Paul by DROPS Design

Vest med V-hals og dobbelt perlestrik i DROPS Lima til børn str 3 til 12 år

Tags: v-hals, veste,
DROPS Design: Model nr li-001-bn
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
200-250-250-300-300 g f.nr 8112, isblå

DROPS RUNDP (60 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 og 60 cm) nr 3 – til Ribkant.
----------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 14.25 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 14.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 57kr. Læs mere.

INDTAGNINGSTIPS-1 (gælder v-halsen):
Der tages ind på indersiden af 1 kant-m som strikkes ret på hver p. Alle indtagninger sker fra retsiden!
TAG IND SÅLEDES EFTER 1 KANT-M:
Ta 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
TAG IND SÅLEDES FØR 1 KANT-M:
2 ret sammen.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder halskanten):
Der tages ind på hver side af de 2 ret-m midt foran i halsen således: Strik til der er 1 m tilbage før de 2 ret-m, 2 ret sm, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
----------------------------------------------------------

RYG- OG FORSTYKKE:
Arb strikkes rundt på rundp. Slå 148-156-176-184-204 m op på rundp 3 med Lima. Strik 1 omg ret, derefter strikkes der Rib (= 2 ret/ 2 vrang). Når Ribben måler 5 cm strikkes der 1 omg ret Samtidig med at der tages 28-28-32-32-36 m ind jævnt fordelt = 120-128-144-152-168 m. Skift til rundp 4 og strik glatstrik. SAMTIDIG sættes der 1 mærketråd i beg af omg og 1 mærketråd efter 60-64-72-76-84 m (markerer siderne). I tillæg sættes der 1 mærketråd midt foran (dvs efter 30-32-36-38-42 m). Når arb måler 6-7-8-9-8 cm tages der 1 m ud på hver side af de to mærketråde i siderne (= 4 m taget ud). Gentag udtagningen i siderne på hver 5½.-6.-7.-7.-8.cm, 2 gange til = 132-140-156-164-180 m. SAMTIDIG når arb måler 9-10-11-12-12 cm strikkes der 6-7-8-8-8 m forbi mærketråden midt foran. Sæt de næste 16-20-20-24-24 m på 1 tråd til lommeåbning, slå 16-20-20-24-24 nye m op på p og fortsæt derefter rundt over alle m som før (fjern mærketråden midt foran). Når arb måler 18-20-23-24-25 cm strikkes diag A.1. Når A.1 er strikket en gang i højden fortsættes der med diag A.2 til færdig mål. SAMTIDIG når arb måler 22-24-27-28-29 cm strikkes næste omg således: Strik 34-36-40-42-46 m, sæt de 2 sidste m som blev strikket på 1 tråd og strik de resterende 98-104-116-122-134 m. Videre strikkes arb frem og tilbage på p fra midt foran. SAMTIDIG på næste p fra retsiden tages der 1 m ind i beg og i slutningen af p til V-hals – Læs INDTAGNINGSTIPS-1. Gentag indtagningerne på hver 2.p (dvs på hver p fra retsiden) 5 gange til og derefter på hver 4.p (dvs hver 2. p fra retsiden) 5-5-5-7-7 gange. SAMTIDIG når arb måler 24-26-29-30-31 cm lukkes der 6 m af i hver side til ærmegab (dvs 3 m på hver side af begge mærketråde) og for- og rygstk strikkes videre hver for sig.

RYGSTK:
= 60-64-72-76-84 m. Fortsæt mønsteret som før. SAMTIDIG lukkes der af til ærmegab i beg af hver p i hver side således: 3 m 1 gang, 2 m 2 gange og 1 m 1-1-3-3-5 gange = 44-48-52-56-60 m. Fortsæt mønsteret med 1 kant-m RETSTRIK - se forkl over - i hver side. Når arb måler 36-39-43-45-47 cm lukkes de midterste 20-20-20-24-24 m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der 2 m af på næste p fra halsen = 10-12-14-14-16 m tilbage på skulderen. Luk af med ret over ret og vrang over vrang når arb måler 38-41-45-47-49 cm.

HØJRE FORSTK:
Fortsæt mønsteret og indtagninger til V-hals som før. SAMTIDIG lukkes der af til ærmegab i beg af hver p fra siden som på rygstk. Efter alle aflukninger er der 10-12-14-14-16 m tilbage på skulderen. Luk af med ret over ret og vrang over vrang når arb måler 38-41-45-47-49 cm – sørg for at for- og rygstk er lige lange.

VENSTRE FORSTK:
Strik som højre men spejlvendt.

MONTERING:
Sy skuldersømmene.

