DROPS / 143 / 16

Dear Heart by DROPS Design

Stickad DROPS basker och halsvärmare i ”Nepal” med mönster.

DROPS Design: Modell nr ne-088
Garngrupp C
-----------------------------------------------------------
BASKER:
Storlek: S/M - L/XL
Passar huvudmått: 54/56 - 57/59 cm
Garnåtgång:
DROPS NEPAL från Garnstudio
I båda stl används:
100 g nr 0618, camel
50 g nr 0206, ljus beige
50 g nr 3720, mellanrosa

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (60 cm) NR 4,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 18 m x 23 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (40 cm) NR 3,5 – till resår.

150-200 g nr 0618, camel
50-50 g nr 0206, ljus beige
50-50 g nr 3720, mellanrosa

DROPS RUNDST (60 cm) NR 4,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 18 m x 23 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (40 cm) NR 3,5 – till resår.

Garnet till detta mönstret kostar 234kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diag A-1 och A-2 för halsvärmaren och A-3 för baskern.
--------------------------------------------------------

BASKER:
Arb stickas runt.
Lägg upp 80-84 m på rundst 3,5 med camel. Sticka 1 v räta, fortsätt med resår = 2 rm, 2 am i 7 v. Byt till rundst 4,5, sticka 1 v räta med camel samtidigt som det minskas 8-6 m jämnt fördelat = 72-78 m. Fortsätt med diag A-3 (= 12-13 rapporter runt). KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När A-3 är färdigstickat, är det 36-39 m på st och arb mäter ca 23 cm på höjden. Sticka 1 v med rosa där alla m stickas räta tills 2 och 2 = 18-20 m. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.
Mössan mäter ca 24 cm på höjden.
--------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Arb stickas runt nerifrån och upp.
Lägg upp 210-240 m på rundst 4,5 med camel. Sticka 1 v avigt. Fortsätt med diag A-1 (= 14-16 rapporter runt). När A-1 är färdigstickat är det 154-176 m på st. Fortsätt med A-2 – SAMTIDIGT på 1:a v minskas det 4-2 m jämnt fördelat = 150-174 m. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A-2 är färdigstickat är det 100-116 m på st och arb mäter ca 17 cm på höjden. Arb stickas färdigt med camel. Sticka först 1 v rätt samtidigt som det minskas 12-12 m jämnt fördelat = 88-104 m. Byt till rundst 3,5 och fortsätt med resår = 2 rm, 2 am i 10-11 cm. Maska av LÖST med rm över rm och am över am.

----------------------------------------------------------
Tunika med korta ärmar– se DROPS: 143-14
----------------------------------------------------------
Tröja med långa ärmar – se DROPS: 143-15
----------------------------------------------------------
Sockor – se DROPS: 143-17
----------------------------------------------------------

Diagram

= camel
= rosa
= ljus beige
= 2 rm tills i den färgen som passar i mönstret
= rm
= am
= 1 omslag mellan 2 m, på nästa v stickas omslagen vridet räta för att undvika hål
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 rm tills, drag den lyfta m över

Johne863 26.08.2016 - 01:55:

I was suggested this blog by my cousin. I'm not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my difficulty. You are wonderful! Thanks! ekdcfbgcdggk

Johnk81 26.08.2016 - 01:55:

Hi my friend! I want to say that this post is amazing, great written and include almost all significant infos. I'd like to see more posts like this. dgffdddddckd

Laure BAUDOU 26.01.2015 - 18:14:

Bonjour, J'ai des difficultés pour tricoter le beret en jacquard avec le patron N° 143-16 (laine Nepal ) Je ne parviens pas à savoir quelle couleur utiliser pour les jetés (yarn overs), lorsqu'ils sont entre deux mailles, rien ne correspond plus au motif, j'ai tenté d'utiliser la couleur beige et de les placer en dehors du motif mais ce que j'obtiens c'est deux jetés consécutifs ce qui n'est pas aisé à tricoter. Merci d'avance Cordialement Laure

DROPS Design 27.01.2015 kl. 09:47:

Bonjour Mme Baudou, adaptez la couleur du jeté en fonction de la couleur tricotée sur le rang ou le suivant, ex. au rang 2, vous pouvez faire les jetés en chameau, aux rangs suivants, vous pouvez les faire en beige, au rang suivant, tricotez-les dans la couleur adéquate dans la grille. Bon tricot!

Loreta 20.08.2014 - 13:13:

Grazie mille.

Loreta 20.08.2014 - 08:51:

Buongiorno gentili Signore della Drops. E' da tempo che aspetto una risposta da voi su questo modello ma niente ancora. Posso sperare in una vostra spiegazione su questo modello? vorrei farlo in tinta unita. Grazie

DROPS Design 20.08.2014 kl. 09:20:

Buongiorno Loreta. Abbiamo già inoltrato la sua segnalazione alla casa madre. Eventuali modifiche alle spiegazioni del modello verranno apportate direttamente on line.

Loreta 30.07.2014 - 22:58:

Mi sono dimenticata di dire che si tratta di ferri 3,5 e 4,5 per tutti e due i modelli

DROPS Design 26.08.2014 kl. 11:05:

Buongiorno Loreta, abbiamo inoltrato la sua richiesta alla casa madre, se ci saranno correzioni le potrà trovare direttamente sul sito! Buon lavoro!

Loreta 30.07.2014 - 20:50:

Salve e scusate ancora ma c'è qualcosa in questo modello che non mi quadra. Si inizia con 84 punti quando su un modello per bambini per la taglia 3/5 si inizia con 88. Come mai? Ho già fatto il bordo intanto ed effettivamente è piccolo.

DROPS Design 26.08.2014 kl. 11:04:

Buongiorno Loreta, abbiamo inoltrato la sua richiesta alla casa madre, se ci saranno correzioni le potrà trovare direttamente sul sito! Buon lavoro!

Loreta 29.07.2014 - 10:27:

Buongiorno, vorrei fare anche questo berretto ma non capisco una cosa : dice che bisogna fare 7 cm di costa 2d e 2r ma dalla foto non mi sembra tanto alto il bordo.

DROPS Design 29.07.2014 kl. 12:03:

Buongiorno Loreta. Abbiamo corretto il testo: sono 7 giri. Grazie per la segnalazione e buon lavoro!

Maria 03.01.2014 - 06:37:

I do not understand where to put the yarn overs; or what color should I use, I am working on the hat now I am on the 2nd row of the chart for the hat. Please help!

DROPS Design 03.01.2014 kl. 08:58:

Dear Maria, you can make the YOs in light beige and then work as stated in diag. Happy knitting!

Maria 29.12.2013 - 06:47:

I like this pattern; but I did change my needles to size 7-24inch needle; it seems to large for this number of stitches.

Kommentér oppskrift DROPS 143-16