DROPS / 76 / 21

DROPS 76-21 by DROPS Design

Jakke i «Tynd Chenille» og «Vivaldi». Vanter i «Karisma Superwash» og hue i «Camelia» + «Vivaldi».

Tags: huer, jakker, snoning,

Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Tynd Chenille fra Garnstudio
200-200-250-250-250 gr f.nr 942, rosa.
100-100-100-100-100 gr f.nr 910, brun.
50 - 50 - 50 – 50 - 50 gr f.nr 925, burgunder.
og brug: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
150-150-150-200-200 gr f.nr 01, sort.

DROPS Pinde nr 5,5 og 6.
DROPS Skalknap, nr 525: 8 stk.

52% silke, 48% lammeuld
Strikkefasthed: 14 m x 20 p med 1 tråd Tynd Chenille + 1 tråd Vivaldi = 10 x 10 cm på p 6 og glatstrik. Husk pindenr er kun vejledende!

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Rygstk: Slå 58-64-70-78-84 m op (inkl 1
kantm i hver side) på p 5,5 med 1 tråd brun Tynd Chenille + 1 tråd Vivaldi. Strik 4 p ret-strik, skift til p 6 og fortsæt med glatstrik. Husk på strikkefastheden!
Læs hele næste afsnit før det strikkes! Når arb måler 10 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 7.-8.-8.-8.-9. cm totalt 3 gange = 64-70-76-84-90 m. Samtidig når arb måler 15 cm skiftes der til burgunder Tynd Chenille + Vivaldi, strik 4 pinde, derefter strikkes der fær-dig med rosa Tynd Chenille + Vivaldi. Når arb måler 32-33-34-35-36 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 3 m 1-1-1-2-2 gange, 2 m 0-1-2-2-3 gange og 1 m 3-3-4-4-4 gange = 52-54-54-56-58 m. Når arb måler 50-52-54-56-58 cm lukkes de midterste 18-18-18-20-20 m af til hals. Videre lukkes der 1 m på næste p mod halsen = 16-17-17-17-18 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 52-54-56-58-60 cm.

Venstre forstk: Slå 34-37-40-44-47 m op
(inkl 1 kantm i siden og 5 stolpem mod midt foran) på p 5,5 med 1 tråd brun Tynd Chenille + 1 tråd Vivaldi. Strik 4 p retstrik, skift til p 6 og fortsæt med glatstrik men 5 stolpem strikkes således fra midt foran (set fra ret-siden): 1 m retstrik, 1 r, 1 vr, 1 r, og 1 vr.
Læs hele næste afsnit før det strikkes!
Når arb måler 10 cm tages der 1 m ud i siden på hver 7.-8.-8.-8.-9. cm totalt 3 gange = 37-40-43-47-50 m. Samtidig når arb måler 15 cm skiftes der til burgunder Tynd Chenille + Vivaldi, strik 4 pinde, derefter strikkes der fær-dig med rosa Tynd Chenille + Vivaldi. Når arb måler 32-33-34-35-36 cm lukkes der af til ærmegab i siden som på rygstk = 31-32-32-33-34 m på p. Når arb måler 44-46-48-50-52 cm sættes 8-8-8-9-9 m midt foran på 1 tråd til halsudskæring. Videre lukkes der af mod hal-sen på hver 2.p: 2 m 2 gange og 1 m 3 gange = 16-17-17-17-18 m tilbage på skulderen. Luk af når arb måler 52-54-56-58-60 cm.

Højre forstk: Slå op og strik som venstre men luk af til ærmegab og hals i modsat side. I tillæg lukkes der af til knaphul på stolpen. 1 knaphul = luk 3.m af fra midt foran og slå 1 ny m op over den aflukkede på næste p. Luk af til knaphul når arb måler:
NB: Sidste knaphul lukkes når der er 2 p tilbage før m i halsen sættes på 1 tråd.
Str S: 1, 7, 13, 19, 25, 31, 37 og 43 cm.
Str M: 2, 8, 14, 20, 27, 33, 39 og 45 cm.
Str L: 2, 8, 15, 21, 28, 34, 40 og 47 cm.
Str XL: 2, 9, 15, 22, 29, 36, 42 og 49 cm.
Str XXL: 2, 9, 16, 23, 30, 37, 44 og 51 cm.