LOMMEKLAP:
Sæt de 16-20-20-24-24 m fra tråden på rundp 3 og strik Rib (= 2 ret/ 2 vrang) frem og tilbage på p med 1 kant-m retstrik og 2 ret i hver side set fra retsiden. Når lommeklappen måler ca 2,5 cm lukkes der løst af med ret over ret og vrang over vrang. Sy lommeklappen pænt til forstk med maskesting i hver side. Sy lommeåbningen fast til bunden af lommeklappen (der hvor m blev sat på en tråd) på bagsiden af arb.
Hvis man ønsker en lomme strikkes lommeklappen som forkl over og syes fast i hver side, men den syes ikke fast i bunden. Derefter strikkes der 1 ny m op på rundp 4 i hver af de 16-20-20-24-24 m som blev slået op over lommeåbningen. Strik glatstrik frem og tilbage på p (der strikkes ovenfra og ned) til lommen måler ca 4-5-6-7-7 cm, luk løst af. Sy lommen til bagsiden af forstk med små løse sting.

ÆRMEGABSKANT:
Strik ca 65 til 80 m op fra retsiden rundt om det ene ærmegab på lille rundp 3. Strik 1 omg ret Samtidig med at der tages ud jævnt fordelt til 80-84-88-96-100 m. Strik Ribkant (= 2 ret/ 2 vrang) til ærmegabskanten måler ca 2,5 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang. Gentag rundt om det andet ærmegab.

HALSKANT:
Strik ca 90 til 112 m op fra retsiden (inkl de 2 m fra tråden midt foran) på lille rundp 3. Strik 1 omg ret Samtidig med at der tages ud jævnt fordelt til 112-120-124-136-140 m (der tages ikke ud over de midterste 2 m foran). Strik Ribkant (= 2 ret/ 2 vrang) – sørg for at der kommer 2 ret lige midt foran. SAMTIDIG på 2.omg tages der 1 m ind på hver side af de 2 ret midt foran – læs INDTAGNINGSTIPS-2. Gentag indtagningen på hver 2.omg 3 gange til. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang når halskanten måler ca 2,5 cm.

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Children 23-8) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (23)

REINE MARIE 01.09.2019 - 22:49:

BONSOIR JE VIENS VOUS DEMANDER POUR CE JOLI MODELE LES AUGMENTATIONS SE FONTDE CHAQUE COTE DES MARQUEURS C EST A DIRE AVANT OU APRES LES MAILLES MARQUEES MERCI D UNE REPONSE

REINE MARIE 01.09.2019 - 11:01:

BONJOUR JE FAIS CE JOLI DEBARDEUR MAIS COMMENT JE DOIS AUGMENTER DE CHAQUE COTE DU MARQUEUR( ES CE QUE JE DOIS AUGMENTER SUR LA 84EME MAILLE OU ENTRE LA 84EME ET 85EME 1AUGMENTATION SUR CHACUNE D ELLES.MERCI DE VOTRE REPONSE.

DROPS Design 02.09.2019 kl. 10:29:

Bonjour Reine Marie, vous pouvez augmenter ainsi: tricotez 1 maille, augmentez 1 m, tricotez jusqu'à ce qu'il reste 1 m avant le 2ème marqueur, augmentez 1 m, tricotez 2 m (le marqueur se trouve entre ces 2 m), augmentez 1 m, tricotez jusqu'à ce qu'il reste 1 m avant le marqueur du début du tour, augmentez 1 m et tricotez la dernière maille. Répétez ce rang à chaque augmentation. Bon tricot!

Shelly 11.08.2019 - 22:45:

I'm knitting the 5/6 size, after 27 cm I worked 36 stitches, moved the last two stitches worked to a stitch holder and worked remaining 104 stitches to the end of the row. The pattern says to work back and forth from mid-front but my active yarn is 34 stitches away from the mid front. What do I do next?

DROPS Design 12.08.2019 kl. 08:44:

Dear Shelly, you are supposed to work the dividing row with the same yarn: work 36 sts, slip the last 2 sts worked on a thread, then work to the end of row = 104 sts. There are now 140 sts on the needle, turn and work next row from WS beg wiith the last of the 104 sts worked on previous row. Happy knitting!

Barbera 17.03.2016 - 18:13:

Ik brei de kleinste maat dus 148 steken en dan 5cm boordsteek. Dan moet je 1 rij recht breien en tegelijkertijd 28 steken GELIJKMATIG minderen. Maar 148:28 = 5,28571429. Dus dat valt niet gelijkmatig te minderen. Hoe moet je dat dan doen?

DROPS Design 21.03.2016 kl. 11:37:

Hoi Barbera. Je moet het niet zo letterlijk nemen, je meerdert dan ongeveer met 5 en soms 6 st tussen

Marie-Louise 23.11.2015 - 21:06:

De beschrijving van het lijf begint met: wordt heen en weer gebreid op de rondbreinaald. Hierdoor begreep ik niets van de markers die ik aan moest brengen en de minderingen die beschreven worden. Nu las ik ook de engelse beschrijving en daar staat dat het in het rond gebreid moet worden. Wat is het nu, heen en weer of in het rond????

DROPS Design 30.11.2015 kl. 16:58:

Hoi Marie-Louise. Het lijf wordt in de rondte gebreid tot aan de armsgaten. Dat is een foutje in de vertaling en het is nu aangepast. Bedankt voor het melden!

