DROPS / 140 / 30

Buenos Aires by DROPS Design

Strikket DROPS kjole i ”Fabel” med striper, sikksakkmønster og splitt foran i halsen. Str S - XXXL

DROPS Design: Modell nr fa-198
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M/L - XL - XXL - XXXL
Materialer:
DROPS FABEL fra Garnstudio
Farge nr 100, natur:
150-200-200-250-250 g
Farge nr 905, salt og pepper:
150-200-200-200-250 g
Farge nr 400, sort:
150-150-150-200-200 g
Farge nr 602, sølvrev:
100-150-150-150-200 g

DROPS SETTP OG RUNDP (80 cm) NR 3,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 30 m med sikksakkmønster (= A-3) på 10 cm i bredden.
DROPS HEKLENÅL NR 3 – til kant rundt halsen.
DROPS PERLEMORKNAPP NR 521: 1 stk i alle str.

----------------------------------------------------------

DROPS Fabel print DROPS Fabel print 24.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 26.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 275kr. Les mer.
MØNSTER:
Se diag A-1 til A-8 for sikksakkmønsteret - diag viser alle p i mønsteret sett fra retten. Se diag A-9 for stripene.
----------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb strikkes rundt på rundp.
Legg LØST opp 308-352-396-440-484 m på rundp 3,5 med sort (det er svært viktig av det legges opp løst slik at oppleggskanten ikke strammer). Strikk 1 omg vr, 1 omg r og 1 omg vr. Sett 1 merke på beg av omg og 1 merke etter 154-176-198-220-242 m (disse markerer sidene). Fortsett med diag A-1 (= 14-16-18-20-22 rapporter rundt) og striper etter A-9 til ferdig mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 20-21-22-23-24 cm, strikkes A-2 en gang rundt = 280-320-360-400-440 m. Fortsett med A-3. Når arb måler 35-36-37-38-39 cm, strikkes A-4 en gang rundt = 252-288-324-360-396 m. Fortsett med A-5. Når arb måler 45-46-47-48-49 cm, strikkes A-6 en gang rundt = 224-256-288-320-352 m. Fortsett med A-7. Når arb måler 57-58-59-60-61 cm, strikkes A-8 en gang rundt = 252-288-324-360-396 m. Fortsett med A-5. Når arb måler 72-72-73-74-75 cm, strikkes neste omg slik (avpass slik at dette er en omg uten økninger og fellinger): Fell av de første 3-3-4-5-6 m, strikk 60-69-77-85-93 m, sett 1 merke (her skal det bli splitt midt foran), strikk 60-69-77-85-93 m, fell av 6-6-8-10-12 m, strikk 120-138-154-170-186 m og fell av de siste 3-3-4-5-6 m, klipp tråden. Hver del strikkes ferdig for seg.

BAKSTK:
= 120-138-154-170-186 m. Strikk mønster videre, men de ytterste 6-6-14-22-30 m i hver side strikkes i glstrikk. Samtidig felles det til ermhull på beg av hver p i hver side: 3 m 0-0-1-2-3 ganger, 2 m 0-1-3-4-5 ganger og 1 m 0-4-5-5-6 ganger = 120-126-126-132-136 m. Fortsett mønsteret - det er nå 6-0-0-3-5 m glstrikk i hver side.
Når arb måler 87-89-91-93-95 cm, felles de midterste 34-34-40-40-46 m av til hals. Hver skulder = 43-46-43-46-45 m, strikkes ferdig for seg, fortsett mønsteret som før, men i tillegg strikkes 1-1-7-7-4 ytterste m mot halsen i glstrikk. Når arb måler 88-90-92-94-96 cm, strikkes 2 rapporter av A-5 uten økninger, dvs at det felles 4-5-4-5-4 m på hver rett-p 2 ganger = 35-36-35-36-37 m på skulderen. Fell av de på neste p.