Ærme: Slå 36-38-40-42-44 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 5,5 med brun Tynd Chenille og Vivaldi. Strik 4 p retstrik, skift til p 6 og fortsæt med glatstrik. Samtidig når arb måler 11 cm skiftes der til burgunder Tynd Chenille + Vivaldi, strik 4 pinde, derefter strikkes der færdig med rosa Tynd Chenille + Vivaldi. Samtidig når arb måler 12-12-12-14-14 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 5.-4.-4.-3,5.-3. Cm totalt 8-9-9-9-10 gange = 52-56-58-60-64 m. Når ærmet måler 49-48-47-44-43 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 3-3-2-1-1 gange, 1 m 1-2-5-10-11 gange, videre lukkes der 2 m i hver side til arb måler 56-56-57-57-57 cm, derefter lukkes 3 m 1 gang i hver side. Arb måler ca 57-57-58-58-58 cm, luk af.

Montering: Sy skuldersømmene.

Hals: Saml ca 54 til 60 m op rundt i halsen (inkl m fra tråden foran) på p 5,5 med 1 tråd rosa Tynd Chenille + 1 tråd Vivaldi. Strik 4 p retstrik, luk af. Sy ærmerne i, sy ærme- og sidesøm i et indenfor 1 kantm. Sy knapperne i.

50 gr f.nr 01, sort.
Og brug: DROPS Camelia fra Garnstudio
100 gr f.nr 04, sort.

DROPS Pinde nr 3,5.

Strikkefasthed: 21 m x 26 p retstrik på p 3,5 med 1 tråd Vivaldi + 1 tråd Camelia = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Hue: Slå 143-152 m løst op på p 3,5 med 1 tråd Camelia + 1 tråd Vivaldi og strik retstrik.
Når arb måler 5 cm tages der 35 m ind jævnt fordelt på p = 108-117 m. Fortsæt med ret-strik. Når arb måler 16 cm sættes der 9 mærketråde i arb således (fra retsiden): Strik 1 m, sæt i 1 mærketråd, * strik 12-13 m sæt i 1 mærketråd *, gentag fra *-* totalt 8 gange, efter sidste mærketråd vil det være 11-12 m.
Videre lukkes der 1 m på venstre side af alle mærketråde på hver 2.p totalt 11-12 gange = 9 m tilbage på p. Træk 1 tråd gennem de resterende m og sy den fast. Sy huen sam-men midt bagpå i yderste led af yderste m således at sømmen ikke bliver tyk. Huen måler ca 21-22 cm i højden.

VANTER:

Størrelse: S/M - M/L
Materialer: DROPS Karisma, Superwash fra Garnstudio
100-100 gr f.nr 05, sort.

DROPS Strømpep nr 2,5 og 3.

Strikkefasthed: 23 m x 32 p på p 3 og glatstrik = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Rib: * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-*.

Mønster: Se diag - M.1, mønsteret i diag ses fra retsiden.

