DROPS / 143 / 43

Andalousie by DROPS Design

Stickad DROPS sjal i ”Nepal” med hålmönster och rätst.

DROPS Design: Modell nr ne-107
Garngrupp C
-----------------------------------------------------------
Bredd överst: ca 134 cm
Längd mitt på: ca 67 cm
Garnåtgång: DROPS NEPAL från Garnstudio
450 g nr 2923, ockra

DROPS RUNDST (80 cm) NR 5,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 16 m x 20 v slätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (56)

Garnet till detta mönstret kostar 234kr. Läs mer.
STICKTIPS:
Lägg upp 3 m på rundst 5,5 med Nepal. Sticka 6 räta v. Efter 6:e v vänds inte arb, utan man roterar det 90 grader medurs, sticka upp 3 m längs kanten (dvs 1 m i vartannat rätst v), rotera arb 90 grader medurs igen och sticka upp 3 m längs uppläggningskanten (dvs 1 m i varje m) = 9 m på st.

Se diag A.1 till A.8. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalen stickas fram och tillbaka på rundst från nacken och ned med 3 rätst m i varje sida. Lägg upp 9 m på rundst 5,5 med Nepal och sticka 1 v rätt - om det önskas en kraftigare uppläggningskant - SE STICKTIPS ovan.
Sedan stickas det mönster efter diagram A.1 1:a v = avigsidan. Efter A.1 är det 21 m på st.
Sedan stickas det så här från rätsidan: 3 rätst m, A.2 (= 7 m), 1 m slätst (= mitt-m), A.2 (= 7 m) och 3 rätst m. På varje v från avigsidan stickas alla m och omslag aviga, men de 3 yttersta m i varje sida stickas i rätst. När A.2 har stickats 1 gång på höjden(= 8 v) är det 41 m på st.
Nästa v stickas så här från rätsidan: 3 rätst m, A.3 (= 4 m) och A.4 (= 10 m) och A.5 (= 3 m), 1 m slätst (= mitt-m), A.3 (= 4 m) och A.4 (= 10 m) och A.5 (= 3 m), avsluta med 3 rätst m. Fortsätt mönstret så här – OBS: för varje gång A.3 – A.5 har stickats 1 gång på höjden blir det 1 rapport mer av A.4 på varje sida av mitt-m. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Sticka tills arb mäter ca 48 cm mätt längs mitt-m - avpassa efter en hel rapport av A.3/A.4/A.5 på höjden, men sista v på sista rapporten stickas inte.
Nästa v från avigsidan stickas så här: 3 rätst m, A.8 (= 8 m) och sedan A.7 (= 10 m) tills det återstår 9 maskor före mittmaskan, sticka A.6 ( = 9 m), 1 m slätst, A.8 (= 8 m) och upprepa A.7 (= 10 m) tills det återstår 12 m, sticka A.6 (= 9 m) och avsluta med 3 rätst m.

Sedan stickas det så här från rätsidan: 3 rätst m, A.6 och sedan A.7 tills det återstår 8 m före mitt-m, sticka A.8, 1 m slätst, A.6 och upprepa A.7 tills det återstår 11 m, sticka A.8 och avsluta med 3 rätst m. Fortsätt mönstret så här tills arb mäter ca 66 cm mätt längs mitt-m – avpassa så att sista v är stickat från avigsidan. Nu stickas det 1 v rätt från rätsidan SAMTIDIGT som det ökas med 1 omslag innanför de 3 rätst m i varje sida och på varje sida av mitt-m (= 4 m ökade). Sticka 1 v rätt från avigsidan. Maska av löst från rätsidan så här: Maska av de 3 första m, gör 1 omslag, maska av detta, maska av alla m fram till mitt-m, gör 1 omslag, maska av detta, maska av mitt-m, gör 1 omslag, maska av detta, maska av fram tills det återstår 3 m, gör 1 omslag, maska av detta, maska av de resterande m.

= lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över
= 1 omslag mellan 2 m

Serena 11.03.2019 - 13:33:

Si può fare anche con i ferri non circolari?

DROPS Design 11.03.2019 kl. 14:13:

Buongiorno Serena. Si lavora avanti e indietro sui ferri. Vengono però consigliati i ferri circolari perché più comodi per lavorare con un numero elevate di maglie. Buon lavoro!