VENSTRE FORSTK:
= 60-69-77-85-93 m.
LES RESTEN AV AVSNITTET FØR DET STRIKKES VIDERE!
Fortsett mønsteret, de ytterste 6-6-14-22-30 m mot ermhullet strikkes i glstrikk, de ytterste 3 m mot midt foran strikkes i mønsteret, men i riller, dvs rett fra vrangen. SAMTIDIG felles det til ermhull i siden som på bakstk = 60-63-63-66-68 m. Når arb måler 80-81-82-83-84 cm, felles det til hals på beg av hver p fra vrangen: 9 m 1 gang, 3 m 1 gang, 2 m 1-1-2-2-3 gang og 1 m 3-3-4-4-5 ganger – de m som ikke går opp i mønsteret når det felles, strikkes i glstrikk = 43-46-43-46-45 m tilbake på skulderen. Når arb måler 88-90-92-94-96 cm, strikkes A-5 to ganger til i høyden, men nå uten økningene bare med fellingene, dvs at det minsker 4-5-4-5-4 m på hver rett-p 2 ganger = 35-36-35-36-37 m tilbake på p. På neste p fra retten, felles det av.

HØYRE FORSTK:
Strikk som venstre, men når det felles til hals, gjøres dette på beg av hver p fra retten. Pass på at det avsluttes på samme stripe i A-9 som på venstre forstk.

ERME:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg LØST opp 74-76-80-84-90 m på settp 3,5 med sort. Sett 1 merke på beg av omg (= midt under ermet): Strikk 1 omg vr, 1 omg r og 1 omg vr. Fortsett slik (i striper etter A-9): 1-2-4-6-0 m glstrikk, A-5 4-4-4-4-5 ganger og 1-2-4-6-0 m glstrikk. Når arb måler 15-13-12-12-11 cm, økes det 1 m på hver side av merket midt under ermet – de økte m strikkes i glstrikk. Gjenta økningen på hver 3½.-2½.-2.-1½.-1½.cm 9-13-16-19-20 ganger til = 94-104-114-124-132 m. Når arb måler 49-48-46-45-43 cm (kortere mål i større str pga lenger ermtopp og bredere skuldervidde), felles det 8 m midt under ermet og arb strikkes ferdig frem og tilbake på p. Forsett mønsteret – SAMTIDIG felles det til ermtopp på beg av hver p i hver side: 3 m 1 gang og deretter 2 m i hver side til arb måler 54 cm, videre felles det 3 m 1 gang i hver side. Fell av de resterende m, arb måler ca 55 cm.

Strikk opp ca 80 til 100 m rundt halsen på rundp 3,5 med sort – start midt foran ved splitten. Strikk 1 p rett fra vrangen, fell deretter av med rett fra retten.
Hekle 1 rad med sort og fm rundt halsen og splitten (start midt bak) – samtidig hekles det 1 knapphullshempe øverst i splitten på høyre side, start når det gjenstår 1 cm av splitten, hekle 5 lm, deretter 1 fm øverst i splitten, hekle frem til midt bak og klipp tråden.

Sy i ermene og sy i 1 knapp øverst i splitten på venstre side.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

under MONTERING:
Sy skuldersømmene.
Oppdatert online: 19.05.2014

Diagram

= rett fra retten, vrang fra vrangen
= øk ved å strikke 2 rett i denne m
= ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over
= 2 rett sammen
= sølvrev
= sort
= salt og pepper

Trine R 08.03.2017 - 20:25:

Som en bruger tidligere skriver, er jeg nu i samme båd. Strikker nu prøve på pind 2.5 og har 24 m på 10 cm i bredden v. diagram A-3. Kan det virkelig være rigtigt?

DROPS Design 09.03.2017 kl. 13:57:

Hej Trine. Jeg ved ikke hvordan du maaler, men jeg har lige testet og jeg sidder med 30 m i bredden paa pinde 3 mm, saa det burde vaere muligt. Pröv eventuelt at vaske din pröve og maal fladt.

Kim 26.12.2016 - 16:31:

Hallo. Ik ben begonnen met het afzonderlijk breien met het linkervoorpand. Na 6 naalden het patroon gevolgd te hebben, en afgekant bij het armsgat, kom ik middenvoor steken tekort. Kunt u het patroon nog wat verduidelijken? Bedankt.

