Silje jacket by DROPS Design

Neulottu DROPS kaarrokejakku liehureunuksilla ”Karisma”-langasta. Koot 3-12 v.

DROPS Design: Malli nro u-058-bn
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
Koko: 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 v = 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS KARISMA:
250-300-300-350-350 g nro 54, beigekirjava
50 g nro 01, luonnonvalkoinen
50 g nro 52, sinapinkeltainen
50 g nro 64, harmaanlila
50 g nro 69, vaalea harmaanvihreä
50 g nro 71, vaalea beige

DROPS SUKKAPUIKOT ja PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT ja PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) NRO 3,5 (reunuksiin).
NEULETIHEYS: 21 s x 28 krs sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.
DROPS PUUNAPPI POLTETTU (511): 5-5-6-6-6 kpl.

KAVENNUSVINKKI (etu- ja takakappaleen sivut):
Kavenna näin ennen merkkilankaa: 2 s oikein yhteen.
Kavenna näin merkkilangan jälkeen: Nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros A.1 (katso halutun koon piirros). Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.
----------------------------------------------------------

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen. Luo 280-304-328-352-384 s (sis. 1 reunas kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 3,5 beigekirjavalla Karisma-langalla. Ensimmäinen krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 1 s AINAOIKEAA (ks. selitys yllä), *6 o, 2 n*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 s, neulo lopuksi 6 o ja 1 s ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus on 3-3-4-4-5 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen krs:n. Kavenna nyt jokaisen oikean raidan kummassakin reunassa 1 s, neulomalla raitojen 6 oikeaa s seuraavasti (neulo 2 n kuten aiemmin): Nosta 1 s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, neulo oikeaa kunnes jäljellä on 2 s, neulo 2 s oikein yhteen.
Toista tällaiset kavennukset myös seuraavalla oikean puolen krs:lla = 140-152-164-176-192 s. Neulo seuraavalla krs:lla s:t siten miltä ne näyttävät. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Neulo 1 krs oikein oikealta puolelta ja säädä SAMALLA 2 isoimmassa koossa s-luku 140-152-164-175-191 s:aan. Kiinnitä nyt 1 merkkilanka 35-38-41-44-48 s:n päähän kummastakin reunasta (= 70-76-82-87-95 s merkkilankojen välissä takakappaleessa). Jatka neulomalla sileää neuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua s kummassakin etureunassa. Kun työn pituus on 7-8-8-9-9 cm, kavenna kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI). Työstä kapeni 4 s. Toista tällaiset kavennukset 7-7-8-8-9 cm välein vielä 2 kertaa = 128-140-152-163-179 s. Kun työn pituus on 26-28-31-33-35 cm, päätä kummankin sivun keskimmäiset 6 s kädenteitä varten (eli päätä kummankin merkkilangan molemmin puolin 3 s) = 58-64-70-75-83 s takakappaleessa ja 29-32-35-38-42 s kummassakin etukappaleessa. Jätä työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.
Luo 36-36-40-44-44 s sukkapuikoille nro 3,5 beigekirjavalla langalla. Neulo 2 o/2 n -joustinneuletta. Kun työn pituus on 4 cm, neulo 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 4-4-4-8-8 s = 32-32-36-36-36 s. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4 ja jatka neulomalla sileää neuletta. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun (= keskellä hihan alla). Kun työn pituus on 7 cm, lisää keskelle hihan alle 2 s (eli lisää merkkilangan molemmin puolin 1 s). Toista tällaiset lisäykset 2-2-2½-2½-2½ cm välein vielä 8-11-10-12-14 kertaa = 50-56-58-62-66 s. Kun työn pituus on 27-31-34-39-44 cm, päätä keskeltä hihan alta 6 s (eli päätä merkkilangan molemmin puolin 3 s) = 44-50-52-56-60 s jäljellä työssä. Jätä työ odottamaan ja neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota kaikki osat samalle pyöröpuikolle, hihat kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 204-228-244-263-287 s. Neulo beigekirjavalla langalla 3-4-2-3-4 cm sileää neuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua s kummassakin reunassa, ja kavenna SAMALLA viimeisellä krs:lla tasavälein 5-1-3-8-4 s = 199-227-241-255-283 s. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 1 s ainaoikeaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti kunnes jäljellä on 2 s (työhön tulee 14-16-17-18-20 mallikertaa), neulo vielä piirroksen A.1 1. s (tällä tavoin mallineuleesta tulee samanlainen kummassakin etureunassa, tämän silmukan kohdalla ei kuitenkaan kavenneta), neulo lopuksi 1 s ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on jäljellä 87-99-105-111-123 s. Neulo 1 krs nurin nurjalta puolelta. Tee sitten korotus takana niskassa lyhennetyin kerroksin näin (1. krs = oikea puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 18-19-20-22-26 s, käännä työ, kiristä lanka ja neulo nurjaa kunnes toisessa reunassa on jäljellä 18-19-20-22-26 s. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo oikeaa kunnes jäljellä on 36-38-40-44-52 s, käännä työ, kiristä lanka ja neulo nurjaa kunnes toisessa reunassa on jäljellä 36-38-40-44-52 s, käännä työ, kiristä lanka ja neulo oikeaa krs:n loppuun asti. Neulo sitten 1 krs nurin nurjalta puolelta ja kavenna SAMALLA tasavälein 27-35-37-39-47 s = 60-64-68-72-76 s. Työn pituus on yht. n. 40-43-47-50-53 cm. Siirrä s:t apulangalle.

ETUREUNA:
Poimi työn oikealta puolelta oikean etureunan reunasilmukan sisäpuolelta n. 84-112 s pyöröpuikolle nro 3,5 beigekirjavalla langalla. Neulo 1 krs nurin nurjalta puolelta ja lisää SAMALLA tasavälein s-luku 101-105-113-121-129 s:aan. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 2 s ainaoikeaa, *2 o, 2 n*, toista *-* kunnes jäljellä on 3 s ja neulo lopuksi 2 o ja 1 s ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Kun etureunan leveys on 1 cm, tee tasavälein 5-5-6-6-6 napinläpeä. 1 napinläpi = neulo 2 s yhteen ja tee 1 langankierto puikolle (napinlävestä tulee siistein, kun teet sen 2 nurjan s:n raidan kohdalle, oikealta puolelta katsottuna). Ylin napinläpi tehdään n. 0,5-1 cm päähän pääntien alareunasta ja alin 4-4-5-5-6 cm päähän alareunasta. Päätä s:t joustinneuletta neuloen, kun etureunan leveys on 2,5 cm. Neulo vasen etureuna samoin, mutta ilman napinläpiä.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Poimi työn oikealta puolelta pääntien reunasta (myös etureunojen yläreunoista) n. 70-86 s pyöröpuikolle nro 3,5 beigekirjavalla langalla. Neulo 1 krs nurin nurjalta puolelta ja lisää SAMALLA tasavälein s-luku 78-82-86-90-94 s:aan. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 2 s ainaoikeaa, *2 o, 2 n*, toista *-* kunnes jäljellä on 4 s, neulo lopuksi 2 o ja 2 s ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Kun pääntien reunuksen pituus on n. 2,5 cm, päätä s:t löyhästi joustinneuletta neuloen.

VIIMEISTELY:
Ompele kainalosaumat. Kiinnitä napit.

------------------------------------------------------
Pusero: ks. LastenDROPS 23-16
------------------------------------------------------
Sukat: ks. LastenDROPS 23-17
------------------------------------------------------

Piirros

= beigekirjava
= harmaanlila
= vaalea harmaanvihreä

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Children 23-15 alkuperäisohjeeseen.