Silje jacket by DROPS Design

Stickad DROPS kofta i ”Karisma” med volangkanter och runt ok. Stl 3 till 12 år

DROPS Design: Modell nr u-058-bn
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
250-300-300-350-350 g nr 54, beige melerad
50 g nr 01, natur
50 g nr 52, senapsgul
50 g nr 64, grålila
50 g nr 69, ljus grågrön
50 g nr 71, ljus beige

DROPS STRUMPST och RUNDST (60 eller 80 cm) NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST och RUNDST (60 eller 80 cm) NR 3,5 – till kanter.
DROPS TRÄKNAPP BRÄND, NR 511: 5-5-6-6-6 st.
----------------------------------------------------------

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 22.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 22.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 260kr. Läs mer.
RÄTST (fram och tillbaka på rundst):
Maskorna stickas räta på alla varv.

MINSKNINGSTIPS (gäller i sidorna på fram- och bakst):
Minska så här före markören: 2 m räta tills.
Minska så här efter markören: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.

MÖNSTER:
Se diag A.1 – välj diag för rätt stl. Hela mönstret stickas i slätst.
----------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst från mitt fram. Lägg upp 280-304-328-352-384 m (inkl 1 kantm i varje sida mot mitt fram) på rundst 3,5 med beige melerad Karisma. Första v stickas så här från rätsidan: 1 RÄTST kantm – se förkl ovan, * 6 rm, 2 am *, upprepa *-* tills det återstår 7 m och avsluta med 6 rm och 1 RÄTST kantm. Fortsätt resåren så här i 3-3-4-4-5 cm – avpassa så att nästa v stickas från rätsidan. Nu minskas det 1 m i varje sida på varje rätt parti genom att alla 6 rm stickas så här (2 am stickas som förut): lyft 1 m av st, 1 rm, drag den lyfta m över, sticka rm tills det återstår 2 m, sticka 2 m räta tills.
Upprepa minskn på nästa v från rätsidan = 140-152-164-176-192 m. Sticka 1 v med rm över rm och am över am. Byt till rundst 4 och sticka 1 v rätt från rätsidan SAMTIDIGT som maskantalet justeras i de 2 största stl till 140-152-164-175-191 m. Nu sätts det 2 markörer i arb, 35-38-41-44-48 m in från varje sida (= 70-76-82-87-95 m mellan markörerna på bakst). Sedan stickas det slätst med 1 rätst kantm i varje sida mot mitt fram. När arb mäter 7-8-8-9-9 cm minskas det 1 m på varje sida av båda markörerna – LÄS MINSKNTIPS (= 4 m minskade). Upprepa minskn med 7-7-8-8-9 cm mellanrum, 2 ggr till = 128-140-152-163-179 m. När arb mäter 26-28-31-33-35 cm maskas det av 6 m i varje sida för ärmhål (dvs 3 m på varje sida av båda markörerna) = 58-64-70-75-83 m på bakst och 29-32-35-38-42 m på varje framst. Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 36-36-40-44-44 m på strumpst 3,5 med beige melerad. Sticka resår (= 2 rm, 2 am). När arb mäter 4 cm stickas det 1 v rätt SAMTIDIGT som det minskas 4-4-4-8-8 m jämnt fördelat = 32-32-36-36-36 m. Byt till strumpst 4 och sticka slätst. Sätt 1 markör i början på v (= mitt under ärmen). När arb mäter 7 cm ökas det 2 m mitt under ärmen (dvs 1 m på varje sida av markören). Upprepa ökningarna med 2-2-2½-2½-2½ cm mellanrum, 8-11-10-12-14 ggr till = 50-56-58-62-66 m. När arb mäter 27-31-34-39-44 cm maskas det av 6 m mitt under ärmen (dvs 3 m på varje sida av markören) = 44-50-52-56-60 m kvar på ärmen. Lägg arb åt sidan och sticka 1 ärm till.

