DROPS / 140 / 45

Polaire by DROPS Design

Stickad DROPS halsvärmare och mössa i ”Polaris”.

DROPS Design: Modell po-057
Garngrupp F
-----------------------------------------------------------
MÖSSA:
Storlek: S/M – M/L
Passar huvudmått: 54/56 cm - 56/58 cm
Garnåtgång: DROPS POLARIS från Garnstudio
200 g i båda stl nr 05, mullvad

DROPS ST NR 12 - eller det st.nr du måste använda för att få 8 m x 10 v slätst på 10 x 10 cm

HALSVÄRMARE:
Storlek: one-size
Omkrets: ca 69 cm.
Höjd: ca 30 cm.
Garnåtgång:
DROPS POLARIS från Garnstudio
300 g nr 05, mullvad

DROPS RUNDST NR 15 (80 cm) - eller det st.nr du måste använda för att få 7 m x 8 v slätst på 10 x 10 cm
----------------------------------------------------------

från 32.00 kr /100g
DROPS Polaris uni colour DROPS Polaris uni colour 32.00 kr /100g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Polaris mix DROPS Polaris mix 37.00 kr /100g
Se diagram A.1. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

TRÅDBYTESTIPS:
När man byter nystan med Polaris delas den gamla tråden i två på de sista 15 cm – klipp av den ena delen, det samma görs på den nya tråden. Lägg de första och de sista 15 cm över varandra så att det blir normal tjocklek på garnet och sticka sedan vidare – på det här sättet blir det inga synliga skarvar i garnet.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Mössan stickas fram och tillbaka på st. LÄS TRÅDBYTESTIPS!
Lägg upp 34-38 m på st 12 med Polaris (lå det vara kvar ca 50 cm av tråden, denna ska användas till att sy ihop mössan med efteråt).
Sticka så här: 1 kantm i slätst, * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* och avsluta med 1 slätst kantm. När arb mäter 6 cm stickas det vidare i slätst. Sticka så här tills arb mäter 22-24 cm. Nu sätts det 6 markörer i arb – från rätsidan. Sätt första markören efter 4-5 m, sedan sätts markörerna med 6 m mellan varje (= 0-3 m efter sista markören). Sedan stickas det slätst. SAMTIDIGT på varje v från rätsidan minskas det 1 m på höger sida av varje markör genom att sticka 2 m räta tills (= 6 minskn). Upprepa minskn totalt 3 ggr = 16-20 m på st. Sticka 1 v rätt från avigsidan. Arb mäter nu ca 26-28 cm. På nästa v från rätsidan stickas alla m tills 2 och 2 = 8-10 m. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt. Sy ihop mössan i yttersta maskbågen i varje sida, så att det inte blir en tjock söm.
----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
LÄS TRÅDBYTESTIPS! Arb stickas runt. Lägg upp 48 m på rundst 15 med Polaris. Sticka 6 räta v, sedan stickas det efter diagram A.1. När arb mäter 20 cm stickas det vidare med resår 2 rm, 2 am. Fortsätt så här tills arb mäter 30 cm – maska av med rm.

Irma Floriano 27.11.2017 - 06:39:

Hola me encantan sus diseños ya he echo varios, y están muy bien Pero tengo una pregunta en varios diseños de gorros viene una parte que dice “ como cambiar el hilo “ y eso no se para que lo nesecito , lo tengo que hacer ?

DROPS Design 29.11.2017 kl. 12:43:

Hola Irma. Debido al elevado grosor del hilo no se puede utilizar el cambio del hilo tradicional en algunos modelos ya que queda demasiado grueso. En este caso utilizamos el truco de separar el hilo para que el cambio quede menos visible.

Sophie 06.02.2015 - 04:12:

Bonjour, Je suis novice en tricot, est-ce des aiguilles 15mm ou 15us?

DROPS Design 06.02.2015 kl. 11:30:

Bonjour Sophie, les aiguilles indiquées dans les modèles français sont en système métrique - cliquez ici pour la conversion en US. Bon tricot!

Bethany Anderson 06.08.2014 - 00:42:

Hi I was wondering if you could help me with how to read the diagram. Does it mean - knit row 1, then for row 2 bring yarn to front and knit 2 together? Do you then just repeat bringing the yarn to the front and knitting two together for the full row? Many thanks for your help.

