DROPS / 147 / 39

Sirocco by DROPS Design

DROPS poncho i ”Alpaca Bouclé”, “Vivaldi” och “Lace”, stickad sidledes med strukturmönster. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr ab-030
Garngrupp C + C + A
-----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS ALPACA BOCLÉ från Garnstudio
150-150-150-150-200-200 g nr 0100, natur
Och använd:
DROPS VIVALDI från Garnstudio
100-100-100-100-100-100 g nr 06, natur
Och använd:
DROPS LACE från Garnstudio
100-100-100-100-100-100 g nr 0100, natur

DROPS RUNDST (60 eller 80 cm) NR 6 – eller det st.nr du måste använda för att få 14 m strukturmönster efter diag A.1 på 10 cm på bredden.
DROPS VIRKNÅL NR 5 – till kant.
----------------------------------------------------------

80% Alpacka, 15% Ull, 5% Polyamid
från 38.00 kr /50g
DROPS Alpaca Bouclé uni colour DROPS Alpaca Bouclé uni colour 38.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Alpaca Bouclé mix DROPS Alpaca Bouclé mix 38.00 kr /50g

Se diag A.1 och A.2. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

MÄTTIPS:
Pga strukturen i plagget måste alla längdmått göras när arb hålls upp för att få riktiga längdmått.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Pga antalet m stickas arb fram och tillbaka på rundst. Plagget stickas sidledes i ett stycke.
Lägg löst upp 132-136-140-148-152-160 m på rundst 6 med Alpaca Bouclé. Sticka MÖNSTER efter diag A.1 med 1 RÄTST kantm – se förkl ovan, i varje sida tills arb mäter ca 60-61-62-62-63-64 cm – sluta efter ett v från rätsidan. Byt till 1 tråd Alpaca Bouclé. På nästa v (= avigsidan) maskas de första 66-68-70-74-76-80 m i början på v av (= vänster framkant), sticka rm v ut. Sätt 1 markör och sticka mönster efter diag A.2 (välj diag för din stl) med 1 rätst kantm i varje sida. När A.2 har stickats 1 gång på höjden mäter arb ca 10-10-10-12-12-12 cm från markören och ca 70-71-72-74-75-76 cm från uppläggningskanten. Sticka 1 v rätt från rätsidan med Alpaca Bouclé och lägg löst upp 66-68-70-74-76-80 m i slutet på v (= höger framkant) = 132-136-140-148-152-160 m. Sticka sedan A.1 med 1 rätst kantm i varje sida, men börja A.1 spegelvänt jämfört med mitt fram så att mönstret blir likadant i varje sida mot mitt fram. När arb mäter ca 130-132-134-136-138-140 cm och det har stickats lika många ränder i mönstret på varje sida av mitt fram, maskas det av löst med rm från avigsidan med Alpaca Bouclé.

VIRKAD KANT:
Virka en avslutande kant runt hela ponchon med nål 5 med Alpaca Bouclé. Börja mitt bak eller i ett hörn på ponchon och virka 1 fm i första m, * 2 lm, hoppa över ca 1 cm, 1 fm i nästa m *, upprepa *-* runt hela ponchon och avsluta med 2 lm och 1 sm i första fm i början på v.

Diagram

= rm från rätsidan med Alpaca Bouclé
= rm från avigsidan med Alpaca Bouclé
= rm från rätsidan med Vivaldi
= rm från avigsidan med Vivaldi
= am från avigsidan med Lace
= 2 m räta tills, 1 omslag med Lace
= 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över med Lace
= stickriktning

Lena 07.07.2019 - 20:48:

Kann ich es auch mit einer wolle stricken? Oder müssen es 3 sein?

DROPS Design 08.07.2019 kl. 10:28:

Liebe Lena, diese 3 Wollen haben je eine unterschiedliche Textur und damit wird das Muster spielen, um das Ergebnis zu bekommen, am besten diese 3 Wollen stricken (Vivaldi können Sie durch Brushed Alpaca Silk ersetzen - siehe unseren Garnumrechner). Viel Spaß beim stricken!

Tatiana 25.07.2018 - 08:17:

Dobrý deň, ak by som chcela urobiť model Sirocco z priadze Big Delight aká by bola, prosím Vás, spotreba? Ďakujem.

DROPS Design 25.07.2018 kl. 13:49:

Milá Tatiano, na plochu odpovídající tomuto modelu byste potřebovala cca 5-6 klubek příze Big Delight. Nicméně, pokud se vám líbí právě tento model, doporučuji volbu materiálu ještě zvážit - kouzlo a lehkost tohoto ponča je v kombinaci 3 různých typů slabších přízí. Použitím jednolité, silné a navíc pruhující vlny vznikne model zcela jiného charakteru i vzhledu - je tedy potřeba s takovou změnou počítat. Příjemné tvoření! Hana

Andrea 23.06.2018 - 13:35:

Ik heb mt L genomen (ik heb maat 38). Het afgekante gedeelte dat over de voorkant loopt is 52 cm lang en dat klopt met de beschrijving maar hij komt maar halverwege mijn buik...op het plaatje komt ie op de heupen. Had ik dan een XXXL moeten gaan breien terwijl ik maat 38 heb? Kan niet meer opnieuw beginnen want die wol is niet uit te halen. Ik baal hiervan.

Rebekka 11.07.2017 - 14:01:

Hallo, wie wird die Rück-Loch-Reihe abgestrickt? Linke Maschen? Lg

DROPS Design 11.07.2017 kl. 15:54:

Liebe Rebekka, die Rückreihe nach der mit den Löchern (2 re zs, 1 Umschlag) wird links von der Rückseite gestrikt. Viel Spaß beim stricken!

Ruth Jose 03.05.2016 - 21:16:

Switch to 1 strand of alpaca boucle? Where does it state to work with 2 strands?

DROPS Design 04.05.2016 kl. 08:52:

Dear Ruth Jose, you are working pattern with 1 strand Alpacé Bouclé but when piece measures 60-61-62-62-63-64 cm you continue with Alpaca Bouclé ( 1 strand) and not continue with Vivaldi/Lace. Happy knitting!

José Coumans-Ruijl 12.09.2014 - 12:22:

Vraag:ik ga de stola 147-39 breien en doe dat op naalden 6, nu vraag ik mij af of ik het Lace garen met dubbele draad moet breien omdat dit erg dun is.

DROPS Design 15.09.2014 kl. 14:50:

Hoi Jose. Nee, het motief in dit model is heel los. Houd de vermelde stekenverhouding aan en het komt goed. Veel breiplezier.

Lara 16.05.2013 - 12:03:

Per favore non riesco a capire quanta lana devo ordinare perchè c'è Vivaldi ma dove al uso?

DROPS Design 16.05.2013 kl. 14:24:

Buongiorno, in questo modello i filati Vivaldi e Lace vengono usati nel diagramma, trova la legenda in fondo; il filato di base è l'alpaca bouclè. Buon lavoro!

Laurie 03.04.2013 - 17:17:

Never mind. Operator error. Sorry

Laurie 03.04.2013 - 17:16:

Trying to print but no matter what I do I only get the first page.

Therese 04.03.2013 - 16:52:

Da fant jeg min egen feil! Jeg "kasta" tråden på feil side av pinnen...

Kommentér oppskrift DROPS 147-39