DROPS / 148 / 3

Imogen by DROPS Design

Stickad DROPS sjal i 2 trådar ”Vivaldi” med ton-i-ton ränder och tappade maskor

DROPS Design: Modell nr oo-100
Garngrupp C + C
-----------------------------------------------------------
Mått:
Bredd överst: ca 160 cm
Längd mitt på: ca 80 cm
Garnåtgång:
DROPS VIVALDI från Garnstudio
100 g nr 06, natur
100 g nr 08, gammalrosa
100 g nr 34, ljus puderrosa
50 g nr 32, syren

DROPS RUNDST (80 cm) NR 8 – eller det st.nr du måste använda för att få 11 m x 15 v slätst med 2 trådar på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Det ökas 1 m genom att göra 1 omslag. På nästa v stickas omslaget vridet så att det inte blir hål.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalen börjar med natur längst upp och blir gradvis mörkare allt efter som det stickas.
Pga maskantalet stickas arb fram och tillbaka på rundst.
Lägg upp 7 m på rundst 8 med 2 trådar natur och sticka ton-i-ton ränder med tappade maskor - SAMTIDIGT som det ökas så här:
VARV 1 (= rätsidan): Stickas rätt.
VARV 2(= avigsidan): 1 rm, * 1 am, 1 omslag, 1 am *, upprepa *-* totalt 2 ggr och avsluta med 1 am, 1 omslag och 1 rm = 10 m.
VARV 3 (och varje v från rätsidan): Stickas rätt – OBS: När det är omslag från föregående v stickas dessa vridet räta så att det inte blir hål.
VARV 4 (= avigsidan): 1 rm, * 1 omslag, 1 am *, upprepa *-* totalt 8 ggr och avsluta med 1 omslag och 1 rm = 19 m.
VARV 6 (= avigsidan): 1 rm, sticka am tills det återstår 1 m, 1 rm.
VARV 8 ( = avigsidan): 1 rm, * 1 am, 1 omslag, 1 am *, upprepa *-* totalt 8 ggr och avsluta med 1 am, 1 omslag och 1 rm = 28 m.
VARV 10: 1 rm, sticka am tills det återstår 1 m, 1 rm.
VARV 12: 1 rm, * 1 am, 1 omslag, 1 am *, upprepa *-* totalt 13 ggr och avsluta med 1 rm = 41 m.
Sticka sedan slätst med 1 RÄTST kantm – se förkl ovan, i varje sida.
När arb mäter 14 cm ökas det 40 m jämnt fördelat (dvs gör 1 omslag efter varje m) – LÄS ÖKNINGSTIPS = 81 m.
När arb mäter 19 cm stickas nästa v från rätsidan så här: * 1 rm, 1 omslag om st *, upprepa *-* tills det återstår 1 m och avsluta med 1 rm. Sticka 1 v avigt från avigsidan SAMTIDIGT som omslagen släpps ned (dessa 2 v = tappade m).
Sticka sedan slätst tills arb mäter 22 cm. Nu ökas det 26 m jämnt fördelat (dvs börja efter 1:a m och gör 1 omslag efter var 3:e m) = 107 m.
Fortsätt med slätst tills arb mäter 26 cm. På nästa v från rätsidan stickas det tappade m igen.
Fortsätt med slätst tills arb mäter 30 cm. Nu ökas det 30 m jämnt fördelat (dvs gör 1 omslag efter växelvis 3 och 4 m) = 137 m.
Sticka sedan vidare tills arb mäter 32 cm. På nästa v från rätsidan stickas det tappade m igen, sedan fortsätts det med slätst tills arb mäter 38 cm. Nu ökas det 30 m jämnt fördelat (dvs gör 1 omslag efter växelvis 4 och 5 m) = 167 m.
Byt till 1 tråd natur + 1 tråd ljus puderrosa och sticka slätst i 3 cm (arb mäter 41 cm). På nästa v från rätsidan stickas det tappade m, sedan fortsätts det med slätst tills arb mäter 46 cm. Nu ökas det 30 m jämnt fördelat (dvs gör 1 omslag efter växelvis 5 och 6 m) = 197 m. Sticka sedan vidare tills arb mäter 48 cm. På nästa v från rätsidan stickas det tappade m igen. Sedan fortsätter man med slätst tills arb mäter 52 cm (randen mäter 14 cm).
Byt till 2 trådar ljus puderrosa och sticka slätst i 1 cm. Nu ökas det 30 m jämnt fördelat (dvs gör 1 omslag efter växelvis 6 och 7 m) = 227 m. Sticka sedan vidare tills arb mäter 55 cm. På nästa v från rätsidan stickas det tappade m, sedan fortsätts det med slätst tills arb mäter 59 cm (randen mäter 7 cm).
Byt till 1 tråd ljus puderrosa + 1 tråd gammalrosa och sticka slätst i 1 cm. Nu ökas det 30 m jämnt fördelat (dvs gör 1 omslag efter växelvis 7 och 8 m) = 257 m. Sticka sedan vidare tills arb mäter 62 cm.
På nästa v från rätsidan stickas det tappade m, sedan fortsätter man med slätst tills arb mäter 66 cm (randen mäter 7 cm).
Byt till 2 trådar gammalrosa och sticka slätst i 3 cm. På nästa v från rätsidan stickas det tappade m, sedan fortsätter man med slätst tills arb mäter 71 cm. Nu ökas det 30 m jämnt fördelat (dvs gör 1 omslag efter växelvis 8 och 9 m) = 287 m. Sedan fortsätter man med slätst tills arb mäter 73 cm (randen mäter 7 cm).
Byt till 1 tråd gammalrosa + 1 tråd syren och sticka slätst i 3 cm. På nästa v från rätsidan stickas det tappade m, sedan fortsätter man med slätst tills arb mäter 79 cm (det återstår ca 1 cm till färdigt mått). Nu ökas det 30 m jämnt fördelat (dvs gör 1 omslag efter växelvis 9 och 10 m) = 317 m. På nästa v från rätsidan maskas det av MYCKET LÖST (randen mäter 7 cm).

