DROPS / 140 / 10

Sweet Scarborough by DROPS Design

Gebreid DROPS vest met ronde pas en Noors patroon van ”Karisma”.

DROPS design: Model nr. u-677
Garengroep B
-----------------------------------------------------------
250-300-300-350-350-400 gr. kleur nr. 48, donkerrood
50-50-50-100-100-100 gr. kleur nr. 01, naturel
50 gr voor alle maten in kleur nr. 11, oranje
50 gr voor alle maten in kleur nr. 52, mosterdgeel

DROPS RONDBREINLD (80 cm) 4 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 22 st x 28 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
DROPS RONDBREINLD (80 cm) 3 mm – voor de boordsteek.
DROPS HOUTEN KNOOP LICHT NR. 501: 5-5-6-6-6-6 stuks
----------------------------------------------------------

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 19.12€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

RIBBELST (heen en weer op rondbreinld):
brei alle nld recht. 1 ribbel = 2 nld r.

PATROON:
Zie telpatroon A.1. Het telpatroon geeft de goede kant van het werk weer. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.
----------------------------------------------------------

LIJF:
Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinld van middenvoor naar middenvoor.
Zet 184-200-220-240-268-292 st op met rondbreinld 3 mm en donkerrood. Brei boordsteek als volgt (1e nld = goede kant): 1 kant st in RIBBELST - zie uitleg boven - * 2 st r/2 st av *, herhaal van *-* tot er 3 st over zijn, 2 st r en 1 kant st in ribbelst. Ga bij een hoogte van 8 cm verder met rondbreinld 4 mm, brei 1 nld in tricotst en minder TEGELIJKERTIJD 24-24-28-28-32-36 st gelijkmatig = 160-176-192-212-236-256 st. Plaats 2 markeerders in het werk; 40-44-48-53-59-64 st vanaf elke kant middenvoor om de zijkanten aan te geven (= 80-88-96-106-118-128 st tussen de markeerders voor het achterpand). Ga verder in tricotst met 1 kant st in ribbelst aan elke kant. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Meerder bij een hoogte van 10 cm in totaal 1 st aan elke kant van de markeerders aan de zijkanten. Herhaal dit meerderen elke 5 cm nog 3 keer = 176-192-208-228-252-272 st.
Brei bij een hoogte van 31-32-33-34-35-36 cm de volgende nld als volgt aan de goede kant: 39-43-47-52-58-63 st (= rechter voorpand), kant 10 st af voor het armsgat, brei 78-86-94-104-116-126 st (= achterpand), kant 10 st af voor het armsgat, brei de rest van de nld (= 39-43-47-52-58-63 st op het linker voorpand), knip de draad niet af.
Laat het werk rusten en brei de mouwranden.

MOUWRAND:
Wordt heen en weer gebreid op rondbreinld 3 mm.
Zet 70-72-76-80-84-88 st op met donkerrood. Brei 5 nld recht (1e nld = verkeerde kant), brei de volgende nld als volgt: kant de eerste 5 st af, brei 60-62-66-70-74-78 st en kant de laatste 5 st af, knip de draad af. Laat het werk rusten en brei nog een mouwrand.

PAS:
Zet de mouwranden op dezelfde rondbreinld 4 mm als het lijf = 276-296-320-348-380-408 st (brei ze niet voor u ze op de nld zet).
Brei 1 nld av aan de verkeerde kant en minder TEGELIJKERTIJD 1-5-13-9-9-5 st gelijkmatig = 275-291-307-339-371-403 st. Brei nog 0-2-4-0-2-4 nld met donkerrood in tricotst. Ga verder met telpatroon A.1 (zie het telpatroon voor uw maat) met 1 kant st aan elke kant in ribbelst, brei de een na laatste st op de nld als de eerste st in A.1, maar minder niet in deze st. Na alle minderen staan er nog 88-93-98-108-118-128 st op de nld en meet het werk ongeveer 50-52-54-56-58-60 cm tot de schouder. Brei dan een ronding op het achterpand vanaf de hals middenachter met donkerrood als volgt (1e nld = goede kant): brei 51-54-56-61-66-71 st r, keer, brei 14-15-14-14-14-14 st st av, keer, brei 21-22-21-21-21-21 st r, keer, brei 28-29-28-28-28-28 st av, ga zo verder en brei steeds 7 st meer elke keer tot er in totaal 70-71-70-84-84-84 st zijn gebreid na het laatste keerpunt, keer en brei de rest van de nld, knip de draad af.
Zet de st op een hulpdraad, de halsrand wordt na de voorbiezen gebreid.

