DROPS / 143 / 40

Magic by DROPS Design

Heklet DROPS moebius hals og lue i ”Delight” med ruter.

DROPS Design: Modell nr de-092
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
MOEBIUS HALS:
Størrelse: One Size
Omkrets: ca 150 cm
Lengde: ca 36 cm
Materialer: DROPS DELIGHT fra Garnstudio
300 g f.nr 10 oliven/rust/plomme

LUE:
Størrelse: S/M - L/XL
Passer hodemål: ca 54/56 - 58/60 cm
Omkrets: 48-54 cm
Høyde: 24-25 cm
Materialer: DROPS DELIGHT fra Garnstudio
100 g f.nr 10 oliven/rust/plomme for begge str

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 - eller den nål du må bruke for å få 20 st på 10 cm i bredden (1 rute måler 6 x 6 cm i bredden).

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: bestemorrute, hals, luer, poselue, sett,

MOEBIUS HALS:
OMG MED ST:
Hver omg med st beg med 3 lm (= 1.st), avslutt omg med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.

FARGESKIFTE:
For å få penest fargeskifte hekles siste kjm på omg med den nye tråden. Fortsett til neste omg med den nye tråden.
--------------------------------------------------------

RUTE:
Hekle 6 lm med Delight på nål 3,5, sett de til en ring med 1 kjm i 1.lm. LES OMG MED ST!
1.OMG : * Hekle 3 st om ringen, 3 lm *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger = 12 st og 4 lm-buer. Kjm til neste lm-bue, klipp tråden og bytt til en annen farge av samme nøste (= ny farge hver runde) - LES FARGESKIFTE.
2.OMG: Om hver lm-bue hekles slik: 3 st, 3 lm og 3 st, 1 lm = 24 st og 8 lm-buer. Kjm til neste lm-bue, klipp tråden og bytt til en annen farge av samme nøste.
3.OMG: * Om neste lm-bue hekles slik: 3 st, 3 lm og 3 st (= hjørne), 1 lm, om neste lm-bue hekles 3 st, 1 lm *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 st og 12 lm-buer. Klipp og fest tråden.
Hekle totalt 25 ruter. Hekle rutene sammen til 1 remse slik: Legg 2 og 2 ruter oppå hverandre, stikk nålen gjennom lm-buen i hjørnet på begge ruter, hekle 1 lm og 1 fm, * 3 lm, 1 fm om neste lm-bue på begge ruter *, gjenta fra *-*, klipp og fest tråden.
NB! Vri remsen 1 gang før de siste 2 rutene hekles sammen, slik at det blir en vridd ring til moebius hals.

HALS:
Halsen hekles fra midten av arbeidet = den vridde ringen, og ut mot ytterste kantene - dvs det hekles oppover og nedover samtidig. NB! Hver omg beg med 3 lm (= 1.st).
Hekle 1.omg langs ringen slik: Om hver av de 4 lm-buer på hver rute hekles 3 st og 1 lm, avslutt omg med 1 kjm i 3.lm på beg (= 1.st), kjm til neste lm-bue. Videre hekles det slik: Om hver lm-bue hekles 3 st, 1 lm, avslutt omg med 1 kjm i 3.lm på beg (= 1.st), kjm til neste lm-bue. Fortsett slik til halsen måler ca 36 cm i høyden (for hele arb, ikke bare fra midten og ut). Klipp og fest tråden.
--------------------------------------------------------

LUE:
OMG MED ST:
Hver omg med st beg med 3 lm (= 1.st), avslutt omg med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.

FELLETIPS 1:
Det felles 1 st ved å hekle neste 2 st sammen slik: Hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle neste st, men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle 3 m på nålen.

OMG MED FM:
Hver omg med fm beg med 1 lm (regnes ikke som 1.fm) - NB! Det hekles fm i bakre del av hver fm, avslutt med 1 kjm i 1.fm.

FELLETIPS 2:
Det felles 1 fm ved å hekle neste 2 fm sammen slik: * Stikk nålen inn i bakre del av neste fm, hent tråden *, gjenta fra *-* en gang til, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nålen.

