DROPS / 141 / 43

Weekend Get Away by DROPS Design

Strikket DROPS sjal med Rib og hat med snoning på tværs i ”Nepal”

DROPS Design: Model nr ne-102
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
SJAL:
Mål:
Bredde øverst: ca 160 cm
Længde midt bagpå: ca 80 cm
Materialer: DROPS NEPAL fra Garnstudio
600 g f.nr 6314, jeansblå

DROPS RUNDP (80 cm) nr 5,5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 16 m x 30 p retstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (80 cm) nr 4,5 – til Rib
HAT:
Størrelse: S - M/L
Passer hovedmål: 54/55 - 56/58 cm.
Materialer: DROPS NEPAL fra Garnstudio
150 g i begge str, f.nr 6314, jeansblå

DROPS PINDE nr 4,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 18 m x 23 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (60 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 18 m x 36 p retstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 15.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 15.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 239.25kr. Læs mere.

Instruktioner

RETSTRIK (frem og tilbage på p):
Strik ret på alle p.

MØNSTER:
Se diag A-1. Diag viser 1 rapport af mønsteret både i bredden og højden, alle p i mønsteret ses fra retsiden.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp for at få plads til alle m. Slå 7 m op på rundp 5,5 med Nepal. Sæt 1 mærketråd i den 4.m (midt m - markerer midt bag på sjalet). Strik 1 p således (= retsiden): 3 r, slå om, 1 r, slå om, 3 r = 9 m. Fortsæt med ret på hver p Samtidig med at der tages 4 m ud på hver p fra retsiden således: Slå om indenfor 3 m retstrik i hver side og slå om på hver side af m med mærketråd. På næste p strikkes omslagen ret så der bliver hul. Når arb måler ca 60 cm midt på (afpas så næste p strikkes fra retsiden og mål når arb holdes op), strikkes der således: Skift til rundp 4,5 og strik 1 p ret hvor der tages ud jævnt fordelt til 331m. Strik 1 p ret fra vrangen, derefter strikkes der således: 3 m retstrik, slå om, * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage før midt masken, 2 ret, slå om, midt maske i retstrik, slå om, * 2 r, 2 vr, *, gentag fra *-* til der er 5 m tilbage, strik 2 r, slå om og 3 m retstrik. Fortsæt således, med Rib og udtagninger – de nye m strikkes løbende ind i Ribben. Når arb måler 67 cm tages der 1 m ud i hvert vr parti (set fra retsiden), fortsæt med 2 r / 3 vr. Når arb måler 74 cm tages der 1 m ud i hvert ret parti (set fra retsiden), fortsæt med 3 r, 3 vr. Når arb måler ca 80 cm midt på lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang.
----------------------------------------------------------

HAT:
Først strikkes snoningen frem og tilbage på p på tværs.
Videre samles der m op langs den ene side af snoningen og der strikkes hattepuld. Derefter samles der m op på den anden side af snoningen og der strikkes hatteskygge. Til sidst sys hatten sammen midt bagpå.

SNONINGKANT:
Arb strikkes frem og tilbage på p nr 4,5.
Slå 22 m op med Nepal. Strik 1 p ret fra vrangen. Næste p strikkes således: 2 m RETSTRIK – se forkl over, * 2 vr, strik 2 r i hver af de 2 næste m (= 4 r), 2 vr *, gentag fra *-* 2 gange til, afslut med 2 m retstrik = 28 m. Strik 1 p tilbage fra vrangen med r over r og vr over vr og 2 m retstrik i hver side. fortsæt med diagram A-1 til der er strikket 7-8 rapporter (arb måler ca 49-55 cm). Næste p strikkes således – fra retsiden: 2 m retstrik, * 2 vr, 2 r sm, 2 r sm, 2 vr *, gentag fra *-* 2 gange til, afslut med 2 m retstrik = 22 m. Strik 1 p ret fra vrangen over alle m, luk derefter af. Kanten er ca 12 cm bred.

