DROPS / 136 / 23

Blues by DROPS Design

Heklet DROPS genser i ”Safran” og “Cotton Viscose”

Med ruter og striper. Str S - XXXL.
DROPS Design: Modell nr E-183
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS SAFRAN fra Garnstudio
300-300-350-350-400-450 g f.nr 05, lys blålilla
Og bruk: DROPS COTTON VISCOSE fra Garnstudio
150-200-200-200-250-250 g f.nr 22, denim

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 - eller den nåla du må bruke for å få 1 rute = ca 6 x 6 cm og 22 m mønster på 10 cm i bredden.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (50)

100% Bomull
fra 16.00 kr /50g
DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 16.00 kr /50g
Snu hver rad med st med 3 lm og snu hver rad med fm med 1 lm.
MØNSTER:
Ikke klipp trådene for hvert garnbytte, men dra dem med oppover.
1.RAD (Safran): 1 fm i hver st.
2.RAD (Safran): 1 st, 1 lm, hopp over første fm, 1 st i neste fm, * 1 lm, hopp over 1 fm, 1 st i neste fm *, gjenta fra *-* ut raden.
3.RAD (Cotton Viscose): 1 fm i hver st og 1 fm i hver lm.
4.RAD (Safran): 1 st i hver fm.
5.RAD (Safran): 1 st i hver st.
6.RAD (Cotton Viscose): 1 fm i hver st.
7.RAD (Cotton Viscose): 1 st i hver fm.
8, 9.og 10.RAD (Safran): 1 st hver st.
Gjenta 1.til 10. rad oppover.
FELLETIPS:
Fell slik på slutten av raden: Hekle frem til det antall m som skal felles, snu arb.
Fell slik på beg av raden: Hekle kjm over det antall m som skal felles.
--------------------------------------------------------

GENSER:
Første hekles rutene nederst. Disse hekles sammen i rader vertikalt, deretter hekles rutene sammen i siden til en sirkel. Videre hekles for- og bakstk frem og tilbake for seg, oppover fra rutene. Tilslutt hekles ermene.

RAD 1:
RUTE-1 – se også diag M.1:
Hekle 4 lm med Safran på nål 3,5 og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 3 lm (= 1 st), 11 st om lm-ringen, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg, klipp tråden.
2.OMG (Bytt til Cotton Viscose): Hekle 2 lm, 1 fm i neste st, 1 lm, * 1 fm i neste st, 1 lm *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i første fm.
3.OMG: 1 lm, 1 fm i 2.lm fra forrige omg, * 4 lm, 1 fm om neste lm fra forrige omg *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg = 12 lm-buer, klipp tråden.
4.OMG (Bytt tilbake til Safran): 2 lm, 1 fm om første lm-bue, * 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 8 lm, 1 fm om neste lm-bue (= hjørnet) *, gjenta fra *-* omg rundt, men istedenfor siste fm, avsluttes det med 1 kjm i første fm på beg av omg. Klipp tråden og fest alle trådene.
Ruten måler ca 6 x 6 cm.

RUTE-2:
Legg opp med Cotton Viscose og hekle som RUTE-1 fra 1. til 3.omg, men bytt om på kvalitetene, slik at det blir Cotton Viscose på 1.omg og Safran på 2. og 3.omg.
4.OMG – se også diag M.2:
Hekle med Safran slik: 2 lm, 1 fm om første lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, legg ruten vrange mot vrange med RUTE-1, hekle 1 fm om den ene store lm-buen på RUTE-1 (= hjørnet), 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-2, * 2 lm, 1 fm om neste lille lm-bue på RUTE-1, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-2 *, gjenta fra *-* 1 gang til, 4 lm, 1 fm om neste store lm-bue på RUTE-1 (= hjørnet), 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-2. Videre hekles det rundt RUTE-2 slik: ** 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 8 lm, 1 fm om neste lm-bue **, gjenta fra **-** 1 gang til, men istedenfor siste fm, avsluttes det med 1 kjm i første fm på beg av omg. Klipp tråden og fest alle trådene.

RUTE-3:
Hekle som RUTE-1 fra 1.til 3.omg.
4.OMG: Hekle med Safran slik: 2 lm, 1 fm om første lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, legg ruten vrange mot vrange med RUTE-2, hekle 1 fm om den store lm-buen i det ene hjørnet på RUTE-2 (dvs i den siden hvor RUTE-2 ikke her heklet fast til RUTE-1), 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-3, * 2 lm, 1 fm om neste lille lm-bue på RUTE-2, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-3 *, gjenta fra *-* 1 gang til, 4 lm, 1 fm om neste store lm-bue på RUTE-2 (= hjørnet), 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-3. Videre hekles det rundt RUTE-3 slik: ** 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 8 lm, 1 fm om neste lm-bue **, gjenta fra **-** 1 gang til, men istedenfor siste fm, avsluttes det med 1 kjm i første fm på beg av omg. Klipp tråden og fest alle trådene.

