DROPS / 148 / 29

Nelle by DROPS Design

Hæklede DROPS tøfler i ”Nepal” med bånd og knap. Str 35 - 43

Tags: tøfler,

DROPS Design: Model nr ne-114
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
150-150-150 g f.nr 0100, natur

DROPS HÆKLENÅL nr 3,5 – eller den nål du skal bruge for at få 18 fm i bredden og ca 20 rækker i højden på 10 x 10 cm.
DROPS BRÆNDT TRÆKNAP, NR 512: 2 stk.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 66kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
I beg af hver omg med fm, erstattes første fm med 1 lm. Omg afsluttes med 1 km i lm i beg af omg.
I beg af hver række med fm, erstattes første fm med 1 lm. Rækken afsluttes med 1 km i lm fra beg af forrige række.

INDTAGNINGSTIPS:
Hækl 1 fm, men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl derefter næste fm, men når sidste gennemtræk gøres trækkes tråden gennem alle m på nålen - der er nu taget 1 fm ind.
----------------------------------------------------------

TØFFEL:
Arb hækles rundt fra tåen og bag til vristen, derefter hækles der frem og tilbage til midt bagpå på hælen.

Hækl 4 lm på nål 3,5 med Nepal og sæt dem til 1 ring med 1 km i 1.lm.
1.OMG: Hækl 6-6-5 fm om ringen - læs HÆKLEINFO!
2.OMG: Hækl 2 fm i hver fm = 12-12-10 fm.
3.OMG (og videre hver 2.omg): Hækl 1 fm i hver fm.
4.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* totalt 6-6-5 gange = 18-18-15 fm.
6.OMG: * 1 fm i hver af de 2 første fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* totalt 6-6-5 gange = 24-24-20 fm.
8.OMG: * 1 fm i hver af de 3 første fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* totalt 6-6-5 gange = 30-30-25 fm.
10.OMG: * 1 fm i hver af de 4 første fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* totalt 6-6-5 gange = 36-36-30 fm. Udtagningerne er nu færdig i str 35/37.
12.OMG: * 1 fm i hver af de 5 første fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* totalt 6-5 gange = 42-35 fm. Udtagningerne er nu færdig i str 38/40.
14.OMG: * 1 fm i hver af de 6 første fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* totalt 5 gange = 40 fm.
16.OMG: * 1 fm i hver af de 7 første fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* totalt 5 gange = 45 fm. Udtagningerne er nu færdig i str 41/43.

ALLE STR:
= 36-42-45 fm på omg. Hækl rundt med 1 fm i hver fm (uden at afslutte omg), til arb måler 14-16-18 cm. Videre hækles der fm frem og tilbage over de første 24-30-32 fm (dvs der hækles ikke over de sidste 12-12-13 fm på omg) - husk HÆKLEINFO! Når tøflen måler 20-22-25 cm (dvs ca 6-6-7 cm fra delingen) sættes der 1 mærke midt i arb (= 12-15-16 fm på hver side af mærket). På næste række tages der 1 fm ind på hver side af mærket, dvs start 2 m før mærket og hækl de 4 næste fm sammen 2 og 2 – læs INDTAGNINGSTIPS (= 2 fm taget ind). Hækl 1 række uden indtagning. Gentag indtagningen på næste række (= 2 fm taget ind) = 20-26-28 m tilbage på rækken. Hækl 1 række uden indtagning, læg tøflen dobbelt og hækl sammen midt bagpå med en række km gennem begge lag (tøflen måler nu ca 22-24-27 cm fra tå til hæl). Klip og hæft tråden.

KANT:
Start midt bagpå og hækl til sidst en kant øverst rundt om åbningen på tøflen således: 1 fm i første m, * 1 lm, spring over ca ½ cm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* omg rundt, men afslut omg med 1 km i fm i beg af omg (i stedet for 1 fm i næste m). Klip og hæft tråden.

BÅND MED KNAP:
Hækl 6 lm på nål 3,5 med Nepal. Hækl 1 fm i 2.lm fra nålen, derefter hækles der 1 fm i hver af de 4 næste lm = 5 fm på rækken. Videre hækles der frem og tilbage med 1 fm i hver fm – husk HÆKLEINFO. Når båndet måler 15-16-17 cm klippes tråden (klip tråden så den er lang nok til at sy båndet fast med). Sy den ene kortside på båndet fast på indersiden af tøflen, læg båndet pænt over vristen på tøflen og sy fast med en knap på ydersiden af tøflen – se foto.
Hækl 1 tøffel til på samme måde, men sy båndet med knap på spejlvendt.

Kommentarer (36)

Skriv din kommentar her!

Lise Fortin 09.11.2015 - 23:47:

J'aime beaucoup ces chausson mais dans le tour no:1 je ne comprends pas, que veut dire 6-6-5ms ?

DROPS Design 10.11.2015 kl. 09:46:

Bonjour Mme Fortin, les explications de ce modèle sont en 3 tailles: dans les 2 premières tailles, crochetez 6 ms, dans la 3ème taille, crochetez 5 ms. Bon crochet!