Stefanie 06.10.2015 - 08:58:

Guten Tag, ich habe eine Frage zur beidseitigen Zunahme nach 8cm (Größe 122/128): beziehen sich die 8cm auf die Gesamtlänge oder gemessen ab dem Bündchen? Danke im voraus!

DROPS Design 07.10.2015 kl. 11:01:

Damit ist die Gesamtlänge gemeint, also ab Anschlag. Das gilt auch für die weiteren cm-Angaben, soweit dort nichts anderes steht.

Susanne 10.06.2015 - 18:28:

Hallo, vielleicht habe ich hier einfach einen Denkfehler, ich verstehe das nicht. Ich bin nach den 98 Maschen hinten angekommen, wenn ich dann in nach dem V-Ausschnitt neu beginne, dann liegt doch dieser Teil auf dem dünnen Teil der Stricknadel wenn ich die Masche abheben will. Das funktioniert so ja nicht.

DROPS Design 15.06.2015 kl. 21:14:

Sie haben die Rd nach den 98 M beendet und schneiden den Faden ab. Dann setzen Sie den Faden links der 2 stillgelegten M neu an, Sie beginnen also links davon mit einer Hin-R. Die 1. M stricken Sie kraus re, dann machen Sie die Abnahme (1 M abheben, 1 M re, abgehobene überziehen). Sie stricken die R zu Ende, bis Sie wieder an den 2 stillgelegten M angekommen sind, d.h. 3 M vor diesen 2 stillgelegten M beginnt die Abnahme: 2 M re zusstr, dann 1 Rand-M, dann folgen die stillgelegten M und Sie wenden und stricken die Rück-R.

Susanne 09.06.2015 - 20:22:

Hallo, es soll also bei den zwei stillgelegten (V-Ausschnitt) begonnen und dann über rechtes Vorderteil und Rücken gestrickt werden? Die Maschen liegen doch aber auf der Rundnadel und sind so schlecht abzustricken. Kann man denn nicht hinten, nach Ende der 98 zurückstricken bis zum V-Ausschnitt und dann ganz normal weiter?

DROPS Design 09.06.2015 kl. 21:42:

Das strickt sich ja vom Nadelverhalten im Prinzip nicht anders, als wenn Sie in Runden weiterstricken - die Runde hat ja jetzt nur 2 M weniger und Sie wenden am Ende der R - Sie stricken also ab dem V-Ausschnitt über die M des Vorderteils, des Rückenteils und des anderen Vorderteils, bis Sie wieder am V-Ausschnitt sind, dann wenden Sie. Wenn Sie es so machen wie von Ihnen beschrieben, stricken Sie über die eine Seite (d.h. das eine Vorderteil) 1 R mehr als über die andere Seite, das passt dann mit dem Muster auch nicht.

Susanne 08.06.2015 - 22:00:

Hallo, erst einmal vielen Dank für die Hilfe. Ich habe es soweit jetzt endlich verstanden. Jetzt bin ich an der Stelle: 34 stricken, die letzten 2 auf eine Hilfsnadel, restlichen 98 stricken. Soweit, so gut, dann drehe ich die Arbeit und stricke zurück. Da komme ich nicht so ganz weiter. Stricke ich über die zwei auf die Hilfsnadel genommenen Maschen drüber?

DROPS Design 09.06.2015 kl. 11:54:

Sie müssen ab der vorderen Mitte neu beginnen (neu ansetzen), also ab den 2 stillgelegten M, dort beginnt nun die R. Die 2 stillgelegten M bilden ja vorne den Beginn des Halsausschnitts. Anfang und Ende der R sind also dann immer am Halsausschnitt.

Susanne 05.06.2015 - 21:41:

Hallo, Ich bin nunmehr bereits an der Vorderseite angelangt, nur kommen die M. mit den Abnahmen nicht hin. Ich habe 34 M. auf der Nadel (für die rechte Vorderseite). Dann soll wie folgt abgenommen werden: 1x3, 2x2 und 1x1 für das Armloch, übrig : 26 M. Gleichzeitige Abnahme für den Ausschnitt, also: am Anfang und am Ende 1 M, verbleiben: 24 M., dann: "5x in der 2. Reihe". Es verbleiben 19 und dann 5 x in jeder 4. Reihe, verbleiben 14 M. Ich komme mithin nicht auf die 10 verbleibenden M.

DROPS Design 08.06.2015 kl. 10:11:

Die Zahlen in der Anleitung stimmen: Nachdem Sie 2 M vorne stillgelegt haben, bleiben noch 130 M insgesamt übrig, über die Sie stricken, Sie stricken ja zunächst alles in Hin- und Rück-R weiter, Rückenteil + Vorderteile. Insgesamt nehmen Sie für den V-Ausschnitt 11 x 2 M ab = 22 M = 108 M übrig. Armausschnitte: beids. je 6 M abketten = 96 M übrig, = 60 M für das Rückenteil, 36 M für beide Vorderteile, = 18 M pro Vorderteil. Armausschnittabnahmen: 1 x 3, 2 x 2, 1 x 1 = 8 M = 10 M übrig.

Kommentere opskrift DROPS Children 23-8

Paul

Woolloop, Poland