RUTE-4:
Hekle som RUTE-2 fra 1.til 3.omg og hekle RUTE-4 sammen med RUTE-3 på samme måte som RUTE-3 ble heklet til RUTE-2.

RAD 2:
RUTE-5:
Hekle 1.til 3.omg som RUTE-2.
4.OMG: Hekle med Safran slik: 2 lm, 1 fm om første lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, legg ruten vrange mot vrange med RUTE-1, hekle 1 fm om fm som ble heklet i hjørnet mellom RUTE-1 og RUTE-2, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-5, * 2 lm, 1 fm om neste lille lm-bue på RUTE-1, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-5 *, gjenta fra *-* 1 gang til, 4 lm, 1 fm om neste store lm-bue på RUTE-1 (= hjørnet), 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-5. Videre hekles det rundt RUTE-5 slik: ** 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 8 lm, 1 fm om neste lm-bue **, gjenta fra **-** 1 gang til, men istedenfor siste fm, avsluttes det med 1 kjm i første fm på beg av omg. Klipp tråden og fest alle trådene.

RUTE-6:
Hekle 1.til 3.omg som RUTE-1. Videre skal denne ruten hekles fast til RUTE-2 og RUTE-5.
4.OMG: Hekle med Safran slik: 2 lm, 1 fm om første lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, legg ruten vrange mot vrange med RUTE-2, hekle 1 fm om fm som ble heklet i hjørnet mellom RUTE-2 og RUTE-3, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-6, * 2 lm, 1 fm om neste lille lm-bue på RUTE-2, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-6 *, gjenta fra *-* 1 gang til, 4 lm, 1 fm om fm som ble heklet i hjørnet mellom RUTE-5, RUTE-2 og RUTE-1, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-6, ** 2 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-5, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-6 **, gjenta fra **-** 1 gang til, 4 lm, 1 fm om neste store lm-bue i hjørnet på RUTE-5, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-6, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 8 lm, 1 kjm om første fm på beg av omg. Klipp tråden og fest alle trådene.

RUTE-7:
Hekle 1.til 3.omg som RUTE-2. Hekle deretter ruten fast til RUTE-6 og RUTE-3 på samme måte som RUTE-6 ble heklet fast til RUTE-5 og RUTE-2.

RUTE-8:
Hekle 1.til 3.omg som RUTE-1. Hekle deretter ruten fast til RUTE-7 og RUTE-4 på samme måte som RUTE-7 ble heklet fast til RUTE-6 og RUTE-3.

Fortsett med å hekle rader videre på samme måte som RAD 2, men pass på at det byttes om på kvalitetene, slik at annenhver rute har Safran og Cotton Viscose i midten.
Det skal totalt hekles 14-16-18-20-22-24 rader (dvs 56-64-72-80-88-96 ruter) - SAMTIDIG når den siste raden hekles, hekles rutene fast til både den nest-siste raden og den første raden, slik at det blir en sirkel.

BOLEN VIDERE:
Videre hekles for- og bakstk ferdig for seg frem og tilbake, slik at heklemønsteret blir likt hele veien.

FORSTK:
LES HEKLEINFO.
Hekle med Safran på nål 3,5 langs 7-8-9-10-11-12 av rutene på den ene siden. Hekle 3 st om hver lm-bue, dvs at det blir 12 st langs hver rute = 84-96-108-120-132-144 st totalt på raden. Videre hekles MØNSTER til ferdig mål – se forkl over! SAMTIDIG når arb måler totalt 26 cm, økes det 1 m i hver side ved å hekle 2 m i nest ytterste m. Gjenta økningene på hver 2.-2.-2.-2½.-2½.-2½.cm totalt 4 ganger = 92-104-116-128-140-152 m. Når arb måler totalt 35-36-37-38-39-40 cm, felles det til ermhull på hver rad i hver side: 4 m 1 gang, 3 m 0-0-1-2-3-4 ganger, 2 m 0-2-2-3-3-4 ganger og 1 m 2-3-4-4-5-4 ganger - SE FELLETIPS! = 80-82-86-88-92-96 m tilbake. Når arb måler 44-46-48-50-52-54 cm, felles det til hals. Dette gjøres ved ikke lenger å hekle over de midterste 18-18-20-20-22-22 m (dvs at man på 1.rad kun hekler over 31-32-33-34-35-37 m i den ene siden). Videre felles det mot halsen på hver rad: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang og 1 m 4 ganger – SE FELLETIPS! Når alle m er felt er det 22-23-24-25-26-28 m tilbake på skulderen. Klipp trådene når arb måler 54-56-58-60-62-64 cm. Hekle den andre skulderen på samme måte.