OK:
Sätt in ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det maskades av för ärmhål = 204-228-244-263-287 m. Sticka 3-4-2-3-4 cm slätst med 1 rätst kantm i varje sida med beige melerad. SAMTIDIGT minskas det 5-1-3-8-4 m jämnt fördelat på sista v = 199-227-241-255-283 m. Sedan stickas nästa v så här från rätsidan: 1 rätst kantm, sticka diag A.1 tills det återstår 2 m på v (= 14-16-17-18-20 rapporter), sticka 1:a m i A.1 (dvs den m följer mönstret så att A.1 börjar och slutar likadant innanför kantm i varje sida mot mitt fram, men det minskas inte i denna m), avsluta med 1 rätst kantm som förut. Fortsätt mönstret så här. Efter A.1 är det 87-99-105-111-123 m kvar på st. Sticka 1 v avigt från avigsidan. Sedan stickas det förhöjning bak i nacken med förkortade v så här (1:a v = rätsidan): Sticka rm tills det återstår 18-19-20-22-26 m, vänd, strama tråden och sticka am tills det återstår 18-19-20-22-26 m i den andra sidan. Vänd, strama tråden och sticka rm tills det återstår 36-38-40-44-52 m, vänd, strama tråden och sticka am tills det återstår 36-38-40-44-52 m i den andra sidan, vänd strama tråden och sticka rm v ut. Sedan stickas det 1 v avigt från avigsidan SAMTIDIGT som det minskas 27-35-37-39-47 m jämnt fördelat = 60-64-68-72-76 m. Arb mäter ca 40-43-47-50-53 cm upp till axeln. Sätt m på 1 tråd (eller behåll dem på st), medan framkanterna stickas.

FRAMKANT:
Sticka upp från rätsidan ca 84 till 112 m längs höger framst innanför 1 kantm på rundst 3,5 med beige melerad. Sticka 1 v avigt från avigsidan SAMTIDIGT som det ökas jämnt fördelat till 101-105-113-121-129 m. Nästa v stickas så här från rätsidan: 2 rätst kantm, * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* tills det återstår 3 m och avsluta med 2 rm och 1 rätst kantm. Fortsätt resåren så här. SAMTIDIGT efter 1 cm maskas det av till 5-5-6-6-6 knapphål jämnt fördelat. 1 knapphål = sticka 2 m tills och gör 1 omslag (det finaste är att maska av i 2 am sett från rätsidan). Översta knapphålet ska sitta ca 0,5-1 cm från halskanten och nedersta 4-4-5-5-6 cm från nederkanten. Maska av med rm över rm och am över am när framkanten mäter 2,5 cm. Upprepa längs vänster framst, men det avm inte till knapphål på vänster framkant.

HALSKANT:
Sticka upp från rätsidan ca 70 till 86 m runt halsen (också över framkanterna) på rundst 3,5 med beige melerad. Sticka 1 v avigt från avigsidan SAMTIDIGT som det ökas jämnt fördelat till 78-82-86-90-94 m. Nästa v stickas så här från rätsidan: 2 rätst kantm, * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* tills det återstår 4 m, avsluta med 2 rm och 2 rätst kantm. Fortsätt resåren så här. När halskanten mäter ca 2,5 cm maskas det av löst med rm över rm och am över am.

MONTERING:
Sy ihop öppningarna under ärmarna. Sy i knapparna.

----------------------------------------------------------
Tröja – se småDROPS: 23-16
----------------------------------------------------------
Sockor – se småDROPS: 23-17
----------------------------------------------------------

Diagram

= beige melerad
= senapsgul
= ljus beige
= natur
= grålila
= ljus grågrön

Mari 18.04.2018 - 11:36:

Mustril näidatud kahandused 11. ja 15. real tekitavad mustris täieliku kaose ja edasi ei ole võimalik mustri järgi kududa. Millist nõu annate mustri kudumisel pärast nimetatud kahandamisi ? Kuidas kahandada nii, et muster säiliks?

Astrid N Holth 15.03.2018 - 19:13:

Er det riktig at det skal legges opp så mange masker på bolen ?

DROPS Design 16.03.2018 kl. 15:19:

Hej Astrid, ja det stemmer, det er fordi der er en lille volangkant nederst på jakken. God fornøjelse!

Gunilla Lindkvist 09.02.2017 - 15:23:

Hej! Jag har stickatbojet klart Strl 7/9 efter de förkortade varven ska man minska 37 maskor på varvet men då blir det 10 för många enl. mönster hyr tänker ni fortsättningen ?

DROPS Design 13.02.2017 kl. 14:50:

Hej Gunilla. Det forstaar jeg ikke. Du havde 105 m og har strikket forhöjning midt bag med forkortede p. Og saa strikker du 1 p fra vrangen over alle m samtidig med du tager 37 m ind = 68 m tilbage. Det er som der staar i opskriften.

