DROPS / 141 / 1

Dalie Delight by DROPS Design

Sirkelheklet DROPS jakke i ”Andes”. Str XS - XXXL

DROPS Design: Modell nr an-004
Garngruppe E
-----------------------------------------------------------
Størrelse: XS/S - M/L - XL/XXL - XXXL
Materialer:
DROPS ANDES fra Garnstudio
400-500-600-700 g f.nr 4300, gammelrosa

DROPS HEKLENÅL NR 9 – eller den nåla du må bruke for å få 10 st i bredden x 5 rader i høyden på 10 x 10 cm. Når det hekles lm-buer blir det ca 2,5 buer i bredden og 5 buer i høyden på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (180)

65% Ull, 35% Alpakka
fra 46.00 kr /100g
DROPS Andes uni colour DROPS Andes uni colour 46.00 kr /100g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Andes mix DROPS Andes mix 46.00 kr /100g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 184kr. Les mer.
HEKLETIPS:
Første st på hver omg med st erstattes av 3 lm.
Hver omg med st avsluttes med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
Hver omg som starter med 3 lm og 1 fm om første lm-bue avsluttes med 1 kjm i 1.fm på beg av omg.
----------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb hekles rundt i sirkel fra midt bak.
Hekle 4 lm med Andes på nål 9. Sett dem i en ring med 1 kjm i første lm. LES HEKLETIPS!

ALLE STR:
1.OMG:
* 1 st om om lm-ringen, 2 lm *, gjenta fra *-* 5 ganger til (= 6 st totalt med 2 lm mellom hver).
2.OMG:
3 st i først st, 2 lm, * 3 st i neste st, 2 lm *, gjenta fra *-* omg rundt (= 18 st totalt med 2 lm mellom hver 3.st).
3.OMG:
* 2 st i første st, 1 st i neste st, 2 st i neste st, 2 lm *, gjenta fra *-* omg rundt (= 30 st totalt med 2 lm mellom hver 5.st).
4.OMG:
* 2 st i første st, 1 st i hver av de 3 neste st, 2 st i neste st, 2 lm *, gjenta fra *-* omg rundt (= 42 st totalt med 2 lm mellom hver 7.st).
5.OMG:
* 2 st i første st, 1 st i hver av de 5 neste st, 2 st i neste st, 2 lm *, gjenta fra *-* omg rundt (= 54 st totalt med 2 lm mellom hver 9.st).

STR XS/S og M/L:
6.OMG:
1 kjm i første st, * 1 st i hver av de neste 7 st, 4 lm, 1 fm om lm-buen fra forrige omg, 4 lm, hopp over 1 st *, gjenta fra *-* omg rundt.
7.OMG:
1 kjm i første st, * 1 st i hver av de neste 5 st, 4 lm, 1 fm om første lm-bue, 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, hopp over 1 st *, gjenta fra *-* omg rundt.
8.OMG:
1 kjm i første st, * 1 st i hver av de neste 3 st, 4 lm, 1 fm om første lm-bue, 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, hopp over 1 st *, gjenta fra *-* omg rundt.
9.OMG:
1 kjm i første st, * 1 st i neste st, 4 lm, 1 fm om første lm-bue, 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, hopp over 1 st *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 lm-buer.
Arb måler nå ca 18 cm fra midten og ut.

STR XL/XXL og XXXL:
6.OMG:
* 2 st i første st, 1 st i hver av de 7 neste st, 2 st i neste st, 2 lm *, gjenta fra *-* omg rundt (= 66 st totalt med 2 lm mellom hver 11.st).
7.OMG:
1 kjm i første st, * 1 st i hver av de neste 9 st, 4 lm, 1 fm om lm-buen fra forrige omg, 4 lm, hopp over 1 st *, gjenta fra *-* omg rundt.
8.OMG:
1 kjm i første st, * 1 st i hver av de neste 7 st, 4 lm, 1 fm om første lm-bue, 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, hopp over 1 st *, gjenta fra *-* omg rundt.
9.OMG:
1 kjm i første st, * 1 st i hver av de neste 5 st, 4 lm, 1 fm om første lm-bue, 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, hopp over 1 st *, gjenta fra *-* omg rundt.
10.OMG:
1 kjm i første st, * 1 st i hver av de neste 3 st, 4 lm, 1 fm om første lm-bue, 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, hopp over 1 st *, gjenta fra *-* omg rundt.
11.OMG:
1 kjm i første st, * 1 st i neste st, 4 lm, 1 fm om første lm-bue, 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, hopp over 1 st *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 lm-buer.
Arb måler nå ca 22 cm fra midten og ut.

