DROPS / 137 / 16

Lily of the Valley by DROPS Design

Virkad DROPS poncho i ”Safran” med rutor. Stl S – XXXL

DROPS Design: Modell nr E-184
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Storlek: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Garnåtgång: DROPS SAFRAN från Garnstudio
250-300-350 g nr 17, vit

DROPS VIRKNÅL NR 4 - eller den nål du måste ha för att få 1 ruta på ca 8,5 x 8,5 cm.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (99)

Garnet till detta mönstret kostar 95kr. Läs mer.
MUSCH I BÖRJAN
Virka 3 lm, virka 1 st - men vänta med sista genomdragingen (= 2 m på nålen), virka 1 st till på samma sätt i samma m, drag tråden genom alla 3 m på nålen = 1:a muschen på v.
MUSCH:
Virka 1 st - men vänta med sista genomdragingen (= 2 m på nålen), virka 2 st till på samma sätt i samma m, drag tråden genom alla 4 m på nålen.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Ponchon virkas i två delar som sys tills efteråt.

RUTA:
Virka 5 lm med nål 4 med Safran och sätt ihop dem till en ring med 1 sm.
VARV 1: 1 lm, 12 fm om ringen.
VARV 2: * 15 lm, 1 sm i nästa fm *, upprepa *-* v runt, avsluta med 10 lm och 1 dst i 1:a fm från varv 1, vänd = 12 lm-bågar.
VARV 3: Sm till mitten av 1:a lm-bågen, om samma båge virkas [1 MUSCH I BÖRJAN - Läs förkl ovan, 4 lm, 1 MUSCH - Läs förkl ovan] = 1:a hörnet, * virka [4 lm, 1 fm om nästa lm-båge] 2 ggr, 4 lm, om nästa lm-båge virkas [1 musch, 4 lm, 1 musch] = hörn *. Upprepa *-* v runt. När man upprepar *-* sista gången, virkas inte [1 musch, 4 lm, 1 musch], utan avsluta med 1 sm i 1:a muschen. Klipp av och fäst tråden.

DEL 1:
Virka 28-32-40 rutor totalt.
Rutorna sys tills först på längden och sedan på tvären. Placera rutorna med 4-4-5 rutor på bredden och 7-8-8 rutor på höjden. Lägg rutorna 2 och 2 på varandra, och virka ihop dem så här: Virka 1 fm om lm-bågen i hörnet på 1:a rutan, 2 lm, 1 fm om lm-bågen i hörnet på 2:a rutan, * 2 lm, 1 fm om nästa lm-båge på 1:a rutan, 2 lm, 1 fm om nästa lm-båge på 2:a rutan *, upprepa *-*, avsluta med 2 lm, 1 fm om lm-bågen i hörnet på 1:a rutan, 2 lm, 1 fm om lm-bågen i hörnet på 2:a rutan. OBS: Se till att det blir fina övergångar mellan varje ruta när rutorna virkas ihop på längden. Arb mäter ca 36-36-45 cm på bredden, och 63-72-72 cm på höjden.

DEL 2:
Virka på samma sätt som DEL 1.

MONTERING:
Delarna virkas ihop så här: Lägg kortsidan på 1:a delen mot höger långsida på 2:a delen (36-36-45 cm över den nedersta kanten). Virka ihop de 2 delarna på samma sätt som tidigare (1 fm i hörnet, 2 lm och 1 fm om nästa lm-båge osv). Sedan virkas kortsidan på 2:a delen till 1:a delen på samma sätt, men till 1:a delens vänstra långsida.

FRANSAR:
1 frans = 6 trådar på ca 40 cm. Lägg trådarna dubbelt, drag öglan genom 1 lm-båge, och drag ändarna genom öglan (så att det hänger ned 12 trådar i varje frans). Det sätts fransar längs de sneda kanterna på ponchon så här: Sätt 1 frans om 3 lm-bågarna mellan hörnen på varje ruta, och 1 frans om lm-bågen i övergången mellan rutorna.

Diagram

Kommentarer (99)

Skriv din kommentar här!

Pouic Pick 25.05.2018 - 21:57:

Bonjour Je suis perdue j’ai mes 16 bandes de 4 carrés pour une taille L mais je ne comprend pas comment les assembler puis je avoir de làide svp?

