DROPS / 139 / 24

Cranberry field by DROPS Design

DROPS jakke i ”Muskat” med ¾-lange ærmer, hulmønster og perlestrik. Str S - XXXL

DROPS design: Model nr R-607
Garngruppe B
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS MUSKAT fra Garnstudio
500-550-600-700-750-800 g f.nr 40, koral

DROPS PINDE nr 3,5 eller den p. du skal bruge for at få 22 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORSKNAP nr 522: 5 stk.

Garnet til denne opskrift koster fra 116.55kr. Læs mere.
PERLESTRIK:
1.P: * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-*
2.P: r over vr og vr over r. Gentag 2.p op ad.
MØNSTER:
Se diag M.1, diag viser alle p i mønsteret set fra retten.
KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphuller på højre forkant. 1 knaphul = strik 3. og 4. m fra midt foran r sm og slå 1 om. Luk af til knaphuller når arb måler:
STR S: 4, 11, 18, 25 og 32 cm.
STR M: 4, 11, 19, 26 og 33 cm.
STR L: 4, 12, 20, 27 og 34 cm.
STR XL: 4, 12, 20, 27 og 35 cm.
STR XXL: 4, 12, 20, 28 og 36 cm.
STR XXXL: 4, 13, 21, 29 og 37 cm.
INDTAGNINGSTIPS (gælder halsen):
Det tages ind fra retten indenfor 5 m kant i perlestrik. Tag således ind EFTER 5 m: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikke r, 1 r, løft den løse m over.
Tag således ind FØR 5 m: 2 r sm.
--------------------------------------------------------

RYGSTK:
Slå 87-99-109-121-133-145 m (inkl 1 kantm i hver side) op på p 3,5 med Muskat. Strik 7 p PERLESTRIK - se forkl over (1.p = vrangen). Fortsæt således (set fra retten): 1 kantm som strikkes r på alle p, 3-3-2-2-2-2 m perlestrik, * M.1, 5 m perlestrik *, gentag fra *-* totalt 6-7-8-9-10-11 gange, M.1, 3-3-2-2-2-2 m perlestrik og 1 kantm som strikkes r på alle p.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler 15 cm, tages der 1 m ud i hver side, indenfor 1 kantm. Gentag udtagningen på hver 5.cm totalt 4 gange – alle de udtagede m strikkes ind i perlestrik = 95-107-117-129-141-153 m. Når arb måler 35-36-37-38-39-40 cm, lukkes der af til ærmegab på beg af hver p i hver side således: 3-4-5-5-6-7 m 1 gang, 3 m 0-1-1-1-2-3 gange, 2 m 1-2-3-3-4-5 gange og 1 m 2-3-4-4-5-4 gange = 81-79-81-93-91-93 m tilbage på p. Når arb måler 51-53-55-57-59-61 cm, strikkes der 3 p perlestrik over de midterste 31-29-31-43-41-43 m (de øvrige m strikkes som før), derefter lukkes de midterste 21-19-21-33-31-33 m af med perlestrik. Hver skulder (= 30 m) strikkes færdig for sig således: STR S, L, XL og XXXL: Fortsæt med 10 m perlestrik mod halsen og de resterende m i mønster som før. STR M og XXL: Fortsæt med 5 m perlestrik mod halsen og de resterende m i mønster som før.
Når arb måler ca 54-56-58-60-62-64 cm (afpas efter 1 hel rapport af M.1) lukkes der af.

HØJRE FORSTK:
Slå 52-52-63-63-75-75 m op (inkl 1 kantm i siden og 5 kantm mod midt foran) på p 3,5 med Muskat. Strik 7 p perlestrik, fortsæt således (fra retten): 5 kantm i perlestrik, * M.1, 5 m perlestrik *, gentag fra *-* totalt 3-3-4-4-5-5 gange, M.1, 3-3-2-2-2-2 m perlestrik og 1 kantm som strikkes r på alle p. Når arb måler 4 cm, starter aflukningen til KNAPHUL – se forkl over! Når arb måler 15 cm, starter udtagningerne i siden som på rygstk. Efter alle udtagninger er der 56-56-67-67-79-79 m på p. Når arb måler 33-34-35-36-37-38 cm, tages der 1 m ind mod halsen på næste p fra retten – SE INDTAGNINGSTIPS! Gentag indtagningen på hver 2.p totalt 10-6-10-10-15-10 gange og derefter på hver 4.p 9-6-9-9-9-9 gange. (PS: Tallene kan virke ulogiske, men de må blive således for at få mønsteret til at gå op pænt på skulderen). SAMTIDIG når arb måler 35-36-37-38-39-40 cm, starter aflukningen til ærmegab i siden som på rygstk. Efter alle aflukninger til ærmegab og indtagning til hals er det 30 m tilbage på skulderen. Fortsæt mønsteret således:
STR S, L, XL og XXXL: Fortsæt med 10 m perlestrik mod halsen og de resterende m i mønster som før – NB: Hvis mønsteret ikke stemmer når de 5 perlestrikkede m på forkanten møder de andre 5 perlestrikkede m, kan der lukkes 1 m til af som slåes op igen på p før skulder-m lukkes af.
STR M og XXL: Fortsæt med 5 m perlestrik mod halsen og de resterende m i mønster som før.
Når arb måler ca 54-56-58-60-62-64 cm (afpas efter 1 hel rapport af M.1) lukkes der af.

VENSTRE FORSTK:
Strik som højre men modsat og uden knaphuller.