STR XS/S:
10.OMG:
3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* 3 ganger til (= 4 lm-buer), 25 lm, hopp over 3 lm-buer (= ermhull), 1 fm om neste lm-bue, gjenta fra *-* 14 ganger, 25 lm, hopp over 3 lm-buer (= ermhull), 1 fm om neste lm-bue, gjenta fra *-* 4 ganger, men avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg.
11.OMG: 3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* hele omg rundt, men over de 25 lm som ble heklet over hvert ermhull hekles det slik: 6 lm, 1 fm i 4.lm, 6 lm , hopp over 5 lm, 1 fm i neste lm, 6 lm, hopp over 5 lm, 1 fm i neste lm, 6 lm, hopp over 5 lm, 1 fm i neste lm, 6 lm, 1 fm om neste lm-bue. (= totalt 30 lm-buer på omg).
12.OMG: 3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt – NB: Men i hver 5.lm-bue hekles det 1 ekstra bue (= 6 lm + 1 fm) = 36 lm-buer totalt.
13.OMG: 3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt.
14.OMG: Hekle som 12.omg, men hekle 1 ekstra lm-bue i hver 6.lm-bue = 42 lm-buer totalt.
15.OMG og alle ulike omg: Hekle som 13.omg
16.OMG og alle like omg: Hekle som 12.omg, men med 1 lm-bue mer mellom økningene hver gang.
Hekle til det totalt er 60 lm-buer på omg.

STR M/L:
10.OMG:
3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt. NB: Men i hver 5.lm-bue hekles det 1 ekstra bue (= 6 lm + 1 fm) = 36 lm-buer totalt.
11.OMG:
3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt.
12.OMG:
3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* 4 ganger til (= 5 lm-buer), hekle 31 lm, hopp over 4 lm-buer (= ermhull), 1 fm om neste lm-bue, gjenta fra *-* 16 ganger, 31 lm, hopp over 4 lm-buer (= ermhull), 1 fm om neste lm-bue, gjenta fra *-* 5 ganger, men avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg.
13.OMG: 3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* hele omg rundt, men over de 31 lm som ble heklet over hvert ermhull hekles det slik: 6 lm, 1 fm i 4.lm, * 6 lm , hopp over 5 lm, 1 fm i neste lm *, gjenta fra *-* 3 ganger til, 6 lm, 1 fm om neste lm-bue. (= totalt 36 lm-buer på omg).
14.OMG: 3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt – NB: Men i hver 6.lm-bue hekles det 1 ekstra bue (= 6 lm + 1 fm) = 42 lm-buer totalt.
15.OMG: 3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt.
16.OMG: Hekle som 14.omg, men hekle 1 ekstra lm-bue i hver 7.lm-bue = 48 lm-buer totalt.
17.OMG og alle ulike omg: Hekle som 15.omg
18.OMG og alle like omg: Hekle som 14.omg, men med 1 lm-bue mer mellom økningene hver gang.
Hekle til det totalt er 72 lm-buer på omg.

STR XL/XXL og XXXL:
12.OMG:
3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt. NB: Men i hver 6.lm-bue hekles det 1 ekstra bue (= 6 lm + 1 fm) = 42 lm-buer totalt.
13.OMG:
3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt.

