DROPS / 140 / 8

Sweet Scarborough Hat by DROPS Design

Strikket DROPS vanter og hue i ”karisma” med øreklapper og norsk mønster.

Tags: huer, nordisk, sæt, vanter,

DROPS design: Model nr u-678
Garngruppe B
-------------------------------------------------------
100 g f.nr 48, vinrød
50 g f.nr 01, naturhvid
50 g f.nr 11, orange
50 g f.nr 52, sennepsgul

DROPS STRØMPEP og RUNDP (40 cm) NR 3 - eller det p.nr du skal bruge for at få 23 m x 32 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) NR 2,5 - til rib

VANTER
100 g f.nr 48, vinrød
50 g f.nr 01, naturhvid
50 g f.nr 11, orange
50 g f.nr 52, sennepsgul

DROPS STRØMPEP NR 3 - eller det p.nr du skal bruge for at få 23 m x 32 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP NR 2,5 - til rib
-------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 149.5kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diag A-1 for huen og se diag A-1 og A-2 for vanterne. Diag strikkes i glatstrik.
-------------------------------------------------------

ØREKLAP:
Der startes med at strikke øreklapper frem og tilbage på 2 strømpep nr 3. Slå 7 m op med vinrød. Strik ret frem og tilbage på alle p (= retstrik). Samtidig på 2.p tages der 1 m ud i hver side ved at slå 1 om indenfor yderste m, på næste p strikkes omslagene drejet ret for at undgå hul. Gentag udtagningen på hver 2.p 5 gange til og derefter på hver 4.p 4 gange = 27 m. Strik videre til øreklappen måler 8 cm.
Læg arb til side og strik 1 øreklap til.

HUE:
Arb strikkes rundt.
Strik m ind fra den ene øreklap (= 27 m) på rundp 2,5 med vinrød, slå 44 nye m op (= foran), strik m ind fra den anden øreklap (= 27 m) og slå 14 nye m op (= bag) = totalt 112 m. HERFRA MÅLES ARB VIDERE!
Strik 1 omg vrang og 1 omg ret. Fortsæt med rib = 2 r / 2 vr i 6 omg. Skift til rundp 3 og fortsæt med diag A-1 (= 14 rapporter). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A-1 er færdig, strikkes der færdig med vinrød. SAMTIDIG når arb måler 17 cm (målt uden øreklapperne), sættes der 8 mærker i med 14 m mellemrum. På næste omg tages der 1 m ind efter hvert mærke ved at strikke 2 r sm. Gentag indtagningen på hver 2.omg 7 gange til og derefter på hver omg 4 gange = 16 m tilbage på. Strik 1 omg hvor alle m strikkes r sm 2 og 2. Klip tråden, træk den gennem de resterende m og træk sammen. Huen måler ca 23 cm uden øreklapperne.

-------------------------------------------------------

HØJRE VANTE:
Arb strikkes rundt på strømpep.
Slå 52 m op på strømpep 2,5 med vinrød. Strik rib = 2 r / 2 vr i 10 cm. Skift til strømpep 3 og strik 1 omg glatstrik samtidig med der tages 4 m ind jævnt fordelt = 48 m. Fortsæt med diag A-1. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når der er strikket op til rækken markeret med 1 pil, starter udtagningen til tommelfingerkile – der tages ud på hver side af tommelfinger-m ved at slå 1 om, på næste omg strikkes omslagene drejet r for at undgå hul. Tommelfinger-m strikkes efter diag A-2. Efter alle udtagninger er der 13 tommelfinger-m og 60 m totalt på p. Når sidste række i A-2 er strikket, sættes de 13 tommelfinger-m på 1 tråd. På næste omg slås det 1 ny m op bag tommelfinger-m = 48 m totalt på p. Strik A-1 til diag er færdig, derefter fortsættes der med vinrød. Når arb måler 15 cm (målt efter ribkanten), sættes der 6 mærker i med 8 m mellemrum. På næste omg tages der 1 m ind efter hvert mærke ved at strikke 2 r sm. Gentag indtagningen på hver 4.omg 1 gang til og derefter på hver 2.omg 4 gange = 12 m tilbage på p. På næste omg strikkes alle m r sm 2 og 2 = 6 m, klip tråden, træk den gennem de resterende m og træk sammen.
Hele vanten måler ca 29 cm.

TOMMELFINGER:
Sæt de 13 m over tommelfingerkilen på strømpep 3 og saml yderligere 3 m op i kanten på bagsiden af tommelfinger-m = 16 m. Strik glatstrik rundt med vinrød i ca 6 cm, derefter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klip tråden og træk den gennem de resterende 8 m, træk sammen.

VENSTRE VANTE:
Strik magen til højre vante.

----------------------------------------------------------
Sokker – se DROPS: 140-9
----------------------------------------------------------
Vest – se DROPS: 140-10
----------------------------------------------------------

= tommelfinger-m
= slå 1 om mellem 2 m

Christine McGann 13.03.2019 - 18:02:

I made 3 gauge squares before starting the hat pattern and ended up using 3.5 mm and 4mm needles. This made a satisfactory hat which I am pleased with.

Fortuné Nicole 08.03.2019 - 09:42:

Ce bonnet doit être fait avec des aiguilles du 3,5 ou 4 sinon on optien un bonnet bébé.

DROPS Design 08.03.2019 kl. 15:04:

Bonjour Mme Fortuné, en fonction de votre façon de tricoter, vous devrez peut-être prendre des aiguilles plus petites ou plus grosses (comme dans votre cas apparemment), assurez-vous toujours d'avoir le bon échantillon indiqué, soit 23 m x 32 rangs jersey = 10 x 10 cm en adaptant la taille des aiguilles si besoin. Bon tricot!

Marian T. 07.07.2018 - 18:45:

I love working this mitten, but I'm having trouble with the increase for the thumb gusset. The star indicates the first thumb stitch, but does that mean all the first stitches on the right in A-1 are all to be part of the thumb gusset? The pattern indicates I will have a total of 60 stitches once the thumb gusset is done, but won't I have 61 because 48 stitches on needles plus 13 equals 61. Confused. Also, for the very first thumb stitch should the increases be red or white?

DROPS Design 09.07.2018 kl. 08:19:

Dear Marian, the stitch with a star in A.1 is the st for thumb. On next round, work A.2 over this st (= work it in red and make a YO on each side (= 3 sts for thumb) and A.1 over the remaining 47 sts. When A.2 is done you have increased 12 sts + 1 st = there are 13 sts for thumb + 47 sts for the mitten = 60 sts. Happy knitting!

Anne Flear 06.12.2016 - 00:47:

Sweet Scarborough hat. I am having to knit a second hat as this one is too small for an adult. Adding 14 stitches at the back isn't enough. I'm adding two pattern repeats to be large enough. I don't think my tension is too tight as the gloves are OK.

Kari Aas 10.06.2012 - 19:38:

Dette sammen med strømpene og vesten blir kjempe fine julegaver til de yngre i familien

Yvonne Ström 03.06.2012 - 20:35:

Snygg, härliga färger

Kommentere opskrift DROPS 140-8