ÆRME:
Arb strikkes frem og tilbage på p.
Slå 60-62-64-66-70-72 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 3,5 med Muskat. Strik perlestrik over alle m til færdig mål. Når arb måler 5 cm, tages der 1 m ud i hver side. Gentag udtagningen på hver 3.-2½.-2.-1½.-1½.-1. cm totalt 8-9-11-13-13-14 gange – de udtagede m strikkes ind i perlestrik = 76-80-86-92-96-100 m. Når arb måler 30-29-27-26-25-24 cm (kortere mål i større str pga længere ærmekuppel og bredere skuldervidde), lukkes der af til ærmekuppel på beg af hver p i hver side: 4 m 1 gang, 2 m 4 gange og 1 m 2-4-7-8-10-10 gange, videre lukkes der 2 m af i hver side til arb måler 37 cm, derefter lukkes der 3 m af 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler ca 38 cm i alle str.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i. Sy ærm- og sidesømme i et indenfor 1 kantm. Sy knapperne i.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 04.09.2012
Ny garnmængde:
Materialer: DROPS MUSKAT fra Garnstudio
500-550-600-700-750-800 g f.nr 40, koral

Diagram

= ret fra retten, vrang fra vrangen
= slå 1 om mellem 2 m
= 2 ret sammen
= tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over

Danielle Villeneuve 04.07.2018 - 17:30:

Bonjour je tricote présentement le modèle 139-24 Cranberry field. Très joli et facile à comprendre. J aimerais savoir comment rabattre les 31 mailles de l'encolure dos au point de riz. Merci beaucoup à vous de me répondre.

DROPS Design 05.07.2018 kl. 07:26:

Bonjour Mme Villeneuve, vous pouvez les rabattre soit au point de riz, soit à l'endroit sur l'endroit, ces mailles seront ensuite assemblées à celles (au point de riz) de la bordure devant. Bon tricot!

Susanne 08.11.2014 - 21:01:

Einen Fehler bemerkt: Rückenteil 6. Zeile: ..... und 2-3-4-4-5-4 Mal (1 M.) = 81-79-81-93-91-93 M. ..... In Klammern steht die fehlende Angabe

DROPS Design 09.11.2014 kl. 22:54:

Liebe Susanne, danke für den Hinweis! Das wird umgehend korrigiert!

Gonet Yvette 25.08.2014 - 13:16:

Bonjour, pour ce modèle j'ai acheté 600 g. de Muskat pour une taille M alors que 550 g devrait suffire et les mesures jouent parfaitement je n'ai pas assez de coton pour terminer mon travail! J'ai contacté Strickcafé et il n'ont plus le même bain.Que faire j'ai presque fini ! merci

DROPS Design 26.08.2014 kl. 11:13:

Bonjour Mme Gonet, avez-vous contacté d'autres magasins DROPS ou pensé à passer une petite annonce sur notre site gratuitement en indiquant le numéro de bain recherché. Bon tricot!

Janice 21.02.2013 - 18:03:

I am trying to understand what M.1 means Thank you

DROPS Design 21.02.2013 kl. 18:15:

M.1 is the diagramme for the pattern. You find it at the bottom of the pattern by the measurements of the garment.

Jocelyne Dumas 19.11.2012 - 23:58:

A quelle mesure (grandeur) chacune des tailles du tableau correspond ? ex. : xxl = combien de centimètre ? Merci

DROPS Design 20.11.2012 kl. 09:30:

Bonjour Madame Dumas, les mesures correspondant à chaque taille sont indiquées en cm sur le schéma en bas de page. Bon tricot !

Claudia B. 07.11.2012 - 23:39:

Mir haben für Größe S die angegebenen 500g nicht gereicht! Musste 1x 50g nachbestellen!

Claudia B. 16.10.2012 - 08:50:

Ich habe zwei kurze Fragen zur Anleitung, "Rechtes Vorderteil": 1. Die Blende befindet sich rechts, oder? Und da wird auch das Knopfloch gemacht? 2. Ein Umschlag reicht doch nicht für die Knöpfe? Ich habe nun 2 Umschläge gemacht und bin mir immer noch nicht sicher, ob der Knopf da durchpasst! Was denken Sie? Das Rückenteil habe ich schon fertig und es sieht echt super aus :) Vielen Dank schon mal für Ihre Antwort!

DROPS Design 19.10.2012 kl. 11:41:

Hallo Claudia, 1. .Ja, die Knopflöcher werden in die rechte Blende eingestrickt. 2. Ich habe in der Designabteilung nachgefragt. Es soll wirklich nur 1 M abgekettet und 1 Umschlag gemacht werden. Die Knopflöcher weiten sich im Gebrauch und würden sonst zu groß.

Catabelle 05.06.2012 - 18:07:

Pourriez vous avoir la gentillesse de m'expliquer le point ajouré du modèle Cranberry field. je ne comprends pas le diagramme M.1

DROPS Design 06.06.2012 kl. 10:15:

Bonjour Catabelle, dans le diagramme, 1 case = 1 m et 1 rang, le point M1 se tricote donc sur 7 m et 8 rangs et se répète comme indiqué dans les explications. Ce sont des mailles jersey endroit, avec des "jours", c'est-à-dire soit 2 m ens à l'end (/) + 1 jeté, soit 1jeté +1 surjet simple (glisser 1 m ...= \). Bon tricot !

Christine 19.01.2012 - 22:16:

Simple et de grande classe merci

Bente Sørensen 05.01.2012 - 19:57:

Den måtte bare gerne ha helt lange ærmer mens ellers noget mere i den stil med hul mønster

Kommentere opskrift DROPS 139-24