DROPS / 137 / 14

Shower of Lace by DROPS Design

Virkad DROPS halsvärmare i ”Merino Extra Fine”

Tags: hålmönster, hals,

DROPS Design: Modell nr ME-048
Garngrupp B
--------------------------------------------------------
Storlek: One-Size
Höjd: ca 25 cm när den ligger platt.
Vidd överst ca: 58 cm runt.
Garnåtgång: DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio
100 g nr 16, ljus rosa
50 g nr 01, natur

DROPS VIRKNÅL nr 4,5 - eller den nål du måste använda för att få ca 4 lm-bågar à 5 lm på 10 cm på bredden.
--------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 120kr. Läs mer.
MUSCH:
1 musch = 3 st som virkas tills. Detta görs så här: Virka 1 st, men vänta med sista genomdragingen, virka 1 st till, vänta med sista genomdragingen, virka 1 st till, vänta med sista genomdragingen, omslag på nålen och drag tråden genom alla 4 öglorna på nålen.
--------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Arb virkas uppifrån och ner. Det virkas fram och tillbaka - samtidigt virkas alla v tills i slutet på varje v, så att man inte behöver sy ihop till sist.
Virka 96 lösa lm med ljus rosa med nål 4,5 och forma dem till en ring med 1 sm i första lm.
VARV 1: * 5 lm, hoppa över 3 lm, 1 fm i nästa lm *, upprepa *-*, avsluta med 5 lm och 1 sm i första lm i början på v (= 24 lm-bågar). Vänd arb.
VARV 2: 5 lm, 1 fm om den första lm-bågen, 2 lm, 1 sm i fm (= picot), * 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 2 lm, 1 sm i fm *, upprepa *-* v ut, avsluta med 2 lm och 1 sm i 3:e lm i början på v (= 25 lm-bågar, dvs 23 stora och 1 liten på varje sida av mitt bak). Vänd arb.
VARV 3: 7 lm, 1 fm om första stora lm-bågen, 2 lm, 1 sm i fm, * 5 lm, 1 fm om nästa stora lm-båge, 2 lm, 1 sm i fm *, upprepa *-*, avsluta med 5 lm och 1 sm i 2:a lm i början på v (= 24 stora lm-bågar). Vänd arb.
Upprepa v 2 och 3 tills det har virkats totalt 15 v, dvs att det avslutas efter varv 3.

VARV 16: 6 lm, 1 fm om den första lm-bågen, 2 lm, 1 sm i fm (= picot), * 6 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 2 lm, 1 sm i fm *, upprepa *-* v ut, avsluta med 3 lm och 1 sm i 3:e lm i början på v (= 25 lm-bågar, dvs 23 stora och 1 liten på varje sida av mitt bak). Vänd arb.
VARV 17: 8 lm, 1 fm om första stora lm-bågen, 2 lm, 1 sm i fm, * 6 lm, 1 fm om nästa stora lm-båge, 2 lm, 1 sm i fm *, upprepa *-*, avsluta med 6 lm och 1 sm i 2:a lm i början på v (= 24 stora lm-bågar). Vänd arb.
VARV 18: 7 lm, 1 fm om den första lm-bågen, 2 lm, 1 sm i fm (= picot), * 7 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 2 lm, 1 sm i fm *, upprepa *-* v ut, avsluta med 4 lm och 1 sm i 3:e lm i början på v (= 25 lm-bågar, dvs 23 stora och 1 liten på varje sida av mitt bak). Vänd arb.
VARV 19: 9 lm, 1 fm om första stora lm-bågen, 2 lm, 1 sm i fm, * 7 lm, 1 fm om nästa stora lm-båge, 2 lm, 1 sm i fm *, upprepa *-*, avsluta med 7 lm och 1 sm i 2:a lm i början på v (= 24 stora lm-bågar). Vänd arb.
VARV 20: Virka som varv 18
VARV 21: 9 lm, 1 fm om första stora lm-bågen, * 7 lm, 1 fm om nästa stora lm-båge *, upprepa *-*, avsluta med 7 lm och 1 sm i 2:a lm i början på v (= 24 stora lm-bågar).
Klipp av tråden, vänd arb och byt till natur.
Fortsätt med SPETS – se förkl nedan.