HATTEPULD:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp 4.
Strik 1 m op i hver retrille i yderste led af yderste m langs den ene side af snoning kanten. Strik 1 p ret tilbage fra vrangen samtidig med at der tages ud jævnt fordelt til 90-100 m (tag ud ved at strikke 2 m i 1 m). Sæt 1 mærke i starten af p (fra retsiden) og derefter 1 mærke for hver 10.m (= totalt 9-10 mærker). Strik RETSTRIK frem og tilbage – se forkl over! SAMTDIG på 4.p fra opsamlingskanten (= fra retsiden), tages der 1 m ind efter hvert mærke ved at strikke 2 ret sammen. Gentag indtagningen på hver 4.p 3 gange til og derefter på hver 2.p 5 gange = 9-10 m tilbage på p. Klip tråden, træk den gennem de resterende m og træk sammen.

HATTESKYGGE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp 4.
Strik 1 m op yderst i hver retrille langs den anden side af snoning kanten. Strik 1 p ret tilbage fra vrangen samtidig med at der tages ud jævnt fordelt til 90-100 m. Sæt 1 mærke i starten af p (fra retsiden) og derefter 1 mærke for hver 10.m (= totalt 9-10 mærker). Strik RETSTRIK frem og tilbage – se forkl over! SAMTIDIG på 2.p fra opsamlingskanten (= fra retsiden), tages der 1 m ud efter hvert mærke ved at slå om. På p efter strikkes omslagen drejet ret for at undgå hul. Gentag udtagningen på hver 2.p 2 gange til og derefter på hver 4.p 2 gange = 135-150 m. Fortsæt i retstrik uden udtagning til skyggen måler 7½-8 cm, luk af fra retsiden (OBS: luk ikke for løst af).

MONTERING:
Sy hatten sammen midt bagpå i yderste led af yderste m så der ikke bliver en tyk søm.

----------------------------------------------------------
Hat – se DROPS: 141-42
----------------------------------------------------------

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 27.08.2012
under SJAL:
Skift til rundp 4,5 og strik 1 p ret hvor der tages ud jævnt fordelt til 331m. Strik 1 p ret fra vrangen, derefter strikkes der således: 3 m retstrik, slå om, * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage før midt masken, 2 ret, slå om, midt maske i retstrik, slå om, * 2 r, 2 vr, *, gentag fra *-* til der er 5 m tilbage, strik 2 r, slå om og 3 m retstrik.

= sæt 1 m på hj.p bag arb, 2 ret, 1 vrang fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p foran arb, 1 vrang, 2 ret fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p bag arb, 2 ret, 2 ret fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p foran arb, 2 ret, 2 ret fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p bag arb, 2 ret, 2 vrang fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p foran arb, 2 vrang, 2 ret fra hj.p

Margaret 09.06.2019 - 14:18:

I am going to try and knit this beautiful hat .Will let you know what it's like Thank you for the free pattern

Lebigot 01.02.2017 - 18:37:

Bonjour, Je n'ai pas bien compris s'il fallait que je fasse des augmentations tous les rangs ou seulement un rang sur deux après les 331 mailles. J'ai fais le rang de cote avec les jetés sur l'endroit mais je ne sais pas quoi faire pour le rang suivant envers? Merci

DROPS Design 02.02.2017 kl. 13:32:

Bonjour Mme Lebigot, les augmentations vont se faire tous les 2 rangs = tous les rangs sur l'endroit. Bon tricot!

Lebigot 30.01.2017 - 11:42:

Merci pour vos explications. Je fais bien des augmentations à tous les rangs? Et pas un rang sur 2?

