DROPS / 141 / 13

Hazel by DROPS Design

Settet består av: Heklet DROPS lue og skjerf i 2 tråder ”Vivaldi” eller "Brushed Alpaca Silk".

DROPS Design: Modell nr oo-094
Garngruppe C + C
--------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: S/M - L/XL
Passer hodemål: ca 54/56 - 58/60 cm
Omkrets: 46-49 cm
Høyde: 24-25 cm
Materialer: DROPS VIVALDI fra Garnstudio
50 g f.nr 32, syrin i begge str

Eller bruk:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio
50 g f.nr 10, fiolett i begge str

DROPS HEKLENÅL NR 5 - eller den nål du må bruke for å få 14 st på 10 cm i bredden med 2 tråder Vivaldi eller Brushed Alpaca Silk.
--------------------------------------------------------
SKJERF:
Størrelse: One-size
Mål: ca 26 x 180 cm
Materialer: DROPS VIVALDI fra Garnstudio
150 g f.nr 32, syrin

Eller bruk:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio
150 g f.nr 10, fiolett

DROPS HEKLENÅL NR 5 - eller den nål du må bruke for å få 14 st på 10 cm i bredden med 2 tråder Vivaldi eller Brushed Alpaca Silk.
--------------------------------------------------------

OMG MED ST:
Hver omg med st beg med 3 lm (= 1.st), hopp over 1.st fra forrige omg og hekle st i hver st omg rundt, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.

ST-GRUPPE:
1 st-gruppe = 3 st og 1 lm. På beg av omg/p hekles 1 st-gruppe slik: 3 lm (= 1.st), 2 st og 1 lm.

OMG MED ST-GRUPPER:
Hver omg med st-grupper hekles slik: * 1 st-gruppe om neste lm-bue, 1 lm *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg. Kjm til neste lm-bue.

ST-RAD:
Hver st-rad beg med 3 lm (= 1.st), 1 st i hver st raden ut, snu.
--------------------------------------------------------

LUE:
Arb hekles rundt fra ovenfra og ned. Hekle 4 lm med 2 tråder Vivaldi eller Brushed Alpaca Silk på nål 5 og sett de til en ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG : Hekle 3 lm (= 1.st), 11 st om ringen (= 12 st). LES OMG MED ST!
2.OMG: Hekle 2 st i hver st = 24 st.
3.OMG: Hekle * 1 st i neste st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 st.
4.OMG: Hekle * 1 st i hver av de neste 2 st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 st.
5.OMG: Hekle 1 st i hver st = 48 st.
6.OMG: Hekle * 1 st i hver av de neste 3 st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 60 st.
7.OMG: Hekle * 1 st i hver av de neste 14 st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 64 st.
Str L/XL: Hekle * 1 st i hver av de neste 15 st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 68 st.
Alle str: = 64-68 st. På neste omg hekles det slik: I 1.st hekles 1 ST-GRUPPE - les forkl over, * 1 lm, hopp over 3 st, 1 st-gruppe i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt, hopp over de siste 3 st, avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 16-17 st-grupper.
Videre hekles OMG MED ST-GRUPPER - les forkl over - til arb måler ca 23-24 cm. Hekle 1 omg med st slik: Hekle 1 st i hver st, 1 st om hver lm-bue, avslutt med 1 kjm i 1.st = 64-68 st, klipp og fest tråden.

BLOMST - STOR:
Hekle løst 16 lm med 2 tråder Vivaldi eller Brushed Alpaca Silk på nål 5, snu arb og hekle tilbake slik:
2.-4.lm: Hekle 3 fm i hver av de 3 lm = 9 fm.
5.-7.lm: Hekle 3 halvst i hver av de 3 lm = 9 halvst.
8.-10.lm: Hekle 3 st i hver av de 3 lm = 9 st.
11.-15.lm: Hekle 3 dbl-st i hver av de 5 lm = 15 dbl-st.
16.lm: Hekle 5 dbl-st i den siste lm, klipp og fest tråden.
Snurr spiralen sammen til en blomst og fest den sammen med noe sting i midten. Sy blomsten på luen.
--------------------------------------------------------

SKJERF:
Arb hekles frem og tilbake. Hekle løst 38 lm med 2 tråder Vivaldi eller Brushed Alpaca Silk på nål 5, snu og hekle 1 st i 4.lm fra nålen, deretter 1 st i hver lm = 36 st (1.st = 3 lm), snu. Videre hekles ST-RAD - les forkl over til arb måler 12 cm. Deretter hekles slik:
1.RAD: Hekle 3 st i 1.st , * 1 lm, hopp over 3 st, 3 st i neste st, 1 lm, hopp over 2 st, 3 st i neste st *, gjenta fra *-* raden ut (totalt 5 ganger), men når det gjentas siste gangen hekles 1 st i den siste st på raden (i stedet for 3 st) = 10 st-grupper + 1 st på slutten av raden, snu.
2.RAD: Hekle 3 lm (= 1.st), 2 st om 1.lm-bue, 1 lm, hekle 1 ST-GRUPPE - les forkl over - om neste lm-bue på raden, avslutt med 1 lm og 1 st i siste st på raden = 10 st-grupper + 1 st på slutten av raden, snu.
Gjenta 2.RAD til arb måler ca 168 cm. 0
Hekle neste rad (= 1.st-rad) slik: 3 lm (= 1.st), 1 st om 1.lm-bue, * 1 st i hver av de neste 3 st, 1 st om neste lm-bue, hopp over neste st, 1 st i hver av de neste 2 st, 1 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger. Avslutt med 1 st i hver av de nest neste 3 st, 1 st om neste lm-bue, hopp over neste st, 1 st i hver av de siste 2 st = 36 st. Videre hekles st-rader i 12 cm til, arb måler ca 180 cm, klipp og fest tråden.

