DROPS Extra / 0-830

Sweet Lady Blue by DROPS Design

Rillestrikket DROPS genser i ”Ice” eller i "Eskimo"

Stikkord: gensere, nedenfra og opp,
DROPS Design: Modell nr TT-051
Garngruppe E
----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS ICE fra Garnstudio
F.nr 09, blå:
600-650-700-750-850-900 gr

Eller bruk:
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
F.nr 21, blåfiolett:
550-600-650-700-750-850 gr

DROPS RUNDP NR 10 (80 cm) - eller den p du må ha for å få 9 m x 16 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL NR 10 - til heklekant.
----------------------------------------------------------

55% Bomull, 45% Polyakryl

RILLE (rundt på p):
1 rille = 1 omg r og 1 omg vr.
RILLE (frem og tilbake på p):
Strikk alle p rett.
MÅLETIPS:
Alle mål tas når arb ligger flatt, det er viktig at det ikke strekkes i arb når målene tas.
--------------------------------------------------------

BOL:
Arb strikkes rundt i riller - Les forkl over. Legg løst opp 80-88-96-104-112-120 m på rundp 10 med Ice eller i Eskimo. Strikk vrbord (1 r/1 vr) i 5 cm, videre strikkes riller. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 37-38-39-40-41-42 cm settes det 1 merketråd på beg av omg, og 1 merketråd etter 40-44-48-52-56-60 m. På neste omg felles det til ermhull slik: Fell 2-2-3-3-4-4 m på hver side av hver merketråd (= 4-4-6-6-8-8 felte m i hver side). Videre strikkes hver del ferdig for seg.

BAKSTK:
= 36-40-42-46-48-52 m. Sett 1 merketråd på beg og 1 merketråd på sluttet av p (her skal ermene strikkes opp senere). Fortsett i riller frem og tilbake til arb måler 52-54-56-58-60-62 cm. Deretter felles de midterste 12-12-14-14-16-16 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Videre felles det 1 m på neste p fra halsen = 11-13-13-15-15-17 m tilbake på skulderen. Fell av når arb måler 54-56-58-60-62-64 cm.

FORSTK:
= 36-40-42-46-48-52 m. Sett 1 merketråd på beg og 1 merketråd på slutten av p (her skal ermene strikkes opp senere). Fortsett i riller frem og tilbake til arb måler 47-49-50-52-53-55 cm. Deretter felles de midterste 6-6-8-8-10-10 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Videre felles det på hver p fra halsen slik: 2 m 1 gang, 1 m 2 ganger = 11-13-13-15-15-17 m tilbake på skulderen. Fell av når arb måler 54-56-58-60-62-64 cm.

MONTERING:
Sy skuldersømmene i den ytterste ledd av ytterste m.

ERME:
Arb strikkes frem og tilbake på p. Strikk opp fra retten ca 30 - 40 m mellom merketrådene langs det ene ermhullet (NB: det strikkes ikke opp m over de felte m til ermhull). På neste p strikkes det rett SAMTIDIG som m-antallet justeres til 30-32-34-36-38-40 m. Strikk riller i 3-3-4-4-5-5 cm, deretter felles det 1 m (ved å strikke 2 m sammen) i hver side av arb. Gjenta fellingen på hver 11.-8.-8.-6.-6.-5.cm totalt 5-6-6-7-7-8 ganger = 20-20-22-22-24-24 m. Fortsett i riller til arb måler 49-48-48-46-46-45 cm (kortere mål i større str pga større skuldervidde), videre strikkes det vrbord (1 r/1 vr) i 5 cm, fell alle m av med rett over rett og vrang over vrang. Arb måler ca 54-53-53-51-51-50 cm.

MONTERING:
Sy ermesømmene i den ytterste ledd av ytterste m slik at sømmen ikke blir tykk.

HEKLEKANT:
Hekle med nål 10 rundt halsen slik (start midt bak): 1 fm i første m, * 1 lm, hopp over ca 1½ cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i 1.fm, klipp og fest tråden. NB: Pass på at heklekanten ikke strammer.

Ge Noort 31.07.2019 - 10:27:

Kan ik deze trui ook breien zonder rondbreinaald? En is daar ook een patroon van?

DROPS Design 31.07.2019 kl. 18:09:

Dag Noort,

Er is helaas geen aparte beschrijving om de trui met rechte naalden te breien, maar we hebben wel een instructie gemaakt hoe je patronen aan kunt passen, zodat je deze met rechte naalden kunt breien. De uitleg kun je hier vinden.

