DROPS / 141 / 13

Hazel by DROPS Design

Settet består av: Virkad DROPS mössa och halsduk i 2 trådar ”Vivaldi” eller "Brushed Alpaca Silk".

DROPS Design: Modell nr oo-094
Garngrupp C + C
--------------------------------------------------------
MÖSSA:
Storlek: S/M - L/XL
Passar huvudmått: ca 54/56 - 58/60 cm
Omkrets: 46-49 cm
Höjd: 24-25 cm
Garnåtgång: DROPS VIVALDI från Garnstudio
50 g nr 32, syren i båda strl

Eller använd:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK från Garnstudio
50 g f.nr 10, violett i båda strl

DROPS VIRKNÅL NR 5 - eller den nål du måste använda för att få 14 st på 10 cm på bredden med 2 trådar Vivaldi eller Brushed Alpaca Silk.
--------------------------------------------------------
HALSDUK:
Storlek: One-size
Mått: ca 26 x 180 cm
Garnåtgång: DROPS VIVALDI från Garnstudio
150 g nr 32, syren

Eller använd:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK från Garnstudio
150 g nr 10, violett

DROPS VIRKNÅL NR 5 - eller den nål du måste använda för att få 14 st på 10 cm på bredden med 2 trådar Vivaldi eller Brushed Alpaca Silk.
--------------------------------------------------------

VARV MED ST (RUNT):
Alla v med st (runt) börjar med 3 lm (= 1:a st), hoppa över 1:a st från föregående v och virka st i varje st v runt, avsluta med 1 sm i 3:e lm i början på v.

ST-GRUPP:
1 st-grupp = 3 st och 1 lm. I början på v virkas 1 st-grupp så här: 3 lm (= 1:a st), 2 st och 1 lm.

VARV MED ST-GRUPPER:
Alla v med st-grupper virkas så här: * 1 st-grupp om nästa lm-båge, 1 lm *, upprepa *-* v runt, avsluta med 1 sm i 3:e lm i början på v. Sm till nästa lm-båge.

VARV MED ST (FRAM OCH TILLBAKA):
Alla v med st (fram och tillbaka) börjar med 3 lm (= 1:a st), 1 st i varje st varvet ut, vänd.
--------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arb virkas runt uppifrån och ned. Virka 4 lm med 2 trådar Vivaldi eller Brushed Alpaca Silk med nål 5 och sätt ihop dem till en ring med 1 sm i 1:a lm.
VARV 1 : Virka 3 lm (= 1:a st), 11 st om ringen (= 12 st). LÄS VARV MED ST (RUNT)!
VARV 2: Virka 2 st i varje st = 24 st.
VARV 3: Virka * 1 st i nästa st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* v runt = 36 st.
VARV 4: Virka * 1 st i var och en av de nästa 2 st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* v runt = 48 st.
VARV 5: Virka 1 st i varje st = 48 st.
VARV 6: Virka * 1 st i var och en av de nästa 3 st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* v runt = 60 st.
VARV 7: Virka * 1 st i var och en av de nästa 14 st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* v runt = 64 st.
Stl L/XL: Virka * 1 st i var och en av de nästa 15 st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* v runt = 68 st.
Alla stl: = 64-68 st. På nästa v virkas det så här: I 1:a st virkas det 1 ST-GRUPP - läs förkl ovan, * 1 lm, hoppa över 3 st, 1 st-grupp i nästa st *, upprepa *-* v runt, hoppa över de sista 3 st, avsluta med 1 lm och 1 sm i 3:e lm i början på v = 16-17 st-grupper.
Sedan virkas v MED ST-GRUPPER - läs förkl ovan - tills arb mäter ca 23-24 cm. Virka 1 v med st så här: Virka 1 st i varje st, 1 st om varje lm-båge, avsluta med 1 sm i 1:a st = 64-68 st, klipp av och fäst tråden.

