DROPS / 137 / 4

Fairy Web by DROPS Design

DROPS pitsineulehuivi ”Lace”-langasta.

DROPS design: Malli nro la-005
Lankaryhmä A
--------------------------------------------------------
Yläreunan leveys (pingotuksen jälkeen): n. 160 cm
Pituus keskeltä edestä (pingotuksen jälkeen): n. 70 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS LACE:
100 g nro 3112, hillitty roosa

DROPS PYÖRÖPUIKKO (80 cm) nro 3,5 tai käsialan mukaan (lue neuletiheydestä alla).

NEULETIHEYS:
Tämä neule pingotetaan myöhemmin mittoihinsa, joten neuletiheys ei ole niin tärkeä. On kuitenkin hyvä tarkistaa, ettei neulota liian löyhää/kireää. Tee sileäneuleinen mallitilkku puikoilla nro 3,5 ja tarkista, että saat seuraavan neuletiheyden: n. 23 s x 30 krs = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: pitsineule, muoto: ylhäältä alas, ohjetyyppi: huivit,

Katso ruutupiirrokset M.1-M.3. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

NEULOMISVINKKI:
Piirroksiin M.2 ja M.3 on merkitty mallikerrat leveyssuunnassa. Ole tarkkana pitsineuleen langankiertojen ja kavennusten kanssa, jotta ne aina vastaavat toisiaan ja s-luku pysyy oikeana.
--------------------------------------------------------

HUIVI:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla, jotta kaikille silmukoille olisi tilaa. Luo 3 s pyöröpuikolle nro 3,5 Lace-langalla. Neulo 6 krs oikein. Kun olet neulonut 6. krs:n, älä käännä työtä, vaan kierrä työtä 90 astetta myötäpäivään, poimi reunasta 3 s (eli poimi joka toisesta krs:sta 1 s), kierrä työtä uudestaan 90 astetta myötäpäivään ja poimi sitten luomisreunasta 3 s (eli poimi jokaisesta s:sta 1 s) = 9 s työssä. Jatka neulomalla seuraavasti:
1. krs (= nurja puoli): Neulo 3 o, 3 n ja 3 o.
2. krs (= oikea puoli): 3 o, 1 langankierto, 1 o, 1 langankierto, 1 o, 1 langankierto, 1 o, 1 langankierto, 3 o = 13 s työssä.
3. krs (= nurja puoli): 3 o, 7 n, 3 o.
Jatka pitsineuletta piirroksen mukaisesti. Eli jokainen oikean puolen krs neulotaan seuraavasti: Neulo mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti 1 mallikerta (eli neulo reunassa 3 s:lla ainaoikeaa, neulo sitten pitsineuletta + tee lisäykset), neulo 1 s sileää neuletta (= keski-s), neulo sitten uudestaan mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti, mutta peilikuvana (keskeltä alkaen). Jokainen nurjan puolen krs neulotaan seuraavasti: 3 ainaoikeinneulottua reunas, neulo nurjaa kunnes jäljellä on 3 s ja neulo lopuksi 3 ainaoikeinneulottua reunas. Kun olet neulonut piirroksen M.1 loppuun, työhön on lisätty yht. 44 s ja työhön on tullut 1 ylimääräinen mallikerta (tämä tapahtuu automaattisesti) = yht. 57 s työssä. Neulo nyt mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti samalla tavalla, kunnes huivi on halutun kokoinen (kuvan huivissa on neulottu 14 mallikertaa piirroksen M.2 mukaisesti korkeussuunnassa). LUE NEULOMISVINKKI. Neulo sitten mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti 1 mallikerta (tarkista, että olet neulonut piirroksen M.2 mallikerran loppuun, ennen kuin aloitat piirroksen M.3 neulomista). Päätä sitten s:t seuraavasti (HUOM: On hyvin tärkeää, että s:t päätetään varsin LÖYHÄSTI, koska muuten huivin reunoihin ei muodostu pieniä kärkiä): Neulo 2 s oikein, siirrä nämä s:t takaisin vasemman käden puikolle, *neulo 2 s oikein yhteen (neulo s:t löyhästi yhteen), vedä s hieman pidemmäksi, siirrä s takaisin vasemman käden puikolle*, toista *-* kunnes olet päättänyt kaikki s:t. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

PINGOTUS:
Laita huivi haaleaan veteen ja odota, kunnes se on läpimärkä. Purista varovasti vesi pois (älä väännä). Laita sitten huivi pyyheliinan sisään ja rullaa pyyheliinaa. Purista lisää vettä pois, kunnes huivi on vain hieman kostea.
Aseta neule mittoihinsa sopivalle alustalle ja kiinnitä nuppineuloin. HUOM: Kiinnitä 1 nuppineula huivin kummankin vinon reunan jokaiseen mallikertaan, kohtaan jossa neulottiin 3 s yhteen, sekä 1 nuppineula työn keskimmäiseen s:aan (= huivin alaosan kärki). Venytä huivi jokaisen neulan kohdalla, jotta reunaan muodostuu pieniä kärkiä. Anna kuivua. Toista tämä menettelytapa jokaisen pesun jälkeen.

= 1 mallikerta
= 1 langankierto 2 silmukan väliin
= nosta 2 s kuten neuloisit ne oikein yhteen, neulo 1 o, vedä nostetut s:t neulotun yli

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 137-4 alkuperäisohjeeseen.