DROPS Design 06.08.2014 kl. 10:22:

Dear Mrs Anderson, you are correct,bringing yarn in front of work before working K2 tog will make automatically the YO. Then just repeat these 2 sts (K2 tog, YO) to the end of round. Happy knitting!

Mieke Ponsen 11.12.2013 - 19:14:

Ik wil deze muts breien met dunner garen en dan met dubbele draad. Welke dikte garen moet ik dan gebruiken?

DROPS Design 12.12.2013 kl. 12:14:

Hoi Mieke. Je kan 1 draad Polaris vervangen door 2 draden Andes, Eskimo of Puddel - dus ongeveer naalddikte 7 tot 9. Brei altijd eerst een proeflapje en controleer de stekenverhouding.

Ann 01.12.2013 - 12:51:

Bonjour, je ne comprends pas comment faire le point de fantaisie. Pouvez vous me dire sur un tour complet l'ordre des mailles. Moi je comprends qu'il faut faire 2 m ensemble, 1 jeté et 2 m à l'endroit et. ainsi de suite tout au Long du rang. Et on répète la même chose l'autre rang. Merci de me répondre

DROPS Design 01.12.2013 kl. 21:01:

Bonjour Ann, le 1er tour de A1 se tricote ainsi : *2 m ens à l'end, 1 jeté*, répétez de *-* tout le tour. Au 2ème tour, tricotez toutes les m à l'end. Répétez ces 2 tours. Bon tricot!

Elena 24.11.2013 - 20:19:

Cosa intendete x segnapunti ? Ogni 6 m - o-3 m ?? Non capisco quel pezzo grazie Elena

DROPS Design 24.11.2013 kl. 21:08:

Buonasera Elena, i segnapunti sono degli accessori che si inseriscono durante il lavoro per rendere più facili alcuni passaggi, tipo aumenti o diminuzioni o ripetizioni di motivi. Può usare anche dei pezzi di filo di scarto come segnapunti, deve inserirne 6 nel lavoro, il 1° dopo 4 m se sta lavorando la taglia S/M e gli altri a distanza di 6 m, le rimarranno 0 m dopo l'ultimo segnapunti per la taglia S/M. Ci riscriva se non è chiaro. Buon lavoro!!

Christine 25.09.2013 - 23:35:

Was bedeutet denn "ein Umschlag zwischen 2 Maschen"? In der Videoanleitung wird nur ein normaler oder verschränkter Umschlag erklärt.

DROPS Design 26.09.2013 kl. 08:42:

Liebe Christine, die Bemerkung "zwischen 2 Maschen" in der Legende zum Diagramm beschreibt nur die Stelle, an der der Umschlag gemacht wird. Wenn nichts anderes erwähnt wird (wie in dieser Anleitung) ist es ein normaler Umschlag.

Aimea 15.03.2013 - 18:08:

Hallo, verstehe ich das richtig, dass die Mütze mit normalen Nadeln und nicht mit Rundstricknadeln oder Nadelspiel gestrickt wird? Dankeschön!

DROPS Design 18.03.2013 kl. 09:51:

Liebe Aimea, die Mütze wird in Hin- und Rückreihen gestrickt. Das können Sie auf einer Rundnadel - aber nicht in Runden gestrickt - oder einer Stabnadel (Paarnadel)tun.

Lisbeth Asmussen 08.01.2013 - 17:42:

Jeg kan ikke åbne diagrammet A1 i denne opskrift neders ved halsopskriften. Hvad gør jeg ?

DROPS Design 09.01.2013 kl. 09:51:

Hej Lisbeth. Vi har ingen fejl paa diagrammet til denne og her aabner den uden problemer. Pröv at genstarte din browser / genopfriske (F5) og se om den ikke kommer nu.

Nicole 17.12.2012 - 14:27:

Pour le tour de coup il faut des aiguilles circulaires peut on le faire avec des aiguilles normales? merci de votre réponse

DROPS Design 17.12.2012 kl. 14:58:

Bonjour Nicole, le tour du cou se tricote en rond sur aiguille circulaire, si vous choisissez de le tricoter en allers et retours avec une couture, pensez à adapter les explications (point fantaisie). Bon tricot !

Kommentér oppskrift DROPS 140-45