DROPS / 76 / 16

DROPS 76-16 by DROPS Design

Ribbstickad DROPS tröja med puffärmar i "Camelia" och virkade volangkanter i "Cotton Viscose" och DROPS halsduk

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: S - M - L - XL
Måtten på måttskissen gäller plagget utsträckt. Tröjan blir smalare pga mönstret.
Garnåtgång: DROPS Camelia från Garnstudio
400-450-500-550 gr nr 08, naturvit
och använd: DROPS Cotton Viscose från Garnstudio
50-50-50-50 gr nr 02, naturvit

DROPS Rundst och strumpst nr 3
DROPS Virknål nr 3

DROPS tröja
Stickfasthet: 24 m x 32 v på st 3 och slätst = 10 x 10 cm. Kom ihåg att st.nr endast är rekommenderad!

Resår-1: * 2 rm, 3 am *, upprepa från *-*.
Resår-2: * 2 rm, 5 am *, upprepa från *-*.

Mönster: Se diagram M.1.

Avmaskningstips (gäller ärmhålsavm):
Alla avm görs från rätsidan! Det avm för ärmhål innanför 4 m som stickas så här från kanten: 2 kantm och 2 slätst m.
Maska av så här efter 4 m: 2 am tills.
Maska av så här före 4 m: 2 vridna am tills.

Virkade volangkanter: varv 1: 1 fm, * 5 lm, hoppa över 2 m/v, 1 fm i nästa m *, upprepa från *-*. varv 2: 1 fm i första lmbåge, * 3 lm, 1 fm i samma lmbåge, 4 lm, 1 fm i nästa lmbåge *, upprepa från *-*.

Fram- och bakst: Lägg upp 240-260-280-300 m på rundst 3 med Camelia och sticka resår-1. OBS: Det skall vara 2 rm mitt fram, mitt bak och i varje sida - sätt 1 märktråd i varje sida. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 24 cm stickas M.1 över 12 m mitt fram, de resterande m fortsätts i resår-1. När arb mäter 36-37-38-39 cm avm 14 m i varje sida för ärmhål (dvs 7 m på var sida om märktrådarna). Varje del stickas färdig för sig.

Framst: = 106-116-126-136 m. Fortsätt mönstret – samtidigt avm 1 m i varje sida för ärmhål på vartannat v 5-10-15-20 ggr - se avm.tips = 96 m. När arb mäter 50-52-54-56 cm sätts de mittersta 28 m på 1 tråd till krage. Sedan avm mot halsen på vartannat v: 2 m 1 gång och 1 m 6 ggr = 26 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 56-58-60-62 cm.

Bakst: = 106-116-126-136 m. Maska av för ärmhål som på framst = 96 m. När arb mäter 54-56-58-60 cm maskas de mittersta 40 m av till hals. Sedan avm 1 m mot halsen på vartannat v 2 ggr. Maska av de resterande 26 m på varje axel när arb mäter 56-58-60-62 cm.

Ärm: Lägg upp 84-84-91-91 m på strumpst 3 med Camelia. Sticka resår-2. När arb mäter 5 cm minskas alla 5 am till 4 am = 72-72-78-78 m. När arb mäter 10 cm minskas alla 4 am till 3 am = 60-60-65-65 m. Fortsätt i resår - samtidigt när arb mäter 12 cm

ökas det mitt under ärmen, öka 1 m på var sida om 2 rm, på vart 4:e v totalt 20 ggr = 100-100-105-105 m - de ökade m stickas in i resåren efterhand. När ärmen mäter 38 cm stickas det slätst över alla m till färdigt mått - samtidigt ökas det 9-9-10-10 m jämnt fördelat över 45-45-50-50 m mitt på ärmen = 109-109-115-115 m. När ärmen mäter 48-47-46-45 cm avm 10 m mitt under ärmen och det stickas färdigt fram och tillbaka på st. Nu avm för ärmkulle i varje sida på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 2 ggr, sedan avm 1 m i varje sida till ärmen mäter 58-59-60-61 cm, och sedan avm 2 m i varje sida till ärmen mäter 60-61-62-63 cm. Maska av de resterande m.

Montering: Sy axelsömmarna. Plocka upp ca 120 till 140 m (delbart med 5, inkl m på tråden fram) runt halsen på strumpst 3 med Camelia. Sticka resår-1 men M.1 fortsätts mitt fram - se till att de räta och aviga m stämmer över varann mitt fram och mitt bak. När kragen mäter 10 cm maskas det av med rm över rm och am över am.

Virkade kanter: Virka med Cotton Viscose runt kragen, flätan mitt fram och nederst runt ärmarna. Virka enl förkl ovan. Börja virka mitt bak på kragen från avigsidan, virka till flätan mitt fram, ner längs flätan (dvs i 1:a rm vid sidan om flätan), fortsätt ner under flätan, upp längs den andra sidan och till mitt bak. Virka på samma sätt (från avigsidan) nederst runt ärmarna.

Sy i ärmarna - OBS: Det skall vara en liten "puffärm", samla därför den extra vidden överst och fördela den jämnt över de översta 6-8 cm samtidigt som ärmen sys i.

DROPS halsduk
Längd: ca 130 cm.
Bredd: ca 15 cm.
Garnåtgång: DROPS Ull-Flamé från Garnstudio
100 gr nr 01, natur
och använd: DROPS Cotton Viscose från Garnstudio
50 gr nr 02, natur

DROPS St nr 10

Stickfasthet: 10 m i bredden med 1 tråd Ull-Flamé och 1 tråd Cotton Viscose på st 10 och rätst = 10 cm. Kom ihåg att st.nr endast är rekommenderad!

Rätst (fram och tillbaka på st):
varv 1: Räta, varv 2: Räta.

Halsduk: Lägg upp 15 m på st 10 med 1 tråd Ull-Flamé och 1 tråd Cotton Viscose. Sticka rätst tills halsduken mäter ca 130 cm eller så långt garnet räcker. Maska av.

Tineke Tromp 04.02.2013 - 12:54:

Trui nr. 76-16 Bij het kabel patroon M1 zijn er 5 toeren recht breien tussen de kabels behalve aan het einde van de M1 waar er 2 toeren zijn + 2 toeren aan het begin van de herhaling (in totaal 4 toeren). Dat betekent dat er om de drie kabels, een korte kabel (in de hoogte) moet worden gemaakt. Is dit bewust zo gedaan of is het een fout?

DROPS Design 04.02.2013 kl. 14:10:

Dit is bewust en niet verkeerd. Bij het breien van M.1 begin je met 3 nld voor de eerste kabel, daarna zijn er altijd 5 nld tussen elke kabel (na laatste kabel 2 nld + 3 nld voor de eerste kabel).

Kommentér oppskrift DROPS 76-16