DROPS / 137 / 34

Tuula by DROPS Design

Filtet DROPS tøffel i ”Nepal”

Tags: filtet, tøfler,

DROPS Design: Model nr ne-076
Garngruppe C
--------------------------------------------------------
Str: 26/28-29/31-32/34-35/37-38/40-42/44
Fodens længde: 17 - 18 - 20 - 22 - 24 - 27 cm

Materialer: DROPS NEPAL fra Garnstudio
100-100-100-150-150-150 g f.nr 3720, mellem rosa
100-100-100-100-100-150 gr f.nr 0100, natur

DROPS PINDE nr 5 – eller den p du skal bruge for at få 17 m x 22 p på 10 x 10 cm før filtning.
Efter filtning: ca 24 m x 38 p på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 60kr. Læs mere.
STRIBER:
Hele tøflen strikkes i striber: Strik først 14 p med mellem rosa, derefter strikkes der striber således: * 4 p natur, 4 p mellem rosa *, gentag fra *-* til færdig mål.

UDTAGNINGSTIPS: Der tages ud fra retsiden med omslag. På næste p strikkes omslaget drejet vrang, dvs strik i bagerste del af m i stedet for i forreste, så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

TØFFEL:
Tøflen strikkes frem og tilbage i et stykke fra foran til bagpå med sømmen ovenpå foden.
Slå 8-9-10-11-12-13 m op på p 5 med mellem rosa (lad trådenden være ca 50 cm lang, denne bruges til at sy tøflen sammen med bagefter). Strik 1 p vr fra vrangen samtidig med at der tages 8-8-10-10-11-12 m ud jævnt fordelt = 16-17-20-21-23-25 m på p. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Sæt 2 mærketråde i arb, 4-4-5-5-6-6 m ind fra hver side. Strik glatstrik og STRIBER – se forkl over, SAMTIDIG på 6.p tages der 1 m ud på hver side af de 2 mærketråde (= 4 nye m) – læs UDTAGNINGSTIPS. Gentag udtagningen på hver p fra retsiden 6 gange til = 44-45-48-49-51-53 m. Strik videre til arb måler 15-15-16-18-20-22 cm. Nu slåes der 13-14-15-16-17-18 nye m op i hver side = 70-73-78-81-85-89 m. Fortsæt med glatstrik og striber. Når arb måler 31-33-36-40-43-48 cm lukkes der løst af.

MONTERING:
Sy tråden gennem m på tåen og træk sammen, sy sømmen midt ovenpå foden i yderste led af yderste m frem til de nye 13-14-15-16-17-18 m. Sy tøflen sammen midt bagpå yderst i kanten så der ikke bliver en tyk søm.

FILTNING:
Læg tøflerne i vaskemaskinen med et vaskemiddel uden enzymer og optisk blegemiddel. Vask på 40 grader med almindelig centrifugering og uden forvask. Bagefter tages tøflen på foden og formes til rigtig mål mens den stadigvæk er våd. Fremover vaskes tøflerne på uldprogram.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Materialer: DROPS NEPAL fra Garnstudio
100-100-100-150-150-150 g f.nr 3720, mellem rosa
100-100-100-100-100-150 gr f.nr 0100, natur
Opdateret online: 02.02.2012

Kommentarer (22)

Skriv din kommentar her!

Irena 14.06.2018 - 11:27:

Hei, jeg hadde lyst til å si at i srt. 42-44 må man øke 7 ganger slik at det blir 53, og ikke 6 som det står

Vita 08.05.2018 - 14:36:

Mangler opskrift på filter sutsko der skal strikkes på pind nr 8

DROPS Design 09.05.2018 kl. 13:10:

Hej Vita, dem finder du her: Filtede tøfler

Bibou 01.08.2017 - 14:43:

Bonjour, je n'ai pas compris le passage :. "Tricoter 1 rang env sur l'envers, en même temps, répartir 8-8-10-10-11-12 augmentations = 16-17-20-21-23-25 m. ... " que signifie repartir je n'ai pas compris comment repartir les augmentations ? Merci

DROPS Design 01.08.2017 kl. 15:16:

Bonjour Bibou, vous tricotez 1 rang envers en augmentant en même temps 8-8-10-10-11-12 m à intervalles réguliers - voir aussi ici. Bon tricot!

Ulla-Maj Bergström 21.11.2016 - 19:26:

Hej har nu stickat och tovat denna toffel,men det går inte och Tova en toffel som innehåller alpacka.Hur ska jag veta att det inte går när det står i mönstret att toffeln ska tovas i maskin.Har tyvärr stickat 2 par tofflor,är mycket besviken. Mvh Ulla-Maj Bergström

DROPS Design 22.11.2016 kl. 10:21:

Hej Ulla-Maj. Du kan sagtens tove med Alpaca - men pröv nu altid at lave en pröve först og tove den - saa ved du praecis hvordan garnet reagerer i DIN vaskemaskine :) Laes mere her om toving af vores forskellige garner

Marit 15.04.2016 - 14:07:

Anbefaler sammensying bak med maskesting og at den siste stripen strikkes halv, dvs bare 2 omganger.. Da ser det ut som om det er strikket i ett stykke.

G. Renee Morrison 31.03.2016 - 04:14:

I cannot seem to get started. I am stumped with instructions to cast on 8, then, p1ros from WS while at the same time inc 8 sts evenly =16 sts. Then the increase tip says to inc from RS with 1 YO. Do I start with RS row and increase evenly with k1,YO, k1 YO.. until I have 16 sts? I have tried and always end up with 15 stitiches because the last YO won't stay on the needle. HELP

DROPS Design 31.03.2016 kl. 08:52:

Dear Mrs Morrison, on the first row when you P all sts, inc 8 sts evenly by working each st into front and back of loop so that you have 16 sts at the end of the row. On next row, insert 2 markers 4 sts in from each side and inc every 6h row as explained. Happy knitting!

G. Renee Morrison 29.03.2016 - 05:20:

Do you use single or double strand of yarn?

DROPS Design 29.03.2016 kl. 11:03:

Dear Mrs Morrison, slippers are worked with 1 strand Nepal with a tension of 17 sts x 22 rows = 10 x 10 cm before felting. Happy knitting!

Gunnhild Kvernhusvik 03.01.2015 - 04:28:

Er det ikke mye lettere å snu dette mønsteret på hode? Begynne med 89 masker, og felle etterhvert? Sånn pleier iallfall jeg å strikke lignende tøfler.

DROPS Design 04.02.2015 kl. 14:47:

Hej Gunnhild, Naturligvis kan du gøre det :) God fornøjele!

Cath 14.09.2013 - 05:23:

Is the amount of yarn correct? This pattern is on ravel ry with a very much larger amount of yarn. (search for tuula slippers to find it.)

DROPS Design 14.09.2013 kl. 10:01:

Dear Cath, there has been a correction to this pattern after printing norwegian pattern, so English pattern is correct with this amount of yarn. Ravelry page has been created with first amount of yarn and will be edited. Happy knitting!

Susanne Dalsgaard 09.03.2013 - 20:29:

Har strikket disse med det rigtige garn - og de blev alt, alt for store, selv efter to gange vask.

DROPS Design 12.03.2013 kl. 09:36:

Alle garner og vaskemaskiner filter forskelligt, prøv en gang til med varmere vand! Held og lykke!

Kommentere opskrift DROPS 137-34