DROPS Design 30.12.2016 kl. 12:46:

Hoi Kim. Je hebt 69 st en kant af aan de zijkant (alleen aan de zijkant) zoals op het achterpand: 1 keer 2 st en 4 keer 1 = 6 st minder. Daarna moet je afkanten voor de hals: 1 keer 9 st, 1 keer 3 st, 1 keer 2 st en 3 keer 1 st: 17 st minder. Dus dan heb je 46 st over voor de schouder.

Kim 02.11.2016 - 19:35:

Inmiddels heb ik het patroon onder de knie. Echter, nog een andere vraag: ik brei de jurk op een rondbreinaald. Is het de bedoeling dat ik, wanneer ik begin met patroon A1, overga op tricotstreek?

DROPS Design 03.11.2016 kl. 16:15:

Hoi Kim. Ja, r aan de goede kant/av aan de verkeerde kant is tricotst - brei je in de rondte, dan is het elke nld r breien.

Kim 28.10.2016 - 22:35:

Geweldig leuk jurkje! Fanatiek begonnen, maar.. na de eerste keer patroon A1 gevolgd te hebben, hou ik na de 16x (maat M/L) nu voor de vierde keer wéér 4 steken over. Tel ik nu steeds verkeerd of doe ik iets structureel fout? Misschien dat enige verduidelijking kan helpen?

DROPS Design 01.11.2016 kl. 10:30:

Hoi Kim. Kan het zijn dat je verkeerd meerdert/mindert zodat je st overhoudt. Je moet het aantal st gelijk houden, je meerdert aan het begin en aan het eind van de 16 st (de kruisjes) door 2 st in 1 st te breien, maar je mindert in het midden ook weer 2 st. Ik zou een markeerder zetten bij elke herhaling, zodat je direct kan tellen hoeveel st je hebt en snel een mogelijke fout terugvinden.

Lis Fredborg 10.09.2015 - 09:33:

Jeg vil lave kjolen 20cm kortere end modellen. Skal jeg forkorte den den indenfor de første 45cm

DROPS Design 16.09.2015 kl. 11:38:

Hej Lis, Ja, det ville jeg göre. Om muligt, pröv den paa undervejs, saa du er sikker paa laengden. God fornöjelse

Mette Jacobsen 17.05.2015 - 13:21:

Jeg skal helt ned på pind nr. 2,5 for at strikkefastheden passer nogenlunde. Det har jeg aldrig været udsat for før. Bliver striberne så ikke for smalle, til at det bliver pænt?

DROPS Design 18.05.2015 kl. 09:13:

Hej Mette, har du målt din strikkefasthed i siksak mønster? Hvis du overholder strikkefastheden så bliver striberne som på billedet. God fornøjelse!

Jozefien De Bruijn 15.12.2014 - 22:10:

Welk soort meerdering werd er gebruikt? Twee steken uit een steek blijkt na 30 naalden erg slordig. Op de foto is het mooi regelmatig. Maar hoe doe ik dat?

DROPS Design 16.12.2014 kl. 16:34:

Hoi Jozefien. In dit patroon meerder je door 2 st in één st te breien. Kijk ook hier:

Lone Højberg 16.05.2014 - 13:32:

Der står ikke noget om at sy skuldersømmen sammen, men jeg går ud fra, at man skal gøre det, før man strikker kanten rundt i halsen. Eller hvad?

DROPS Design 16.05.2014 kl. 13:53:

Hej Lone. Ja, det skal du göre. Vi skal faa det tilföjet i teksten. Tak for din kommentar.

Ulla 09.05.2014 - 17:07:

92 cm är hela längden!

Anna Ravn 09.05.2014 - 16:13:

I mønsteret til modellen står at man skal strikke op til ca. 75 cm til ærmegab men på mål modellen nederst står ca. 93 cm op til ærmegab. Hvilken af målene skal jeg regne med? mvh Anna

DROPS Design 09.05.2014 kl. 18:20:

Hej Anna På størsta str så strikker du op til 75 cm og så deler før ærmegab. AErmegab er 23 cm. Så full lengde er 98 cm. Det er disse mål som står i tekst også i målskissen.

Kommentér oppskrift DROPS 140-30