DROPS / 141 / 25

Rani by DROPS Design

De set bevat: gehaakte DROPS muts, halswarmer en wanten met waaier patroon van ”Merino Extra Fine”.

DROPS design: Model nr. me-056 en me-057
Garengroep B
-----------------------------------------------------------
MUTS:
Maat: S/M - M/L
Hoofdomtrek: ongeveer 54/56 - 56/58 cm
Materiaal:
DROPS MERINO EXTRA FINE van Garnstudio
100-100 gr. kleur nr. 08, lichtbeige

DROPS HAAKNLD 4 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 18 stk x 9 toeren = 10 x 10 cm.

HALSWARMER:
Maat: S/M - M/L
Hoogte: ongeveer 23 - 25 cm (incl. waaierranden).
Omtrek: ongeveer 56 - 64 cm
Materiaal:
DROPS MERINO EXTRA FINE van Garnstudio
150-150 gr. kleur nr. 08, lichtbeige

DROPS HAAKNLD 4.5 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 16 stk = 10 cm breed.

WANTEN:
Maat: S/M - M/L
Materiaal:
DROPS MERINO EXTRA FINE van Garnstudio
100-100 gr. kleur nr. 08, lichtbeige

DROPS HAAKNLD 4 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 18 stk x 9 toeren = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Opmerkingen (18)

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 23.31€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Vervang de eerste v aan het begin van elke v toer door 1 l en eindig elke toer met 1 hv in de l van het begin van de toer.
Vervang het eerste stk aan het begin van elk stk toer door 3 l en eindig elke toer met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Meerder 1 v door 2 v in dezelfde st te haken.
Meerder 1 stk door 2 stk in dezelfde st te haken.

HAAK 2 STK SAMEN:
Haak 1 stk maar wacht met de laatste doorhaling (= 2 st op de haak), haak dan het volgende stk maar haal bij de laatste doorhaling de draad door alle 3 lussen op de haak = 1 st geminderd.
HAAK 2 V SAMEN:
Haak 1 v maar wacht met de laatste doorhaling, haak de volgende v en haal de draad door beide st op de haak.
--------------------------------------------------------

MUTS:
Wordt in de rondte gehaakt, van boven naar beneden. LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN!
Haak 4 l met haaknld 4 mm en Merino Extra Fine en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
TOER 1: haak 6 stk in de l-ring.
TOER 2: haak 2 stk in elk stk de hele toer = 12 stk.
TOER 3: haak * 1 stk in het eerste stk, 2 stk in het volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 18 stk.
TOER 4: haak * 1 stk in elke van de eerste 2 stk, 2 stk in HET volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 24 stk.
Ga zo verder en meerder zo tot er 84-96 stk op de toer zijn (dus elke toer haak 1 stk meer voor u 2 stk in dezelfde stk haakt zodat er 6 stk worden gemeerderd elke toer). Haak dan in de rondte met 1 stk in elk stk (dus meerder niet) tot de muts ongeveer 26-28 cm meet vanaf boven naar beneden gemeten.
Haak nu 1 toer met v en meerder TEGELIJKERTIJD 6-4 v gelijkmatig – LEES TIP VOOR HET MEERDEREN = 90-100 v op de toer, knip de draad niet af, keer het werk en haak een waaierrand in de rondte aan de verkeerde kant als volgt:

WAAIERRAND:
TOER 1 (= verkeerde kant): 1 v in de eerste st, * sla 3 st over, haak in de volgende v 3 stk en 1 l en 3 stk, sla 3 v over, 1 v in de volgende v **, 1 l, sla 1 v over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-* maar eindig de laatste herhaling op de toer na **, haak dan 1 l en 1 hv in de v van het begin van de toer.
TOER 2: 5 l (= 1 stk en 2 l), 1 stk in dezelfde st van het begin van de toer, * 3 l, 1 v in de l in het midden van de stk-groep, 3 l **, haak in de volgende v, 1 stk en 2 l en 1 stk *, herhaal van *-* de hele toer maar eindig de laatste herhaling na **, haak dan 1 hv in de 3e l van het begin van de toer.
TOER 3: 3 l (= 1 stk), 2 stk in de l-lus voor het volgende stk, 1 l, 3 stk in dezelfde l-lus, * 1 l, 1 v in de volgende l-lus, 1 l, 1 v in de volgende l-lus, 1 l **, haak in de volgende l-lus 3 stk en 1 l en 3 stk *, herhaal van *-* maar eindig de laatste herhaling na **, haak dan 1 hv in de 3e l van het begin van de toer.
TOER 4: haak hv tot de l in het midden van de stk-groep, 1 v in de l in het midden van de stk-groep, * 3 l, haak in de l tussen 2 v, 1 stk en 2 l en 1 stk, 3 l **, 1 v in de l in het midden van de stk-groep *, herhaal van *-* maar eindig de laatste herhaling na **, haak dan 1 hv in de v van het begin van de toer.
TOER 5: 1 hv in de eerste l-lus, 1 v in dezelfde l-lus, 1 l, * haak in de volgende l-lus (de 2 l tussen 2 stk) 3 stk en 1 l en 3 stk, 1 l, 1 v in de volgende l-lus, 1 l **, 1 v in de volgende l-lus, 1 l, herhaal van *-* maar eindig de laatste herhaling na **, haak dan 1 hv in de v van het begin van de toer. Knip de draden af en zet vast. Vouw de waaierrand om naar de goede kant.

HALSWARMER:
Wordt in de rondte gehaakt, van boven naar beneden. Haak de waaierranden aan het einde. Haak 90-102 LOSSE l met haaknld 4.5 mm en Merino Extra Fine en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
TOER 1: LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN! Haak 1 stk in elke l de hele toer = 90-102 stk.
Haak dan in de rondte met 1 stk in elk stk tot het werk ongeveer 16-18 cm meet. Haak nu 1 v toer met 1 v in elk stk = 90-102 v. Haak nog 1 toer met v en meerder TEGELIJKERTIJD 50-48 v gelijkmatig - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN = 140-150 v. Knip de draad niet af, maak haak nu de waaierrand in de rondte aan de goede kant als volgt:

WAAIERRAND (aan de onderkant langs de halswarmer):
TOER 1: 1 v in de eerste st, 1 l, sla 1 st over, 1 v in de volgende st, * sla 3 st over, haak in de volgende v, 3 stk en 1 l en 3 stk, sla 3 v over **, 1 v in de volgende v, 1 l, sla 1 v over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-* maar eindig de laatste herhaling op de toer na **, haak dan 1 hv in de eerste v van het begin van de toer.
TOER 2: 5 l (= 1 stk en 2 l), 1 stk in dezelfde st van het begin van de toer, * 3 l, 1 v in de l in het midden van de stk-groep, 3 l **, haak in de volgende v, 1 stk en 2 l en 1 stk *, herhaal van *-* de hele toer maar eindig de laatste herhaling na **, haak dan 1 hv in de 3e l van het begin van de toer.
TOER 3: 1 hv in l-lus tussen 2 stk, 3 l (= 1 stk), 4 stk in dezelfde l-lus, 2 l, 5 stk in dezelfde l-lus, * 1 l, 1 v in de volgende l-lus, 1 l, 1 v in de volgende l-lus, 1 l **, haak in de volgende l-lus (tussen de 2 stk) 5 stk en 2 l en 5 stk *, herhaal van *-* de hele toer maar eindig de laatste herhaling na **, haak dan 1 hv in de 3e l van het begin van de toer. Knip de draad af en zet vast.

WAAIERRAND (aan de bovenkant langs de halswarmer):
Haak 1 v in de eerste st, * 1 l, sla 2 st over, haak in de volgende v, 3 stk en 1 l en 3 stk, 1 l, sla 2 v over **, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-* maar eindig de laatste herhaling op de toer na **, haak dan 1 l en 1 hv in de v van het begin van de toer.
Knip de draad af en zet vast.

WANT:
Haak de eerste een manchet in de rondte met waaierpatroon, haak dan nieuwe st langs de opening en haak de want verder in de rondte tot het werk klaar is.

