DROPS / 145 / 2

Nadine by DROPS Design

Gebreid DROPS asymmetrisch gilet van boven naar beneden gebreid met kantpatroon aan de zijkanten van ”Muskat”. Maat: S - XXXL.

DROPS design: Model nr. r-628
Garengroep B
-----------------------------------------------------------
Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Vanwege het structuurpatroon en de elasticiteit van het kledingstuk zal het ongeveer 6 tot 8 cm langer worden tijdens het dragen dan de maten op het telpatroon.
Materiaal:
DROPS MUSKAT van Garnstudio
350-400-400-450-500-550 gr. kleur nr. 08, naturel

DROPS RONDBREINLD (80 cm) 5 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 19 st x 38 nld in ribbelst = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Opmerkingen (97)

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 16.24€ krijgen. Lees meer.

Zie telpatronen A.1 tot en met A.3. De telpatronen geven de goede kant van het werk weer. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

TIP VOOR HET MINDEREN (voor middenachter):
Alle minderingen worden gemaakt aan de goede kant.
Begin 2 st voor de markeerder, 2 st r samen, 1 st r afh, 1 st r, afgeh st overh (= 2 st geminderd middenachter).

TIP VOOR HET METEN:
Meet alle lengtematen als het werk plat ligt.
--------------------------------------------------------

GILET:
Het werk wordt van boven naar beneden gebreid. Voorpand en achterpand worden apart heen en weer gebreid op de nld tot en met het armsgat. Dan worden alle st op dezelfde rondbreinld gezet. Vervolgens wordt het werk verder heen en weer gebreid van middenvoor naar middenvoor.

LINKER VOORPAND:
Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinld.
Zet 20-22-24-24-26-28 st op met rondbreinld 5 mm en Muskat. Brei in RIBBELST - zie uitleg boven. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Meerder bij een hoogte van 6-8-10-6-8-10 cm – LEES TIP VOOR HET METEN - 1 st voor v-hals middenvoor door 2 st r te breien in eerste st aan begin van nld (gezien aan goede kant). Herhaal dit meerderen elke 2½ cm (dus elke 5e ribbel), nog 9-9-9-11-11-11 keer (= 10-10-10-12-12-12 keer gemeerderd in totaal).
Meerder TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 11-9-8-8-8-11 cm – LEES TIP VOOR HET METEN 1 st richting armsgat door 2 st r te breien in laatste st op nld (gezien aan goede kant). Herhaal dit meerderen elke 3-2½-2-2-1½-1 cm nog 2-4-6-7-10-13 keer (= 3-5-7-8-11-14 keer gemeerderd in totaal).
Brei tot een hoogte van 20-21-22-23-24-25 cm (meerderen richting armsgat is nu klaar) en zet dan 3-3-3-4-4-5 nieuwe st op aan einde van nld richting zijkant (niet middenvoor). Armsgat is nu klaar en er zijn 6-6-5-7-7-7 st gemeerderd voor v-hals middenvoor (dus er moet nog 4-4-5-5-5-5 keer gemeerderd worden voor v-hals middenvoor). Het werk meet ongeveer 20-21-22-23-24-25 cm en er zijn 32-36-39-43-48-54 st. Zet de st op een hulpdraad.

RECHTER VOORPAND:
Brei als linker voorpand maar meerder voor v-hals aan einde van nld (gezien aan goede kant) en meerder voor armsgat aan begin van nld (gezien aan goede kant).

ACHTERPAND:
Linker schouder:
Zet 20-22-24-24-26-28 st op met rondbreinld 5 mm en Muskat. Brei 3 ribbels in ribbelst, begin aan goede kant. Knip de draad af en laat het werk rusten.
Rechter schouder:
Zet 20-22-24-24-26-28 st op met rondbreinld 5 mm en Muskat. Brei 3 ribbels, begin aan goede kant, zet dan 20-20-20-24-24-24 st op aan einde van volgende nld aan verkeerde kant = 40-42-44-48-50-52 st. Brei st van linker schouder op dezelfde rondbreinld = 60-64-68-72-76-80 st. Ga verder en brei in ribbelst heen en weer op nld. Meerder TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 11-9-8-8-8-11 cm vanaf schouder 1 st in eerste en laatste st op nld. Herhaal dit meerderen aan elke kant elke 3-2½-2-2-1½-1 cm nog 2-4-6-7-10-13 keer (= 3-5-7-8-11-14 keer gemeerderd in totaal aan elke kant). Brei tot een hoogte van 20-21-22-23-24-25 cm (meerderen aan elke kant is nu klaar ) en zet dan 3-3-3-4-4-5 nieuwe st op aan einde van volgende 2 nld. Armsgaten zijn nu klaar, het werk meet ongeveer 20-21-22-23-24-25 cm en er staan 72-80-88-96-106-118 st op de nld. Knip de draad af.

