DROPS / 136 / 23

Blues by DROPS Design

Heklet DROPS genser i ”Safran” og “Cotton Viscose”

Med ruter og striper. Str S - XXXL.
DROPS Design: Modell nr E-183
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS SAFRAN fra Garnstudio
300-300-350-350-400-450 g f.nr 05, lys blålilla
Og bruk: DROPS COTTON VISCOSE fra Garnstudio
150-200-200-200-250-250 g f.nr 22, denim

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 - eller den nåla du må bruke for å få 1 rute = ca 6 x 6 cm og 22 m mønster på 10 cm i bredden.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: rute, taljesnitt, mønster/teknik: hullmønster, striper, type oppskrift: gensere,

Snu hver rad med st med 3 lm og snu hver rad med fm med 1 lm.
MØNSTER:
Ikke klipp trådene for hvert garnbytte, men dra dem med oppover.
1.RAD (Safran): 1 fm i hver st.
2.RAD (Safran): 1 st, 1 lm, hopp over første fm, 1 st i neste fm, * 1 lm, hopp over 1 fm, 1 st i neste fm *, gjenta fra *-* ut raden.
3.RAD (Cotton Viscose): 1 fm i hver st og 1 fm i hver lm.
4.RAD (Safran): 1 st i hver fm.
5.RAD (Safran): 1 st i hver st.
6.RAD (Cotton Viscose): 1 fm i hver st.
7.RAD (Cotton Viscose): 1 st i hver fm.
8, 9.og 10.RAD (Safran): 1 st hver st.
Gjenta 1.til 10. rad oppover.
FELLETIPS:
Fell slik på slutten av raden: Hekle frem til det antall m som skal felles, snu arb.
Fell slik på beg av raden: Hekle kjm over det antall m som skal felles.
--------------------------------------------------------

GENSER:
Første hekles rutene nederst. Disse hekles sammen i rader vertikalt, deretter hekles rutene sammen i siden til en sirkel. Videre hekles for- og bakstk frem og tilbake for seg, oppover fra rutene. Tilslutt hekles ermene.

RAD 1:
RUTE-1 – se også diag M.1:
Hekle 4 lm med Safran på nål 3,5 og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 3 lm (= 1 st), 11 st om lm-ringen, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg, klipp tråden.
2.OMG (Bytt til Cotton Viscose): Hekle 2 lm, 1 fm i neste st, 1 lm, * 1 fm i neste st, 1 lm *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i første fm.
3.OMG: 1 lm, 1 fm i 2.lm fra forrige omg, * 4 lm, 1 fm om neste lm fra forrige omg *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg = 12 lm-buer, klipp tråden.
4.OMG (Bytt tilbake til Safran): 2 lm, 1 fm om første lm-bue, * 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 8 lm, 1 fm om neste lm-bue (= hjørnet) *, gjenta fra *-* omg rundt, men istedenfor siste fm, avsluttes det med 1 kjm i første fm på beg av omg. Klipp tråden og fest alle trådene.
Ruten måler ca 6 x 6 cm.

RUTE-2:
Legg opp med Cotton Viscose og hekle som RUTE-1 fra 1. til 3.omg, men bytt om på kvalitetene, slik at det blir Cotton Viscose på 1.omg og Safran på 2. og 3.omg.
4.OMG – se også diag M.2:
Hekle med Safran slik: 2 lm, 1 fm om første lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, legg ruten vrange mot vrange med RUTE-1, hekle 1 fm om den ene store lm-buen på RUTE-1 (= hjørnet), 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-2, * 2 lm, 1 fm om neste lille lm-bue på RUTE-1, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-2 *, gjenta fra *-* 1 gang til, 4 lm, 1 fm om neste store lm-bue på RUTE-1 (= hjørnet), 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-2. Videre hekles det rundt RUTE-2 slik: ** 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 8 lm, 1 fm om neste lm-bue **, gjenta fra **-** 1 gang til, men istedenfor siste fm, avsluttes det med 1 kjm i første fm på beg av omg. Klipp tråden og fest alle trådene.

RUTE-3:
Hekle som RUTE-1 fra 1.til 3.omg.
4.OMG: Hekle med Safran slik: 2 lm, 1 fm om første lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, legg ruten vrange mot vrange med RUTE-2, hekle 1 fm om den store lm-buen i det ene hjørnet på RUTE-2 (dvs i den siden hvor RUTE-2 ikke her heklet fast til RUTE-1), 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-3, * 2 lm, 1 fm om neste lille lm-bue på RUTE-2, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-3 *, gjenta fra *-* 1 gang til, 4 lm, 1 fm om neste store lm-bue på RUTE-2 (= hjørnet), 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-3. Videre hekles det rundt RUTE-3 slik: ** 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 8 lm, 1 fm om neste lm-bue **, gjenta fra **-** 1 gang til, men istedenfor siste fm, avsluttes det med 1 kjm i første fm på beg av omg. Klipp tråden og fest alle trådene.

RUTE-4:
Hekle som RUTE-2 fra 1.til 3.omg og hekle RUTE-4 sammen med RUTE-3 på samme måte som RUTE-3 ble heklet til RUTE-2.

RAD 2:
RUTE-5:
Hekle 1.til 3.omg som RUTE-2.
4.OMG: Hekle med Safran slik: 2 lm, 1 fm om første lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, legg ruten vrange mot vrange med RUTE-1, hekle 1 fm om fm som ble heklet i hjørnet mellom RUTE-1 og RUTE-2, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-5, * 2 lm, 1 fm om neste lille lm-bue på RUTE-1, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-5 *, gjenta fra *-* 1 gang til, 4 lm, 1 fm om neste store lm-bue på RUTE-1 (= hjørnet), 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-5. Videre hekles det rundt RUTE-5 slik: ** 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 8 lm, 1 fm om neste lm-bue **, gjenta fra **-** 1 gang til, men istedenfor siste fm, avsluttes det med 1 kjm i første fm på beg av omg. Klipp tråden og fest alle trådene.