DROPS Design 28.05.2018 kl. 08:28:

Bonjour Pouic Pick, Cette vidéo montre comment assembler les carrés (en les crochetant en bandes, d'abord , dans un sens puis dans l'autre ) , puis quand vous avez vos 2 rectangles, assemblez-les en les crochetant de la même façon mais cette fois comme dans cette vidéo. Bon crochet!

Petra 14.02.2018 - 11:11:

Ik heb deze poncho gehaakt met garen dorps safean en is zeer mooi geworden. Nu na het wassen op de hand zijn alle draadjes van de franjes gespleten. Dit ziet er heel rommelig uit. Hebben jullie en idee wat ik hier mee kan doen. Knoopje onderin elk draadje staat niet mooi, en ik wil ze niet afknippen. De poncho is zo niet te dragen en dat is toch wel heel jammer.

DROPS Design 12.03.2018 kl. 10:56:

Hallo Petra, Dat is erg jammer om te horen. Het beste is om even contact op te nemen met het verkooppunt waar je het garen hebt gekocht, als er klachten of problemen zijn met het garen.

Marie 27.01.2018 - 00:15:

Bonjour, Pour une taille L, faut-il assembler 4 carrés 8 fois puis assembler les 8x4 carrés entre eux ? Bien à vous

DROPS Design 29.01.2018 kl. 08:46:

Bonjour Marie, tout à fait, on assemble les carrés par bandes, quand vous avez 8 bandes de 4 carrés, crochetez la 1ère bande à la 2ème puis la 3ème à la 2ème et enfin la 4ème à la 3ème. Bon assemblage!

Dorgi 03.11.2017 - 16:33:

Als ich dieses Model gesehen habe, dachte ich: das muss ich haben. Dank der Maschenprobe klappt es auch mit anderer Wolle. Der Poncho ist genau so raus gekommen wie auf dem Bild. Nur habe ich die Fransen weggelassen. Ich liebe dieses Teil.

Lois Simon 20.10.2017 - 23:44:

THANK YOU! THANK YOU! THANK YOU! I shouldn't have been so upset, because i knew there was an answer, i just couldn't figure it out and began to voice my frustration. Again I apologize. Sincerely, Lois Simon

Lois Simon 19.10.2017 - 23:04:

I apologize for my abruptness... Im just so upset about this. Thanking you for any help that you can give. Your video on how to put it together doesn't tell you how to make it go diagonally. Again i apologize. I'm just upset about this.

Lois Simon 19.10.2017 - 22:59:

Question 1: what is place 2 and 2 squares? Question 2: what do you mean by sew squares tog alongside and then across.. -- How? When... at what point? Question 3. for xtra large.... confusing how do u put it together. instructions are not clear

DROPS Design 20.10.2017 kl. 09:14:

Dear Mrs Simon, you will crochet squares 2 by 2 as shown in video (remember to follow pattern, video only shows technique). You firs sew the square together alongside = in a long row then accross = crochet the rows together. Happy crocheting!

LOIS SIMON 19.10.2017 - 22:54:

And now i just got that my comment is to long... Oh My God.... wow. And i have been crocheting for decades... I'm sorry that i started this pattern.

Heiltje 20.02.2017 - 19:28:

Goedenavond, ik heb een vraag over dit patroon. Ik heb nu drie vierkantjes gehaakt maar de bloemblaadjes zijn niet mooi plat, maar krullen iets op. Nu vroeg ik me af, moet ik de vierkantjes als ze klaar zijn opspannen

DROPS Design 21.02.2017 kl. 16:01:

Hoi Heiltje. Zijn de afmetingen voor de vierkant correct (dwz, ca. 8.5 x 8.5 cm), dan komt het goed. En opspannen is altijd handig. Dan wordt het vierkantje mooi glad en persoonlijk vind ik het ook makkelijker om te monteren.

Lynn 20.01.2017 - 17:28:

Why does it say sew squares tog and then crochet them tog, a bit confused. thanks

DROPS Design 23.01.2017 kl. 09:02:

Dear Lynn, squares will be crocheted tog as explained later in the pattern. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 137-16