BLOMMA - STOR:
Virka löst 16 lm med 2 trådar Vivaldi eller Brushed Alpaca Silk med nål 5, vänd arb och virka tillbaka så här:
2:a-4:e lm: Virka 3 fm i var och en av de 3 lm = 9 fm.
5:e-7:e lm: Virka 3 hst i var och en av de 3 lm = 9 hst.
8:e-10:e lm: Virka 3 st i var och en av de 3 lm = 9 st.
11:e-15:e lm: Virka 3 dst i var och en av de 5 lm = 15 dst.
16:e lm: Virka 5 dst i den sista lm, klipp av och fäst tråden.
Snurra spiralen till en blomma och fäst ihop den med några stygn i mitten. Sy fast blomman på mössan.
--------------------------------------------------------

HALSDUK:
Arb virkas fram och tillbaka. Virka löst 38 lm med 2 trådar Vivaldi eller Brushed Alpaca Silk med nål 5, vänd och virka 1 st i 4:e lm från nålen, sedan 1 st i varje lm = 36 st (1:a st = 3 lm), vänd. Sedan virkas VARV MED STOLPAR (fram och tillbaka) - läs förkl ovan tills arb mäter 12 cm. Sedan virkas det så här:
VARV 1: Virka 3 st i 1:a st , * 1 lm, hoppa över 3 st, 3 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 2 st, 3 st i nästa st *, upprepa *-* varvet ut (totalt 5 ggr), men när det upprepas sista gången virkas 1 st i den sista st på v (i stället för 3 st) = 10 st-grupper + 1 st i slutet på v, vänd.
VARV 2: Virka 3 lm (= 1:a st), 2 st om 1:a lm-bågen, 1 lm, virka 1 ST-GRUPP - läs förkl ovan - om nästa lm-båge på v, avsluta med 1 lm och 1 st i sista st på v = 10 st-grupper + 1 st i slutet på v, vänd.
Upprepa v 2 tills arb mäter ca 168 cm.
Virka nästa varv (= 1:a st-varvet) så här: 3 lm (= 1:a st), 1 st om 1:a lm-bågen, * 1 st i var och en av de nästa 3 st, 1 st om nästa lm-båge, hoppa över nästa st, 1 st i var och en av de nästa 2 st, 1 st om nästa lm-båge *, upprepa *-* totalt 4 ggr. Avsluta med 1 st i var och en av de nästa 3 st, 1 st om nästa lm-båge, hoppa över nästa st, 1 st i var och en av de sista 2 st = 36 st. Sedan virkas st-varv i 12 cm till, arb mäter ca 180 cm, klipp av och fäst tråden.

BLOMMA - LITEN:
Virka löst 12 lm med 2 trådar Vivaldi eller Brushed Alpaca Silk med nål 5, vänd arb och virka tillbaka så här:
2:a-4:e lm: Virka 2 fm i var och en av de 3 lm = 6 fm.
5:e-7:e lm: Virka 2 hst i var och en av de 3 lm = 6 hst.
8:e-10:e lm: Virka 3 st i var och en av de 3 lm = 9 st.
11:e-12:e lm: Virka 5 dst i var och en av de 2 lm = 10 dst.
Snurra spiralen till en blomma och fäst ihop den med några stygn i mitten.
Virka 1 blomma till på samma sätt.

BLOMMA - STOR:
Virka 1 blomma på samma sätt som på mössan.

MONTERING:
Sy fast blommorna längst ner på ena sidan av halsduken.

Alice 16.02.2019 - 11:22:

Hello, what is the total number of balls of yarn do I need if using brushed Alpaca Silk. I use two strands for both hat and scarf? I love this pattern,can’t wait to start on it! Thank you so much for the help. Happy Hooking, Alice

DROPS Design 17.02.2019 kl. 10:01:

Dear Alice, yes - you work with 2 strands held toegether all the time for hat and also for scarf. For all this set you need 8 balls of DROPS Brushed Alpaca Silk. Happy knitting!

Tassin 25.09.2017 - 22:55:

Bonjour , je ne comprend pas très bien le rang 2 pour l echarpe apres avoir fait 1 ml les 3 ml je dois les faire Dans l arceau plus 2 B ?