MANCHET:
Haak 30 ZEER LOSSE l met haaknld 4 mm en Merino Extra Fine en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
TOER 1: LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN! Haak 1 v in elke l de hele toer = 30 v.
TOER 2: haak 1 v in elke v = 30 v.
TOER 3: 1 v in de eerste st, 1 l, sla 1 v over, 1 v in de volgende v, * sla 3 st over, haak in de volgende v, 3 stk en 1 l en 3 stk, sla 3 v over **, 1 v in de volgende v, 1 l, sla 1 v over, 1 v in de volgende v*, herhaal van *-* maar eindig de laatste herhaling op de toer na **, haak dan 1 hv in de eerste v van het begin van de toer.
TOER 4: 1 hv in de eerste l, 5 l (= 1 stk en 2 l), 1 stk in dezelfde l, * 3 l, 1 v in het midden van de stk-groep, 3 l **, haak in de volgende losse, 1 stk en 2 l en 1 stk *, herhaal van *-* de hele toer maar eindig de laatste herhaling na **, haak dan 1 hv in de 3e l van het begin van de toer.
TOER 5: 1 hv in de l-lus tussen 2 stk, 3 l (= 1 stk), 2 stk in dezelfde l-lus, 1 l, 3 stk in dezelfde l-lus, * 1 l, 1 v in de volgende l-lus, 1 l, 1 v in de volgende l-lus, 1 l **, haak in de volgende l-lus (tussen de 2 stk) 3 stk en 1 l en 3 stk *, herhaal van *-* de hele toer maar eindig de laatste herhaling na **, haak dan 1 hv in de 3e l van het begin van de toer.
TOER 6: haak hv tot de l in het midden van de stk-groep, 1 v in de l in het midden van de stk-groep, * 3 l, haak in de l tussen 2 v, 1 stk en 2 l en 1 stk, 3 l **, 1 v in de l in het midden van de stk-groep *, herhaal van *-* maar eindig de laatste herhaling na **, haak dan 1 hv in de v van het begin van de toer.
TOER 7: 1 hv in de eerste l-lus, 1 l, * haak in de volgende l-lus (de 2 l tussen 2 stk) 3 stk en 1 l en 3 stk, 1 l, 1 v in de volgende l-lus, 1 l **, 1 v in de volgende l-lus, 1 l, herhaal van *-* maar eindig de laatste herhaling na **, haak dan 1 hv in de hv van het begin van de toer. Knip de draden af en zet vast.

WANT:
LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN. Het begin van de toer op de l-toer wordt het begin van de want, haak dan 1 v in elke st langs de hele manchet = 30 v. Plaats 1 markeerder aan het begin van de toer (neem de markeerder gaandeweg mee naar boven) – MEET NU HET WERK VANAF HIER. Haak nu stk in de rondte met 1 stk in elke st en pas TEGELIJKERTIJD het aantal st aan naar 27-30 stk in de 1e toer – LEES HAAK 2 STK SAMEN. Meerder TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 8-9 cm voor de duim aan elke kant van de 2e st aan het begin van de toer - meerder 1 stk aan elke kant van de 2e st – LEES TIP VOOR HET MEERDEREN. Herhaal dit meerderen aan elke kant van deze st elke toer nog 3-4 keer = 35-40 stk op de toer (duim st = 9-11 stk). Haak de volgende toer als volgt: haak 1 hv in elke van de eerste 10-12 stk aan het begin van de toer, 3 l (= 1 stk), haak dan 1 stk in elke van de volgende 25-28 stk, 1 l en eindig met 1 hv in de 3e van het begin van de toer = 26-29 stk en 1 l op de toer. Haak in de volgende toer 1 stk in elk stk en 1 stk in de l aan het einde van de toer = 27-30 stk. Haak dan stk in de rondte tot de want ongeveer 20-21 cm meet vanaf de markeerder (pas de want aan, er moet nog ongeveer 3 cm over zijn tot het werk klaar is).
Ga verder en haak als volgt:
TOER 1: haak 1 stk in elk stk en haak TEGELIJKERTIJD elk 2e en 3e stk samen - zie uitleg boven = 18-20 stk.
TOER 2: haak 1 stk in elk stk en haak TEGELIJKERTIJD alle st 2 aan 2 samen = 9-10 stk.
TOER 3: haak 1 v in elk stk en haak TEGELIJKERTIJD alle st met v 2 aan 2 samen. Knip de draad af, rijg door alle st, trek de draad aan en zet goed vast.

