met 1 hstk in de laatste st.
Keer. Er zijn nu 54-56 sterren op toer en 1 hstk aan elke kant.
TOER 3: 3 l, neem 1 st op in de 2e en 3e l vanaf haak, 1 st in eerste 3 st op toer = 6 st op haak. Maak een omsl en haal draad door alle 6 lussen op haak, 1 l, * neem 1 st op in het gaatje, neem 1 st op in zijkant van laatste van de 6 st, neem 1 st op in dezelfde st als waarin 6e st opgenomen is, 1 st in elke van volgende 2 st = 6 st op de haak. Maak een omsl en haal deze door alle 6 st*, herhaal van *-*. Haak 1 hstk in laatste st. Keer.

Herhaal 2e en 3e toer nog 2 keer (3 keer in totaal), haak dan 2e toer 1 keer, het werk meet nu ongeveer 7 cm in de hoogte, knip de draad af en zet vast. Haak de klep heen en weer over middelste 13 sterren in l-toer aan begin van werk als volgt:
TOER 1: haak 4 l in eerste l (telt als 1 dstk), 1 dstk in elke van volgende 2 l (= 3 dstk in totaal), 1 stk in elke van de volgende 3 l (= 3 stk), 1 hstk in elke van de volgende 3 l (= 3 hstk), 1 v in elke van de volgende 8 l (= 8 v), 1 hstk in elke van de volgende 3 l (= 3 hstk), 1 stk in elke van de volgende 3 l (= 3 stk), 1 dstk in elke van de volgende 3 l (= 3 dstk) = 26 st in totaal, keer het werk.
TOER 2: haak 1 l, 1 v in elke st = 26 v, keer het werk.
TOER 3: haak 1 l, 1 v in elke st = 26 v, keer het werk.
TOER 4: haak 1 l, 1 v in elke st, minder TEGELIJKERTIJD 1 st aan elke kant – LEES TIP VOOR HET MINDEREN = 24 st, keer het werk.
TOER 5: Haak 1 v in elke st, minder TEGELIJKERTIJD 1 st aan elke kant = 22 st. Knip de draad af en zet vast.

GEHAAKTE RAND:
Start aan begin van toer en haak 1 v in elke van de st langs rand aan de onderkant van zonneklep. Knip de draden af en zet vast.

AFWERKING:
Naai zonneklep samen met een overlap van ongeveer 6 cm (u kunt dit zelf aanpassen aan de gewenste maat). Naai de knopen op, naai ze door beide lagen langs de rand middenachter.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 147-14.