Lelarge 11.02.2019 - 09:46:

Après la maille centrale dois-je tricoté le deuxième côté en lisant A5 de gauche à droite ainsi que A4 et terminer par A3 .Merci de la réponse car je suis un peu predue

DROPS Design 11.02.2019 kl. 11:48:

Bonjour Mme Lelarge, vous tricotez ainsi: 3 m point mousse, A.3, A.4, A.5, 1 m centrale, A.3, A.4, A.5, 3 m point mousse. Les diagrammes se lisent de droite à gauche tous les rangs sur l'endroit et de gauche à droite tous les rangs sur l'envers. Bon tricot!

Robert Sylviane 10.06.2018 - 00:26:

Le châle est magnifique Mais je suis bloquée à A3 A4 A5 Si on a A4 supplémentaire de chaque côté maille centrale on se retrouve avec dernier m jetée de A5 puis on reprend dur première m jetée de A4 donc 2 jetées de suite Merci de votre réponse

DROPS Design 11.06.2018 kl. 09:15:

Bonjour Mme Robert, A.4 commence par 1 jeté, 1 diminution et se termine par 1 diminution, 1 jeté et 1 m end. Quand vous répétez les diagrammes en hauteur, tricotez A.3 sur les 4 premières mailles, tricotez maintenant 2 fois A.4 et tricotez 1 foix A.5 sur les 4 m suivantes. Quand ces diagrammes ont été tricotés 1 fois en hauteur, vous avez suffisamment de mailles pour un motif de A.4 en plus en largeur entre A.3 et A.5. Bon tricot!

Susanne 19.11.2017 - 14:30:

Hallo,ich bin fast fertig mit diesem wunderschönen Tuch.Zum Schluss heißt es in der Anleitung „Nun 1 Hin-R stricken und gleichzeitig 1 Umschlag nach/vor den 3 Kraus re-M auf beiden Seiten des Tuchs machen...“ Stricke ich im Muster weiter und lasse am Anfang, vor und hinter der mittleren Masche und am Ende die zusammen gestrickten Maschen weg, damit ich 4 M zunehme, oder wird alles re gestrickt? Vielen Dank für die Hilfe!

DROPS Design 20.11.2017 kl. 09:35:

Liebe Susanne, diese Hin-Reihe wird rechts mit den 4 Zunahmen gestrickt, dann stricken Sie die Rückreihe rechts. Viel Spaß beim stricken!

Fran Wright 20.10.2017 - 18:25:

To make a larger size than what the model is wearing, how do I know how much yarn to buy?

DROPS Design 21.10.2017 kl. 23:11:

Dear Fran, the given yarn amounts are for the piece in the picture. Actual yardage needed to make a bigger garnment depends on factors like the gauge you are knitting with (whether you knit thighter or looser), and the size you want to achieve. If I would want to make this shawl bigger I would buy about 100-150 grams more yarn, and do more repeats of pattern A.3-A.5. Then, you can still "cheat" with the edging (A.6 -A.8) and knit more or less repeats (doing a slightly wider or narrower edge). Happy Knitting!

Lisbeth Thomsen 08.09.2017 - 08:54:

Hvor meget garn skal der til opskriften?

DROPS Design 08.09.2017 kl. 14:24:

Hei Lisbeth. Garnmengden til sjalet finner du til høyre for bildet/eller under bildet. God Fornøyelse!

Paola Rotelli 22.01.2017 - 18:47:

Grazie, siete sempre gentilissimi

Paola Rotelli 22.01.2017 - 15:48:

Buonasera, volevo sapere se il primo diagramma A1 mostra sia i ferri dal diritto che quelli dal rovescio. Grazie

DROPS Design 22.01.2017 kl. 16:06:

Buonasera Paola. Sì sono riportati tutti i ferri, sia sul diritto che sul rovescio. La prima riga del diagramma viene lavorata sul rovescio del lavoro. Buon lavoro!

Pashmina 09.08.2016 - 21:50:

Sikke et smukt sjal i en dejlig varm farve.

Orsi 04.01.2016 - 13:24:

Can somebody help me decide how exactly the A4 section is? I got to the point where I have to start doubling the A4 -s, but can't decide whether it starts with a YO or a decrease. Same goes for the end of the section: does A4 end with a st or a YO? Hope to get an answer soon, and thanks in advance :-)

DROPS Design 04.01.2016 kl. 14:40:

Dear Orsi, A.4 starts with a YO, then dec 1 st and finish with dec 1 st, YO, K1, so that number of sts in A.4 keep constant. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 143-43