STR XL/XXL:
14.OMG:
3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* 5 ganger til (= 6 lm-buer), hekle 37 lm, hopp over 5 lm-buer (= ermhull), 1 fm om neste lm-bue, gjenta fra *-* 18 ganger, 37 lm, hopp over 5 lm-buer (= ermhull), 1 fm om neste lm-bue, gjenta fra *-* 6 ganger, men avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg.
15.OMG: 3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* hele omg rundt, men over de 37 lm som ble heklet over hvert ermhull hekles det slik: 6 lm, 1 fm i 4.lm, * 6 lm , hopp over 5 lm, 1 fm i neste lm *, gjenta fra *-* 4 ganger til, 6 lm, 1 fm om neste lm-bue. (= totalt 42 lm-buer på omg).
16.OMG: 3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt – NB: Men i hver 7.lm-bue hekles det 1 ekstra bue (= 6 lm + 1 fm) = 48 lm-buer totalt.
17.OMG: 3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt.
18.OMG: Hekle som 16.omg, men hekle 1 ekstra lm-bue i hver 8.lm-bue = 54 lm-buer totalt.
19.OMG og alle ulike omg: Hekle som 17.omg
20.OMG og alle like omg: Hekle som 16.omg, men med 1 lm-bue mer mellom økningene hver gang.
Hekle til det totalt er 84 lm-buer på omg.

STR XXXL:
14.OMG:
3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt. NB: Men i hver 7.lm-bue hekles det 1 ekstra bue (= 6 lm + 1 fm) = 48 lm-buer totalt.
15.OMG:
3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt.
16.OMG:
3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* 6 ganger til (= 7 lm-buer), hekle 43 lm, hopp over 6 lm-buer (= ermhull), 1 fm om neste lm-bue, gjenta fra *-* 20 ganger, 43 lm, hopp over 6 lm-buer (= ermhull), 1 fm om neste lm-bue, gjenta fra *-* 7 ganger, men avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg.
17.OMG: 3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* hele omg rundt, men over de 43 lm som ble heklet over hvert ermhull hekles det slik: 6 lm, 1 fm i 4.lm, * 6 lm , hopp over 5 lm, 1 fm i neste lm *, gjenta fra *-* 5 ganger til, 6 lm, 1 fm om neste lm-bue. (= totalt 48 lm-buer på omg).
18.OMG: 3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt – NB: Men i hver 8.lm-bue hekles det 1 ekstra bue (= 6 lm + 1 fm) = 54 lm-buer totalt.
19.OMG: 3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt.
20.OMG: Hekle som 18.omg, men hekle 1 ekstra lm-bue i hver 9.lm-bue = 60 lm-buer totalt.
21.OMG og alle ulike omg: Hekle som 19.omg
22.OMG og alle like omg: Hekle som 20.omg, men med 1 lm-bue mer mellom økningene hver gang.
Hekle til det totalt er 96 lm-buer på omg.

ALLE STR:
Siste omg hekles slik:
3 lm, 1 fm om første lm-bue, * 1 picot (= 3 lm, 1 st i første lm), 1 fm i samme lm-bue, 1 picot, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt. Klipp og fest tråden.
Arb måler ca 42-50-58-66 cm fra midten og ut.

ERME:
Ermene hekles fra ermhullene og nedover.
Hekle slik rundt det ene ermhullet: 1 fm i fm nederst på ermhullet (dvs i den siden det er lengst avstand mellom ermhullene), 6 lm, hopp over den halve lm-buen og hekle 1 fm om neste hele lm-bue, * 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* 1-2-3-4 ganger til, 6 lm, 1 fm i fm i den andre enden av ermhullet, 6 lm, hopp over den halve lm-buen og hekle 1 fm om neste hele lm-bue, gjenta fra *-* 2-3-4-5 ganger, avslutt med 6 lm og 1 kjm i første fm på omg = 8-10-12-14 lm-buer.
Hekle 4 omg til med 6 lm i hver bue og 1 fm om hver lm-bue – hver omg starter med 3 lm og 1 fm i toppen av første lm-bue. Videre hekles det 6 omg med 5 lm i hver bue.
Deretter hekles det med 4 lm i hver bue (nå starter hver omg med kun 2 lm) til ermet måler 53-51-49-47 cm (kortere mål i større str pga bredere skuldervidde, mål når arb holdes opp slik at det strekker seg i riktig mål).
Siste omg hekles slik: 2 lm, 1 kjm i toppen av første lm-bue, * 3 lm, 1 st i første lm (= 1 picot), 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt.

