DROPS / 139 / 25

Dewdrops by DROPS Design

Ermsømløs DROPS jakke i ”Paris” med ½-lange ermer og hullmønster. Str S - XXXL

DROPS design: Modell nr W-431
Garngruppe C
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio
500-550-600-650-700-750 g f.nr 02, lys turkis

DROPS RUNDP (80 cm) nr 5 eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (80 cm) nr 4 til riller.
DROPS HEKLENÅL nr 4 - til knytebånd.
--------------------------------------------------------

fra 9.00 kr /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 11.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 140kr. Les mer.
Se diag M.1 – diag viser alle p i mønsteret sett fra retten. 1.p = retten.
FELLETIPS (gjelder halsfellingen):
Det felles fra retten på innsiden av 3 m riller + alle m i M.1.
HØYRE FORSTK: Fell slik etter M.1: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.
VENSTRE FORSTK: Fell slik nå det gjenstår 2 m før M.1: 2 r sm.
--------------------------------------------------------

JAKKE:
Først strikkes høyre forstk og økes ut til erme, så strikkes venstre forstk og erme, deretter settes disse sammen og det strikkes nedover bakstk. For å få plass til alle m, strikkes det frem og tilbake på rundp.

HØYRE FORSTK:
Legg opp 44-48-51-55-60-65 m (inkl 1 kantm i siden) på rundp 4 med Paris. Strikk 3 RILLER – se forkl over! Bytt til rundp 5 og forsett slik (fra retten): 3 m riller, M.1A (= 4 m), M.1B over de neste 6-6-12-12-12-12 m og M.1C (= 3 m), 27-31-28-32-37-42 m glstrikk og 1 kantm i rille. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 13-14-15-16-17-18 cm, felles det 1 m i siden. Gjenta fellingen på hver 5.cm totalt 6 ganger = 38-42-45-49-54-59 m.
LES HELE NESTE AVSNITT FØR DET STRIKKES VIDERE!
HALSFELLING: Når arb måler 43-44-45-47-48-49 cm, felles det 1 m til hals på neste p fra retten – SE FELLETIPS! Str S, M og L: Gjenta fellingen på hver 4.p totalt 6 ganger. Str XL, XXL og XXXL: Gjenta fellingen på hver 2.p totalt 9 ganger.
ERMØKNING: Samtidig når arb måler 48-49-50-51-52-53 cm, legges det opp nye m på slutten av hver p mot siden slik: 2 m 2-4-3-3-4-6 ganger, 4 m 4-2-3-3-2-0 ganger og deretter 15-15-16-15-12-11 m 1 gang. De økte m strikkes i glstrikk til alle m er økt. Når alle m er økt og halsfellingen er ferdig, er det 67-67-73-73-73-73 m på p. Fortsett slik (sett fra retten): 3 m riller, M.1A, M.1B til det gjenstår 6 m, M.1C og 3 m riller. Når arb måler 72-74-76-78-80-82 cm, settes det i 1 merke = midt oppå skulderen. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Strikk 2 cm til, avslutt etter 1 p fra vrangen, legg arb tilside.

VENSTRE FORSTK:
Strikk som høyre men motsatt. Dvs at første p etter rillene strikkes slik fra retten: 1 kantm i rille, 27-31-28-32-37-42 m glstrikk, M.1A, M.1B over 6-6-12-12-12-12 m, M.1C og 3 m riller mot midt foran. Videre strikkes det som høyre forstk – NB: Pass på at det avsluttes på samme p øverst på skulderen som på høyre forstk.

BAKSTK:
Strikk inn m fra venstre forstk, legg opp 11-11-11-17-17-17 m (= bak i nakken) og strikk inn m fra høyre forstk = 145-145-157-163-163-163 m. Strikk 2 riller over de midterste 17-17-17-23-23-23 m (de øvrige m strikkes som før). Deretter fortsettes det slik: 3 m riller, M.1A en gang, M.1B til det gjenstår 6 m, M.1C en gang og 3 m riller. Når arb måler ca 18-19-20-21-22-23 cm fra merket på skulderen (avpass etter 1 hel rapport av M.1), strikkes det glstrikk videre, og erm-m felles på beg av hver p i hver side slik: 15-15-16-15-12-11 m 1 gang, 4 m 4-2-3-3-2-0 ganger og 2 m 2-4-3-3-4-6 ganger = 75-83-89-97-107-117 m tilbake på p. Fortsett med glstrikk og 1 kantm i hver side i rille. Når arb måler 34-35-36-37-38-39 cm, fra merket på skulderen, økes det 1 m i hver side. Gjenta økningen på hver 5.cm totalt 6 ganger = 87-95-101-109-119-129 m. Når arb måler ca 70-72-74-76-78-80 cm, byttes det til p 4. Strikk 3 riller, fell deretter LØST av – bruk p 5 når det felles slik at avfellingen ikke strammer.

MONTERING:
Brett jakken dobbelt øverst ved skuldrene og sy erme- og sidesømmer i ett innenfor 1 kantm.

KNYTEBÅND:
Hekle med nål 4 og Paris slik: * 2 lm, 1 fm i den første av de 2 lm *, gjenta fra *-* til snoren måler ca 20 cm. Hekle 2 like snorer. Sy fast 1 i hver side mot midt foran der halsfellingen starter.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

= 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 2 r sm, løft den løse m over, 1 kast
Oppdatert online: 15.02.2012
Nytt diagramm.
Oppdatert online: 15.02.2012

Diagram

= rett fra retten, vrang fra vrangen
= 2 r sm, 1 kast
= 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over
= 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 2 r sm, løft den løse m over, 1 kast

Kommentarer (48)

Legg inn en kommentar!

