DROPS / 143 / 5

Aire by DROPS Design

Stickad DROPS sjal med mönster i ”Lace”

DROPS Design: Modell nr la-010
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Mått:
Bredd överst: ca 140 cm efter sträckning
Längd mitt bak: ca 75 cm efter sträckning
Garnåtgång: DROPS LACE från Garnstudio
100 g nr 5565, vinröd

DROPS RUNDST (80 cm) NR 3,5 – OBS: Läs om Stickfastheten nedan!

STICKFASTHETEN:
Sjalen ska fuktas och sträckas i rätt mått efteråt så stickfastheten är inte så viktig, men för att få en aning om ifall det stickas för löst / fast, sticka en slätstickad provlapp på st 3,5, det ska bli ca 23 m x 30 v på 10 x 10 cm.

Se mönster A.1 till A.4. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

AVM MED OMSLAG:
* Maska av 3 m, sedan görs det 1 omslag om höger st, maska av omslaget *, upprepa *-* v ut.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst för att få plats med alla m. Lägg upp 9 m på rundst 3,5 med Lace. Sätt 1 markör i den 5:e m (mittm - markerar mitt bak på sjalen). Sticka 1 v så här (= rätsidan): 3 rm, 1 omslag, 3 rm, 1 omslag, 3 rm = 11 m. Sedan stickas det rm på varje v SAMTIDIGT som det ökas 4 m på varje v från rätsidan så här: Gör 1 omslag innanför 3 rätst m i varje sida och gör ett omslag på varje sida av m med markören. På nästa v stickas omslagen räta, så att det blir hål. När arb mäter ca 40 cm mitt på, stickas det så här – från rätsidan: 2 rätst m, sticka de första 3 m i A.1, upprepa de nästa 2 m till mittmaskan (stickas i slätst), upprepa de första 2 m i A.2 tills det återstår 5 m, sticka de sista 3 m i A.2 och avsluta med 2 rätst m. Fortsätt så här med mönster och ökningar. När arb mäter ca 63 cm mitt på stickas det rätst över alla m i 2 cm. Maska av med omslag - se förkl ovan.

KANT:
Lägg upp 8 m på st 3,5 med Lace. Sticka fram och tillbaka efter A.3, SAMTIDIGT stickas kanten tills med sjalen – börja överst på sjalen och sticka fast kanten längs höger sneda sida ned till spetsen. Kanten stickas fast till sjalen så här – på varje v från avigsidan: Plocka upp den yttersta m i yttersta maskbågen från sjalen med höger st, sticka första m från vänster st (A.3), drag den nya m över, sticka v ut. När spetskanten har stickats ända ned till spetsen av sjalen maskas det av.

Upprepa längs den vänstra sidan av sjalen, men nu stickas det efter A.4. Kanten stickas fast till sjalen så här – på varje v från rätsidan: Plocka upp den yttersta m i yttersta maskbågen från sjalen med höger st, sticka första m från vänster st (A.4), drag den nya m över, sticka v ut. Sy tills avmaskningskanterna på A.3 och A.4 längst ner i spetsen.

STRÄCKNING:
Lägg sjalen i ljummet vatten tills den är genomvåt. Pressa försiktigt ut vattnet från sjalen – den får inte vridas. Sedan rullas sjalen in i en handduk och kläms för att få bort ännu mer vatten - sjalen kommer nu bara att vara lite fuktig. Lägg sjalen på en matta eller en madrass – drag försiktigt ut den i rätt mått och använd knappnålar att fästa den med. Låt den torka. Upprepa processen varje gång plagget tvättas.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 27.10.2015
Rättelse: Nytt diagram A.1 och A.2

Diagram

= rm från rätsidan, rm från avigsidan
= maska av en m

Patricia 12.03.2017 - 09:45:

Bonjour, Il faut changer de point quand le châle mesure " 40 cm au milieu". Est-ce en hauteur ou en largeur ? Et si en largeur sur toute la largeur du point mousse ou seulement sur un côté à partir du milieu ?

DROPS Design 13.03.2017 kl. 10:51:

Bonjour Patricia, on mesure les 40 cm en hauteur, le long de la m centrale. Bon tricot!

Ruth Hart Walter 19.04.2016 - 14:35:

Donde encuentro las correcciones realizadas al diagrama A1 y A2?