DUIM:
TOER 1: haak 1 hv in de eerste van de 9-11 duim st, 3 l (= 1 stk), haak dan 1 stk in elke van de volgende 8-10 stk, haak dan 6 stk in de st achter de duim en haak TEGELIJKERTIJD deze 6 stk 2 aan 2 samen – zie uitleg boven = 12-14 stk.
TOER 2 tot en met 4: haak 1 stk in elk stk = 12-14 stk.
Pas de want aan, er moet nog ongeveer 1 cm over zijn tot de duim klaar is. Haak indien nodig nog 1 toer met 1 stk in elk stk.
Ga verder en haak als volgt:
TOER 1: haak 1 stk in elk stk en haak TEGELIJKERTIJD alle st 2 en 2 samen = 6-7 stk.
TOER 2: haak 1 v in elk stk en haak TEGELIJKERTIJD alle st met v 2 aan 2 samen.
Knip de draad af, rijg door alle st, trek de draad aan en zet goed vast.

Haak nog een want op dezelfde manier maar in spiegelbeeld. Dus meerder voor de duim aan elke kant van de een na laatste st op de toer (in plaats van aan elke kant van de 2e st op de toer). En haak de eerste toer na alle duim meerderingen als volgt: 3 l (= 1 stk), 1 stk in elke van de volgende 25-28 stk, 1 l en 1 hv in de 3e l van het begin van de toer = 26-29 stk. Haak op de volgende toer 1 stk in elk stk en 1 stk in de l aan het einde van toer = 27-30 stk.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 17.07.2018
Wanten, 3e toer: * toegevoegd aan het einde: * sla 3 st over, haak in de volgende v, 3 stk en 1 l en 3 stk, sla 3 v over **, 1 v in de volgende v, 1 l, sla 1 v over, 1 v in de volgende v*
Gewijzigd online: 20.09.2018
Correctie bij de 2e toer van de waaierrand (toer 4 van de manchet):... haak 1 stokje in de volgende losse + 2 lossen + 1 stokje (voorheen in volgende vaste)

Charlene 26.09.2018 - 22:28:

På bilde av lua er det laget 2 rekker med st etter viftemønsteret, men i oppskriften stopper det etter viftene. Hvorfor det? Hva skjer? Glemt noe?

DROPS Design 27.09.2018 kl. 07:51:

Hei Charlene. Du hekler viftekanten fra vrangen, også bretter du den opp når du er ferdig - slik at nederste del av luen er dobbel. Så det du ser som nederst på luen er de siste omgangene du heklet før du begynte på viftekanten. Altså siste omgang du hekler på viftekanten er det som blir øverst på viftekanten på bildet. God fornøyelse.

Anita 13.09.2018 - 20:29:

Tror det er en feil i 2. omgang av viftekant. Det står "i neste fm hekles det 1 st + 2 lm + 1 st", men det skal vel være "i neste lm hekles det 1 st + 2 lm + 1 st"?

DROPS Design 20.09.2018 kl. 10:29:

Hei Anita. Det har du helt rett i: det skal hekles 1 stav, 2 luftmasker, 1 stav i lufmasken - ikke i fastmasken. Dette skal vi rettet opp i snarest. Takk for beskjed og god fornøyelse

Mary 18.05.2018 - 16:21:

Thank you for answering so quickly. I understand. My yarn is on the way! Thx, MB~

Mary 18.05.2018 - 04:36:

Hi, can you please help me? Mitten directions for starting cuff:\r\nROUND 3: 1 sc in first st, ch 1, skip 1 sc, 1 sc in next sc, * skip 3 sts, in next sc work 3 dc + ch 1 + 3 dc, skip 3 sc **, 1 sc in next sc, ch 1, skip 1 sc, 1 sc in next sc, repeat from *-* but finish last repetition on round after **, then work 1 sl st in first sc from beg of round. \r\n-\r\nThe repeat is only between the **.....**, correct?