BAKSTK:
Hekle som forstk, men det felles ikke til hals. Hekle videre til arb måler 52-54-56-58-60-62 cm, nå hekles det 2 cm over 22-23-24-25-26-28 m på hver skulder, før trådene klippes.

ERME:
Hekle 4-4-4-5-5-5 ruter – slik som rad-1 på bolen, men i tillegg hekles første og siste rute sammen slik at det blir en sirkel.
Videre hekles det st langs den ene siden av rutene på nål 3,5 med Safran slik: 3 st i hver av de 2 små lm-buene på hver rute og 4 st i hver lm-bue i hjørnene (= 14 st pr rute) = 56-56-56-70-70-70 st totalt. Fortsett med MØNSTER frem og tilbake som på bolen. Når arb måler 10-10-8-8-8-8 cm, økes det 1 m i hver side, gjenta økningen på hver 2½.-1½.-1½.-2.-1½.-1.cm totalt 9-12-14-10-12-16 ganger = 74-80-84-90-94-102 m. Når arb måler 32-31-30-29-27-26 cm (kortere mål i større str pga lenger ermtopp og bredere skuldervidde), felles det til ermtopp på hver rad i hver side – SE FELLETIPS: 4 m 1 gang, 2 m 3 ganger og 1 m 2-3-4-6-8-9 ganger, videre felles det 2 m i hver side til arb måler 39 cm, deretter felles 3 m 1 gang i hver side. Klipp trådene, ermet måler ca 40 cm i alle str.

MONTERING:
Sy sideømmene og ermsømme kant i kant i ytterste ledd av ytterste m. Sy ermene i bolen.
Hekle nederst rundt ermene og rundt bolen med Cotton Viscose slik: 1 fm om første lm-bue, * 5 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-*, avslutt med 5 lm og 1 kjm i første fm. Hekle på samme måte rundt halsen, men da hoppes det over ca 1 cm mellom hver lm-bue.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

RAD 2:
RUTE-5:
Hekle 1.til 3.omg som RUTE-2.
4.OMG: Hekle med Safran slik: 2 lm, 1 fm om første lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, legg ruten vrange mot vrange med RUTE-1, hekle 1 fm om fm som ble heklet i hjørnet mellom RUTE-1 og RUTE-2, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-5, * 2 lm, 1 fm om neste lille lm-bue på RUTE-1, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-5 *, gjenta fra *-* 1 gang til, 4 lm, 1 fm om neste store lm-bue på RUTE-1 (= hjørnet), 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-5. Videre hekles det rundt RUTE-5 slik: ** 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 8 lm, 1 fm om neste lm-bue **, gjenta fra **-** 1 gang til, men istedenfor siste fm, avsluttes det med 1 kjm i første fm på beg av omg. Klipp tråden og fest alle trådene.

RUTE-6:
Hekle 1.til 3.omg som RUTE-1. Videre skal denne ruten hekles fast til RUTE-2 og RUTE-5.
4.OMG: Hekle med Safran slik: 2 lm, 1 fm om første lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, legg ruten vrange mot vrange med RUTE-2, hekle 1 fm om fm som ble heklet i hjørnet mellom RUTE-2 og RUTE-3, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-6, * 2 lm, 1 fm om neste lille lm-bue på RUTE-2, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-6 *, gjenta fra *-* 1 gang til, 4 lm, 1 fm om fm som ble heklet i hjørnet mellom RUTE-5, RUTE-2 og RUTE-1, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-6, ** 2 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-5, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-6 **, gjenta fra **-** 1 gang til, 4 lm, 1 fm om neste store lm-bue i hjørnet på RUTE-5, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-6, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 8 lm, 1 kjm om første fm på beg av omg. Klipp tråden og fest alle trådene.
Oppdatert online: 07.02.2012
RAD 1:
4.OMG (Bytt tilbake til Safran): 2 lm, 1 fm om første lm-bue, * 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm om neste lm-bue, 8 lm, 1 fm om neste lm-bue (= hjørnet).....
Oppdatert online: 29.06.2012

= 1 kjm
= 1 st

Kommentarer (50)

Legg inn en kommentar!

Barbara Lightfoot 04.06.2018 - 11:34:

Hi, I am not quite sure how to join the end of the bottom piece, when complete, to the front of itself? Before, we have been joining a square into an L shaped gap downwards, but now we must join two squares side by side together before one of them is complete, upwards?