Vicky 04.04.2019 - 23:15:

What happens to the 4 stitches not picked up under the arm please?

DROPS Design 05.04.2019 kl. 10:03:

Dear Vicky, they will be sewn together to the first top cm worked on sleeve. Happy knitting!

Windy 16.09.2018 - 10:41:

Hola, buen día. Tengo una pregunta respecto al cosido de las mangas. En el patrón dice que no debía considerar los puntos rematados para sisa al momento de tejer la parte del brazo. Al terminar de tejer, he cosido ambos bordes de la manga, pero no sé cómo unir la manga cerrada a los puntos rematados para la sisa. Muchas gracias por su orientación.

DROPS Design 18.09.2018 kl. 12:09:

Hola Windy. Debido a la estructura de la prenda ( tiene la tendencia a estirarse) se trabajan bajo la manga varias puntadas para que no quede un agujero y de la misma manera la sisa queda más firme.

Brenda Drew 07.03.2017 - 00:56:

Sleeve instructions are confusing. How do you put the stitches around the armhole, on a straight needle???

DROPS Design 07.03.2017 kl. 08:57:

Dear Mrs Drew, you can work either on a straight or on a circular needle, your choice, sleeves will be worked back and forth. Pick up sts from RS between markers for armholes on front piece and on back piece, work in garter st and on next row from RS adjust number of size to the one give for your size. Happy knitting!

William 16.02.2017 - 00:04:

Could this be worked in a lighter cotton yarn for summer? Such as Drops Cotton Light

DROPS Design 16.02.2017 kl. 09:50:

Dear William, Ice & Eskimo belong both to yarn group E, you could then use instead 2 yarns group C - read more here. Happy knitting!

Marion Mauger 22.01.2017 - 15:24:

Bonjour, Je suis en train de tricoter le sweat lady blue. J'ai terminé le devant/derrière et m'attaque aux manches. Il est expliqué que je dois relever des mailles entre les deux marqueurs, cela signifie qu'il y aura 6 mailles où je ne relèverai rien. Cela ne risque-t-il pas de créer un trou sous le bras ? Ou bien est-il préférable que je répartisse les mailles relevées sur toute l'emmanchure ? Merci beaucoup pou votre aide, et pour les modèles mis en ligne ! Bine cordialement,

DROPS Design 23.01.2017 kl. 10:57:

Bonjour Mme Mauger, vous relevez les mailles entre les marqueurs, le long des emmanchures, c'est-à-dire pour la manche droite, commencez au marqueur du dos, relevez les mailles jusqu'à l'épaule puis relevez les mailles le long du devant jusqu'au marqueur (pour la manche gauche, commencez au marqueur du devant jusqu'à l'épaule puis jusqu'au marqueur du dos. Bon tricot!

Helen 28.12.2016 - 14:45:

Hi - Where can I find a size guide for this pattern please? For example, would a UK size 16 be a M, L or XL? (or an XXL even!) Thanks!

DROPS Design 28.12.2016 kl. 23:03:

Hi Helen! How to choose the right size please see the lesson How to read a schematic drawing. Happy knitting!

Cristina 27.04.2016 - 14:05:

Buonasera, vorrei realizzarla in cotone, quale consigliate? grazie

DROPS Design 27.04.2016 kl. 14:13:

Buongiorno Cristina. Può usare i cotoni del gruppo A (Loves You 6, Loves You 7, Safran) lavorandoli a quattro capi, oppure i cotoni del gruppo C (Loves You 5 e Paris) lavorandoli a due capi. Buon lavoro!

Ineke Meijerink 22.09.2014 - 17:29:

Dag, deze trui wil ik graag breien, maar ik kan niet tegen wol. Heb je ook een ander advies voor me?Eventueel iets met glans. Groet, ineke

DROPS Design 24.09.2014 kl. 17:08:

Hoi Ineke. Je kan vervangen door 1 draad DROPS Peak of een dubbele draad DROPS Paris. U kunt ook bij jouw DROPS verkooppunt vragen voor meer mogelijkheden.

Lynn 13.01.2014 - 15:39:

Can you please advise what yarn this is knitted in. Is it Chunky? Thanks

DROPS Design 13.01.2014 kl. 15:42:

Dear Lynn, this jumper is worked either in DROPS Ice (discontinued) or in Eskimo - to read more about your yarns, click on link to shademap above or here. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-830