Lebigot 28.01.2017 - 12:02:

Bonjour, je voudrais d'abord vous remercier pour vos réponses toujours rapides et précises! Je suis bloquée sur le premier rang de cote avec les 331 mailles.J'ai fais le rang de cote avec les jetés sur l'endroit mais je ne sais pas quoi faire pour le rang suivant envers? Dois je faire également des jetés? Si je fais ça je vais décaler mes cotes? Pouvez vous m'aider? Après 67cm de hauteur, il est indiqué d'augmenter 1 M dans chaque section envers, qu’appelez vous une section? Merci

DROPS Design 30.01.2017 kl. 10:52:

Bonjour Mme Lebigot, vous allez incorporer les augmentations en côtes au fur et à mesure, c'est-à-dire que vous tricotez les mailles avant/après les m de bordure ou au milieu en suivant les côtes. Ainsi, les 2 premières augmentations de chaque côté du châle vont se tricoter à l'envers (vu sur l'endroit), puis à l'endroit (vu sur l'endroit) et ainsi de suite pour toujours bien conserver les côtes 2/2. Augmenter 1 m dans chaque section en mailles envers = augmentez 1 m env dans les 2 m env et continuez en côtes 2 m end/3 m env. Bon tricot!

Carolyn Clapham 09.11.2016 - 11:04:

I've looked again at Chart A1 for the hat rib. There are16 rows, and the last (bottom) row definitely has cables in it, so I am still confused! Or, thinking about it, should I have started from the bottom of the chart rather than the top?

DROPS Design 09.11.2016 kl. 13:38:

Dear Mrs Clapham, start to read diagram from the bottom corner on the right side towards the left from RS and from left towards right from WS, ie 1st row in A.1 is the bottom row in diagram with cables. Read more here about diagrams. Happy knitting!

Carolyn Clapham 08.11.2016 - 20:50:

I'm stuck on how to end the hat cable edge. As I underestand it, the last row of an A1 repeat is always worked from right side, but to finish off after the required number of repeats, this is followed by a decrease row (which would be worked from wrong side), then by a knit row which according to instructions is worked from wrong side. Is there a mistake here or have I gone wrong somewhere?

DROPS Design 09.11.2016 kl. 09:01:

Dear Mrs Chlapham, all rows with cables in A.1 are worked from RS of piece, so that last row in A.1 is worked from WS, and dec row after last repeat of A.1 is worked from RS, then K 1 row from WS and bind off. Read more about diagrams here. Happy knitting!

Davesne 15.04.2016 - 21:57:

Je ne comprends pas bien au niveau des augmentations faire 1jeté avant / après les 3 mailles au point mousse de chaque coté. Pourquoi parlez vous des 3 mailles au point mousse puisque tous le rang est au point mousse .comment dois je faire les rangs les rangs 4 ,6 et ainsi de suite . Pour les augmentations du milieu j'ai compris .

DROPS Design 18.04.2016 kl. 08:46:

Bonjour Mme Davesne, on augmente tous les 2 rangs (= tous les rangs sur l'endroit = rangs 1, 3, 5, 7...) un total de 4 m: 1 m à 3 m des bords et 1 m de chaque côté de la m centrale. Sur l'envers (= rang 2, 4, 6...), on tricote les mailles et les jetés à l'endroit. Bon tricot!

Madelene 29.02.2016 - 22:00:

När man ska sticka 2 räta 2 aviga maskor ska man då öka på båda sidorna eller bara på rätsida? Alltså efter man ökat till 331 maskor?

DROPS Design 02.03.2016 kl. 14:42:

Hej, du fortsätter att öka från rätsidan. Lycka till!

Crab 02.02.2014 - 18:28:

Moet ik bij 60 cm in het midden van de naald verder gaan met een andere rondbreinaald ?wat gebeurd er dan met de reeds gebreide steken ?

DROPS Design 04.02.2014 kl. 14:33:

Hoi Crab. Nee, je moet wisselen van naald aan het begin van een nld van de goede kant: "pas zo aan dat de volgende nld aan de goede kant is en meet terwijl u het werk omhoog houd"

GEORJON 29.12.2013 - 14:22:

Le diagramme A1 ne donne pas le motif de la torsade

DROPS Design 30.12.2013 kl. 15:42:

Bonjour Mme Goerjon, pour réussir la torsade comme dans le modèle, 1 case = 1 m x 1 rang, commencez à lire le diagramme en bas à droite vers la gauche (sur l'endroit), au rang suivant (sur l'envers), lisez de gauche à droite. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 141-43