BLOMST - LITEN:
Hekle løst 12 lm med 2 tråder Vivaldi eller Brushed Alpaca Silk på nål 5, snu arb og hekle tilbake slik:
2.-4.lm: Hekle 2 fm i hver av de 3 lm = 6 fm.
5.-7.lm: Hekle 2 halvst i hver av de 3 lm = 6 halvst.
8.-10.lm: Hekle 3 st i hver av de 3 lm = 9 st.
11.-12.lm: Hekle 5 dbl-st i hver av de 2 lm = 10 dbl-st.
Snurr spiralen sammen til en blomst og fest den sammen med noe sting i midten.
Hekle 1 blomst til på samme måte.

BLOMST - STOR:
Hekle 1 blomst på samme måte som på luen.

MONTERING:
Sy blomstene nederst på ene side av skjerfet.

Alice 16.02.2019 - 11:22:

Hello, what is the total number of balls of yarn do I need if using brushed Alpaca Silk. I use two strands for both hat and scarf? I love this pattern,can’t wait to start on it! Thank you so much for the help. Happy Hooking, Alice

DROPS Design 17.02.2019 kl. 10:01:

Dear Alice, yes - you work with 2 strands held toegether all the time for hat and also for scarf. For all this set you need 8 balls of DROPS Brushed Alpaca Silk. Happy knitting!

Tassin 25.09.2017 - 22:55:

Bonjour , je ne comprend pas très bien le rang 2 pour l echarpe apres avoir fait 1 ml les 3 ml je dois les faire Dans l arceau plus 2 B ?

DROPS Design 26.09.2017 kl. 08:52:

Bonjour Mme Tassin, au début du 2ème rang, on crochète 3 ml pour remplacer la 1ère bride, puis on crochète 2 brides dans le tout premier arceau (la dernière ml du rang précédent, juste avant la dernière bride), et on continue ainsi: 1 ml, 3 brides dans l'arceau d'1 ml suivant jusqu'à la fin du rang, en terminant par 1 bride dans la dernière bride. Bon crochet!

BUZET Maryse 01.12.2015 - 11:32:

Je veux réaliser ce modèle en en drops brushed alpaca silk, faut-il que je double le fil, merci pour votre réponse.

DROPS Design 01.12.2015 kl. 16:01:

Bonjour Mme Buzet, tout à fait, ce modèle se réalise soit avec 2 fils, soit en Vivaldi soit en Brushed Alpaca Silk. Bon crochet!

Sandrine 20.11.2015 - 16:02:

Si j'utilise du fil alaska à la place de vivaldi (n'existe plus), je ne vais pas doublé le fil ?

DROPS Design 23.11.2015 kl. 11:24:

Bonjour Sandrine, Vivaldi peut être remplacé idéalement par Brushed Alpaca Silk (groupe C) ou 2 fils Kid-Silk (2x groupe A) - vous trouverez ici plus d'informations sur les alternatives, demandez conseil à votre magasin DROPS, il saura vous renseigner. Bon crochet!

Irmgard 30.10.2014 - 07:59:

Bij de muts alle maten is mij het volgende niet duidelijk. Er staat haak in het 1e stk 1 stk groep lees uitleg boven (3 stk en 1 losse), vervolgens 1 losse en sla 3 stokjes over. Zitten er dan 2 lossen tussen de 3 stokjes of toch maar 1? Als er maar 1 losse nodig is dan staat in de beschrijving 1 losse teveel volgens mij. Wat is juist? Alvast bedankt.

DROPS Design 30.10.2014 kl. 08:45:

Het patroon is correct en loopt ook goed door. Er staat het volgende: Haak de volgende toer als volgt: Haak in het 1e stk 1 STK-GROEP - lees uitleg boven, * 1 l, sla 3 stk over, 1 stk-groep in het volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer... Dus u herhaalt steeds vanaf het sterretje, en hebt dus tussen elke stk-groep een losse. Samen maakt dat een patroon van *3 stk, 2 l*.

Clawur 26.11.2013 - 21:02:

Hallo! Wenn ich alternativ mit Alaska häkle, brauche ich wahrscheinlich aber nur einen Faden, oder? Vielen Dank!

DROPS Design 27.11.2013 kl. 09:09:

Liebe Frau Clawur, Sie müssen schauen, ob Sie die Maschenprobe hinbekommen. Beim Schal ist es kein Problem, aber bei der Mütze muss es genau passen.

Neli 31.07.2013 - 21:44:

Hallo, Was bedeutet mit doppeltem Faden?

DROPS Design 02.08.2013 kl. 08:46:

Liebe Neli, dieses Set wird mit 2 Fäden Vivaldi gehäkelt, damit es dicker wird.

Anita 26.03.2013 - 22:06:

Guten Tag, bei diesem mützenmodell heißt es ja mit doppeltem Faden die luftmaschen anschlagen. Ist denn damit nur gemeint, dass man die anfangsluftmaschen mit doppeltem Faden anschlägt oder man die gesamte Mütze mit doppeltem Faden häkelt. Wäre über eine schnelle Antwort froh. Danke.

DROPS Design 27.03.2013 kl. 18:09:

Liebe Anita, die gesamte Mütze wird mit doppeltem Faden gehäkelt (siehe Maschenprobe).

Inger 15.11.2012 - 20:10:

Superoppskrift! Dette blir rålekkert og gikk utrolig raskt. Sydde en perle i midten av blomstene, lekkert sett!

Britt 12.07.2012 - 20:29:

Jag väntar på mönstret

Kommentér oppskrift DROPS 141-13