Thouvenin 23.01.2017 - 18:54:

Bonjour, je ne comprends pas les dimensions : j'ai fait les côtes 6-2 et quelques rangs de jersey après les diminutions et c'est immense : pour un 7-8 ans j'ai une dimension de 1 mètre alors que su le schéma je comprends que je devrais avoir 75 cm. Dois, je recommencer avec moins de mailles ? Mon échantillon 10x10 semblait bon , même si je sais que je tricote plutôt lâche mais il vaut mieux avec les aiguilles circulaires Merci pour votre réponse Marie

DROPS Design 24.01.2017 kl. 09:24:

Bonjour Mme Thouvenin, si votre échantillon est juste alors vous aurez les mesures du schéma, en taille 7/8 ans, vous avez 164 m jersey soit 78 cm de largeur totale = 39 cm de large comme indiqué dans le schéma. Bon tricot!

Vivi Hedeman 18.05.2016 - 17:07:

Vedr. Silje jaket kan den strikkes i dobbelt coast garn

DROPS Design 19.05.2016 kl. 13:23:

Hej Vivi. Hvis du vil bruge et alternativt (ikke DROPS) garn, er det nemmest du kontakter den butik du vil köbe det i og bede om hjaelp til at vaelge det rette alternativ.

Véronique 18.05.2016 - 03:54:

Bonjour, Je suis débutante en jacquard. Est-ce que vous pourriez m'orienter pour la technique à utiliser svp quand on a plusieurs coloris comme ce modèle? Par exemple, est-ce que l'on doit faire suivre tous les fils sous le travail (tisser), ou est-ce une autre technique? Merci pour votre aide!

DROPS Design 18.05.2016 kl. 09:20:

Bonjour Véronique, dans ce modèle, on utilise plusieurs couleurs mais seulement un maximum de 2 par rang de jacquard - voir méthode en vidéo ci-dessous. Bon tricot!

Mia 10.03.2016 - 08:44:

Hallo, ich würde gerne dieses Jäckchen mit der Cotton Merino stricken, die je eine viel längere Lauflänge hat. Inwieweit muss ich diese Anleitung abändern? Die beiden Garne sind ja in der gleichen Garngruppe ... Viele Grüße Mia Rudrof

DROPS Design 10.03.2016 kl. 09:30:

Liebe Mia, da Sie keine Grösse angeben, sende ich Ihnen hier die Info, wo Sie die Formel zum Ausrechnen finden: Garne / DROPS Garngruppen - dort ist der Link zu den FAQ und dort wiederum ist es Frage 5: Kann ich ein anderes Garn benutzen als in der Anleitung angegeben? Die Anleitung müssen Sie nicht abändern, wenn Sie innerhalb einer Garngruppe austauschen, nur die Lauflänge des Garns beachten.

Christiane Cosme 11.02.2016 - 21:53:

Bonsoir, Je vous remercie des consignes ,je vais pouvoir continuer le gilet pour ma petite fille . cordialement

Christiane Cosme 10.02.2016 - 21:21:

Bonsoir, j'ai réessayé de refaire le 5ème rg , donc j'ai 1 fois 5ms puis je fais les diminutions à la 12ème m et après je me trouve avec 4ms ,en beige brun ,donc sur le rg j' ai 1fs 5ms et 1fs 4ms ou est le problème? d' après vos explications il faut à chaque fois 5ms entre le jacquard , est-ce qu' au début du rg il faut ajouter la maille lisière? je vous remercie pour la réponse, cordialement

DROPS Design 11.02.2016 kl. 10:16:

Bonjour Mme Cosme, au 5ème rang, tricotez: *3 m beige brun, 1 m beige clair, 5 m beige brun, 1 m beige clair, 1 m beige brun, 2 m ens à l'end en beige brun*. En répétant ce motif tout le tour, vous avez bien à la fin du tour: *3 m beige brun, 1 m beige clair, 5 m beige brun, 1 m beige clair, 2 m beige brun* - soit 5 m beige brun entre 2 m beige clair (sauf au début et à la fin du rang). Bon tricot!

Cosme Christiane 06.02.2016 - 17:01:

Je fais le silje jacket by drops design en 5/6. au 5ème rgs le jacquard n' est pas régulier, c' est à dire lorsque je fais la diminution au bout de la 11ème m le jacquard n' est plus régulier et également au rg suivant, comment faut-il faire pour avoir pour que cela tombe juste ? merci de me donner la réponse , Cordialement

DROPS Design 09.02.2016 kl. 10:00:

Bonjour Mme Cosme, répétez bien le diagramme en largeur, ainsi après la diminution du rang 5, vous avez bien 5 m dans la couleur du fond (beige brun) entre chaque maille en couleur du jacquard (beige clair). Placer un marqueur entre chaque motif à répéter peut bien aider à vérifier ses mailles. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS Children 23-15