SPETS:
Virka först 1 v med 6 fm om varje lm-båge = 144 fm.
VARV 1: Virka 1 sm i var och en av de 3 första fm, 5 lm, i samma fm (som de 5 lm virkas upp från) virkas: [1 dst, 1 lm] 4 ggr, * hoppa över 5 fm, 1 fm i nästa fm, 1 lm, hoppa över 5 fm, i nästa fm virkas det: [1 dst, 1 lm] 5 ggr *, upprepa *-* tills det återstår 9 fm, hoppa över de 5 första fm, 1 fm i nästa fm, 1 lm, hoppa över de 3 sista fm och virka 1 sm i 4:e lm i början på v. Vänd arb.
VARV 2: 4 lm, i första fm virkas det [1 tredst, 2 lm] 5 ggr, hoppa över 2 dst, virka 1 fm i nästa dst, * 2 lm, i nästa fm virkas det: [1 tredst, 2 lm] 5 ggr, hoppa över 2 dst, virka 1 fm i nästa dst *, upprepa *-* v ut, avsluta med 2 lm och 1 sm i 2:a lm i början på v. Vänd arb.
VARV 3: 2 lm, 1 fm i första fm, * 4 lm, hoppa över 1 lm-båge, [om nästa lm-båge virkas det 1 MUSCH – se förkl ovan, 3 lm], upprepa från [-] totalt 4 ggr, 4 lm, hoppa över 1 lm-båge, 1 fm i nästa fm *, upprepa *-* v ut, men i stället för sista fm, avslutas det med 1 sm i första fm i början på v. Vänd arb.
VARV 4: 1 lm, 3 fm om första lm-bågen, * 3 lm, 1 fm i den första av de 3 lm (= 1 picot), 3 fm om nästa lm-båge *, upprepa *-* v ut, avsluta med 1 picot och 1 sm i första fm i början på v. Klipp av och fäst tråden.

Virka 1 v med natur överst runt halsen så här:
3 fm om första lm-bågen, * 3 lm, 1 fm i den första av de 3 lm (= 1 picot), 3 fm i nästa lm-båge *, upprepa *-* hela vägen runt och avsluta med 1 picot och 1 sm i första fm i början på v. Klipp av och fäst tråden.

Kommentarer (20)

Skriv din kommentar här!

OLIVIA 27.03.2015 - 22:53:

Fascinante, hermoso trabajo de crochet, colores y diseño. Me gusta, FELICITACIONES POR ESTE CALENTADOR DE CUELLO. DROPS 137-14. DESDE BOGOTA COLOMBIA. GRACIAS.

Anne Kristin Borrmann 04.03.2014 - 09:42:

Guten Tag! Ich habe eine Frage zur Beschreibung: Dort steht "Je 6 fm in jeden LM-Bogen". Muss ich dann in die Maschen je eine fM häkeln? Oder die fM um den Lm-Bogen herum? Und was passiert dann mit den Picots? Vielen Dank

DROPS Design 04.03.2014 kl. 10:16:

Liebe Frau Borrmann, Sie häkeln um die Lm-Bögen herum und stechen nicht in die M ein. In der letzten Rd vor der Spitze (21. Rd) werden ja keine Picots mehr gehäkelt, daher können Sie die 6 fM einfach um die Lm-Bögen (aus je 7 Lm) herumhäkeln.

Anna Marie Gren 27.01.2012 - 23:40:

Vil jeg helt sikkert lave - måske ikke lige i de viste fsrver

Marica Richnau 16.01.2012 - 12:01:

Väldigt söt! Vacker färg till sommaren.

D.LOTTINVILLE 12.01.2012 - 00:23:

Je suis du Canada j,aimerais beaucoup faire ce collet,s.v.p.faire suivre les intructions

BalCat 11.01.2012 - 21:24:

Ce col me plait beaucoup, j'aimerais le crocheter.

Angelika Fedder 11.01.2012 - 20:47:

Sehr schön wwerde gleich am Wochenende das Teil nachstricken.

Carol 30.12.2011 - 18:11:

Pretty and practical. Could use many different yarn types for this pattern.

Tove Fahle 28.12.2011 - 21:46:

Må bare ha denne kragen,helst flere.

Doris Zimmer 28.12.2011 - 19:07:

Sehr schön! Möchte ich gerne nacharbeiten.

Kommentér oppskrift DROPS 137-14