Paulina by DROPS Design

DROPS genser i ”Merino Extra Fine” med raglan, strikket fra toppen og nedover. Str 3 til 12 år

DROPS Design: Modell nr me-003-bn
Garngruppe B
--------------------------------------------------------
300-350-350-400-400 g f.nr 25, rosa

DROPS SETTP OG RUNDP NR 4 (40 og 60 cm) - eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP NR 3 (40 og 60 cm) - til vrbord.
--------------------------------------------------------

ØKETIPS (gjelder raglan):
Start 1 m før merket: lag 1 kast, strikk 2 r (merket sitter midt mellom disse m), lag 1 kast. På neste omg strikkes kastene vridd r for å unngå hull (dvs strikk i bakre del av m istedenfor i fremre). De økte m strikkes fortløpende inn i mønsteret.

MØNSTER:
Se diag A.1, A.2 og A.3. Diagrammet viser alle p i mønsteret sett fra retten.

FELLETIPS (gjelder bol og ermer):
Strikk til det gjenstår 2 m før merket, strikk 2 r sm og 2 vridd r sm (dvs strikk i bakre m-buer i stedet for i fremre).
--------------------------------------------------------

GENSER:
Arb strikkes rundt på rundp, fra toppen og nedover.

BÆRESTK:
Legg opp 84-84-84-92-92 m på liten rundp 3 med Merino Extra Fine. Sett 1 merke på beg av omg (= midt bak). Strikk 1 omg rett. Videre strikkes det vrbord = 2 r/ 2 vr i 3 cm. Videre strikkes det forhøyning bak i nakken slik (fortsett med vrbord): Strikk 8 m forbi merket, snu, stram tråden og strikk 16 m tilbake, snu, stram tråden og strikk 24 m, snu, fortsett med å strikke over 8 m mer for hver gang det snus til det er strikket over totalt 64 m, snu og strikk 1 omg frem til midt bak igjen.
LES HELE NESTE AVSNITT FØR DET STRIKKES VIDERE!
Bytt til rundp 4 og strikk 1 omg glstrikk samtidig som det økes 4 m jevnt fordelt = 88-88-88-96-96 m.
Nå settes det 4 nye merker (for raglan) slik: Strikk 15-15-15-17-17 m fra merket midt bak, sett 1.merke her (ta samtidig bort merket midt bak), strikk 14 m videre (= erme), sett 2.merke, strikk 30-30-30-34-34 m (= forstk) og sett 3.merke, strikk 14 m (= erme), sett 4.merke og strikk frem til første merke igjen (det er 30-30-30-34-34 m mellom merkene på bakstk). Strikk A-1, SAMTIDIG på 1.omg økes det 1 m på hver side av de 4 merkene til raglan (= 8 økninger) - SE ØKETIPS! Gjenta økningen på hver omg 7-7-9-10-11 ganger til og deretter på hver 2.omg 11-13-13-14-15 ganger = 240-256-272-296-312 m på p. SAMTIDIG når arb måler 8-8-8-9-9 cm fra midt foran strikkes A.2 1 gang i høyden, deretter strikkes A.1 igjen. Etter alle økninger strikkes neste omg slik: Strikk frem til 1. merketråd. Sett de 52-56-60-64-68 m mellom 1.og 2. merke på 1 tråd, legg opp 8 nye m over tråden, strikk frem til 3.merke, sett de 52-56-60-64-68 m mellom 3.og 4. merke på 1 tråd, legg opp 8 nye m over tråden, strikk frem til 1.merke igjen = 152-160-168-184-192 m på p.

BOL:
Fortsett videre med glstrikk og A.1 – SAMTIDIG settes det 1 merke midt mellom de 8 nye m i hver side. Når arb måler 3 cm fra der erm-m ble satt på tråd strikkes A-3 1 gang i høyden, deretter fortsettes det med glstrikk. SAMTIDIG når det er strikket 4 cm fra der erm-m ble satt på tråder, felles det 1 m på hver side av merkene i sidene – SE FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver 3.-4.-4.-5.-5.cm 4 ganger til = 132-140-148-164-172 m. Strikk videre til arb måler totalt 38-41-44-48-52 cm fra skulderen. Strikk 1 omg SAMTIDIG som det økes 4 m jevnt fordelt = 136-144-152-168-176 m. Bytt til rundp 3 og strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 4 cm. Fell LØST av med r over r og vr over vr. Arb måler ca 42-45-48-52-56 cm fra skulderen.

ERME:
Sett m fra den ene tråden på settp 4 og legg i tilegg opp 8 nye m under ermet = 60-64-68-72-76 m. Sett 1 merke midt under ermet (dvs midt i de 8 nye m). HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Fortsett med A.1 til arb måler 3 cm fra merketråden, nå strikkes A.3 1 gang i høyden, deretter strikkes det glstrikk. SAMTIDIG når det er strikket 1 cm med A.3, felles det 1 m på hver side av merket – SE FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver 4.-3.-4.-4.-3½.cm 5-7-7-7-9 ganger til = 48-48-52-56-56 m. Strikk videre til ermet måler 25-29-33-36-40 cm. Bytt til settp 3 og strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 5 cm. Fell deretter LØST av med r over r og vr over vr.