FARGESKIFTE:
For å få penest fargeskifte hekles siste kjm på omg med den nye tråden. Fortsett til neste omg med den nye tråden.
--------------------------------------------------------

RUTE:
Hekle 6 lm med Delight på nål 3,5, sett de til en ring med 1 kjm i 1.lm. LES OMG MED ST!
1.OMG : * Hekle 3 st om ringen, 3 lm *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger = 12 st og 4 lm-buer. Kjm til neste lm-bue, klipp tråden og bytt til en annen farge av samme nøste (= ny farge hver runde) - LES FARGESKIFTE.
2.OMG: Om hver lm-bue hekles slik: 3 st, 3 lm og 3 st, 1 lm = 24 st og 8 lm-buer. Kjm til neste lm-bue, klipp tråden og bytt til en annen farge av samme nøste.
3.OMG: * Om neste lm-bue hekles slik: 3 st, 3 lm og 3 st (= hjørne), 1 lm, om neste lm-bue hekles 3 st, 1 lm *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 st og 12 lm-buer. Klipp og fest tråden.
Hekle totalt 8-9 ruter. Hekle rutene sammen til 1 remse slik: Legg 2 og 2 ruter oppå hverandre, stikk nålen gjennom lm-buen i hjørnet på begge ruter, hekle 1 lm og 1 fm, * 3 lm, 1 fm om neste lm-bue på begge ruter *, gjenta fra *-*, klipp og fest tråden. Hekle endene av remsen sammen på samme måte slik att det blir en ring.

LUE:
Arb hekles rundt. Hekle langs ene side av remsen slik: Om hver av de 4 lm-buer på hver rute hekles 3 st, avslutt med 1 kjm i 3.lm (= 1.st) på beg av omg = 96-108 st. Videre hekles OMG MED ST - les forkl over - slik: 3 lm (= 1.st), hopp over 1.st fra forrige omg, 1 st i hver st, avslutt omg med 1 kjm i 3.lm på beg av omg. Fortsett til luen måler ca 16 cm fra den nederste kanten. Deretter felles det slik:
1.OMG: * 1 st i hver av de neste 6-7 st, fell 1 st - LES FELLETIPS 1 *, gjenta fra *-* omg rundt = 84-96 st (= 12 felte m).
2.OMG: * 1 st i hver av de neste 5-6 st, fell 1 st *, gjenta fra *-* omg rundt = 72-84 st.
3.OMG: * 1 st i hver av de neste 4-5 st, fell 1 st *, gjenta fra *-* omg rundt = 60-72 st.
4.OMG: * 1 st i hver av de neste 3-4 st, fell 1 st *, gjenta fra *-* omg rundt = 48-60 st.
5.OMG: * 1 st i hver av de neste 2-3 st, fell 1 st *, gjenta fra *-* omg rundt = 36-48 st.
6.OMG: * 1 st i hver av de neste 1-2 st, fell 1 st *, gjenta fra *-* omg rundt = 24-36 st.
Str S/M: Hekle alle st på omg 2 og 2 sammen = 12 st, klipp tråden og sy de siste st sammen med trådenden.
Str L/XL:
7.OMG: * 1 st i neste st, fell 1 st *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 st.
8.OMG: Hekle alle st på omg 2 og 2 sammen = 12 st, klipp tråden og sy de siste st sammen med trådenden.

KANT:
Det hekles en kant nederst på luen (langs andre side av remsen med ruter) slik: Hekle 1 lm, om hver av de 4 lm-buer på hver rute hekles 4 fm = 128-144 fm, avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg. Videre hekles OMG MED FM - les forkl over. Når kanten måler ca 1 cm felles det 16-20 fm jevnt fordelt på omg - LES FELLETIPS 2 = 112-124 fm. Fortsett til kanten måler ca 2 cm, klipp og fest tråden. Luen måler ca 24-25 cm i høyden.

----------------------------------------------------------
Pulsvarmere – se DROPS: 143-41
----------------------------------------------------------