Hekle et tilsvarende erme i den andre siden.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 20.11.2013
HEKLETIPS:
Første st på hver omg med st erstattes av 3 lm.
Hver omg med st avsluttes med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
Hver omg som starter med 3 lm og 1 fm om første lm-bue avsluttes med 1 kjm i 1.fm på beg av omg.
Oppdatert online: 28.04.2015
BOLEN:
STR XL/XXL:
18.OMG: Hekle som 16.omg, men hekle 1 ekstra lm-bue i hver 8.lm-bue = 54 lm-buer totalt.

Diagram

Mary 29.10.2018 - 15:48:

Hello, I just completed the Dalie Delight jacket. I used the yarn specified in the pattern instructions. What's the best way to block this piece; wet, spray or steam? Also, How can I lay it flat since the collar overlaps the sleeves? Thank you for your help.

DROPS Design 29.10.2018 kl. 16:16:

Dear Mary, you can block it wet or spray - lay it flat as shown in the measurement chart. Enjoy!

Mary 20.10.2018 - 23:42:

Hello, I love this pattern, but I'm having a couple of problems. The collar won't lay down flat. How can I get it to stay in place like the one in the picture? Also, I followed the steps for the sleeves, but since the chain length decreases it makes the sleeve pattern look twisted. Any ideas on how I can fix this? Thank you!

DROPS Design 22.10.2018 kl. 08:33:

Dear Mary, you can block the finished jacket flat to make the collar lay down flat. I'm not sure about the sleeves, a good idea would be to show your Yarn store (even with a picture per mail) so that they can help you. Happy crocheting!

Donna 21.12.2017 - 22:00:

I am confused starting sleeves for xs/s. I sm left handed so going in opposite direction but after the first 3 ch 6 and sc I don't understand what or where the sc goes on the "opposite" side of armhole. Very frustrated. Please help.

DROPS Design 22.12.2017 kl. 08:03:

Dear Donna, for sleeve you will crochet ch-spaces around the whole armhole, ie beginning mid under sleeve work the ch-spaces around the armhole, ie in the ch-spaces left unworked for armhole + in the chain worked when you skipped ch-spaces for armhole - make sure you are working from the right side of piece. Happy crocheting!

FloSteph 11.06.2016 - 22:26:

Bonjour J'adore ce modèle, mais je bloque à partir des emmanchures (tour 14-Xl-XXl). Au tour suivant (15), le patron dit de continuer tout le tour, mais du coup, pas d'ouverture pour les bras, puisque les indications suivantes ne disent pas de sauter des arceaux pour laisser l'ouverture. Pouvez-vous m'expliquer comment faire? Merci d'avance.

DROPS Design 13.06.2016 kl. 08:59:

Bonjour FloSteph, au tour 14 (XL/XXL), on forme les emmanchures en sautant 5 arceaux à 2 reprises que l'on remplace par 37 ml (cf partie soulignée ci-dessous): 3 ml, 1 ms dans le 1er arceau, *6 ml, 1 ms dans l'arceau suivant*, répéter de *-* encore 5 fois (= 6 arceaux), 37 ml, sauter 5 arceaux (= emmanchure), 1 ms dans l'arceau suivant, répéter de *-* 18 fois, 37 ml, sauter 5 arceaux (= emmanchure), 1 ms dans l'arceau suivant, répéter de *-* 6 fois mais terminer par 1 mc dans la 1ère ms du début du tour. Bon crochet!

Stephanie Hutton 15.05.2016 - 15:30:

Which stitch do I begin to work the sleeve in, where is the half chain loop to skip? Frustrated with badly worded instructions. Always have problems working drops patterns, find basic patterns are over complicated by very bad translation. Worked the m/l size, was massive, started again and worked xs/s and couldn't get it on as armholes tiny. Had to work a mixture of sizes to get something that might be wearable, collar too big and hanging down. Overall shapeless and dissapointing. 👎

DROPS Design 17.05.2016 kl. 10:09:

Dear Mrs Hutton, start sleeve with 1 dc at the bottom of the armhole, then chain 6 and work 1 dc in next ch-space skipping the first ch-space that is smaller than the other one because of armhole. Remember you can get any further personnal assistance contacting your DROPS store. Happy crocheting!