Élyse Rheault 07.01.2017 - 21:10:

Mon expérience avec le point de jersey est que le tricot s'enroule sur lui-même. Aurais-je le même phénomène avec ce châle ? Merci de prendre quelques minutes pour me répondre.

DROPS Design 09.01.2017 kl. 09:20:

Bonjour Mme Rheault, rabattez les mailles très souplement comme indiqué, et bloquez votre châle aux mesures finales en l'épinglant humide et en le laissant sécher (votre magasin pourra vous aider si besoin). Bon tricot!

Susanna 22.09.2014 - 23:28:

Che colore proponete per sostituire "erica", visto che presto non sarà più disponibile?

DROPS Design 23.09.2014 kl. 11:25:

Buongiorno Susanna, potete eventualmente sostituire il colore erica con il n°30 grigio/viola, ma potrebbe essere troppo in contrasto con gli altri colori. In ogni caso il colore erica è ancora disponibile fino ad esaurimento presso i nostri rivenditori italiani, quindi lo può ancora acquistare. Provi a controllare. Buon lavoro!!

Bouvet Marie Claude 19.05.2014 - 17:31:

Bonjour pouvez vous me dire ce qu'est une maille allongée s'il vous plait je voudrais faire ce modèle de châle mais je ne comprends pas il n'y a pas d'explication pour cette maille merci de votre réponse

DROPS Design 20.05.2014 kl. 09:02:

Bonjour Mme Bouvet, les mailles allongées sont obtenues en faisant des jetés sur l'endroit que l'on lâche sur l'envers - cf vidéo ci-dessous pour la technique - ex à 19 cm dans le châle. Bon tricot!

Else 01.03.2014 - 01:52:

What does it mean to "work dropped stitches ".

DROPS Design 01.03.2014 kl. 09:52:

Dear Else, "dropped sts" are when you work 1 row *K1, 1YO* and on next row K the st and drop the yo, the sts are then longer (see video below with 2 yos). Happy knitting!

Irina 06.02.2014 - 23:23:

Good evening(already)! I've received all answers from DROPS Tutorial Videos. Thank you for your attention and patience!

Irina 06.02.2014 - 22:32:

Please explain in more detail what this means:Continue in stocking st with 1 edge st in GARTER ST – see explanation above – in each side. Should I knit stocking st only the first edgeand the rest in GARTER ST ? Thank you for your attention and sorry for the inconvenience

DROPS Design 07.02.2014 kl. 01:44:

This means technically that on RS rows you K all sts across, and on WS rows you K1, P across, and end row with K1. The piece will be in stockinette, and you will have 1 stitch each side in garter st (i.e garter is K on every row).

JM 08.11.2013 - 11:40:

Vad innebär att "sticka ton-i-ton ränder med tappade maskor"?

Knitter 23.05.2013 - 20:11:

What do you mean K YOs from previous row twisted to avoid holes? how we knit the YO twisted?

DROPS Design 24.05.2013 kl. 09:01:

Dear Knitter, it means to K yo from previous row into back of loop - see video to vizualize how to do - Happy knitting!

Lea 03.02.2013 - 18:44:

Meeldiv.

Susanne Thoren 20.01.2013 - 20:50:

Creamy Lilac

Kommentér oppskrift DROPS 148-3