DROPS Design 26.09.2017 kl. 08:52:

Bonjour Mme Tassin, au début du 2ème rang, on crochète 3 ml pour remplacer la 1ère bride, puis on crochète 2 brides dans le tout premier arceau (la dernière ml du rang précédent, juste avant la dernière bride), et on continue ainsi: 1 ml, 3 brides dans l'arceau d'1 ml suivant jusqu'à la fin du rang, en terminant par 1 bride dans la dernière bride. Bon crochet!

BUZET Maryse 01.12.2015 - 11:32:

Je veux réaliser ce modèle en en drops brushed alpaca silk, faut-il que je double le fil, merci pour votre réponse.

DROPS Design 01.12.2015 kl. 16:01:

Bonjour Mme Buzet, tout à fait, ce modèle se réalise soit avec 2 fils, soit en Vivaldi soit en Brushed Alpaca Silk. Bon crochet!

Sandrine 20.11.2015 - 16:02:

Si j'utilise du fil alaska à la place de vivaldi (n'existe plus), je ne vais pas doublé le fil ?

DROPS Design 23.11.2015 kl. 11:24:

Bonjour Sandrine, Vivaldi peut être remplacé idéalement par Brushed Alpaca Silk (groupe C) ou 2 fils Kid-Silk (2x groupe A) - vous trouverez ici plus d'informations sur les alternatives, demandez conseil à votre magasin DROPS, il saura vous renseigner. Bon crochet!

Irmgard 30.10.2014 - 07:59:

Bij de muts alle maten is mij het volgende niet duidelijk. Er staat haak in het 1e stk 1 stk groep lees uitleg boven (3 stk en 1 losse), vervolgens 1 losse en sla 3 stokjes over. Zitten er dan 2 lossen tussen de 3 stokjes of toch maar 1? Als er maar 1 losse nodig is dan staat in de beschrijving 1 losse teveel volgens mij. Wat is juist? Alvast bedankt.

DROPS Design 30.10.2014 kl. 08:45:

Het patroon is correct en loopt ook goed door. Er staat het volgende: Haak de volgende toer als volgt: Haak in het 1e stk 1 STK-GROEP - lees uitleg boven, * 1 l, sla 3 stk over, 1 stk-groep in het volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer... Dus u herhaalt steeds vanaf het sterretje, en hebt dus tussen elke stk-groep een losse. Samen maakt dat een patroon van *3 stk, 2 l*.

Clawur 26.11.2013 - 21:02:

Hallo! Wenn ich alternativ mit Alaska häkle, brauche ich wahrscheinlich aber nur einen Faden, oder? Vielen Dank!

DROPS Design 27.11.2013 kl. 09:09:

Liebe Frau Clawur, Sie müssen schauen, ob Sie die Maschenprobe hinbekommen. Beim Schal ist es kein Problem, aber bei der Mütze muss es genau passen.

Neli 31.07.2013 - 21:44:

Hallo, Was bedeutet mit doppeltem Faden?

DROPS Design 02.08.2013 kl. 08:46:

Liebe Neli, dieses Set wird mit 2 Fäden Vivaldi gehäkelt, damit es dicker wird.

Anita 26.03.2013 - 22:06:

Guten Tag, bei diesem mützenmodell heißt es ja mit doppeltem Faden die luftmaschen anschlagen. Ist denn damit nur gemeint, dass man die anfangsluftmaschen mit doppeltem Faden anschlägt oder man die gesamte Mütze mit doppeltem Faden häkelt. Wäre über eine schnelle Antwort froh. Danke.

DROPS Design 27.03.2013 kl. 18:09:

Liebe Anita, die gesamte Mütze wird mit doppeltem Faden gehäkelt (siehe Maschenprobe).

Inger 15.11.2012 - 20:10:

Superoppskrift! Dette blir rålekkert og gikk utrolig raskt. Sydde en perle i midten av blomstene, lekkert sett!

Britt 12.07.2012 - 20:29:

Jag väntar på mönstret

Kommentér oppskrift DROPS 141-13