LINKER VOORBIES:
Neem ongeveer 105-125 st op naast de kant st langs het linker voorpand met rondbreinld 3 mm en donkerrood. Brei 1 nld recht aan de verkeerde kant en brei dan 1 nld recht aan de goede kant en meerder het aantal st gelijkmatig tot 128-132-136-140-144-148 st. Brei in boordsteek als volgt (1e nld = verkeerde kant): 1 kant st in ribbelst, * 2 st av/2 st r *, herhaal van *-* en eindig met 2 st av en 1 kant st in ribbelst. Ga verder met recht boven recht en averecht boven averecht tot de boordsteek 3 cm meet, kant losjes alle st af.

RECHTER VOORBIES:
Maak als de linker voorbies 1 cm meet 5-5-6-6-6-6 knoopsgaten gelijkmatig verdeeld (de knoopsgaten worden gemaakt in de av-delen gezien aan de goede kant). 1 KNOOPSGAT = brei 2 st av samen en maak 1 omsl – het bovenste knoopsgat komt in het eerste av-deel aan de bovenkant en het onderste knoopsgat komt ongeveer 5-6 cm vanaf de onderkant.

HALSRAND:
De halsrand wordt met donkerrood gebreid op rondbreinld 3 mm als volgt: neem 6 st op over de rechter voorbies (naast de kant st), brei de 88-93-98-108-118-128 st van de hulpdraad langs de hals op de nld en neem 6 st op over de linker voorbies = 100-105-110-120-130-140 st. Brei 1 nld recht aan de verkeerde kant en minder TEGELIJKERTIJD gelijkmatig naar 90-94-98-102-106-110 st. Brei 4 nld recht heen en weer, kant dan alle st af.

AFWERKING:
Naai de mouwranden samen met de zijkanten tegen elkaar in de buitenste lusjes van de buitenste st. Naai de openingen onder de mouwen samen en naai de knopen aan.

----------------------------------------------------------
Muts & wanten – zie DROPS: 140-8
----------------------------------------------------------
Sokken – zie DROPS: 140-9
----------------------------------------------------------

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 13.10.2016
Kleine correctie in telpatroon A.1, alle maten.

Telpatroon

= naturel
= donkerrood
= mosterdgeel
= oranje
= 2 st r samen in de kleur die in het patroon past

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 140-10) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (29)

Vera 03.03.2019 - 12:36:

Hallo liebes Drops Team Sind im Diagramm nur die Hinreihen eingezeichnet oder wird das Muster schon in der Rückreihe erweitert ? Das habe ich nicht verstanden. LG Vera Bartkowiak

DROPS Design 04.03.2019 kl. 10:09:

Liebe Vera, alle Reihen sind im Diagram gezeigt, dh die Hin- sowie die Rückreihen. Hier lesen Sie wie man Strick-Diagramme liest. Viel Spaß beim stricken!

Stephanie 03.06.2018 - 08:49:

I have just finished the sleeves and am ready to work on the yoke. The directions say to slip the sleeves onto the same needle as the body and then purl 1 row. Do I add both sleeves to the end (not where I stopped knitting before)? But, the sleeves would be knitted together???? Please clarify. Thank you!

DROPS Design 04.06.2018 kl. 09:16:

Dear Stephanie, this video shows how to slip both sleeves above sts bound off for armholes on the sides. You will then work a total of 1-3-5 rows (see size) and now start A.1 including decrease for circular yoke. Happy knitting!

Mette Pedersen 14.02.2018 - 10:27:

Hej:) Jeg kan ikke se hvor langt oppe på vesten, at jeg skal starte med mønstret. På forhånd tak for hjælpen.

DROPS Design 14.02.2018 kl. 13:18:

Hei Mette. Hei. Når du er ferdig med bærestykket og har strikket begge ermkantene og satt disse sammen med bærestykket, strikkes det 1 pinne vrang fra vrangen samtidig som det felles 1-5-13-9-9-5 m jevnt fordelt = 275-291-307-339-371-403 m. Deretter strikkes 0-2-4-0-2-4 pinner til med vinrød og glstrikk. Så starter du med diagram A.1 (se diagram for din størrelse). God Fornøyelse!