Ida Costagliola 09.10.2015 - 16:39:

Salve nn ho capito se si realizza utilizzando il filo a doppio oppure semplice...nel campione parla di filo a due capi ( anche se due capi di nepal con l uncinetto 3.5 mm mi sembra strano)

DROPS Design 09.10.2015 kl. 17:02:

Buongiorno Ida. Chiediamo scusa, abbiamo corretto un errore nel testo del campione. Si lavora con un solo capo. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Iris 30.08.2015 - 22:36:

Hallo, eine Frage: In der Anleitung steht Nadelstärke 3,5. Auf dem Garn steht Nadel 5. Welche Nadel ist denn nun richtig? Viele Grüsse Iris

DROPS Design 07.09.2015 kl. 17:31:

Die Anleitung ist immer maßgeblich, und dabei müssen Sie zudem die Maschenprobe beachten, es ist wichtig, dass Sie die Nadelstärke verwenden, mit der Sie die Maschenprobe erreichen. Die Angabe auf der Banderole ist nur ein Richtwert. Mit der Nadelstärke können Sie die Festigkeit des gearbeiteten Teils beeinflussen, die Schuhe sollen ja recht fest werden, also verwendet man hier eine dünnere Nadel. Achten Sie wie gesagt darauf, die Maschenprobe einzuhalten, damit die Schuhe hinterher passen.

Iris 29.08.2015 - 23:28:

Hallo, eine Frage: In der Anleitung steht Nadelstärke 3,5. Auf dem Garn steht Nadel 5. Welche Nadel ist denn nun richtig? Viele Grüsse Iris

DROPS Design 19.09.2015 kl. 22:45:

Antwort siehe oben! :-)

María Guadalupe Gutiérrez 03.03.2015 - 02:03:

Necesito un gráfico para poder realizar el proyecto, me lo pueden enviar? Atentamente

Anna 21.01.2015 - 08:51:

Liebes Drops-Team, Die Hausschuhe sind wunderschön, vielen dank für die tolle Anleitung! Ich habe eine Frage zum Material: läuft sich Drops Nepal schnell durch? Also sollte man die Schuhe noch mit Sohlenlatex bearbeiten, oder ist das unnötig? Sockenwolle ist Nepal eigentlich nicht, oder? Lieben Gruß, Anna

DROPS Design 27.01.2015 kl. 22:30:

Antwort siehe unten! :-)

Anna 21.01.2015 - 08:36:

Liebes Drops-Team, Die Hausschuhe sind wunderschön, vielen dank für die tolle Anleitung! Ich habe eine Frage zum Material: läuft sich Drops Nepal schnell durch? Also sollte man die Schuhe noch mit Sohlenlatex bearbeiten, oder ist das unnötig? Sockenwolle ist Nepal eigentlich nicht, oder? Lieben Gruß, Anna

DROPS Design 27.01.2015 kl. 22:30:

Ja, bei Nepal wäre es sinnvoll, die Schuhe mit Latex zu versehen, dann haben Sie länger etwas davon. Nepal ist recht weich (was die Schuhe ungemein gemütlich macht :-) ) und ist zudem ein Naturgarn, das nicht mit Kunstfaser verstärkt ist.

Eva 17.12.2014 - 19:25:

Liebes Drop-Team! Werden im Teil der spiralig gehäkelten Teil ohne Kettmaschen auch die Luftmaschen am Anfang jeder Runde weggelassen? Vielen Dank für die Antwort und die tollen Muster! :)

DROPS Design 21.12.2014 kl. 23:12:

Liebe Eva, danke für Ihr Lob! Ja genau, Sie lassen beim Häkeln der spiralförmigen Runden auch die Luft-M weg und häkeln einfach immer mit festen M weiter. Am besten markieren Sie sich dabei den Rd-Beginn und führen den Markierer beim Häkeln mit.

Dagny Dahl 01.12.2014 - 18:16:

Hei! Det står at på begynnelsen av en omgang skal en fm erstattes av en lm. Vil dette si at den da skal hekle en lm og 5 fm for første omgang (for størrelse 1 og 2)? Altså totalt 6 med fm og en lm? På forhånd takk for svar!

DROPS Design 02.12.2014 kl. 15:20:

Hej Dagny, Ja det stemmer, i de 2 første størrelser hækler du 1 lm og 5 fm på første omgang. God fornøjelse!

Christine 19.11.2014 - 20:18:

Hei hei! Nybegynner på hekling så har et spørsmål! Når det står lm erstatter første fm, må jeg da minusere på antall masker som er i oppskriften, eller følger jeg bare maskene som står?:)

DROPS Design 21.11.2014 kl. 13:52:

Hei Christine. Du skal fölge maskerne og antallene som der staar i opskriften, du skal ikke traekke noget fra.

Kommentere opskrift DROPS 148-29