LIJF:
Zet st van rechter en linker voorpand op dezelfde rondbreinld als achterpand = 136-152-166-182-202-226 st. MEET NU HET WERK VANAF HIER! Plaats 2 markeerders in werk; in 32e-36e-39e-43e-48e-54e st vanaf elke kant (= 72-80-88-96-106-118 st tussen st met markeerders op achterpand). Plaats TEGELIJKERTIJD 1 markeerder middenachter (dus in midden tussen de 2 markeerders aan zijkanten zodat er 36-40-44-48-53-59 st zijn aan elke kant van deze markeerder).
Begin middenvoor en ga 4-2-3-2-3-3 cm verder in ribbelst heen en weer en ga TEGELIJKERTIJD verder met meerderen voor v-hals aan elke kant middenvoor als hiervoor.
LEES ALLE ONDERSTAANDE AANWIJZINGEN DOOR VOOR U VERDER GAAT!
Brei volgende nld aan goede kant als volgt (ga verder met meerderen voor v-hals als hiervoor): brei in ribbelst tot er 2 st over zijn voor eerste st met markeerder (= zijkant), brei A.1 (= 5 st), brei in ribbelst tot er 2 st over zijn voor volgende markeerder (= middenachter), minder 1 st aan elke kant van markeerder – LEES TIP VOOR HET MINDEREN (= 2 st geminderd), brei in ribbelst tot er 2 st over zijn voor volgende markeerder (= zijkant), brei A.1 (= 5 st) en brei dan in ribbelst rest van nld.
Ga zo verder in patroon (let op dat u meerdert in A.1 – zie telpatroon en ga verder met meerderen voor v-hals tot in totaal 10-10-10-12-12-12 keer gemeerderd is aan elke kant middenvoor), minder TEGELIJKERTIJD 2 st middenachter om de nld (dus elke nld aan goede kant) nog 31-36-36-36-36-38 keer (= 32-37-37-37-37-39 keer minderen in totaal middenachter) en dan elke 4e nld (dus om de nld aan goede kant) 10-10-10-12-12-12 keer in totaal.
Brei als A.1 in totaal 2-3-3-2-2-2 keer in de hoogte is gebreid A.2 aan elke kant (in plaats van A.1, ga verder over andere st als hiervoor). Brei A.2 in totaal 2-2-2-3-3-2 keer in de hoogte, brei dan A.3 aan elke kant (in plaats van A.2). Brei A.3 in totaal 2-2-2-2-2-3 keer in de hoogte en na laatste mindering middenachter staan er 228-254-270-290-310-338 st op de nld en meet het werk ongeveer 32-33-34-35-36-37 cm vanaf waar alle st samen op rondbreinld zijn gezet. Brei 1 nld recht aan goede kant en brei TEGELIJKERTIJD 1e nld in A.3 aan elke kant zodat het patroon mooi eindigt en kant dan losjes af met rechte st aan verkeerde kant. Het werk meet ongeveer 52-54-56-58-60-62 cm, gemeten recht naar beneden vanaf schouder (de zijkanten zijn langer vanwege het meerderen zodat daar extra breedte en lengte ontstaat).

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen.

STRIKBANDEN:
Knip 2 draden Muskat af met een lengte van ongeveer 100-120 cm elk. Houd de 2 draden samen, haal ze door de een na laatste st op een voorpand (op punt waar meerderen voor v-hals eindigt). Leg een knoop in een uiteinde van de 2 draden. Draai de draden samen tot ze gaan krullen, vouw ze dan dubbel en laat ze om elkaar heen krullen. Leg een knoop in het uiteinde. Herhaal op het andere voorpand. Strik het gilet samen middenvoor.

Telpatroon

= recht aan goede kant
= recht aan verkeerde kant
= 1 omsl tussen 2 st, brei omsl r aan verkeerde kant
= 1 st r afh, 2 st r samen, afgeh st overh

Grosse, Uta 02.07.2016 - 17:04:

Kann man auch die hintere mittige Abnahme weglassen?

DROPS Design 06.07.2016 kl. 08:41:

Liebe Uta, wenn Sie die hintere Abnahme weglassen, erhalten Sie sehr viele Maschen und ich vermute, dass dies keine schöne Passform ergibt.

Vigdis 30.06.2016 - 13:27:

Vest: Nadine Jeg følger oppskriften, der det står at jeg skal felle 2 masker midt på ryggen annen hver omgang 32 ganger. Det blir da en bul på ryggen. Skal det være slik, eller er det feil i oppskriften?

DROPS Design 10.11.2016 kl. 16:22:

Hej Vigdis. Der burde ikke komme nogen bule paa ryggen. Jeg kan desvaerre ikke se hvad du evt gör fejl.

Sabine 27.05.2016 - 13:52:

Chade das die Anleitungen hier immer sehr schrwierig zu verstehen sind für mich. Die erst zunahme in den drei diagramm, sind das 2 umschläge direkt hintereinander, ohne masche dazwischen? Ich komme mit den diagramm nicht klar weil das Umschlag symbol genau immer zwischen 2 maschen sitzt. Ich verstehe bzw weiß nicht wie ich dann in den folgenden reihen stricken muss (wieviel maschen zwischen den umschläge sind. Bei reihe 3 von diagramm A.1 sind das 3 maschen zwischen den umschläge oder 1??