Højre Vante: Slå 54-58 m op på strømpep 2,5 med sort. Strik 2 cm glatstrik til tillæg. Næste omg strikkes således: * 2 r sm, slå om *, gentag fra *-* (= foldekant). Strik 2 cm glat-strik - på sidste omg tages der 8 m ind jævnt fordelt = 46-50 m. Fortsæt med Rib i 4 cm. Skift til strømpep 3 og strik næste omg så-ledes: 2-3 m glatstrik, M.1 over 20 m, 2-3 m glatstrik (disse 24-26 m = ovenpå hånden), 1 m glatstrik til tommelfingeren (sæt 1 mærke-tråd i denne m), 21-23 m glatstrik = indeni håndfladen. Herfra måles arb videre! Fort-sæt mønsteret. Samtidig når arb måler 1-2 cm tages der ud til en kile på hver side af tommelf-m: Tag 1 m ud på hver 4.-3. omg totalt 5-6 gange = 56-62 m - de udtagede m strikkes i glatstrik. Sæt de 11-13 tommelf-m på 1 tråd. Slå 1 ny m op over disse m på næste omg = 46-50 m. Strik videre til arb måler 9-10 cm. Sæt de 24-26 m ovenpå hånden på en tråd = tråd-1 og de 22-24 m i håndfladen på en anden tråd = tråd-2. Nu strikkes fingrene således:

Lillefinger: Saml 5-5 m op fra tråd-1 og 4-5 m fra tråd-2 og slå 2 nye m op mod ringe-fingeren = 11-12 m. Strik glatstrik til fingeren måler 5-6 cm. Nu strikkes alle m sammen 2 og 2. Træk 1 tråd gennem de resterende m og sy godt fast. Sæt alle m fra trådene tilbage på p og strik 3 omg med mønster som før. Sæt m tilbage på tråd-1 og tråd-2.

Ringefinger: Saml 6-7 m op fra tråd-1 og 6-6 m fra tråd-2 og slå 1 m op mellem fingrene på hver side = 14-15 m. Strik glatstrik til fingeren måler 7-8 cm. Nu strikkes alle m sammen 2 og 2, træk 1 tråd gennem de resterende m og sy godt fast.

Langefinger: Saml 7-7 m op fra tråd-1 og 6-7 m fra tråd-2 og slå 1 m op mellem fingrene på hver side = 15-16 m. Strik glatstrik til fingeren måler 8-9 cm, derefter strikkes alle m sammen 2 og 2. Træk 1 tråd gennem de resterende m og sy godt fast.

Pegefinger: Saml de resterende 6-7 m op fra tråd-1 og 6-6 m fra tråd-2 og slå 2 nye m op mod langefingeren = 14-15 m. Strik glatstrik til fingeren måler 6-7 cm, strik alle m sammen 2 og 2 og træk 1 tråd gennem de resterende m og sy godt fast.

Tommelf: Sæt de 11-13 tommelf-m på p, saml 3-3 m op bag tommelfingeren = 14-16 m. Strik glatstrik til tommelfingeren måler 5-6 cm, luk af som de andre fingrer.

Montering: Buk tillægget nederst mod vrang-en og sy fast. Sy et lille sting mellem alle fing-rene således at det ikke bliver hul i over-gangene. Strik 1 vante til men spejlvendt.

Mønsteret ses fra retsiden!
= 1 ret
= 1 vrang
= sæt 1 m på hj.p bag arb,
1 r, 1 r fra hj.p.
= sæt 1 m på hj.p foran arb,
1 r, 1 r fra hj.p.
= sæt 2 m på hj.p bag arb,
2 r, 2 r fra hj.p.
= sæt 2 m på hj.p foran arb,
2 r, 2 r fra hj.p.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Model 21 och 22: Disse to modellers opskrifter har byttet plads i katalogen.
Opdateret online: 03.03.2006

Diagram

= 1 ret
= 1 vrang
= Sæt 1 m på hj.p bag arb, 1 r, 1 r fra hj.p.
= Sæt 1 m på hj.p foran arb, 1 r, 1 r fra hj.p.
= Sæt 2 m på hj.p bag arb, 2 r, 2 r fra hj.p.
= Sæt 2 m på hj.p foran arb, 2 r, 2 r fra hj.p.

Kommentarer (0)

Der er ingen kommentarer til denne opskrift. Skriv en kommentar!

Kommentere opskrift DROPS 76-21