Hanne 29.06.2016 - 19:41:

Genial opskrift. Er super glad for min nye jakke 😊

Hanne 29.06.2016 - 19:37:

Genial opskrift. Er vild med min nye trøje 😊

Sabine 29.03.2016 - 22:59:

Liebes Drops-Team, wie stricke ich bei Größe XL, wenn in Reihe 1 über 12 Maschen M1B gestrickt wird, dann in der Reihe 4 das Muster? Die Maschen befinden sich dann ja zwischen AundB und BundC. Das Video zeigt leider auch nur die Version für die kleineren Größen. Danke für die Hilfe!

DROPS Design 30.03.2016 kl. 13:39:

Liebe Sabine, leider verstehe ich ihre Frage nicht ganz. Können Sie noch schreiben, auf welche Stelle genau sich die Fage bezieht? M1B ist ja Teil des Musters und wird je nach Grösse unterschiedlich oft wiederholt.

Yousra 19.06.2015 - 22:51:

Tout d'abord, merci pour vos réponses rapides. Alors si j'ai bien compris, le 7e rang du M1 se fera ainsi: 2 mailles endroits, une maille jetée, une maille glissée, deux mailles ensembles à l'endroit, on passe la maille glissée par dessus, une maille jetée, 3 mailles à l'endroit et on recommence jusqu'au 3 dernières mailles en point mousse?

DROPS Design 20.06.2015 kl. 11:26:

Bonjour Yousra, pas exactement, car vous avez 2 m end au début, puis 3 m end entre les motifs ajourés et 2 m end à la fin du motif ajouré: 2 m end, (1 jeté, glissez 1 m à l'end, 2 m ens à l'end, passez la m glissée par-dessus la m tricotée, 1 jeté, 3 m end), répétez de *-* et terminez par 1 fois de (à) et 2 m end. Bon tricot!

Yousra 19.06.2015 - 20:04:

Tout d'abord, merci pour vos réponses rapides. Alors si j'ai bien compris, le 7e rang du M1 se fera ainsi: 2 mailles endroits, une maille jetée, une maille glissée, deux mailles ensembles à l'endroit, on passe la maille glissée par dessus, une maille jetée, 3 mailles à l'endroit et on recommence jusqu'au 3 dernières mailles en point mousse?

DROPS Design 20.06.2015 kl. 11:29:

Bonjour Yousra, La vidéo ci-dessous montre comment tricoter ce motif:

Yousra 19.06.2015 - 13:50:

M 1.B au 7e rang du motif je n'arrive pas à l'arrêter car son motif commence par une maille jetée puis une maille glissée et deux maille ensemble à l'endroit, passez la maille glissée par dessus et enfin une maille jetée. Cependant sur le schéma M1, M1B se termine au milieu des deux mailles qu'il faut faire ensemble. C'est là où je suis confuse. Où faut-il arrêter avec M1 B au 7e rang du motif.

DROPS Design 19.06.2015 kl. 18:19:

Bonjour Yousra, quand on répète M.1B au 7ème rang, on tricote les 2 dernières m du motif M1B avec la 1ère m du M1B suivant, pour terminer M1B, on tricote les 2 dernières m du dernier M1B avec la 1ère m de M1C, il doit vous rester 3 m point fantaisie sur l'aiguille gauche avant les m jersey (ou point mousse en fonction d'où vous en êtes) à tricoter en M1C. Bon tricot!

Yousra 19.06.2015 - 00:00:

Je suis rendue au7 du M.1 après les augmentations pour les manches. La consignes est de faire M.1A, M.1B jusqu'à 6 mailles avant la fin du rang et de faire M.1C puis 3 mailles en points mousse. Le problème est à la 7e rang. M.1B et M.1C sont confondue. je ne sais pas où arrêter M.1B pour reprendre M.1A et ainsi de suite. Pourriez-vous m'aider rapidement SVP! Merci!

DROPS Design 19.06.2015 kl. 09:36:

Bonjour Yousra, sur l'endroit, vous tricotez ainsi: 3 m au point mousse, M.1A, répétez M.1B jusqu'à ce qu'il reste 6 m, tricotez alors M.1C et terminez par 3 m au point mousse. Bon tricot!

Lacourt 19.03.2014 - 02:38:

Je me demande s'il n'y aurait pas une erreur dans ce modèle : ne conviendrait-il pas de faire pour le devant droit M1A/M1B/M1C et pour le devant gauche M1C/M1B/M1A ? (ou l'inverse) sinon il va y avoir un problème de symétrie, non ? merci

DROPS Design 19.03.2014 kl. 09:26:

Bonjour Mme Lacourt,le motif se tricote de la même façon pour les 2 devants, mais après 3 m point mousse sur l'endroit pour le devant droit, et après 1 m lis + les m en jersey pour le devant gauche. Bon tricot!

Silvia Kool 22.03.2013 - 13:04:

Graag had ik ook de achterkant van dit patroon gezien.

DROPS Design 28.03.2013 kl. 14:07:

Ik heb helaas geen foto van de achterkant. Maar de bovenkant wordt in hetzelfde kantpatroon gebreid als op de mouwen en langs het middevoor. Na het afkanten van de mouwen brei je door in tricotst tot aan het eind. Ik hoop dat het zo wel duidelijker is. Veel breiplezier.

Malgorzatastarski 19.03.2013 - 16:00: www.garnstudio.com

Ilove your patterns Iam hoping that you could send to me diamond pattern also in writting wolds that I follow better then picture Sincerely Malgorzata Starski

Kommentér oppskrift DROPS 139-25