DROPS Design 04.06.2018 kl. 13:22:

Dear Mrs Lightfoot, on 2nd row with squares, crochet last round on 1st square together with the bottom square along only 1 side. When working next squares, crochet the last round on next square together with the side of the previous square on row 2, then along side of next square from previous row (= 2 sides are crocheted tog). When working last square on row, you crochet the last round to the previoius square on same row, to the next square on previous row and to the first square same row (= along 3 sides). Happy crocheting!

Hanaa Zahran 08.04.2018 - 10:47:

Hi, I will make this pattern and I want it a bit longer can u help me how to add rows in this pattern thank you for your help.

DROPS Design 09.04.2018 kl. 10:22:

Dear Mrs Zahran, we are unfortunately not able to adapt every single pattern to each individual request. For any further assistance you are welcome to contact the store where you bought the yarn, even per mail or telephone. Happy crocheting!

Annika Johansson 19.03.2018 - 15:57:

Hejsan! Alltså det här med att inte klippa av garnet vid färgbyte. Menar ni att den färgen man inte använder ska löpa med i arbetet varje varv? Räcker garnet då? Och i hålvarvet blir det inte särskilt snyggt, tycker jag. Tror att någon frågat ungefär samma på tyska. Tyvärr förstod jag inte riktigt svaret. Med vänlig hälsning, Annika

DROPS Design 20.03.2018 kl. 08:50:

Hej Annika, du drar inte tråden med runt, men upp till det varv den skall användas igen. Lycka till!

Rianne 19.02.2018 - 22:54:

Kan dit patroon ook helemaal van safran worden gemaakt?

DROPS Design 20.02.2018 kl. 16:35:

Hallo Rianne, Ja hoor, dat kan. Safran heeft ook een denimblauw; kleurnummer 06.

Mie 10.03.2016 - 12:49:

Hvor kan jeg se hvor mange nøgler garn jeg skal bruge?

DROPS Design 10.03.2016 kl. 13:36:

Hej Mie. Det staar i starten af mönstret: Materialer: DROPS SAFRAN fra Garnstudio 300-300-350-350-400-450 g f.nr 05, lys blålilla Og brug: DROPS COTTON VISCOSE fra Garnstudio 150-200-200-200-250-250 g f.nr 22, denim

Mie 10.03.2016 - 10:24:

Hvor kan jeg se hvor mange nøgler garn jeg skal bruge?

DROPS Design 10.03.2016 kl. 10:33:

Hej Mie, Du finder garnforbruget lige til højre for billedet der hvor der står Materialer. God fornøjelse!

Julischka 03.09.2015 - 17:14:

Eine Frage zum Muster: wenn man den Faden nicht abschneiden, sondern mitnehmen soll, gleichzeitig aber Farbwechsel nach ungerader Anzahl von Reihen durchfuehren soll, faengt man dann auf der gegenueberliegenden Seite mit der anderen Farbe an und haekelt rueckwaerts? Z.B: Reihe 3 in Cotton Viscose wuerde ja nach nur einer Reihe fester Maschen wieder gewechselt auf Safran, ohne die Farbe "zurueckzuholen". Den Faden "nach oben" mitnehmen kenne ich sonst nur nach gerade Anzahl von Reihen.

DROPS Design 08.09.2015 kl. 11:10:

Sie können das selbst entscheiden, wie Sie vorgehen möchten: Entweder häkeln Sie ganz regelmäßig abwechselnd in Hin- und Rück-R und schneiden den Faden dann bei Bedarf ab, oder Sie häkeln so, wie es sich anhand der hängen gelassenen Fäden ergibt. Denn Sie können ja auch einfach 2 x in dieselbe Richtung häkeln, also z.B. 2 Hin-R nacheinander. Probieren Sie an einem kleinen Probestück aus, was Ihnen besser gefällt.

NinaT 18.06.2014 - 04:22:

Is there a way to know how many rows are in a 4" gauge swatch?

DROPS Design 18.06.2014 kl. 08:49:

Dear NinaT, most important to that pattern is to get 22 sts in pattern = 4" and 1 square = 2½" x 2½". Measurements in height will be adjusted by inches, not by number of rows. Happy crocheting!

Louise 24.02.2014 - 08:58:

Hjælp: Når jeg skal lave udtagninger til ærmer, så står der kun hvor mange gange, de første 4 udtagninger skal gentages, men ikke de andre gange. Kan i hjælpe mig her?

DROPS Design 04.03.2014 kl. 19:22:

Hej Louise, vi er ikke helt säker på vad du mener. På ermen står att du øker 1 m i hver side, og så gjenta økningen på hver 2½.-1½.-1½.-2.-1½.-1.cm totalt 9-12-14-10-12-16 ganger.

Patrice Andrews 09.02.2014 - 17:03:

I would love to make this pattern in an afghan! anyway to convert the bottom part of this sweater into an afghan pattern?

Kommentér oppskrift DROPS 136-23