Bluebelle by DROPS Design

DROPS pitsineulemekko “Karisma”-langasta.

DROPS Design: Malli nro u-055-bn
Lankaryhmä B
---------------------------------------------------------
Koko: 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 v = 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS KARISMA:
Nro 64, harmaanlila: 250-300-350-400-450 g

DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 cm) NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 cm) NRO 4 (kaarrokkeeseen).
NEULETIHEYS: 20 s x 26 krs sileää neuletta puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.
DROPS HELMIÄISNAPPI (524): Joka kokoon 3 kpl.

Katso ruutupiirrokset A-1 ja A-2. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUSVINKKI 1 (etu- ja takakappale):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 s seuraavasti: Neulo kunnes jäljellä on 2 s ennen merkkilankaa, nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, (merkkilanka), neulo seuraavat 2 s oikein yhteen.

KAVENNUSVINKKI 2 (etukappaleen kädentiet ja pääntie):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella!
Kavenna kerroksen alussa 1 s seuraavasti: 2 o, neulo seuraavat 2 s oikein yhteen.
Kavenna kerroksen lopussa 1 s seuraavasti: Neulo kunnes jäljellä on 4 s, neulo seuraavat 2 s oikein yhteen, 2 o.

NAPINLÄPI:
1 napinläpi = neulo 2 s oikein yhteen ja tee 1 langankierto puikolle. Tee vasemman olkapään reunukseen tasavälein 3 napinläpeä.

MITTAUSVINKKI:
Ainaoikein -neuleen vuoksi kaikki pituusmitat otetaan riiputtamalla työtä, sillä neule venyy käytössä.
---------------------------------------------------------

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Luo 190-209-228-228-247 s pyöröpuikolle nro 4,5 harmaanlilalla langalla. Neulo 2 krs AINAOIKEAA (ks. selitys yllä). Neulo sitten kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A-1 mukaisesti = 170-187-204-204-221 s (työhön tulee 10-11-12-12-13 mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen A-1 loppuun, neulo kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A-2 mukaisesti, kunnes työn pituus on n. 9-9-10-10-11 cm. Neulo seuraava krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 2-11-16-4-9 s = 168-176-188-200-212 s. Jatka neulomalla sileää neuletta. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun työn pituus on 10-10-11-11-12 cm, kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun ja 1 merkkilanka 84-88-94-100-106 s:n jälkeen (= keskellä sivuissa). Anna merkkilankojen kulkea työn mukana. Kavenna seuraavalla krs:lla jokaisen merkkilangan molemmin puolin 1 s (lue KAVENNUSVINKKI 1). Työstä kapeni 4 s. Toista tällaiset kavennukset 2½-2½-3-3½-3½ cm välein yht. 10 kertaa = 128-136-148-160-172 s. Kun työn pituus on 33-37-40-44-47 cm ja kaikki kavennukset on tehty, vaihda pyöröpuikkoon nro 4 ja jatka neulomalla kaikilla silmukoilla ainaoikeaa. LUE MITTAUSVINKKI! Kun työn pituus on 38-42-46-50-54 cm, päätä kummankin merkkilangan molemmin puolin kädenteitä varten 4-4-5-5-6 s (eli päätä kummankin sivun keskimmäiset 8-8-10-10-12 s). Neulo sitten osat erikseen.

TAKAKAPPALE:
= 56-60-64-70-74 s. Neulo tasona ainaoikeaa pyöröpuikolla nro 4 ja kavenna SAMALLA kummassakin reunassa kädenteitä varten 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI 2). Toista tällaiset kavennukset jokaisella oikean puolen krs:lla yht. 6-6-6-7-7 kertaa = 44-48-52-56-60 s jäljellä työssä. Kun työn pituus on 50-55-60-65-70 cm, päätä keskimmäiset 16-18-20-22-24 s pääntietä varten. Neulo molemmat puolet erikseen. Päätä vielä pääntien reunasta joka 2. krs: 2 x 1 s = 12-13-14-15-16 s jäljellä olalla. Kun työn pituus on 52-57-62-67-72 cm, päätä oikean olan s:t. Neulo sitten vasemman olan reunus.

TAKAKAPPALEEN REUNUS:
Neulo vasemman olan reunus seuraavasti: Lisää viimeisellä nurjan puolen krs:lla 1-0-1-0-1 s = 13-13-15-15-17 s. Neulo seuraavalla oikean puolen krs:lla joustinneuletta näin: *1 o, 1 n*, toista *-* koko krs:n ajan. Päätä s:t löyhästi joustinneuletta neuloen, kun joustinneuleen pituus on n. 2 cm.

ETUKAPPALE:
= 56-60-64-70-74 s. Neulo tasona ainaoikeaa pyöröpuikolla nro 4 ja kavenna kädenteitä varten kuten takana. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 45-49-53-57-61 cm, päätä keskimmäiset 14-14-16-16-18 s pääntietä varten. Neulo molemmat puolet erikseen. Kavenna nyt jokaisella oikean puolen krs:lla: 3-4-4-5-5 x 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI 2) = 12-13-14-15-16 s jäljellä olalla. Kun työn pituus on 52-57-62-67-72 cm (LUE MITTAUSVINKKI), päätä oikean olan s:t. Neulo sitten vasemman olan reunus.

ETUKAPPALEEN REUNUS:
Neulo vasemman olan reunus seuraavasti: Lisää viimeisellä nurjan puolen krs:lla 1-0-1-0-1 s = 13-13-15-15-17 s. Neulo seuraavalla oikean puolen krs:lla joustinneuletta näin: *1 o, 1 n*, toista *-* koko krs:n ajan. Tee seuraavalla oikean puolen krs:lla tasavälein 3 napinläpeä (ks. selitys yllä). Päätä loput s:t löyhästi joustinneuletta neuloen, kun joustinneuleen pituus on n. 2 cm.

VIIMEISTELY:
Ompele oikea olkasauma. Kiinnitä napit vasemman takakappaleen reunukseen.

------------------------------------------------------
Myssy: ks. LastenDROPS 23-6
------------------------------------------------------

Piirros

= oikea s oikealta puolelta
= nurja s oikealta puolelta

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Children 23-1 alkuperäisohjeeseen.