RUTE-6:
Hekle 1.til 3.omg som RUTE-1. Videre skal denne ruten hekles fast til RUTE-2 og RUTE-5.
4.OMG: Hekle med Safran slik: 2 lm, 1 fm om første lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, legg ruten vrange mot vrange med RUTE-2, hekle 1 fm om fm som ble heklet i hjørnet mellom RUTE-2 og RUTE-3, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-6, * 2 lm, 1 fm om neste lille lm-bue på RUTE-2, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-6 *, gjenta fra *-* 1 gang til, 4 lm, 1 fm om fm som ble heklet i hjørnet mellom RUTE-5, RUTE-2 og RUTE-1, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-6, ** 2 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-5, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-6 **, gjenta fra **-** 1 gang til, 4 lm, 1 fm om neste store lm-bue i hjørnet på RUTE-5, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-6, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 8 lm, 1 kjm om første fm på beg av omg. Klipp tråden og fest alle trådene.

RUTE-7:
Hekle 1.til 3.omg som RUTE-2. Hekle deretter ruten fast til RUTE-6 og RUTE-3 på samme måte som RUTE-6 ble heklet fast til RUTE-5 og RUTE-2.

RUTE-8:
Hekle 1.til 3.omg som RUTE-1. Hekle deretter ruten fast til RUTE-7 og RUTE-4 på samme måte som RUTE-7 ble heklet fast til RUTE-6 og RUTE-3.

Fortsett med å hekle rader videre på samme måte som RAD 2, men pass på at det byttes om på kvalitetene, slik at annenhver rute har Safran og Cotton Viscose i midten.
Det skal totalt hekles 14-16-18-20-22-24 rader (dvs 56-64-72-80-88-96 ruter) - SAMTIDIG når den siste raden hekles, hekles rutene fast til både den nest-siste raden og den første raden, slik at det blir en sirkel.

BOLEN VIDERE:
Videre hekles for- og bakstk ferdig for seg frem og tilbake, slik at heklemønsteret blir likt hele veien.

FORSTK:
LES HEKLEINFO.
Hekle med Safran på nål 3,5 langs 7-8-9-10-11-12 av rutene på den ene siden. Hekle 3 st om hver lm-bue, dvs at det blir 12 st langs hver rute = 84-96-108-120-132-144 st totalt på raden. Videre hekles MØNSTER til ferdig mål – se forkl over! SAMTIDIG når arb måler totalt 26 cm, økes det 1 m i hver side ved å hekle 2 m i nest ytterste m. Gjenta økningene på hver 2.-2.-2.-2½.-2½.-2½.cm totalt 4 ganger = 92-104-116-128-140-152 m. Når arb måler totalt 35-36-37-38-39-40 cm, felles det til ermhull på hver rad i hver side: 4 m 1 gang, 3 m 0-0-1-2-3-4 ganger, 2 m 0-2-2-3-3-4 ganger og 1 m 2-3-4-4-5-4 ganger - SE FELLETIPS! = 80-82-86-88-92-96 m tilbake. Når arb måler 44-46-48-50-52-54 cm, felles det til hals. Dette gjøres ved ikke lenger å hekle over de midterste 18-18-20-20-22-22 m (dvs at man på 1.rad kun hekler over 31-32-33-34-35-37 m i den ene siden). Videre felles det mot halsen på hver rad: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang og 1 m 4 ganger – SE FELLETIPS! Når alle m er felt er det 22-23-24-25-26-28 m tilbake på skulderen. Klipp trådene når arb måler 54-56-58-60-62-64 cm. Hekle den andre skulderen på samme måte.

BAKSTK:
Hekle som forstk, men det felles ikke til hals. Hekle videre til arb måler 52-54-56-58-60-62 cm, nå hekles det 2 cm over 22-23-24-25-26-28 m på hver skulder, før trådene klippes.

ERME:
Hekle 4-4-4-5-5-5 ruter – slik som rad-1 på bolen, men i tillegg hekles første og siste rute sammen slik at det blir en sirkel.
Videre hekles det st langs den ene siden av rutene på nål 3,5 med Safran slik: 3 st i hver av de 2 små lm-buene på hver rute og 4 st i hver lm-bue i hjørnene (= 14 st pr rute) = 56-56-56-70-70-70 st totalt. Fortsett med MØNSTER frem og tilbake som på bolen. Når arb måler 10-10-8-8-8-8 cm, økes det 1 m i hver side, gjenta økningen på hver 2½.-1½.-1½.-2.-1½.-1.cm totalt 9-12-14-10-12-16 ganger = 74-80-84-90-94-102 m. Når arb måler 32-31-30-29-27-26 cm (kortere mål i større str pga lenger ermtopp og bredere skuldervidde), felles det til ermtopp på hver rad i hver side – SE FELLETIPS: 4 m 1 gang, 2 m 3 ganger og 1 m 2-3-4-6-8-9 ganger, videre felles det 2 m i hver side til arb måler 39 cm, deretter felles 3 m 1 gang i hver side. Klipp trådene, ermet måler ca 40 cm i alle str.

MONTERING:
Sy sideømmene og ermsømme kant i kant i ytterste ledd av ytterste m. Sy ermene i bolen.
Hekle nederst rundt ermene og rundt bolen med Cotton Viscose slik: 1 fm om første lm-bue, * 5 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-*, avslutt med 5 lm og 1 kjm i første fm. Hekle på samme måte rundt halsen, men da hoppes det over ca 1 cm mellom hver lm-bue.

= 1 kjm