DROPS Design 21.04.2016 kl. 16:47:

Hola Ruth. Los diagramas publicados en la web son los diagramas nuevos. El aviso es para las personas que compraron las revistas con este modelo, porque allí no están corregidos.

Joana 03.04.2015 - 21:01:

Hola, no tengo claro cómo tejer el diagrama. Mi interpretación es la siguiente: LD: 2pd, hebra, 1pd, hebra, *surjete simple, hebra* hasta el punto central tejido derecho, *hebra, 2pjd* hasta 3 últimos puntos: 1d, hebra, 2pd LR: todo derecho, excepto punto central revés ¿es así? He empezado a trabajarlo así y el punto anterior al punto central me queda fuera de este patrón y no sé qué debo hacer. Muchas gracias

DROPS Design 05.04.2015 kl. 11:35:

Hola Joana, es difícil decirlo sin saber los pts que tienes. Ajusta el nº de pts al patrón. Trabaja 2 pjd para dism el pt que sobra.

Lene Michelsen 29.01.2015 - 22:22:

Mønster A.1 og A.2, går over et ulige antal m. Der er et lige antal på hver side og der sker en forskydning af den yderste hulkant til 2 m. inde i stedet for 3 m. Skal der ikke startes og sluttes med 3 ret i stedet for 2? Der står at midterm. strikkes i glatstrik, men i starten af sjalet står retstrik. Er det korrekt med dette skift? Er målangivelsen "midt på" længden fra nakke til spids?

DROPS Design 02.02.2015 kl. 14:04:

Hej Lene, Opskriften stemmer, du må ikke lave om for så får du det ikke til at stemme. Bare følg opskriften, så får du sjalet som på billedet. God fornøjelse!

Mich 30.11.2013 - 15:19:

Ben al zo dikwijls komen kijken naar jullie mooie site. En zie, vind hier weer een prachtige sjaal. Spijtig dat ik al zo veel werkjes opstaan heb. Hoeveel werkuren zitten hier ongeveer in? Gewoon om een idee te hebben op hoeveel tijd ik zo'n project kan afwerken. Als buitenshuis werkende vrouw kan je natuurlijk geen uren zitten breien. Maar dit model is wel een lokkertje!!!

Gundula 27.05.2013 - 22:54:

Die Arbeit ist wunderbar gelungen. rotz Skepsis - das Garn reichte :-). Herausfordernd schien die Bordüre aber mit ein wenig Geduld hatte ich es raus und es gelang prima. Lediglich das abketten der Schlusskante scheint mir etwas stramm zu sein. Da werde ich beim nächsten Mal den Umschlag schon nach der 3. oder spätestens 4. Masche nehmen statt nach der 5. Hat Spaß gemacht!

Evy Schultz 23.01.2013 - 08:53:

Jeg kan simpelthen ikke få alle de huller i sjalet. Jeg har inden for de 3 første masker og 1 på hver side at midten. Med venlig hilsen Evy

DROPS Design 23.01.2013 kl. 11:14:

Hullerne kommer først senere når du begynder med A1 og A2. (Du starter med at strikke øverst i nakken). God fornøjelse!

Hanneke 19.01.2013 - 19:26:

Goedeavond, In het patroon staat dat alle het heen en weer op de rondbreinaald gebreid wordt zodat alle steken er goed oppassen. Betekent dat dan dat je twee rondbreinaalden nodig hebt (net als je bij rechtbreien 2 breinaalden met knop nodig hebt)?!

DROPS Design 19.01.2013 kl. 21:03:

Nee, je hebt maar 1 rondbreinld nodig. Je breit hiermee heen en weer - zie evt de instructievideo hoe u dit moet doen.

Clo 18.10.2012 - 09:03:

Bonjour Où puis je trouver les quantités necessaire aux modèles ? Merci

DROPS Design 18.10.2012 kl. 09:53:

Bonjour Clo, la quantité de fil nécessaire à chaque modèle est indiquée au poids, à droite de la photo sur la page des explications. Ainsi, ce châle nécessite 100 g de Drops Lace, soit 1 écheveau. Bon tricot !

Adri 14.08.2012 - 20:44:

Me gusta

Kommentér oppskrift DROPS 143-5