Stephanie Hutton 14.04.2016 - 10:16:

Crocheting size M/L, confused with wording of round 18. Does "1 chain loop more between inc every time" mean inc in 6th ch loop then inc in the 7th then in the 8th and so on around until finished row. Or does it mean all row 18 inc's done at every 7th chain, then all row 20 inc's down at every 8th chain and so on? How many chain loops should I have at then end of row 18 and 20. Help very much appreciated. Stephanie

DROPS Design 14.04.2016 kl. 11:42:

Dear Mrs Hutton, see answer below for the inc - you inc 6 ch-loops per inc round, you will then have 54 ch-loops at the end of round 18, 60 ch-loops at the end of round 20 etc... and 72 ch-loops at the end of round 24. Happy crocheting!

Stephanie Hutton 13.04.2016 - 22:12:

Crocheting size M/L, confused with wording of round 18. Does "1 chain loop more between inc every time" mean inc in 6th ch loop then inc in the 7th then in the 8th and so on around until finished row. Or does it mean all row 18 inc's done at every 7th chain, then all row 20 inc's down at every 8th chain and so on? How many chain loops should I have at then end of row 18 and 20. Help very much appreciated. Stephanie

DROPS Design 14.04.2016 kl. 09:43:

Dear Mrs Hutton, on round 14 you inc 6 ch-loops on the round (= in every 6th ch-loop), on round 16 you inc 6 ch-loops on the round (= in every 7th ch-loop), on round 18 6 ch-loops on the round (= in every 8th ch-loop) and continue inc 6 ch-loops every other round, ie on round 20 inc in every 9th ch-loop and so on. Happy crocheting!

Giulia 18.02.2016 - 16:19:

Per la taglia XL/XXL io ho terminato il giro 11 con una mbss nella 3 catenella dall'inizio del giro (contava come maglia alta). Ora per il giro 12 mi viene detto di iniziare conun arco di tre catenelle e poi di fare archi da 6 + 1 = 42 archi. Non riesco a capire. Mi potreste spiegare tutto il 12 giro?

DROPS Design 18.02.2016 kl. 22:11:

Buonasera Giulia. Alla fine del giro 11 ci sono 36 archi di cat. Gira il lavoro con 3 cat, lavora 1 m.b nel primo arco , poi ripete: 6 cat + 1 m.b nell’arco successivo su tutto il giro. Deve però anche aumentare, come segue: al 6° arco di cat, lavora 6 cat + 1 m.b sempre in questo arco (quindi nel 6° arco ci sono 2 m.b). Dovrà fare così anche nel 12°, 18°, 24°, 30° e 36° arco di cat. Ha quindi aumentato 6 archi di cat e in tutto sul giro ci sono 42 archi di cat. Buon lavoro!

Anna Rita 24.11.2015 - 23:28:

Buona sera. Devo fare le maniche, ma non riesco a capire da dove partire. Si lavorano in tondo? Quale è il mezzo arco da saltare? Un tutorial sarebbe gradito se possibile. Graxie

DROPS Design 27.11.2015 kl. 22:57:

Buonasera Anna Rita. Proviamo a spiegare: deve iniziare la manica nella m.b lavorata prima di avviare le cat per gli scalfi. Lavora 6 cat, non lavora nelle cat che ci sono tra la m in cui ha appena lavorato e la m successiva, ma lavora la m.b nell’arco di cat successivo. Dovrebbe avere la stessa situazione quando arriva a lavorare una m.b nella m.b dalla parte opposta dello scalfo. Buon lavoro!

Amanda 17.08.2015 - 09:49:

Could you tell me the approximate chest measurement for each size please?

DROPS Design 17.08.2015 kl. 09:59:

Dear Amanda, you will find at the bottom of the pattern a measurement chart with all measurements for each size in cm, taken flat from side to side. Compare these to a similar garment you have and like the shape to find out the matching size. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 141-1