Hildegard Brake 27.11.2017 - 15:09:

Hallo, kann ich die Weste auch als Pullover stricken? Wie geht das? Kann ich die jeweils angegebenen Maschenzahlen nehmen und alles auf einer Rundstricknadel im Kreis stricken? MfG Hildegard Brake

DROPS Design 27.11.2017 kl. 15:21:

Liebe Frau Brake, so können Sie wahrscheinlich stricken, passen Sie mal auf, daß die Farbenmuster mit den gesamten Maschenanzahl passt. Viel Spaß beim stricken!

Le Derf 05.10.2017 - 14:56:

Merci beaucoup pour votre réponse rapide. Pouvez-vous me donner plus de détails car je ne comprends toujours pas ce que je dois faire. D'avance merci. C'est mon premier empiècement jacquard. Excusez-moi de vous solliciter à nouveau.

DROPS Design 05.10.2017 kl. 16:10:

Bonjour Mme Le Derf, vous allez tricoter A.1 ainsi: 1 m lis au point mousse, puis vous répétez A.1 en largeur jusqu'à ce qu'il reste 2 mailles, tricotez l'avant-dernière maille de A.1 (pour que le motif soit symétrique) et terminez par 1 maille lisière. Lisez A.1 en commençant en bas à droite et de droite à gauche sur l'endroit, et de gauche à droite sur l'envers (sur l'envers, commencez par 1 m lis au point mousse, la 1ère m de A.1 à droite, puis répétez A.1 en lisant de gauche à droite) et terminez par 1 m lis au point mousse. Bon tricot!

Le Derf Claudine 04.10.2017 - 19:35:

Bonjour, J'ai commencé ce joli modèle Sweet Scarborough taille M. J'ai 291 mailles. Je commence le diagramme A1 avec 1 m lisière de ch. côté au point mousse. Je ne comprends pas la suite : tricoter l'avant dernière m. du rang comme la 1ère m. de A-m mais ne pas faire de diminution sur cette maille. Pouvez-vous détailler ? D'avance merci

DROPS Design 05.10.2017 kl. 09:05:

Bonjour Mme Le Derf, pour que le motif soit identique de chaque côté, vous tricotez la 1ère maille de A.1, mais sur les rangs de diminutions, tricotez bien 1 m end et pas 2 m ens à l'end, et vous terminez par 1 m lis. Bon tricot!

Diana 04.02.2017 - 06:13:

I am having the same problem as Linda brush, as noted in the comment section. I still don't understand what the pattern means. Can you explain in more detail or show in a video?

DROPS Design 06.02.2017 kl. 09:10:

Dear Diana, you are working diagram repeating A.1 in width as many times as stated for your size, then finish with the 1st st shown in A.1 to make pattern symetrical on both sides inside the edge sts. When 1st st in A.1 is K2 tog, just work the last st from RS in the main colour of this row. Happy knitting!

Linda Brush 06.10.2016 - 20:33:

I do not understand the line in the pattern that states: Continue with diagram A-1 with 1 edge st in each st in each side in garter st, work next to last st on row as first stitch in A-1 but do not decrease in this stitch. Is there another way to explain this please????

DROPS Design 07.10.2016 kl. 08:26:

Dear Mrs Brush, you will repeat A.1 in width but to get similar pattern on each side on front piece, work the next to last st from RS (before edge st) as the 1st st in A.1. But when you have to dec work the 1st and 2nd st in A.1 tog, work this st K with the colour shown in diagram, without dec (dec will apply to repeats in width). Happy knitting!

Marit 16.03.2016 - 01:15:

Uansett saa er diagrammet feil. Etter en felling saa skal det bli en rute mindre i diagrammet i neste rad. Diagrammet skal illustrere det som skal strikkes i stedet for beskrivelse med ord.

Marit 09.03.2016 - 18:55:

Er det ikke en feil i mönsterdiagrammet i alle strörrelse. Etter nest siste felling er det igjen i en mönster-rapport 7 masker. Jeg mener det riktig antall maa bli 6 masker. Slik at en mönster-rapport slutter med 4 masker.

DROPS Design 10.03.2016 kl. 10:20:

Hej Marit, Jag ser vad du menar, men m är borta Innan sista fellingen i båda diagrammen. Lycka till!

Laat een opmerking achter voor DROPS 140-10