DROPS Design 30.05.2016 kl. 09:24:

Liebe Sabine, die Umschläge sind nicht direkt hintereinaner, sondern - wie Sie auch schreiben - immer zwischen 2 Maschen. Die Umschläge werden in den folgenden Reihen wie eine Masche gestrickt (im Muster wird ja der Umschlag durch eine Abnahme ausgeglichen, wenn nicht insgesamt zugenommen werden soll).

Marta 09.04.2016 - 12:14:

Teneis un diccionario de abreviaturas?

DROPS Design 10.04.2016 kl. 17:14:

Hola Marta. En el apartado Tips y Ayuda (en la parte superior de la pagina) hay un glosario de las abreviaturas utilizadas en los patrones.

Marta 09.04.2016 - 12:11:

Me encanta el modelo. pero no entiendo absolutamente nada las explicaciones. ¿de verdad es tan complicado? me gustaría hacerlo para mi sobrina

DROPS Design 10.04.2016 kl. 17:19:

Hola Marta. ¿Puedes especificar que parte del patrón no tienes claro? Tambíen puedes acudir a la tienda de Drops para que te ayuden.

Lydia Van Der Vlies 13.02.2016 - 16:38:

Ik heb het vestje gemaakt in maat XXXL Maar het rugpand was niet goed er kwam bij de minderingen een boggel op de rug verder was het wel mooi hoe kan dit?? Heb het uit gehaald en twijfel of ik het opnieuw ga maken Wie weet hoe dit komt en wat ik er aan kan doen?

DROPS Design 10.03.2016 kl. 14:10:

Hoi Lydia. Ik kan je helaas niet mee helpen, het patroon zou correct moeten zijn.

Regine Mocivnikar 10.11.2015 - 22:12:

Ich habe leider ein Problem mit der Rückenabnahme. Nach einigen Zentimetern beginnt sich der Rücken zu wölben, wie bei einer Kapuze. Was mache ich falsch ? Wird nach dem Mustersatz A.1 nach der letzten Reihe, gleich wieder mit der ersten Reihe vom Mustersatz A.1 begonnen, oder macht man eine Zwischenreihe ? Lg. Regine Mocivnikar

DROPS Design 18.11.2015 kl. 11:16:

Die Abnahmen machen Sie ja in der Mitte des Rückens (Sie nehmen in der Mitte 2 M ab), zuerst in jeder 2. R, dann in in jeder 4. R. Beim Muster an den Seiten arbeiten Sie Zunahmen. Die Diagramme zeigen alle Hin- und Rück-R. Nachdem Sie A.1 1x in der Höhe gearbeitet haben, beginnen Sie wieder unten, sodass A.1 mittig übereinander zu liegen kommt.

ROSALBA 20.07.2015 - 19:52:

Grazie mille....ho capito perfettamente...ma penso che nella spiegazione del modello non sia molto chiaro....buonasera

ROSALBA 20.07.2015 - 17:16:

Buonasera....sto realizzando il modello nella taglia M ,ma non capisco bene gli aumenti...se a 22 maglie aggiungo 10 aumenti per lo scollo e 5 per lo scalfo...non potro' mai trovare sul ferro 36 maglie....e in piu' ne dovrei aggiungere altre 3 dopo i 25 cm...Se potessi avere chiarimenti ne sarei felice..Grazie e complimenti x il sito...A presto

DROPS Design 20.07.2015 kl. 18:58:

Buonasera Rosalba, quando arriva a 21 cm deve avviare a nuovo 3 m, a questo punto avrà già aumentato 6 volte per il collo (mancano 4 aumenti) e 5 volte per lo scalfo, per cui 22+6+5+3=36 m. A questo punto deve mettere le m in sospeso su un fermamaglie e lavorare il davanti destro: continuerà con gli aumenti per il collo quando lavorerà i davanti insieme. Ci riscriva se non è chiaro. Buon lavoro!

Sandrine 10.08.2014 - 10:53:

Bonjour, J'ai réalisé ce modèle suite à l'achat du magazine mars 2014, j'ai bien suivi les indication mais au final il est beaucoup trop petit pour moi et fait un gilet long pour ma fille qui s'habille en 4 ans. Je n'ai pas pris la laine indiquée sur les indications, est-ce la raison ??? Je trouve que ça fait une sacré différence. Pourriez-vous m'expliquer pourquoi avant que je ne me lance sur un autre de vos modèles, s'il vous plait

DROPS Design 12.08.2014 kl. 11:32:

Bonjour Sandrine, ce modèle est écrit sur la base d'un échantillon de 19 m x 38 rangs au point mousse = 10 x 10 cm - à la fin des explications, vous trouverez un schéma des mesures, ces mesures sont prises à plat, d'un côté à l'autre, prenez un vêtement analogue qui vous va et vérifier les mesures pour trouver votre taille, et surtout, pensez à bien conserver la même tension que pour l'échantillon. Bon tricot!

Laat een opmerking achter voor DROPS 145-2