DROPS Design 18.05.2018 kl. 09:03:

Dear Mary, repeat * skip 3 sts, in next sc work 3 dc + 1 ch + 3 dc, skip 3 sc, 1 sc in next sc **, ch 1, skip 1 sc, 1 sc in next st *, and finish the last repeat after **. Happy crocheting!

Sasy 03.12.2017 - 15:31:

Salve, sto eseguendo il guanto e non ho capito : lavorare a m.a. in tondo con 1 m.a. in ogni m. e aggiustare il n° di m. a 27-30 m.a. sul 1° giro. quando il lavoro misura 8-9 cm, aumentare per il pollice da ogni lato della 2° m. all’inizio del giro – aumentare 1 m.a. da ogni lato della 2° m.Ripetere gli aumenti a ogni lato di questa m. su ogni giro altre 3-4 volte = 35-40 m.a. sul giro (m. del pollice = 9-11 m.a.). Grazie attendo vostra risposta.

DROPS Design 03.12.2017 kl. 20:40:

Buonasera Sasy. Durante il primo giro, nella taglia S/M deve diminuire per avere 27 maglie. Poi quando il lavoro misura 8-9 cm, deve aumentare per il pollice da una parte e dall'altra della 2a m del giro. La prima volta che aumenta lavora così: 2 m.a nella prima m del giro, 1 maglia alta, 2 maglie alte nella m successiva. La seconda volta, aumenta così: 1 m.a nella prima m del giro, 2 m alte nella m successiva, 1 m.alta, 2 m.alte nella m successiva , è così via per gli altri aumenti. Buon lavoro!

Rina 27.01.2014 - 22:29:

In toer 3 van de manchet van de want wordt gezegd dat ik 3 st moet overslaan. Wat is een st? Deze heb ik in het patroon toch niet gehaakt? Moet dit wellicht een v zijn? En staat ergens op de dite ern overzicht van de afkortingen? Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.

DROPS Design 28.01.2014 kl. 11:10:

Hoi Rina. st = steken. Dus je haakt: 1 v in de eerste steken (van de vorige toer), 1 l, sla 1 v over, 1 v in de volgende v, * sla 3 steken over, haak in de volgende v enzovoort.

Marie 22.08.2013 - 16:35:

Det her er det fineste mønster, og jeg har hæklet t.o.m række nr 1 i viftekanten på huen. Men jeg forstår ikke hvad mand skal i række nr 2. Kan i uddybe?

DROPS Design 03.10.2013 kl. 10:33:

2.omg i viftekanten står beskrevet i opskriften, det er svært at beskrive anderledes. Tag hue og opskrift med ind til din lokale forhandler, så hjælper hun dig gerne.

Hanne 03.03.2013 - 20:17:

I am making the mittens, I have made the cuff, I also have crocheted a few rows of dc's. Now I have to increase for the thumb. This is the part that I do not understand. I know how to increase, but I do not know in which stich I have to increase. The pattern says the following: inc for thumb on each side of 2nd st at beg of round - inc 1 dc on each side of 2nd st. I do not understand in which stich(es) I have to increase. Can you help me please? Kind regards, Hanne Clemens

DROPS Design 04.03.2013 kl. 09:41:

Dear Mrs Clemens, you will have to inc = work 2 dc on each side of the 2nd st as follows : work 2 dc in the first st (=inc),dc1, 2 dc in the next st. On next inc row, you will have : 1 dc in 1st dc, 2 dc in next dc, 1 dc in each of the next 3 dc, 2 dc in the next dc etc... Happy crocheting!

Pjmaino 24.01.2013 - 01:03:

I have completed the hat pattern up to fan edge round 5. I cannot find directions to complete the the hat final brim. Please advise.

DROPS Design 24.01.2013 kl. 14:36:

Dear Pjmaino, the final brim is composed of the 5 rounds called "fan edge", so that your hat should be now finished. Happy Crocheting!

Berkemel Assia 17.11.2012 - 12:54:

Bonjour pour les dimention du bonnet c'esttrop petit comment faire pour l'agrandir merci beaucoup pour votre attention

DROPS Design 19.11.2012 kl. 09:55:

Bonjour Madame Berkemel, avez-vous bien l'échantillon indiqué de 18 B = 10 cm de large ?

Laat een opmerking achter voor DROPS 141-25